Gå til innhold

Festen etter fasten – NRK

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et fint program! NRK er så flinke til å lage sånne programmer som favner alle. Jeg er ikke muslim men synes det var et hyggelig program, og gøy å få innsikt i en annen kultur.

Noen andre som også så på?

Anonymkode: 0f48f...385

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra og fint det er vi, og ikke oss og dem.

Er samme fokus på familie, mat og tradisjoner som andre religiøse høytider. 

Så veldig enig med deg 🙂

Anonymkode: 7563b...a9c

• Liker 10
Skrevet

Har vært opptatt, og hadde glemt det, men hadde lyst å se det. Skal kanskje se det senere. 

Helt enig i at det er flott at NRK sender et program som dette. Elsker å lære om andre kulturer og tradisjoner. 

• Liker 4
Skrevet

Blir skikkelig sulten av å se på det!!! 😊😊😊 fint program!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Snabeltann skrev (1 minutt siden):

Blir skikkelig sulten av å se på det!!! 😊😊😊 fint program!

Ja, så mye god mat! Det er nesten sånn at jeg vurderer å strategisk skaffe meg noen nye venner sånn at jeg også kan være med å feire id neste år.😁😋 

Anonymkode: 0f48f...385

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor man skal faste hele natta og spise hele natta. Det kan ikke være bra for kroppen. Og at man må tørfaste, at man ikke får drikke vann hele dagen, det er veldig skadelig og tøft for kroppen. 

Ville vært mer naturlig å faste frem til 12(midt på dagen) og ikke spise etter kl.18 f.eks. Sunnere for kroppen. Kjenner noen afrikanere fra Etiopia/Eritrea som faster på den måten, og de får lov til å drikke vann hele dagen. 

Dessuten er det ikke bra å gå uten vann hele dagen. Det skader kroppen. 

Ellers er jeg for fasting når man gjør det riktig, som er ikke spise om natta, og at man får drikke vann hele dagen, og heller har et tidsrom mellom 12-18 hvor man får spise. 

Anonymkode: f8225...136

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor man skal faste hele natta og spise hele natta. Det kan ikke være bra for kroppen. Og at man må tørfaste, at man ikke får drikke vann hele dagen, det er veldig skadelig og tøft for kroppen. 

Ville vært mer naturlig å faste frem til 12(midt på dagen) og ikke spise etter kl.18 f.eks. Sunnere for kroppen. Kjenner noen afrikanere fra Etiopia/Eritrea som faster på den måten, og de får lov til å drikke vann hele dagen. 

Ellers er jeg for fasting når man gjør det riktig, som er ikke spise om natta, og at man får drikke vann hele dagen, og heller har et tidsrom mellom 12-18 hvor man får spise. 

Muslimser er svært sterke i troen, og det følger med tradisjonen vil jeg tro.

Anonymkode: 267a2...68a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal bli vant til islam enten vi vil eller ikke. 

Boikotter selvfølgelig alle disse programmene. Hvis det er så viktig med islam og faste, hvorfor bosette seg i Norge? 

Anonymkode: c9198...ae1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, så du har jo missa helt poenget da. Religiøs faste er ikke en slankekur 🙈

Fasten er en tid for refleksjon først og fremst. En periode der man ber om tilgivelse, prøver å være ekstra god mot medmennesker, gi almisser og vise medfølelse med de fattige og syke. Det å avstå fra mat, og andre nytelser, handler om å "gå en mil i annen manns sko", kjenne på hvordan det er å ikke ha tilgang på mat, praktisere selvbeherskelse og ha fokus på refleksjon og bønn. Det handler ikke om kosthold...

Religiøs faste var vanlig i jødedommen, og deretter kristendommen, før islam ble til, så det er ikke et muslimsk påfunn. Men fasten er en av de fem søyler i islam og derfor en sentral del av religionutøvelsen i dag. 

Nå er ikke faste like vanlig i protestantisk kristendom lenger, men merkedager som "fastelaven" (fastelavenssøndag, blåmandag og fetetirsdag) henger fremdeles igjen, og fastetiden praktiseres fremdeles i mange katolske land. Dagen etter fastelaven, askeonsdag, markerte starten på 40 dagers fastetid før påske, til minne om Jesus sine 40 dager i ørkenen. Kirkene pleier å ha fasteaksjon (innsamling til fattige) fremdeles. 

Og i jødedommen har man jo yom kippur, der alle jøder er pålagt å faste i 24 timer. 

Anonymkode: bf417...4ee

• Liker 14
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med sånt program 

De lager ikke noe ang andre religioner,  kun muslimer.

Hmmmm 

• Liker 4
Skrevet

Veldig koselig program! Håper det blir en fast tradisjon. 

