Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Eit samlivsbrudd får ofte uante  økonomiske konsekvenser for mange,   og  bidrar til at mange  vegrer seg idet lengste å avslutte eit forhold.   På 50-60, og 70 talet var dei fleste kvinner hjemmearbeidende, og utan fast jobb.  Fra  midten av 80 talet kom revlusjonen blandt, og likestillingsdebatten var satt på dagsorden etterkvart som   kvinner fekk seg deltids / fulltidsjobber.    Fra beg. av 1991   t vart det innført ein lovbestemmelse som ga  kvinner som har hatt omsorg for barn i hjemmet rett til omsorgspensjon. m.v 

Statestikken viser  at det idag   flest kvinner som  idag blir ufør i ung alder, og etter fylte 67 år opphører uførepensjonen, og ein  går over på minstepensjon.    

Idag er andelen kvinner som jobber fulltid kanskje like høy som blandt menn, og mange kvinner velger å  flytte fra distriktene på grunn av mangel på kvinnlige arbeidsplasser der.  

Undres på hvordan har din økonimiske hverdag som kvinner  blitt etter samlivsbruddet ?     Og hvordan ser  du for deg din økonomiske hverdag etter fylte  60 år ?   

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble skilt i relativt ung alder. 27 år i 1998. Jeg var uten utdannelse, hadde 2 barn og gjeld på huset tilsvarende 4x inntekten. Den gang var renten 7%. 
Fokuset mitt var hele tiden å betale ned gjeld. Hadde ekstra jobb når ungene var hos faren. Etterhvert fokus på utdannelse, tok både bachelor og master. Eier nå 2 boliger og sparer i fond til pensjon. Ser for meg en god alderdom. 

Anonymkode: b4dfb...5a9

AnonymBruker
Skrevet

jeg er 44 år, og ble skilt for 6 år siden. min økonomi har bedret seg etter at jeg ble alene. pga sykdom har jeg slitt i arbeidslivet. men pga husmorrollen og all energien forholdet krevde, samt at jeg bodde i hans hus uten rettigheter, gjorde i komb.med sykdom til lav inntekt.

jeg blir aldri rik, men betaler på min egen leilighet i dag og bestemmer over livet mitt selv. det er det beste jeg har gjort for meg selv; å skille meg. omsider ble det mer skikk både på økonomi og livet🤩

Anonymkode: 35ea1...209

Skrevet

Blei skilt for 6 år sidan  (39 år) , og   bodde da  i hans hus utan økonomiske rettigheter ved skilsmisse ?.     "Det ein har med inn i ekteskapet skal ei ha med utatt" .  Du er idag 44, men slitt i arbeidslivet på grunn av sykdom, og har  23 år igjenn  til du fyller 67 år.       

Som skilt / aleneforsørger kan ein planlegge sin egen økonomiske kvardag uavhengi av andre, og gjøre sine  egne prioriteringer.    Inngangsbill. til boligmarkedet er idag høy, og forventes å bli enda høyere, og aleneforsørgere er ofte taperne på boligmarkedet.   Mange tar ikkje høyde for mange  andre faste  / uforutsette  utgifter når de tar opp lån til bolig, og havner i luksusfellen.     Du er troleg blandt den gruppen som   har  god kontrl. på din økonomiske kvardag, og har tatt høyde for at din økonomiske kvardag etter fylte 67 år.   

AnonymBruker
Skrevet

Ble singel for 10 år siden, da med baby. Fikk bedre økonomiske kår. Var den gang i full jobb som ingeniør. I dag er jeg uføretrygda, men aldri hatt bedre råd. Tok meg i nakken da jeg såg at det lå an til å måtte gå over på aap, sløste utrolig mye før. Når jeg først var så uheldig at jeg ble syk, var i det minste grunnlaget mitt høyt. Har nå makssats på ufør samt litt fra forsikring.

Har også en bolig som skal selges snart, får da en egenkapital på 7-800k. Men det er ikke nok til å komme inn på markedet dit vi skal flytte. Enda usikker på hvordan jeg skal løse det.

Pensjonen ja. Den blir jo ikke så høy da... 20 år unna.

Anonymkode: 5cf37...9e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...