AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Hvis jeg blir nr 1 på den listen? Er det slik at du ikke får ny fastlege så lenge denne har venteliste eller hva har dette å si? Har flyttet til Oslo og bor 3 min gange unna ett og den ene har fullt men jeg kan havne først i kø og den andre har masse ledig. Er det en grunn til det? Anonymkode: 3faae...71b
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Det er riktig at du ikke får noen ny fastlege så lenge du står på venteliste. Så fort det er ledig plass blir du overført til den nye og hvis du er den eneste på ventelisten så tar det antagelig ikke lang tid før du blir tatt inn. De som har ventelister er gjerne mer populære enn de som ikke har det. Det kan handle om et godt rykte eller bare at beliggenheten er god. Anonymkode: 0a062...e5a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er riktig at du ikke får noen ny fastlege så lenge du står på venteliste. Så fort det er ledig plass blir du overført til den nye og hvis du er den eneste på ventelisten så tar det antagelig ikke lang tid før du blir tatt inn. De som har ventelister er gjerne mer populære enn de som ikke har det. Det kan handle om et godt rykte eller bare at beliggenheten er god. Anonymkode: 0a062...e5a Mam slipper ikke inn før fastlegen har ti ledige plasser,så selvom man står om nr 1 kan det ta lang tid Anonymkode: 206f2...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mam slipper ikke inn før fastlegen har ti ledige plasser,så selvom man står om nr 1 kan det ta lang tid Anonymkode: 206f2...cd1 Er det virkelig sant? Da må jeg bare beklage, det har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: 0a062...e5a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det virkelig sant? Da må jeg bare beklage, det har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: 0a062...e5a Ja det et sant https://www.helsenorge.no/bytte-fastlege/om/#du-kan-sta-pa-venteliste Anonymkode: 206f2...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Du kan bytte lege, og samtidig sette deg på venteliste hos annen lege. Det gjorde jeg nettopp, men faktisk så liker jeg den nye legen min utrolig godt og hoppet ut av ventelista. Du kan bytte lege 2-3 ganger (nå husker jeg selvsagt ikke nøyaktig antall...) i året. Anonymkode: 82145...b31 1
Million Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 Folk flytter i et kjør eller er av ulike grunner på jakt etter ny lege. Listene kan forandre seg fort.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 Min lege er en populær fastlege, men da jeg var i en krise pga narsissistisk sjef, utbrent, utslitt, deprimert og sov 24.7 i noen uker så hjalp han ikke meg mot nav da jeg skulle søke aap, han sa høyt: NAV HAR INGEN MAKT OVER MEG! så gliste han. i papirene til nav sa han at han var usikker på hvorfor jeg søkte aap Hadde ikke overlevd uten foreldre på legelisten skryter folk uhemmet av han Anonymkode: 16e3f...267
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 Som andre sier kan du bytte lege og samtidig stå på venteliste til en annen. Det kan være flere grunner til at noen har mange ledige plasser, det vanligste er nok at de enten har startet med en 0-liste (altså en listen uten pasienter som de gradvis må bygge opp) eller at de har fått flere plasser på listen fra kommunen. Jeg hadde tidligere en av fastlegene som lå på topplisten i hele landet, enorme mengder positive omtaler og stjerner, angivelig heeeelt fantastisk lege. Men det var hun ikke, hun var bare veldig empatisk og god på "stakkars deg", hun var ikke en som grep tak og fikk gjort ting, og jeg måtte til slutt bytte lege for faktisk å få hjelp for et vedvarende helseproblem. Fordi jeg var så plaget så tenkte jeg at hvem som helst måtte kunne gjøre en bedre jobb, og byttet til en i nærheten med mange ledige plasser og ganske så middels/dårlig omtale på legelisten. Han viste seg å være et funn, utrolig flink, følger godt opp, gir kjapt tilbakemelding og nøler ikke med å ta tak når det trengs. I tillegg er han veldig lett og fin å prate med, selv om ting som er litt flaut og vanskelig i utgangspunktet. Det er en del år siden jeg byttet og n begynner han å få venteliste, men selv om de siste anmeldelsene på legelisten er veldig positive så får han fremdeles få stjerner fordi omtale fra mange år tilbake henger ved. Det som også er greit å tenke på i valg av fastlege er at du skal greie å komme deg dit når formen er dårlig og helsen skral, og da nytter det ikke å velge en med god omtale en times reisevei unna. Og så er det alltid fordel med noen som er flere leger sammen, for da er de vikar for hverandre om fastlegen din er vekke. Anonymkode: 6780a...4be 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #10 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mam slipper ikke inn før fastlegen har ti ledige plasser,så selvom man står om nr 1 kan det ta lang tid Anonymkode: 206f2...cd1 hva er det for noe nå da? Så hvis 1 hopper av så må jeg likevel stå?! Systemet slutter aldri å være firkantet.. veldig firkantet.. Anonymkode: 3faae...71b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #11 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): hva er det for noe nå da? Så hvis 1 hopper av så må jeg likevel stå?! Systemet slutter aldri å være firkantet.. veldig firkantet.. Anonymkode: 3faae...71b Det er jo ikke firkantet, det er derimot nødvendig for å holde listen innen den satte størrelsen som kommunen har avtalt og legen får betalt for. Listen mister folk ved at pasienter bytter lege eller dør, listen får pasienter ved at det fødes barn av andre pasienter, det kommer nye pasienter som også flytter med barna sine, at tidligere pasienter som er flyttet til en annen kant av landet kommer tilbake og har rett på samme lege, eller at det kommer inn folk fra venteliste. Ved å ha litt slingringsmonn har man en del å gå på for disse justeringene. Anonymkode: 6780a...4be 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #12 Skrevet 15. mai 2021 Det kjedelige med populære leger, om du får plass etter å ha stått på venteliste, er at de ofte er stressa og du får lite tid pga mye forsinkelser. Jeg har opplevd å vente opp mot 90 minutter før jeg kom inn til time en gang og da hadde legen bare tid til å høre på meg i 5 min. Nå har jeg en lege med ledige plasser, og hun har mye bedre tid og er derfor sjelden stressa. Anonymkode: 868b5...68b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå