Gå til innhold

I terapi sa han at det er et mareritt å leve med meg......

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå orket jeg ikke å lese hele tråden, men jeg vil gi et annet svar på dette jeg. Min psykisk syke mann har sagt dette flere ganger. Han i sin verden, opplever alt som hakking og kritikk. Helt nøytrale spørsmål som "har du tenkt noe over hva vi skal ha til middag i dag?" høres i hans hode ut som "fy søren, du har sikkert ikke klart å bestemme middagen engang, du er så udugelig, hvis du ikke har bestemt den har du sikkert ikke handlet heller, eller så hadde du ikke tenkt å lage den en gang din taper". 

Og ja, så ille er det. Noen mennesker opplever alt som hakking.

Og noe er etter min mening normale beskjeder man må gi til andre. Feks hvis min mann tar på barna sko, og jeg sier "du må stramme lenger ned på skolissen, ellers snubler han" fordi jeg ser at toåringen snubler x antall ganger om skoene ikke er strammet skikkelig, så vil jo mange oppleve det som hakking, og det kan jeg være enig i, men jeg mener det er nødvendig hakking. Ikke søren om jeg lar en toåring gå på snørra for at "far skal få prøve seg selv og erfare selv". 

Anonymkode: 86625...851

Dette høres kjent ut, er det vanlig dersom man er deprimert eller er det fler/andre psykiske sykdommer som gir disse reaksjonsmønstrene?

Anonymkode: d21ce...5e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette høres kjent ut, er det vanlig dersom man er deprimert eller er det fler/andre psykiske sykdommer som gir disse reaksjonsmønstrene?

Anonymkode: d21ce...5e3

Det er i alle fall en kjent side av depresjon å ikke klare å se annet enn at det «alltid» har vært dårlig. Man ser verdenen gjennom så mørke briller at man ikke klarer å se at det noen sinne har vært bra eller kan bli det igjen. 

Men jeg tenker det vil være viktig å ta fatt i den dårlige dynamikken uansett om han er deprimert, da han har så store problemer med hvordan det er. Men det hadde kanskje forklart hvorfor han har latt det gå så langt uten å si i fra. For dét hadde jeg slitt med om jeg var deg, TS. Har det hendt noe eller vært noen store omveltninger i livet som kunne tilsi at han er deprimert? 

Anonymkode: 74eae...8e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen har vel gått og holdt frustrasjonen inni seg for husfredens skyld og nå når han var i trygge omgivelser med en tredjepart, turte han være åpen med følelsene sine. Jeg får vondt av han. Forstår at det er et sjokk for deg når han aldri har tatt igjen/sagt noe tidligere, men her må du gå i deg selv tror jeg. Kan ikke skylle på depresjon, jeg vet at mange kvinner er slik at de hakker på mannen til stadighet og ikke tenker over det en gang. 

Anonymkode: 37ab4...612

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at han ikke har turt å si noe før nå.

Anonymkode: 7060b...eb4

• Liker 8
Skrevet

Han sier det han føler, og det bør du ta til etterretning. 
er jo derfor dere er i terapi, for å prate om hvordan man har det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det TS? Har dere fått snakket ordentlig sammen? Har dere hatt terapitime denne uken? Har du/dere fått lagt en plan for veien fremover? 

Anonymkode: 944e3...158

• Liker 6
Skrevet

Du har jo utrolig dårlig selvinnsikt, du stikker fra mannen og syntes han er "slem". Er er det tydeligvis DU som er problemet, og du tror alt bare fikser seg automatisk? Eller rettere sagt; du tror det er HAN som skal fikse ting.

Alvorlig talt, men her må du få hodet opp fra sanden og se realiteten. Du er problemet, du må gjøre en innsats, du må betrygge mannen, du må se inn i deg selv. Ikke innta den offerrollen du sitter med nå, det er LITE kledelig. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Herregud du høres ut som et mareritt TS og jeg føler veldig for denne mannen din...og at du stakk av til en venninne er en herske teknikk mange av dere drama queens bruker for å ta makt i situasjonen. Stikker av fra han og barna for at han skal få kjenne og svi litt.  VOKS OPP.   Jeg har en venninne som er lik deg, hakker ned på mannen sin på absolutt alt og har gjort det i alle årene. Nå har han fått nok og dratt, da hun har ødelagt han helt samt med å drepe forholdet sitt.  

