AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Hva følger med og hva ville dere ekskludere? Hvordan skal jeg foreta drøftingen? Jeg fikk E sist semester oppgave fordi strukturen var for dårlig. Tips? Anonymkode: 51d55...888
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Du kan lese på søk og skriv om generelle råd til drøftingsoppgave. https://sokogskriv.no/skriving/argumentere-redegjore-drofte.html#redegjør-og-drøft Ellers kan ikke folk her hjelpe deg med hvordan du skal drøfte ditt spesifikke tema, og hva du må ha med og ikke i din oppgave. Anonymkode: 195fd...a0f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Det kommer litt an på hvor lang den skal være og hva slags fag du tar. Anonymkode: c5e1c...adc
Den Sagnomsuste Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva følger med og hva ville dere ekskludere? Hvordan skal jeg foreta drøftingen? Jeg fikk E sist semester oppgave fordi strukturen var for dårlig. Tips? Anonymkode: 51d55...888 Les noen korte artikler og se hvordan de er lagt opp. Det er i prinsippet det samme. En innledning hvor du forklarer hva du skal skrive om og hva du ikke skal skrive om. Begrunn avgrensningen din godt. Deretter redegjør du for det som er relevant for drøftingen din. Drøftingen skal jo tross alt foretas på bakgrunn av redegjørelsen. Deretter konkluderer/ oppsummerer du. Husk referansestil og kildeliste. Innledning kan godt kalles innledning. Redegjørelse skal aldri kalles redegjørelse! Bruk temaene du skal skrive om som overskrifter. Drøfting kan godt hete drøfting og det samme gjelder konklusjon. Endret 14. mai 2021 av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Legger ved tips fra UiO. Jeg har vanligvis denne strukturen: 1. Intro, 2. Teori og metode, 3. Funn, 4. Drøfting/disuksjon, 5. Konklusjon. Tips_til__skriving_av_semestero.docAnonymkode: c5e1c...adc 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #6 Skrevet 15. mai 2021 Jeg legger opp semesteroppgave etter akkurat samme struktur som andre akademiske tekster. De fleste bachelor- og masteroppgaver og de fleste vitenskapelige artikler er lagt opp etter samme oppskrift som ab over her skriver: 1. Intro, 2. Teori og metode, 3. Funn, 4. Drøfting/disuksjon, 5. Konklusjon Du bør holde disse tingene atskilt, og i alle fall holde teori + metode atskilt fra funn + drøfting/diskusjon. Konklusjonen skal ikke inneholde nye momenter, men kan være en oppsummering. Hvor mye som skal stå under hver av delene i oppgaven kommer an på hvor stor og omfattende oppgaven er ment å være. Dere har sikkert fått noen begrensninger i antall tegn/ord/sider. Det gir et hint om hva som forventes. Hvis oppgaven ikke skal være så lang KAN det finnes grunner til å presentere resultater/funn og diskutere dem i samme kapittel. Da bør du i så fall bruke noen ord i innledningen til å fortelle hvorfor du gjør det slik. Hvordan man diskuterer er det mange som lurer på. Tenk litt på hvordan du skrev resonnerende stiler på videregående og bruk litt av samme metode. Tenk gjennom følgende: 1. Finnes det teorier som sier ulike ting? 2. Har du funn/resultater som stemmer med noen teorier, men ikke med andre? 3. Har du funn/resultater som peker i ulike retninger? Anonymkode: 2c8d8...9fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå