Gå til innhold

Aavitsland tror epidemien er over før august i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PRMMJp/aavitsland-tror-epidemien-er-over-foer-august-i-norge

Sitat

«Det er vanskelig å spå med denne epidemien, men alt tyder nå på at epidemien er over før august, og at det da nesten ikke er noen smittetilfeller i landet, og iallfall svært få alvorlige tilfeller.»

«Jeg tror ikke det vil være restriksjoner på hvor mange som kan møtes i gatene og på offentlige plasser i august.»

«Jeg tror situasjonen vil være som i gode, gamle dager, men det er en mulighet for at det blir noen nasjonale begrensninger på antall gjester slik at det ikke blir overfylt innendørs.»

Det bygger på dagens gunstige situasjon og utrullingen av vaksinasjonsprogrammet der alle voksne har fått mulighet til å vaksinere seg før august og erfaringene fra land med høy vaksinasjonsdekning, som Israel og Storbritannia. Dette går riktig vei. Om to og en halv måned er det meste over, regner vi med.

Man kan ihvertfall håpe på det. Fint med litt positive innspill og ikke bare at media trykker en Nakstad som er «bekymret» for det ene eller det andre hver uke. 

Her på KG er der 3 reaksjoner på dette:

1) ja, la oss håpe på det (den positive gjengen som øyner lys i enden)

2) nei, noe uforutsett skjer og dette vil vare i årevis (pessimistene som er overbevist)

3) nei, det vil aldri gå over, bla bla konspirasjon, bla bla New order, bla bla sosial kontroll, konspirasjon. (Konspigjengen her på KG)

Endret av Hatsumomo
  • Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe valg har man ikke. Mye tyder på at vaksinene vil gjøre jobben, og gjør de det, må det en åpning til.

Det rettslige grunnlaget for tiltak blir også tynnere og tynnere.

Valget i september kommer perfekt for regjeringen, skal man tro. Vi som mener tiltakene har vært for voldsomme blir uansett fornøyde. Det siste regjeringen ønsker å gjøre før valget er å stenge mer. Det er og det siste en ny regjering ønsker. Win win.

• Liker 9
Gjest Rocka69
Skrevet (endret)
Hatsumomo skrev (14 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PRMMJp/aavitsland-tror-epidemien-er-over-foer-august-i-norge

Man kan ihvertfall håpe på det. Fint med litt positive innspill og ikke bare at media trykker en Nakstad som er «bekymret» for det ene eller det andre hver uke. 

2) nei, noe uforutsett skjer og dette vil vare i årevis (pessimistene som er overbevist)

3) nei, det vil aldri gå over, bla bla konspirasjon, bla bla New order, bla bla sosial kontroll, konspirasjon. (Konspigjengen her på KG)

Vel den godeste Preben blir ikke helt enig med seg selv. Forrige uke så sa han juli. Sannheten er vel som IBM sier alltid: "IT DEPENDS". Og det vil avhenge over hvor fort man klarer å distribuere vaksiner og få satt vaksiner, og hvor mange som er villige til å ta vaksinen.  

Hvis alle tar vaksinen(og leveransene som er lovd faktisk kommer), så har nok Preben mer rett i sine antagelser i dag enn forrige uke. Men hadde AZ og Janssen fremdeles vært i vaksineprogrammet (og man ikke hadde stanset AZ) så hadde kanskje pandemien vært over i juni for Norges del.

Jeg er verken pessimist, optimist eller konspiratorisk - men vet igjennom ha jobbet med teknologi og logistikk at ting kan ta litt lengre tid enn hva man håper på. Tror ikke Preben har jobbet så mye i logistikk-bransjen.

Så jeg er mer en realist. Ut ifra rent logistikkmessig så tror jeg at man kan legge på et par måneder til før man kan si at pandemien er over. Men trolig så vil den gå over til å bli endemisk (ref WHO), og det vil være behov for booster shots en gang i året i årene fremover (samme med influensa)

Endret av Rocka69
Tillegg
Skrevet (endret)

At den blir endemisk tar jeg nesten som en selvfølge at den blir når omtrent alle er vaksinert. Jeg syntes det er OK at man prøver å se litt optimistisk på det, det skjer kanskje ikke i august, men «høst» er godt nok for min del. Her på KG er det svartere enn svartest når det kommer til å se fremover så syntes det er greit med en nyhet som er litt optimistisk.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 11
Gjest Rocka69
Skrevet

Det har rett og slett med at det ikke finns nok frysecontainere/frysebiler som klarer å holde en lav temperatur at vaksinene ikke blir ødelagt under transporten - dette er den begrensende faktoren. Selv alle doser var produsert nok til dekke verdens behov eller bare Norges behov - så vil den begrensede transportkapasiteten medføre at det tar lengre tid enn hva Preben, Guldvåg, Høie måtte tro. Det er ikke så mange containere/frysebiler som kan holde på en temperatur ned mot 70 grader fra en plass i Europa og rundt omkring i Norge.

