Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har biplar lidelse type 1. Har nå en stabil jobb der jeg jobber 50%, men kom inn på drømmestudiet PPU ( utdannet sykepleier)

Trives ikke jobben som sykepleier, og har alltid drømt om å bli en lærer. Problemet er jeg har prestasjonsangst, har tidligere jobbet på skole da jeg var yngre, men tok noen vikarjobber og jeg ble helt satt ut. Jeg går i terapi for øyeblikket for å bli kvitt dette. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med tanke på at, AAP går ut i 2022 mars.  Lån og stipend fra lånekassen blir for lite og da må jeg jobbe ved siden av. Dette vet jeg ikke om jeg klarer. Vet ikke om jeg skal bare beholde jobben min, eller pushe meg selv for dette studiet? Jeg kan dessverre ikke beholde jobben samt studere. De kommer mest sannsynlig til å ersatte meg. 

Noen innspill?

Anonymkode: 4f050...06f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har biplar lidelse type 1. Har nå en stabil jobb der jeg jobber 50%, men kom inn på drømmestudiet PPU ( utdannet sykepleier)

Trives ikke jobben som sykepleier, og har alltid drømt om å bli en lærer. Problemet er jeg har prestasjonsangst, har tidligere jobbet på skole da jeg var yngre, men tok noen vikarjobber og jeg ble helt satt ut. Jeg går i terapi for øyeblikket for å bli kvitt dette. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med tanke på at, AAP går ut i 2022 mars.  Lån og stipend fra lånekassen blir for lite og da må jeg jobbe ved siden av. Dette vet jeg ikke om jeg klarer. Vet ikke om jeg skal bare beholde jobben min, eller pushe meg selv for dette studiet? Jeg kan dessverre ikke beholde jobben samt studere. De kommer mest sannsynlig til å ersatte meg. 

Noen innspill?

Anonymkode: 4f050...06f

Sjekk om du kvalifiserer for tilleggslån i lånekassen, mener det er for de over 30 eller de med barn

Anonymkode: 670ea...7d2

AnonymBruker
Skrevet

"Du kan låne inntil 102 300 kroner ekstra i året hvis du studerer på fulltid, som tilsvarer 60 studiepoeng per år. Hvis du tar færre studiepoeng, får du tilbud om å låne et mindre beløp. Du kan låne 204 600 kroner til sammen, og du kan velge hvor mange år du vil fordele lånet over. Du søker om lånet i den samme søknaden som vanlig lån og stipend. Lånet kan ikke kombineres med tilleggslån for de som har barn."

https://www.lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/tilleggslan/

OM du på grunn av sykdommen ikke kan jobbe ved siden av kan du også få et tilleggsstipend på ca. 40 000 i året. Kjenner "mange" som får det, så det bør være mulig: https://www.lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/nedsatt-funksjonsevne/

Kanskje finner du en hyggelig ekstrajobb som kan dra inn de siste 50 000 man trenger for å leve helt OK! 

Anonymkode: da974...fc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken plan har du lagt sammen med nav til tiden etter AAP? Det finnes flere ordninger i nav som kanskje kan være noe for deg. Spør veilederen din. 

Anonymkode: b49f2...468

AnonymBruker
Skrevet

Hør hva terapeuten mener... 

Anonymkode: c24d9...1e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts.

