Gå til innhold

Funksjonshemmede sliter med nettdating

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det handler nok lite om holdninger, men om hvilket liv man ønsker å ha. Personlig ville jeg frivillig aldri datet eller blitt sammen med en som er psykisk syk eller funksjonshemmet. Det er ikke et liv jeg ønsker og det passer ikke for meg 

Anonymkode: 227fa...9ef

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Oppsiktsvekkende? Nei, det tror jeg ikke akkurat. Hyggelig han ene ble forlovet 

Anonymkode: 7b73a...937

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke oppsiktsvekkende og er i grunn gammelt nytt.
Funksjonshemmede sliter med dating generelt, uansett om det foregår via en app eller irl.

Anonymkode: 3a74e...84d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det handler nok lite om holdninger, men om hvilket liv man ønsker å ha. Personlig ville jeg frivillig aldri datet eller blitt sammen med en som er psykisk syk eller funksjonshemmet. Det er ikke et liv jeg ønsker og det passer ikke for meg 

Enig i denne. Nå er jeg godt gift og har ingen planer om å date noen, men jeg ville ikke giftet meg for 15 år siden om han satt i rullestol eller hadde psykiske problemer. Vil ikke ha et slikt liv. Om noe bank i bordet skulle oppstå i ekteskapet er det noe annet, men ville ikke gått inn i et forhold med en funksjonshemmet.

Anonymkode: b42bc...2c9

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Sukk ...

Anonymkode: 4d36e...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, arbeidsgivere er mer motvillig til å ansatte en person med fedme enn en med nedsatt funksjonsevne. Livet er en evig rankingliste, noen av oss vinner, noen av oss taper. Er vi heldig har vi områder vi både taper og vinner på. Er vi det ikke må vi se oss slått gang på gang. Og de som først vinner, vinner igjen. Kumulative effekter eller Matheus-effekten: Den som har skal få. Det nytter ikke å rope om urettferdighet. To av gutta i artikkelen var selv skeptisk til å date andre med funksjonsnedsettelse. Så, evolusjon. Vanskelig å endre, viktig å være bevisst på for å unngå diskriminering i arbeidslivet og i sosial omgang. I kjærlighetslivet kan vi ikke kvotere inn partnere til hverandre, bare forsøke å endre holdninger (som ikke nødvendigvis påvirker begjæret og forelskelsen uansett).

Anonymkode: bcb64...2ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi er genetisk programmert til å ta avstand fra syke mennesker enten vi liker det eller ikke.

Når det gjelder datingapper så burde noen orientere han at det er kun ett fåtall menn som har suksess på datingapper. Selv friske menn slipper ikke igjennom nåløyet 😅

Anonymkode: 86f82...a08

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan noen som sitter i rullestol forvente å få en funksjonsfrisk partner? Det skjønner jeg virkelig ikke. Kan selvsagt forstå at de ønsker det, men å forvente å få det? Jeg synes det er veldig rart å ha sånne forventninger. Begrunnelsen deres er jo blant annet at de får det lettere med en funksjonsfrisk partner. Ja, men den funksjonsfriske partneren får det jo mye vanskeligere! Det er et regnestykke som ikke går opp for de aller fleste. Så at han ene hadde fått en funksjonsfrisk partner, men det tror jeg er ytterst sjelden.

Anonymkode: dcf3f...e1f

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Han ene sa han ville ha en funksjonsfrisk partner fordi da ble logistikken lettere. Det er jo nettopp derfor funksjonsfriske holder seg unna fordi man vet at man får en jobb resten av livet og ikke en likeverdig partner. Det er betenkelig at de selv valgte bort andre med samme plager som de selv. Da er jo de like diskriminerende som alle andre.

Anonymkode: 59a48...9ae

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

De vi jo ikke selv date en funksjonshemmet, så hvorfor skal andre gjøre det? 