Skrevet
Hatsumomo skrev (2 minutter siden):

At den blir endemisk tar jeg nesten som en selvfølge at den blir når omtrent alle er vaksinert. Jeg syntes det er litt OK at man prøver å se litt optimistisk på det, det skjer kanskje ikke i august, men «høst» er godt nok for min del. Her på KG er det svartere enn svartest når det kommer til å se fremover så syntes det er greit med en nyhet som er litt optimistisk.

Det er vel litt forfriskende at en helsetopp sier noe som virker nogen lunde realistisk og ikke har følgende mål:

- Gi falske forhåpninger for å motivere mennesker til å holde ut.

- Gi urealistiske skremselsbilder for å få folk til å etterleve tiltak. 

Blir vel mest av alt en nytelse å slippe å se Nakstad, Høie, Erna og Guldvåg på TV daglig. Det er vel relativt sannsynlig at flere av dem, om ikke alle må finne seg nye jobber utover høsten også. 

• Liker 15
Skrevet

Ny lockdown i foregangslandet Singapore nå, etter økende smitte blant de mRNA-vaksinerte (fullvaksinerte) der. 

I tillegg sier bl.a. Bloomberg (anerkjent medium) at pandemien blir permanent. 

Hva er det Aavitsland har røykt, egentlig? 

Skjønner han ikke at vi trenger total, global lockdown til alle mennesker er vaksinert mot alle fremtidige muterte varianter? 

• Liker 4
Gjest Rocka69
Skrevet
Hatsumomo skrev (4 minutter siden):

At den blir endemisk tar jeg nesten som en selvfølge at den blir når omtrent alle er vaksinert. Jeg syntes det er litt OK at man prøver å se litt optimistisk på det, det skjer kanskje ikke i august, men «høst» er godt nok for min del. Her på KG er det svartere enn svartest når det kommer til å se fremover så syntes det er greit med en nyhet som er litt optimistisk.

Jeg tror nok at sier vi oktober/november er mer realistisk - hvis man ser på transportevnen. Men når alle over 12 år fullvaksinert, og når vaksiner blir godkjente for yngre enn 12 år i løpet av høsten så er pandemien i Norge over - så lenge man holder kontroll på innreise inntil et nytt område/land er fullvaksinert - slik at man har kontroll på nye mutasjoner som vil oppstå. Men med mRNA vaksiner så vil man lettere modifisere disse, slik at de gjør at kroppen danner antistoffer mot nye mutasjoner.

Gjest Rocka69
Skrevet
Psilocybe skrev (Akkurat nå):

Ny lockdown i foregangslandet Singapore nå, etter økende smitte blant de mRNA-vaksinerte (fullvaksinerte) der. 

I tillegg sier bl.a. Bloomberg (anerkjent medium) at pandemien blir permanent. 

Hva er det Aavitsland har røykt, egentlig? 

Skjønner han ikke at vi trenger total, global lockdown til alle mennesker er vaksinert mot alle fremtidige muterte varianter? 

Da har USA og Russland vaksiner mot mutasjoner allerede. De virker 100% mot alle virus og bakterier. De kalles termonuklære enheter. De har bare en bivirkning - de gjør slutt på alt liv som vi kjenner det.

Hvordan skal man da i det hele tatt åpne noen sinne? Når du skal ha vaksinert alle mennesker mot alle fremtidige mutasjoner. Dvs ca 500-750 millioner år med lockdown, da finns det ikke mennesker forresten. De har utviklet seg til noe helt annet. Men om ca 500-750 millioner år så vil en global oppvarming starte som MDG sekten ikke kan gjøre en dritt med. Da begynner nemlig Solen å fusjonere Helium, og vil øke gradvis i volum til den trolig vil sluke jorden eller i hvertfall gjøre jorden til en glødende kule.

Pandemien begynte som en epidemi i Kina. Og den vil gå tilbake med epidemisk utbrudd. Og deretter ende opp som en endemi. Men jo flere og flere som blir vaksinert, og jo oftere - så er sjansen større for at man kan få en kontrollert endemi - eller man er så heldig som med kopper - at sykdommen utryddes.