Jeg er litt i samme situasjon som deg. Er sykepleier, jobber 50% og er kommet inn på ppu. Jeg har ingen diagnose, men jeg makter ikke mer enn 50% som sykepleier og har i perioder vært ganske dårlig. Det er det fysiske som streiker, men det psykiske spiller nok og inn. Jeg har de siste årene drømt om å bli lærer, det er en tanke som har vokst seg fram. Mange faktorer gjør meg ganske overbevist om at jeg vil trives i den jobben, selv om det er veldig krevende å være lærer og. Jeg og har jobbet som lærervikar og kan skrive under på at det både var givende og til tider traumatisk. Men jeg tenker at nå tar jeg kontrollen, jeg tar utdannelsen og får meg kunnskap. Jeg tror definitivt det vil gi meg bedre selvtillit og være med på å skape identitet som lærer. Godt mulig jeg må prøve meg mange steder før jeg finner en lærerjobb jeg vil trives i, men det er en prosess jeg føler er verdt å gå gjennom. Jeg er heldig som har en mann som tjener godt og kan hjelpe med det økonomiske, men jeg må og jobbe utenom og ta opp studielån.

Jeg kan ikke si hva du burde gjøre, men jeg føler livet er for kort til å bli i en jobb som jeg mestrer ok, men med arbeidsoppgaver som jeg ikke klarer å forsone meg med.

Ønsker deg lykke til med valget😊

Anonymkode: c6866...14a

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å gi en liten realitycheck, det er ganske vanskelig å få jobb som sykepleier med PPU hvis det er type helse og sosial du tenker å undervise på. Jeg kjenner flere som har tatt PPU og ikke fått jobb, og det er folk med tung helsebakgrunn fra før av, som spesialsykepleiere og sykepleiere som også har fagbrev i f.eks ambulanse. Det er stor kamp om de få jobbene som er, og det kan velges folk med rik fagbakgrunn som kan undervise flarer fag, som har stor arbeidskapasitet, og som kan følge opp praksis/læringer i ulike fagområder. Når du i tillegg har prestasjonsangst så spørs det om det å undervise på VGS nivå er realistisk, hvis du i det hele tatt klarer å få jobb. 

Anonymkode: 78ac4...f23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare for å gi en liten realitycheck, det er ganske vanskelig å få jobb som sykepleier med PPU hvis det er type helse og sosial du tenker å undervise på. Jeg kjenner flere som har tatt PPU og ikke fått jobb, og det er folk med tung helsebakgrunn fra før av, som spesialsykepleiere og sykepleiere som også har fagbrev i f.eks ambulanse. Det er stor kamp om de få jobbene som er, og det kan velges folk med rik fagbakgrunn som kan undervise flarer fag, som har stor arbeidskapasitet, og som kan følge opp praksis/læringer i ulike fagområder. Når du i tillegg har prestasjonsangst så spørs det om det å undervise på VGS nivå er realistisk, hvis du i det hele tatt klarer å få jobb. 

For noe tull. Jeg kjenner to stk som fikk jobb med en gang, ingen av dem hadde videreutdanning eller jobbet som sykepleiere spesielt lenge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For noe tull. Jeg kjenner to stk som fikk jobb med en gang, ingen av dem hadde videreutdanning eller jobbet som sykepleiere spesielt lenge.

Da må de bo i ytre gokk eller ha hatt enorm flaks. Jeg bor i tilknytning til en av landets største byer, og her er det ikke slik. Men du og ts får ta utdanning, så får vi se hvem som har rett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da må de bo i ytre gokk eller ha hatt enorm flaks. Jeg bor i tilknytning til en av landets største byer, og her er det ikke slik. Men du og ts får ta utdanning, så får vi se hvem som har rett. 

Den ene i Bergens området og den andre midt i Oslo! Det er ikke slik at det er vits med en haug av erfaring innen akutt-intensiv-anesti spl, det er helse og oppvekst vi skal undervise i, IKKE sykepleierskole!

Jeg tror ikke at jobbene detter ned i hodet på meg og jeg må gjerne begynne som vikar først og kontakte skoler, men det et helt ok. Sånn er det for mange «vanlige» lærere og. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Den ene i Bergens området og den andre midt i Oslo! Det er ikke slik at det er vits med en haug av erfaring innen akutt-intensiv-anesti spl, det er helse og oppvekst vi skal undervise i, IKKE sykepleierskole!

