AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Jeg har en sønn på 18mnd som alltid har våknet tidlig. Tidligere sov han i hvert fall til kl 6, men nå er han lys våken hver morgen kl 5 og det er alt for tidlig😴 Han sover 1,5-2,5t på dagen i 11:30-14 tiden. På kvelden legges han kl 19 og sovner ganske fort, det tar sjelden mer enn 10min. Han sover godt på natt, våkner en gang i blant men sovner fort hvis vi går inn til han og sitter der et par min. På morningen derimot er det verre. Vi tar han aldri ut av sengen før 5:30, prøver heller å få han til å legge seg ned mens vi sitter inne hos han. En sjelden gang sovner han igjen, men da er det som regel bare 10min før han er helt våken igjen. Er det noen som har noen tips til hvordan vi skal få han til å sove litt lenger på morningen? Begynner å bli desperat etter å kunne sove litt lenger på morningen. Jeg har sett litt på sånne søvntrenerklokker, er det noen som har erfaring med dem? Står mellom sauen og kidsleep. Sauen ser ut som den er lettest å forstå for så små barn, men jeg har lest at den lager en så høy lyd når den åpner øynene at barnet vekkes. Anonymkode: acd23...519
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en sønn på 18mnd som alltid har våknet tidlig. Tidligere sov han i hvert fall til kl 6, men nå er han lys våken hver morgen kl 5 og det er alt for tidlig😴 Han sover 1,5-2,5t på dagen i 11:30-14 tiden. På kvelden legges han kl 19 og sovner ganske fort, det tar sjelden mer enn 10min. Han sover godt på natt, våkner en gang i blant men sovner fort hvis vi går inn til han og sitter der et par min. På morningen derimot er det verre. Vi tar han aldri ut av sengen før 5:30, prøver heller å få han til å legge seg ned mens vi sitter inne hos han. En sjelden gang sovner han igjen, men da er det som regel bare 10min før han er helt våken igjen. Er det noen som har noen tips til hvordan vi skal få han til å sove litt lenger på morningen? Begynner å bli desperat etter å kunne sove litt lenger på morningen. Jeg har sett litt på sånne søvntrenerklokker, er det noen som har erfaring med dem? Står mellom sauen og kidsleep. Sauen ser ut som den er lettest å forstå for så små barn, men jeg har lest at den lager en så høy lyd når den åpner øynene at barnet vekkes. Anonymkode: acd23...519 Tenker her er det jo flere ting som kan gjøres. -Kutte litt ned på dagsøvn, maks 1,5 time f.eks. La det gå en uke eller to for å se endring. - Når får barnet mat i forhold til når det legger seg? Gjerne spise ikke altfor lenge før barnet legger seg, 18.30-18.45. Prøve å gi god, næringsrikt og mettende måltid kveld, gjerne havregrøt f.eks eller egg eller avokado. - Har barnet en god bamse å sove med? Mine har hatt bamse som jeg har gnidd litt mot kroppen min (høres teit ut, men mamma-lukt, uten parfyme, er noe som roer barn) - Ta barnet inn i deres seng for videre søvn, mange barn vil "koble på" mamma og pappa for de har vært "alene" hele natten. Mange sverger jo til samsoving fordi barn sover bedre da (ikke alle foreldre som gjør det med en fot i trynet og en albu på blæra) 😅 - Sikkert verdens dårligste råd. Men er man desperat er man desperat 🙈: sett en tv på rommet deres, ha han i senga og slumre videre mens han glaner litt på kassa... - Rett og slett legg deg selv tidligere og ha samme døgnrytme som barnet. La meg sjelden etter 21. 30-22 en periode da mini var liten, ga fullt f. i samboer som ikke brydde seg/gadd å ta sin del av ansvaret. - Ta med barnet ut i stua, skjær litt frukt og ha melk i en kopp, sett på tv og slumre litt foran tv. - Noen ganger gikk jeg inn, ga barnet en kos og sa "det er natta vennen min, sove, shhh.." beroligende og trøstende og så gikk jeg ut igjen. Har lite erfaringer med sånne sovebamser, det som har funket best har vært å sove med mini på samme rom, har plukket opp barna og lagt de inntil meg om natta/morran og sovet videre. Gjør det kjapt før barnet våkner helt, sitter ikke og "venter" på at barnet våkner. Anonymkode: ae072...c7b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #3 Skrevet 15. mai 2021 Det første som slår meg er om det er skikkelig mørkt på soverommet eller om det begynner å bli lyst for tidlig? I så fall kan en lystett gardin/rullegardin være løsningen. Ellers kan det vel være på tide å kutte litt på dagsovingen. Å venne han til at deres seng er neste stoppested om han våkner hjelper jo ingenting, det ender bare med dårlig søvn for dere. Anonymkode: 703fd...647 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #4 Skrevet 15. mai 2021 Lystette gardiner. eller kutte dagsøvn til max 1,5. Går barnet i barnehage? Anonymkode: 6d3ec...d0f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #5 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenker her er det jo flere ting som kan gjøres. -Kutte litt ned på dagsøvn, maks 1,5 time f.eks. La det gå en uke eller to for å se endring. tidligere sov han kum 1,5t på dagen, det er kun de siste ukene han sover mer enn 2 timer. - Når får barnet mat i forhold til når det legger seg? Gjerne spise ikke altfor lenge før barnet legger seg, 18.30-18.45. Prøve å gi god, næringsrikt og mettende måltid kveld, gjerne havregrøt f.eks eller egg eller avokad. Han får alltid kveldsmat før han legger seg, og våkner nok ikke av sult for han vil ikke ha frokost før etter 1-2timer etter han våkner. - Har barnet en god bamse å sove med? Mine har hatt bamse som jeg har gnidd litt mot kroppen min (høres teit ut, men mamma-lukt, uten parfyme, er noe som roer barn) han har et kosedyr som han er veldig glad i, og som han alltid har i sengen. - Ta barnet inn i deres seng for videre søvn, mange barn vil "koble på" mamma og pappa for de har vært "alene" hele natten. Mange sverger jo til samsoving fordi barn sover bedre da (ikke alle foreldre som gjør det med en fot i trynet og en albu på blæra) 😅 Det har vi prøvd, men etter han ble 1 år har han ikke vært interessert i å sove hos oss. Hvis jeg legger han i vår seng tuller han bare før han klatrer ut og løper inn i stuen. - Sikkert verdens dårligste råd. Men er man desperat er man desperat 🙈: sett en tv på rommet deres, ha han i senga og slumre videre mens han glaner litt på kassa... vi har tv på rommet så skrur på den innimellom - Rett og slett legg deg selv tidligere og ha samme døgnrytme som barnet. La meg sjelden etter 21. 30-22 en periode da mini var liten, ga fullt f. i samboer som ikke brydde seg/gadd å ta sin del av ansvaret. jeg legger meg som regel rundt 21:30 - Ta med barnet ut i stua, skjær litt frukt og ha melk i en kopp, sett på tv og slumre litt foran tv. - Noen ganger gikk jeg inn, ga barnet en kos og sa "det er natta vennen min, sove, shhh.." beroligende og trøstende og så gikk jeg ut igjen. vi går inn og sier at det fortsatt er natt og at han må sove. Går vi ut igjen hyler han som en gal og blir ende mer våken. Hvis vi sitter på rommet hans sovner han en gang i blandt Har lite erfaringer med sånne sovebamser, det som har funket best har vært å sove med mini på samme rom, har plukket opp barna og lagt de inntil meg om natta/morran og sovet videre. Gjør det kjapt før barnet våkner helt, sitter ikke og "venter" på at barnet våkner. Anonymkode: ae072...c7b Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive så mange forslag😊 Vi har prøvd det aller meste uten at det har fungert dessverre. Hvis han hadde godtatt å sove hos oss hadde jeg gjerne hatt han liggende i vår seng Anonymkode: acd23...519
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #6 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det første som slår meg er om det er skikkelig mørkt på soverommet eller om det begynner å bli lyst for tidlig? I så fall kan en lystett gardin/rullegardin være løsningen. Ellers kan det vel være på tide å kutte litt på dagsovingen. Å venne han til at deres seng er neste stoppested om han våkner hjelper jo ingenting, det ender bare med dårlig søvn for dere. Anonymkode: 703fd...647 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lystette gardiner. eller kutte dagsøvn til max 1,5. Går barnet i barnehage? Anonymkode: 6d3ec...d0f Takk for svar. Vi har lystette gardiner på rommet hans, og det var samme problem i vinter da det var mørkt ute langt utover dagen. Jeg trodde dagsovingen ikke var noe problem så lenge han var trøtt på kvelden, men vi får kanskje prøve å kutte ned igjen. Tidligere sov han som regel 1,5time, men nå i det siste har han begynt å sove lenger. Kanskje ikke så rart siden han våkner kl 5.. Han går i barnehage ja Anonymkode: acd23...519
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #7 Skrevet 15. mai 2021 Hos oss var det en fase, den eneste vi gjorde var at barnet fikk komme over i vår seng og så «ignorerte» vi barnet til 06(akseptabel stå opp tid). Var ikke før barnet bikket 2 år at hen sov lenger enn 06. Om klokka er 07 jubler vi alle mann. Vår er 2,5 år, legger seg 19, sovner ca 20 og våkner mellom 06-07 de fleste dager (noen ganger tidligere enn 06, da kjører vi samme «ignorering»). Sover fremdeles 1-2 timer i bhg de fleste dager. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å holde ut, det er maaaaange aktive morgenfugler i denne alderen og de fleste trenger mer søvn, ikke mindre, men de er bare gira på en ny dag. Anonymkode: f9691...983 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 Sånn er livet det er en fase som går over etterhvert Anonymkode: bb6bf...6ac
Chantielle Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Chantielle mod.
Anbefalte innlegg