Men det vil komme nye SARS virus, og det vil komme andre virus (som kanskje ikke er oppstått enda) - og dette blir ikke siste pandemien. Men om ca 1-2 mrd år, så vil det ikke finns pandemier. Jorda vil i beste fall være en glødende kule av plasma.

Skrevet
Hatsumomo skrev (45 minutter siden):

Alle virus brenner ut i løpet ev et par år. Sikkert også dette. Skjønner ikke alle de smittede, man hører aldri om noen eller kjenner noen. Vet kun om en som fikk det i februar før vi stengte ned. Han merket ingen ting og smittet ingen.

Gjest Rocka69
Skrevet
Example skrev (13 minutter siden):

Det er vel litt forfriskende at en helsetopp sier noe som virker nogen lunde realistisk og ikke har følgende mål:

- Gi falske forhåpninger for å motivere mennesker til å holde ut.

- Gi urealistiske skremselsbilder for å få folk til å etterleve tiltak. 

Blir vel mest av alt en nytelse å slippe å se Nakstad, Høie, Erna og Guldvåg på TV daglig. Det er vel relativt sannsynlig at flere av dem, om ikke alle må finne seg nye jobber utover høsten også. 

Guldvåg er beskyttet frem til han går av med pensjon, han kan gå av nå siden han har fylt 64 år, men han kan sitte til han er 72. Eller han kan si opp fordi han får et bedre tilbud.

Nakstad sitter i en midlertidig stilling, som nå gjøres fast - det vil si at han må formelt søke på stillingen om han vil ha den, eller om han vil tilbake til OUS. 

Høie har jo sagt opp selv, ved at han sier at han ikke tar gjenvalg til Stortinget eller ønsker å bli med i en evt fortsettelse av regjeringen til Erna. Men han har jo fått ny jobb fra medio oktober som statsforvalter i Rogaland. så du har rett han kommer du ikke å se mye til i årene fremover.

Men når det gjelder Erna, så slipper du nok ikke unna henne selv om hun ikke lengre er statsminister fra medio oktober(men valget skal holdes først før man konkluderer). Hun sitter på sikker førsteplass for Høyres liste i Vestland fylke, og det skal et mirakel til om at Høyre ikke får en representant fra Vestland. Og hun vil gå tilbake til Stortinget, som leder av Høyre og blir da trolig parlamentarisk leder av Høyres stortingsgruppe - altså hun kommer til å være i media fremdeles. Både rundt Covid-19 og andre saker de nærmeste 4.5 årene - kanskje enda mer enn det hun er nå.

Gjest Rocka69
Skrevet
Justlooking skrev (1 minutt siden):

Alle virus brenner ut i løpet ev et par år. Sikkert også dette. Skjønner ikke alle de smittede, man hører aldri om noen eller kjenner noen. Vet kun om en som fikk det i februar før vi stengte ned. Han merket ingen ting og smittet ingen.

Med kopper så tok det 185 år fra man oppdaget vaksinen til den ble erklært utryddet. Og kopper muterte lite, og var blant mennesker i tusener av år.  

Så alle er veldig sterkt ord.

Skrevet

Fullvaksinerte blir jo smittet i hopetall, så dette tar ikke slutt med det første.

• Liker 5
Skrevet
Rocka69 skrev (26 minutter siden):

Med kopper så tok det 185 år fra man oppdaget vaksinen til den ble erklært utryddet. Og kopper muterte lite, og var blant mennesker i tusener av år.  

Så alle er veldig sterkt ord.

De fleste da. Svineinfluensaen brant ganske raskt ut men helsemyndighetene valgte å holde dette skjult og fortsette å pushe vaksinen med skremsel. De hadde tross alt store mengder vaksiner de trengte å bli kvitt. 

• Liker 2
Gjest Rocka69
Skrevet
Justlooking skrev (3 minutter siden):

De fleste da. Svineinfluensaen brant ganske raskt ut men helsemyndighetene valgte å holde dette skjult og fortsette å pushe vaksinen med skremsel. De hadde tross alt store mengder vaksiner de trengte å bli kvitt. 