Jeg tror ikke at jobbene detter ned i hodet på meg og jeg må gjerne begynne som vikar først og kontakte skoler, men det et helt ok. Sånn er det for mange «vanlige» lærere og. 

Selvfølgelig er det ikke en sykepleieskole (og det har jeg ikke sagt heller), men erfaring med helse er faktisk viktig for å undervise helserelaterte fag. Du som sykepleier kan ikke undervise fellesfag som naturfag, matte og norsk, du må undervise i felles programfag eller yrkesfaglig fordypning innen ditt kompetanseområde. Dvs du er ikke kompetent til å undervise i det meste av de oppvekst spesifikke fagene, selv om du kanskje tror det. Da er det helsearbeiderfag, ambulansefag og helseservicefag man i hovedsak står igjen med, og her er bred erfaring fra helse særdeles relevant. Har søkeren kombinasjonserfaring fra helse f.eks som ambulansearbeider, apotektekniker, helsesekretær, sykepleier, vernepleier eller fysioterapeut så er det et fortrinn da vedkommende kan brukes flere steder i utdanningen. Selvfølgelig er det en fordel med akuttmedisinsk erfaring når man skal undervise ambulansefag, sier seg selv. Akkurat som en fysioterapeut nok kan gi bedre undervisning til ortopediteknikerne enn en sykepleier.

Ellers er det slik at det i økende grad er ettertraktet med yrkesfaglærerutdanning, så også for helse og oppvekstfag. Da ansetter man de som faktisk har autorisasjon/fagbrev i det aktuelle for å lære opp neste generasjon, i år var søknaden til denne utdanningen rekordhøy, så det kommer nok til å være flere med denne kompetansen tilgjengelig om et par år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det ikke en sykepleieskole (og det har jeg ikke sagt heller), men erfaring med helse er faktisk viktig for å undervise helserelaterte fag. Du som sykepleier kan ikke undervise fellesfag som naturfag, matte og norsk, du må undervise i felles programfag eller yrkesfaglig fordypning innen ditt kompetanseområde. Dvs du er ikke kompetent til å undervise i det meste av de oppvekst spesifikke fagene, selv om du kanskje tror det. Da er det helsearbeiderfag, ambulansefag og helseservicefag man i hovedsak står igjen med, og her er bred erfaring fra helse særdeles relevant. Har søkeren kombinasjonserfaring fra helse f.eks som ambulansearbeider, apotektekniker, helsesekretær, sykepleier, vernepleier eller fysioterapeut så er det et fortrinn da vedkommende kan brukes flere steder i utdanningen. Selvfølgelig er det en fordel med akuttmedisinsk erfaring når man skal undervise ambulansefag, sier seg selv. Akkurat som en fysioterapeut nok kan gi bedre undervisning til ortopediteknikerne enn en sykepleier.

Ellers er det slik at det i økende grad er ettertraktet med yrkesfaglærerutdanning, så også for helse og oppvekstfag. Da ansetter man de som faktisk har autorisasjon/fagbrev i det aktuelle for å lære opp neste generasjon, i år var søknaden til denne utdanningen rekordhøy, så det kommer nok til å være flere med denne kompetansen tilgjengelig om et par år. 

Trist at du har et sånt behov for å trykke andre ned, når man har lyst til å gjøre noe nytt. Jeg har aldri skrevet at jeg tror det er lett å finne jobb med ppu, men at det fint går an hvis man står på. Jeg vet selvfølgelig at jeg ikke har undervisningskompetanse i de fagene du snakker om, men så vet jeg og at ting ikke er svart/hvitt, jeg kjenner flere som jobber i undervisning. Dører kan plutselig åpne seg, og man kan ta fag underveis. Men det er tydelig at du har lyst til å være negativ og skremme folk fra å ta denne utdannelsen, så jeg kommer ikke til å diskutere mer med deg. Du får gå litt i deg selv og dine motiver du har for å skrive som du gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...