(Og så var det heldigvis like fritt for religionspreik som «Kvelden før kvelden» på lille julaften. Moskeer og kirker kan ta seg av den biten for de som ønsker det.)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, lsklars said:

Skjønner ikke vitsen med sånt program 

De lager ikke noe ang andre religioner,  kun muslimer.

Hmmmm 

.... aldri sett på NRK i desember du da? 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har de samme med sikher og andre altså...?

Ser kun de har voldsom hang til å tekke  muslimene hele tiden 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke se at den kristne helligdagen Kristi himmelfartsdag ble dekket på noen måte. Hvorfor skal denne muslimske høytiden dekkes - en høytid fra en krigers religion som så mange må flykte fra, det undrer meg at så mange hyller denne religionen.

Anonymkode: c6c9a...940

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er fordi Jul er kultur. 

Anonymkode: 0edf1...4e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 22.23):

Vi skal bli vant til islam enten vi vil eller ikke. 

Boikotter selvfølgelig alle disse programmene. Hvis det er så viktig med islam og faste, hvorfor bosette seg i Norge? 

Seriøst? Fordi muslimer faster, så kan de ha ramadan??? Glad jeg ikke er venn med deg. 

Hilsen kristen, men med mange nære muslimer venner og familie!!

Anonymkode: 6977b...068

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, lsklars said:

Har de samme med sikher og andre altså...?

Ser kun de har voldsom hang til å tekke  muslimene hele tiden 

Jeg er ikke kristen, skal jeg da liksom bli sur fordi NRK til stadighet viser gudstjenester og har julekalender og påskenøtter og alt mulig, når vi ikke har noe statsreligion? Nei, jeg blir ikke det, fordi det er kos med julekalender og påskenøtter selv om man ikke tror på Jesus ;)

Det er mange i Norge med opprinnelse fra land som feirer id, både religiøse og ikke. Det er også kultur, ikke bare religion, for du som sier at jul er kultur. 

Det er ikke like mange av feks sikher, jøder eller buddhister i Norge, men OM en sikh søkte i NRK om å lage et program om vaisakhi, som feires med parade i Oslo, så får de helt sikkert lov til det og det blir sikkert et fint program! :) Hurra for mangfold! :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ops! Skrev feil i innlegget over her. Mente : så fordi muslimer faster, så kan ikke bo i Norge? Drøyeste jeg har lest på lenge!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke kristen, skal jeg da liksom bli sur fordi NRK til stadighet viser gudstjenester og har julekalender og påskenøtter og alt mulig, når vi ikke har noe statsreligion? Nei, jeg blir ikke det, fordi det er kos med julekalender og påskenøtter selv om man ikke tror på Jesus ;)

Det er mange i Norge med opprinnelse fra land som feirer id, både religiøse og ikke. Det er også kultur, ikke bare religion, for du som sier at jul er kultur. 

Det er ikke like mange av feks sikher, jøder eller buddhister i Norge, men OM en sikh søkte i NRK om å lage et program om vaisakhi, som feires med parade i Oslo, så får de helt sikkert lov til det og det blir sikkert et fint program! :) Hurra for mangfold! :)

Hurra for mangfold ja - men går dette begge veier? Snu litt på flisen, ville kristne få like stor imøtekommelse og toleranse i et muslimsk land? Hvorfor niholde på en religion som førte til at du ble torturert og måtte flykte fra landet ditt, eller som førte til at din familie ble drept? 

Anonymkode: c6c9a...940

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seriøst? Fordi muslimer faster, så kan de ha ramadan??? Glad jeg ikke er venn med deg. 

Hilsen kristen, men med mange nære muslimer venner og familie!!

Da burde de ta konsekvensene av fasten og ta ut ferie når det er ramadan.

Jeg har jobbet med altfor mange muslimer som blir slappe og energiløse under fasten, noe som øker arbeidsmengden for oss andre som ikke faster. Og så tas det ekstra pauser når solen går ned for da skal de spise, igjen, det øker arbeidsmengden for oss andre. 

Har jobbet med sikher, hinduer, jøder, jesuitter, har faktisk jobbet med folk med de aller fleste livssyn gjennom årene. KUN muslimer som driver på slik og det er slitsomt og provoserende for kolleger. Men dette skal vi altså bare bli vant til, slik skal det være, for muslimer er jo herrefolket og vi andre er poteter, horer og alt mulig annet de kaller oss på urdu. Har fått for mye drittsnakk oversatt og etter hvert kjenner man jo igjen de mest brukte kallenavnene og utrrykkene. Bhenchod. Randi. Khanzeer. Harami. Madarchod. Dalla. Koselig å høre dette når man er på jobb.

Religion har ingenting på en arbeidsplass å gjøre.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...