Du er fortsatt sint! HA - bare sint at han endelig har sagt hva burde ha sagt for lenge siden. Egentlig er han en tøffel da om jeg var gift med deg ville du ha fått kjeft for lengst ellers egentlig ville jeg ha dratt sammen med barna da du kan ikke være den beste rollefiguren for barna hvis du hakker ned på pappaen hele tiden.  

Anonymkode: 4df27...bcc

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

De to nyeste svarene over meg synes jeg blir i overkant harde, tatt i betraktning av TS sin oppdatering om at hun skal gå i seg selv og se på hva hun selv behøver å forbedre ved sin oppførsel. Ja, svarene gir kanskje den harde sannheten, men det er viktig å huske på at ingen kan endre seg over natten. Det er en prosess, og den begynner ved selvrefleksjon! Dit har TS begynt å komme seg nå, og hun vil kunne begynne å identifisere og analysere oppførselen sin underveis, forhåpentligvis i tide til å redde ekteskapet. 

TS, ikke mist motet. Du kommer til å lære en haug og det vil være vonde dager hvor du kanskje føler deg helt kvalt av både mannen og av deg selv, men hold ut. Forsøk å still deg selv spørsmål underveis. Les deg opp på forskjellige hersketeknikker, mange kvinner kan bruke en hel haug uten å være helt klar over det. 

Jeg heier på deg, jeg heier på dere! 

Anonymkode: d0f8c...c59

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan går det TS? Har dere fått snakket ordentlig sammen? Har dere hatt terapitime denne uken? Har du/dere fått lagt en plan for veien fremover? 

Vi har snakket sammen og jeg har endret meg. Nå har jeg bestemt meg for å snu helt om på meg selv så jeg har invitert han til en god middag og påfølgende sexkveld om 9 dager. Han hoppet ikke i taket av en eller annen grunn men sa høflig at det kunne vi jo prøve. 

I tillegg har jeg snakket med en venn av meg som er psykiater. Han er helt sikker på at min mann er deprimert og at det er han som sliter med egne ting og må bearbeide ting fra sin fortid. 

Jeg ble skikkelig glad for det faller veldig på plass hos meg. Klart han er deprimert når han sier så mye dritt. Alt er jo svart.

Så når denne psykiatervennen min forklarte meg at her er det mannen min som har en jobb å gjøre og ikke jeg, da tenker jeg at det er riktig og det ga meg jo håp. 

Så nå skal vi ha en koselig kveld om en stund og han skal i terapi på egenhånd før det. 

Vi har ikke vært mer i terapi sammen enda. Men nå har jeg skikkelig mye håp. Eneste jeg ikke helt forstår er hvorfor han er blitt deprimert egentlig. Det sa ikke kameraten min noe om. 

Ts

Anonymkode: c7b03...862

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har snakket sammen og jeg har endret meg. Nå har jeg bestemt meg for å snu helt om på meg selv så jeg har invitert han til en god middag og påfølgende sexkveld om 9 dager. Han hoppet ikke i taket av en eller annen grunn men sa høflig at det kunne vi jo prøve. 

Så flott at du legger ned en innsats! Og veldig bra at dere har fått snakket sammen. Hvordan gikk samtalen, og hva kom ut av den? Følte dere begge at dere ble hørt og forstått? Er dere begge enige om at sex er riktig for dere som første steg på veien fremover? Eller kan det hende at mannen din ønsker å starte i en annen ende? Kanskje begynne å nøste i de løse trådene som ligger rundt dere og som dere ofte snubler i, og så heller ta dere av andre ting på et litt senere tidspunkt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I tillegg har jeg snakket med en venn av meg som er psykiater. Han er helt sikker på at min mann er deprimert og at det er han som sliter med egne ting og må bearbeide ting fra sin fortid. 