Anonymkode: 06a86...fdf

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at mange snur i døra ved en date når man på forhånd vet at personen sitter i rullestol ja. Det er ikke spesielt høflig. Men det at det generelt er vanskeligere å date for de som sitter i rullestol, er ikke like oppsiktsvekkende. 

Anonymkode: 64359...194

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk at de aller fleste mennesker vil ha en funksjonshemning i løpet av livet. Om det er et kortvarig problem, ala brukket bein, eller langvarig med depresjon, så er det fryktelig vanlig. Mye mer vanlig enn du tror, for de aller fleste sykdommer er usynlige :)

Det er ikke noe i veien med å ønske å inngå et forhold med en funksjonsfrisk, men jeg håper ikke du vil forlate noen hvis de blir syke på sikt. For det gjør de aller, aller fleste mennesker. Jeg var frisk når jeg traff mannen min, nå er jeg syk. Han sa at det aldri har vært et alternativ å dra fra meg, og det er jeg veldig glad for.

Anonymkode: af5c3...3a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo de som sitter i rullestol som sier at de ikke ER stolen sin! Joda, stolen er en stor del av livet ditt. Den er faktisk livet ditt, du klarer deg dårlig uten.

Det er naturlig ingen ønsker å ha en partner med hinder og utfordringer i livet. Livet er kort, bare en gang. Da må man få lov til å bestemme selv hvem man skal date/være sammen med :) 

Anonymkode: 5228b...ff4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo de som sitter i rullestol som sier at de ikke ER stolen sin! Joda, stolen er en stor del av livet ditt. Den er faktisk livet ditt, du klarer deg dårlig uten.

Det er naturlig ingen ønsker å ha en partner med hinder og utfordringer i livet. Livet er kort, bare en gang. Da må man få lov til å bestemme selv hvem man skal date/være sammen med :) 

Anonymkode: 5228b...ff4

Det er ikke naturlig at ingen ønsker det. Det fins nok folk som ikke er like opptatt av det, og som er klare for å være der for personen hvis de faller for noen i rullestol. Men at alle ikke vil det for sitt liv, er helt forståelig. Det er hver enkelts valg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil påpeke noe om rullestol. Ja, noen bruker alltid stolen og er låst til den av diverse årsaker. Men de aller fleste dere ser ute som bruker rullestol er personer som bare bruker den iblant, eller når de er ute :)  

Jeg er i prosessen med å få en rullestol nå, og jeg skal kun bruke den til ute blant folk. Jeg sliter med energi og at hjertet slår for hardt når jeg står oppreist, og får jeg en rullestol kan jeg endelig dra ut blant folk igjen. Jeg er låst til hjemmet mitt nå, for mange er en rullestol frihet til å bevege seg. Da kan jeg endelig være med på bytur eller komme meg rundt i nabolaget mitt for frisk luft.

Bare så dere forstår at om dere ser noen i rullestol betyr det ikke at de er låst til den eller alltid bruker den :) Det er en vanlig misoppfatning. 

Anonymkode: af5c3...3a0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at mange snur i døra ved en date når man på forhånd vet at personen sitter i rullestol ja. Det er ikke spesielt høflig. Men det at det generelt er vanskeligere å date for de som sitter i rullestol, er ikke like oppsiktsvekkende. 

Det er jo viktig å være ærlig når man beskriver seg selv. Han ene hadde jo gitt inntrykk av at han er mer funksjonsfrisk enn han virkelig er, da kan jeg faktisk forstå at daten føler seg lurt. 

Anonymkode: 06a86...fdf

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også drøssevis av funksjonsfriske som sliter med nettdating, så det skulle vel egentlig bare mangle.

Anonymkode: 3feda...678

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han sa han satt i rullestol, men ikke at han hadde CP. Han hadde ikke funksjon i armene sine. Det er himmelhav forskjell mellom å bare være lam i beina og det at armene er ute av drift også. Jeg skjønner godt de snudde når han hadde løyet om funksjonsnivået.

Anonymkode: 59a48...9ae

• Liker 27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...