Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva følger med og hva ville dere ekskludere? Hvordan skal jeg foreta drøftingen? Jeg fikk E sist semester oppgave fordi strukturen var for dårlig. Tips?

Anonymkode: 51d55...888

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvor lang den skal være og hva slags fag du tar.

Anonymkode: c5e1c...adc

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva følger med og hva ville dere ekskludere? Hvordan skal jeg foreta drøftingen? Jeg fikk E sist semester oppgave fordi strukturen var for dårlig. Tips?

Anonymkode: 51d55...888

Les noen korte artikler og se hvordan de er lagt opp. Det er i prinsippet det samme. En innledning hvor du forklarer hva du skal skrive om og hva du ikke skal skrive om. Begrunn avgrensningen din godt. Deretter redegjør du for det som er relevant for drøftingen din. Drøftingen skal jo tross alt foretas på bakgrunn av redegjørelsen. Deretter konkluderer/ oppsummerer du. Husk referansestil og kildeliste. 

Innledning kan godt kalles innledning. Redegjørelse skal aldri kalles redegjørelse! Bruk temaene du skal skrive om som overskrifter. Drøfting kan godt hete drøfting og det samme gjelder konklusjon. 

Endret av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker
Skrevet

Legger ved tips fra UiO.

 

Jeg har vanligvis denne strukturen: 1. Intro, 2. Teori og metode, 3. Funn, 4. Drøfting/disuksjon, 5. Konklusjon.

Tips_til__skriving_av_semestero.doc

Anonymkode: c5e1c...adc

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger opp semesteroppgave etter akkurat samme struktur som andre akademiske tekster. De fleste bachelor- og masteroppgaver og de fleste vitenskapelige artikler er lagt opp etter samme oppskrift som ab over her skriver: 1. Intro, 2. Teori og metode, 3. Funn, 4. Drøfting/disuksjon, 5. Konklusjon

Du bør holde disse tingene atskilt, og i alle fall holde teori + metode atskilt fra funn + drøfting/diskusjon. Konklusjonen skal ikke inneholde nye momenter, men kan være en oppsummering.

Hvor mye som skal stå under hver av delene i oppgaven kommer an på hvor stor og omfattende oppgaven er ment å være. Dere har sikkert fått noen begrensninger i antall tegn/ord/sider. Det gir et hint om hva som forventes. Hvis oppgaven ikke skal være så lang KAN det finnes grunner til å presentere resultater/funn og diskutere dem i samme kapittel. Da bør du i så fall bruke noen ord i innledningen til å fortelle hvorfor du gjør det slik.

Hvordan man diskuterer er det mange som lurer på. Tenk litt på hvordan du skrev resonnerende stiler på videregående og bruk litt av samme metode. Tenk gjennom følgende:
1. Finnes det teorier som sier ulike ting?
2. Har du funn/resultater som stemmer med noen teorier, men ikke med andre?
3. Har du funn/resultater som peker i ulike retninger? 

Anonymkode: 2c8d8...9fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...