Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert for mange en rar problemstilling, men det er sårt for meg.

Har en baby på 8 mnd som jeg har delammet siden starten. Melkeproduksjonen min har gradvis minket og mengden mme økt. Har ammet med skjold hele perioden.

Etter baby begynte å spise mye fast føde (3 faste måltider daglig + mellommåltid) og jeg i tillegg begynte på jobb igjen har melkeproduksjonen så og si blitt borte. Baby vil ikke ta puppen, slår og hyler. Blir fornøyd med flaska. 

Jeg pumper morgen og kveld for å opprettholde det lille jeg har igjen (får ut ca 25 ml totalt fra begge puppene).

Jeg blir så lei meg. Savner kosen av å ligge med baby på puppen hele dagen. Så på serier og baby sov på meg. 

Nå føler jeg at jeg ikke får den type nærhet og kos lenger. Baby vil bare krabbe rundt og sover best i vogna. 

Må vel bare innse at ammingen er slutt, men jeg blir så trist av det. Bruker en time daglig bare på å pumpe ut noen få ml, og baby vil som sagt ikke ta puppen lenger. Om hun gjør det blir hun iallefall ikke mett og må få mme etterpå.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men lurer på om andre har vært i samme situasjon og kan komme med erfaringer eller tips? Er alt håp ute? :)

Anonymkode: 867c8...8c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det hjelper, men tror det er sårt å slutte uansett om barnet er 8 mnd eller 3 år. Du har uansett gjort en kjempejobb som har stått på så lenge som du har! Det du nå tviholder på høres ikke noe kjekt ut, så tror du vil få det mye bedre om du slutter. Kos blir det nok av uansett, om enn på en annen måte. Men det er uansett ikke ammekos du driver på med nå, så du kan med all verdens gode samvittighet slutte!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok litt motsatt erfaring som deg, fra rundt 8 mnd syntes jeg ikke amming var noe hyggelig lenger, baby var ofte totalt uinteressert og bare tullet og kløyp og bet. Da spiste hun dessuten godt med fast føde og det var fint å slippe å amme lenger til slutt. Jeg mistet melk i ett bryst ved ca 3-4 mnd, men karra meg gjennom med det andre brystet uten å gi noe MME. Vår var uansett tidlig glad i grøt og etterhvert annen mat, så det var ikke noe næringsmessig behov lenger etterhvert. 

MEN, hovedpoenget mitt var at etter at jeg sluttet å amme ble det mye mer kos med barnet mitt! Da jeg ammet følte jeg meg bare som en overarbeidet matstasjon, men etter amming kom hun til meg for å klemme og kose og sitte fanget 👍🏼 Så ammeslutt trenger ikke å bety mindre kos :)

Anonymkode: 8a1fa...843

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en helt naturlig utvikling, så prøv å tenk sånn i stedet. Babyen utvikler seg normalt, er nysgjerrig på verden og trenger deg til å være med å utforske den! Det er kos på en annen måte bare 😊 min mellomste er nå 2,5 år og jeg for fortsatt mye kos av han, det å sitte i armkroken å se på barnetv er like om ikke mer koselig som å amme lillebror. Barnet ditt slutter ikke å trenge deg selv om ammeperioden er over, det er bare andre behov som skal dekkes 😊 

Personlig synes jeg det var både deilig og litt vemodig når ammeperioden var over, tror jeg er vanlig 😊

Anonymkode: f958d...3c2

AnonymBruker
Skrevet

Ammesorg kalles det, det er ikke så uvanlig. Ammehjelpen på Instagram har en lagret story om det. 

Anonymkode: cb92b...213

AnonymBruker
Skrevet

Før eller siden må man slutte. Sånn er det bare.

Anonymkode: 888ad...370

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist å miste det nærhetspunktet. Sånn er det for oss alle, uansett når vi slutter.

Anonymkode: 8d4ad...196

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...