Jeg ble skikkelig glad for det faller veldig på plass hos meg. Klart han er deprimert når han sier så mye dritt. Alt er jo svart.

Så når denne psykiatervennen min forklarte meg at her er det mannen min som har en jobb å gjøre og ikke jeg, da tenker jeg at det er riktig og det ga meg jo håp. 

Så nå skal vi ha en koselig kveld om en stund og han skal i terapi på egenhånd før det. 

Vi har ikke vært mer i terapi sammen enda. Men nå har jeg skikkelig mye håp. Eneste jeg ikke helt forstår er hvorfor han er blitt deprimert egentlig. Det sa ikke kameraten min noe om. 

Ts

Dette må jo være troll?

Anonymkode: e2aee...f81

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 23.33):

Vi sliter, og har gjort det lenge. Gift i 17 år. Kommunikasjonen er dårlig, i form av at vi ikke snakker om "oss", vi har lite sex, lite felles interesser, samtalene våre handler om "alle andre", nyheter eller barna, vi har en typisk fordeling der jeg tar barna og han ordner med hus og bil. 

Jeg foreslo terapi og han godtok det. På vår tredje time klarer han å si følgende, omtrent ordrett:

"Det er et mareritt å leve med deg. Jeg orker ikke sove ved siden av deg, jeg er så lei av at du hakker på meg, ikke ser meg, tar meg for gitt, aldri anerkjenner meg, at du kontrollerer meg. Vi har lite til felles og jeg orker bare ikke mer av dette".

Jeg er sjokkert. Ikke visste jeg at det var så ille. Høres ikke dette ut som en mann som har bare samlet opp dritt og så plutselig sprekker alt ut? Syns det var skikkelig stygge ting å si...?

Han har bært det inni seg alt for lenge, og nå kommer det ut.

Istedenfor å snu dette og bruke det "mot" ham slik det virker som du gjør, så bør du lytte til det han føler og opplever.

Anonymkode: c6cf7...62f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette må jo være troll?

Anonymkode: e2aee...f81

Ja, det var et lite troverdig innlegg. Håper nesten det er fake, for å si sånn "puh, det er bare han som må jobbe og endre seg, det er ikke meg", det er skikkelig trist. Litt spikeren i kista, egentlig. 

Anonymkode: 62dbc...ec9

• Liker 17
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (På 15.5.2021 den 14.33):

Nei dette var moro lesing, 

håper TS snart svarer i tråden 😀

Tvilsomt. Hun vil ikke egentlig ha konstruktiv tilbakemelding, men helst bare høre godord. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 9.04):

Jo, jeg vet. 

"Du overreagerer" eller "overdramatiserer" er typisk setning for gaslightere. Google it. 

Anonymkode: 32392...ed7

Det hjelper ikke å ha lest om et begrep, når du ikke forstår det. 

AnonymBruker
Skrevet

Kronisk hakking er psykisk vold.

Anonymkode: 25aa4...e71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

FJerndiagnostisering basert på din vinkling og oppfatning er bare tull.

Du har vist oss her at du helt åpenbart har noe å jobbe med når det kommer til hvordan du ser på mannen din, ansvarsfraskrivelse, sinne og mer til. Og nå har du gått til en psykiater og vinklet alt over på at det er mannen din det er noe galt med. Jeg tror vi har diagnoser for dette, men det burde psykiatervennen din ta seg av.

Høres ut som løpet av kjørt, stakkars mannen din.

Anonymkode: 6e4c0...975

• Liker 14
Skrevet

Hvordan er det fra din side, TS? Hvordan opplever du ham og hvordan han behandler deg?

Er han en type som ikke tåler kritikk og korrigering? Som blir sur når du påpeker feilene han gjør? Er det mange feil han gjør for deg å ''hakke'' på? 

Alle mynter har 2 sider og alle saker har flere enn 1 side ... Hva er din side?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...