Mot svineinfluensa så var det et kjent virus man hadde to vaksiner mot allerede. I tillegg så fungerte medisinen TAMIFLU svært godt. Ble selv smittet av svineinfluensa, og fikk TAMIFLU umiddelbart. Den drepte viruset, og man var frisk etter to dager i isolasjon. I tillegg så hadde også man også en innebygget motstandskraft mot influensavirus. Kombinasjonen gjorde at det ikke ble en pandemi. Med SARS, så lukket Hong Kong sine grenser for innreise og utreise, samt innførte portforbud - og man fikk kontroll med SARS(som er et beslektet virus av Covid-19). Det spredde seg lite utenfor Hong Kong - fordi de var superkjappe med å hermetisk lukke Hong Kong. Covid-19 heter faktisk SARS-COV-2 rent formelt og medisinsk.

Men av og til så oppstår mutasjoner av influensa som dreper millioner, sist var Asia syken på femti-tallet og så hadde du spanskesyken som trolig tok livet av 100 millioner før de faktisk fikk kontroll gjennom smitteverntiltak (de hadde ikke vaksiner, men bruk av munnbind, isolasjon og portforbud gjorde at de knakk viruset). Og de vil kunne oppstå igjen.

Covid-19 er et nytt virus, som muterer lett og man ikke hadde eksisterende vaksiner mot og ei heller en medisin som TAMIFLU. Når har man 6-10 godkjente vaksiner (og med et 20-talls til i Pipeline) og man har begynt prosessen med å få godkjent Covid-19 drepende medisiner. Både Pfizer, Merck og GlaxoSmithKline holder på med siste tredje og siste fase i klinisk testing - og vil søke godkjenning i løpet av juni/juli. Disse vil komme på markedet i løpet av høsten. Dvs skulle man bli syk av Covid-19 uvaksinert eller vaksinert så vil det en gang ut på høsten være medisiner som dreper viruset og man blir frisk. Men disse medisinene kan du ikke ta som forebyggende. 

Du har en annen metode for å ta knekken på Covid-19, det er å bruke monoklonale serum som er utvunnet fra Covid-19 pasienter. Disse dreper viruset, og hindrer smitte - men tar lang tid å produsere syntetisk. Men Norge har kjøpt 20000 doser som kommer i juli, men vil bare bli brukt på kritisk syke som ligger i respirator. Hver dose koster 2000-3000 dollar. 

De andre nye medisinene som kommer virker ikke så raskt som i løpet av et par timer, men vil koste kanskje et par hundre kroner. Du kan ikke bruke disse på kritisk syke(fordi de virker over dager og ikke momentant), men på de som nettopp har fått symptomer og har testet positivt. Trump fikk en kombinasjon av monoklonale serum og testversjoner fra Pfizer av den medisinen de kommer med til høsten. Men han er også vaksinert i ettertid, fordi monoklonale serum forsvinner ganske fort ut av kroppen. Og viruset har ikke levd så lenge i kroppen at kroppen klarer å gi egen immunrespons.

Derfor så vil Covid-19 pandemien gå over i Norge i løpet av høsten 2021, men den kommer nok til å fortsette andre steder inntil man oppnår veldig høy grad av vaksinasjon og antall syke som overlever. Men vil få kontroll i 2023/2024 stort sett de fleste steder. 

Men med virus som muterer mye og lett, så ender de opp som endemier - som f.eks influensa, forkjølelse, RS, ROTA eller Noro. Influensa muterer mindre enn f.eks forkjølelse, RS,ROTA og Noro. Det gjør at man har fått en vaksine, som må oppdateres flere ganger i året.

Men hadde du ikke hatt noen tiltak, ei heller forsøk på å lage vaksiner eller medisiner - så hadde kanskje dødstallene i Europa vært mange ganger høyere. Vi hadde kanskje hatt samme dødstall som spanskesyken i dag.

Skrevet

Vi får nå se. En 14 dg. global lockdown ville fjernet dette viruset....men siden menneskeheten som rase er omtrent tilbakestående setter jeg pengene mine på Covid-19...Covid-21...Covid 22...aso...

Når en ser hvordan vi behandler jorda og våre medskapninger her er det ikke rart moder jord setter inn mottiltak...får håpe hun ikke går for full sanering

Skrevet
Rocka69 skrev (7 timer siden):

Guldvåg er beskyttet frem til han går av med pensjon, han kan gå av nå siden han har fylt 64 år, men han kan sitte til han er 72. Eller han kan si opp fordi han får et bedre tilbud.

Nakstad sitter i en midlertidig stilling, som nå gjøres fast - det vil si at han må formelt søke på stillingen om han vil ha den, eller om han vil tilbake til OUS. 

Høie har jo sagt opp selv, ved at han sier at han ikke tar gjenvalg til Stortinget eller ønsker å bli med i en evt fortsettelse av regjeringen til Erna. Men han har jo fått ny jobb fra medio oktober som statsforvalter i Rogaland. så du har rett han kommer du ikke å se mye til i årene fremover.

Men når det gjelder Erna, så slipper du nok ikke unna henne selv om hun ikke lengre er statsminister fra medio oktober(men valget skal holdes først før man konkluderer). Hun sitter på sikker førsteplass for Høyres liste i Vestland fylke, og det skal et mirakel til om at Høyre ikke får en representant fra Vestland. Og hun vil gå tilbake til Stortinget, som leder av Høyre og blir da trolig parlamentarisk leder av Høyres stortingsgruppe - altså hun kommer til å være i media fremdeles. Både rundt Covid-19 og andre saker de nærmeste 4.5 årene - kanskje enda mer enn det hun er nå.

Guldvåg kan som andre også miste jobben. Jeg vil tro at ransakelsens tid kommer når stormen har roet seg. Norges beredskap ble slaktet av kommisjonen, og det faglige ansvaret for det er hans. I tillegg stod han for et grunnlovsbrudd.

Nakstad må, som andre, søke på denne stillingen. Det er ikke sikkert han gjør det, og gjør han det, er det ikke sikkert han får den. Han er medias golden boy, men det er vel ting internt som tyder på at han kanskje ikke er like populær der. Det har vel blitt litt mye soloutspill til tider.

Høie gir seg vel som rikspolitiker uansett. Han er den som kommer best ut av det i mine øyne. Demokratiets gang i Norge tilsier at hun blir sittende på Stortinget som leder av Høyre, men ikke statsminister. Det er svært uvanlig i Norge at noen går på en tredje strake periode som statsminister. Det ville det vært uansett. Hadde det vært valg i fjor høst, ville hun faktisk stilt sterkt, men nå blir det mye slitasje. 60-årsjubiliet hennes svekker henne også kraftig. Folk er nok klare for noe nytt. Jeg har selv vært med på å stemmer henne frem, men vil ikke gjøre det nå.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner jeg ikke bryr meg lenger. Jeg bruker maske og vasker hender.
That’s it.

Orker ikke følge med på pressekonferanser og sånt lenger. Blir vi kvitt pandemien en gang så er det positivt, hvis ikke så nei vel.

• Liker 10
Skrevet
Hatsumomo skrev (10 timer siden):

Det er jo mulig å håpe på første alternativ men samtidig være klar over at det nok ikke er spesielt realistisk. Jeg tar hvert fall uttalelser som det som kommer fra Aavitsland med en stor klype salt, man må jo lære av det året som har gått,. Den lærdommen tilsier at dette ikke forsvinner i stor nok grad før mange nok er vaksinert, i beste fall. 

• Liker 1
Gjest Rocka69
Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Guldvåg kan som andre også miste jobben. Jeg vil tro at ransakelsens tid kommer når stormen har roet seg. Norges beredskap ble slaktet av kommisjonen, og det faglige ansvaret for det er hans. I tillegg stod han for et grunnlovsbrudd.

Nakstad må, som andre, søke på denne stillingen. Det er ikke sikkert han gjør det, og gjør han det, er det ikke sikkert han får den. Han er medias golden boy, men det er vel ting internt som tyder på at han kanskje ikke er like populær der. Det har vel blitt litt mye soloutspill til tider.

Høie gir seg vel som rikspolitiker uansett. Han er den som kommer best ut av det i mine øyne. Demokratiets gang i Norge tilsier at hun blir sittende på Stortinget som leder av Høyre, men ikke statsminister. Det er svært uvanlig i Norge at noen går på en tredje strake periode som statsminister. Det ville det vært uansett. Hadde det vært valg i fjor høst, ville hun faktisk stilt sterkt, men nå blir det mye slitasje. 60-årsjubiliet hennes svekker henne også kraftig. Folk er nok klare for noe nytt. Jeg har selv vært med på å stemmer henne frem, men vil ikke gjøre det nå.

Er veldig vanskelig å sparke ansatte i Staten. Du må nesten ha en dom. Og så lenge han ikke er under etterforskning, så får du heller ikke en dom. I det private og kommunale, så følger de AML - veldig mye lettere å sparke noen her. Mens i Staten så følger man Statstjenestemannsloven.  

• Opprett ny...