AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Er det vanlig å tro på så mange konspirasjoner? Eller det er myndightene som står bak dette innlegget? https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/LnwOlx/mamma-er-konspirasjonsteoretiker-jeg-foeler-meg-saa-maktesloes Mamma mener koronapandemien var planlagt. Hun nekter å bruke munnbind og kommer ikke til å ta vaksinen. Hun sier at Joe Biden egentlig er død, og at det var Donald Trump som vant presidentvalget. Mamma er overbevist om at vi kjemper mot den dype staten og en pedofil elite som drikker barneblod. Gjennom mange år har mamma overrasket oss med nye teorier og interesser innen helse, ernæring og alternativ medisin. De siste årene er interessefeltet blitt utvidet til amerikansk politikk og veldig mye annet forskjellig. Nå er jeg blitt presentert for så mange teorier at ingenting overrasker meg lenger. Da hun sa at hun var blitt overbevist om at Jorden er flat, hadde jeg nesten glemt det dagen etterpå. Hadde jeg blitt født i dag, ville mamma nektet meg vaksiner og legebehandling. Jeg ville blitt fortalt at alt som står i avisene, er fake news, og alt man lærer på skolen, er tull. Det er lite trolig at jeg hadde blitt sendt på skolen i det hele tatt. Jeg håper barnevernet hadde grepet inn. Hun motsetter seg enhver type medisinering eller psykologbehandling, for legevitenskapen tror hun selvfølgelig ikke på. Anonymkode: 74a03...6d2 1
Kågebruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Det er bare å lese her inne så ser man disse teoriene igjen og igjen. 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Hvis du tror at myndighetene har laget innlegget siden man ikke kan tro på så mange konspirasjonsteoretier er du ganske naiv. Min far er også slik, så jeg tviler ikke på at det er sant. Det sprer seg mye lettere nå over internettet, og når man først har kommet utfor én av teoriene og i det miljøet der så er det lettere å tro på flere. De er i Facebook grupper med likesinnede, og da blir teori på teori delt, den villere etter den andre dessverre. Anonymkode: 84953...771 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 Kusinen min tror på alle konspirasjonsteoriene som er nevnt i leserinnlegget. I tillegg er hun skeptisk til 5G, og tror på noe som heter Gesara. Så jeg har ingen problemer med å tro at innlegget er helt reelt! Anonymkode: 27100...ef3 5
Den Sagnomsuste Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Det handler om noe forskerne omtales som "empowerment". Konseptet går i hovedsak utpå at uviktige og marginale mennesker, og det er 90% av oss, opplever å være mektige og betydningsfulle ved å besitte skjult innsikt. Ved å forstå noe som ingen andre evner å oppfatte blir konsp. teoretikerne profeter. Konsp. teoriene opphøyer på denne måten hvermansen til noe viktig! Dette psykologiske aspektet omtales som empowerment nettopp fordi det gir en psykisk illusjon om at man egentlig er viktig. Dette antas derfor å virke som et narkotikum på hjernen som vil ha mer! Derfor ser man gjerne at konsp. teorier kommer i flertall og at de stadig vokser seg større. Alternativet for de som omfavner disse teoriene ville jo være å avvise dem. Dersom de gjør det vil de plutselig reduseres til kun en trygda, pensjonert kvinne/ mann evnt en vanlig arbeider typ 9-16. Det er ikke så rart at man tenderer til å kjøpe flere når man alt har handlet en gang. Dessuten vet vi jo at reelle sammensvergelser faktisk forekommer. Av den grunn er konsp. teorier svært usannsynlige, men aldri mulig å dementere helt. Dessverre medfører dette (hvis det er korrekt) at konsp. teoretikere ofte blir uhelbredelige. All info som motsier dem blir jo bare msm propaganda. 13
Hedy Lamarr Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Den Sagnsomsuste skrev (1 minutt siden): Det handler om noe forskerne omtales som "empowerment". Konseptet går i hovedsak utpå at uviktige og marginale mennesker, og det er 90% av oss, opplever å være mektige og betydningsfulle ved å besitte skjult innsikt. Ved å forstå noe som ingen andre evner å oppfatte blir konsp. teoretikerne profeter. Konsp. teoriene opphøyer på denne måten hvermansen til noe viktig! Dette psykologiske aspektet omtales som empowerment nettopp fordi det gir en psykisk illusjon om at man egentlig er viktig. Dette antas derfor å virke som et narkotikum på hjernen som vil ha mer! Derfor ser man gjerne at konsp. teorier kommer i flertall og at de stadig vokser seg større. Alternativet for de som omfavner disse teoriene ville jo være å avvise dem. Dersom de gjør det vil de plutselig reduseres til kun en trygda, pensjonert kvinne/ mann evnt en vanlig arbeider typ 9-16. Det er ikke så rart at man tenderer til å kjøpe flere når man alt har handlet en gang. Dessuten vet vi jo at reelle sammensvergelser faktisk forekommer. Av den grunn er konsp. teorier svært usannsynlige, men aldri mulig å dementere helt. Dessverre medfører dette (hvis det er korrekt) at konsp. teoretikere ofte blir uhelbredelige. All info som motsier dem blir jo bare msm propaganda. 👏👏👏 Kan du være så snill å copy/paste dette på nesten alle trådene i koronaforumet? 5
Kågebruker Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 Den Sagnsomsuste skrev (4 minutter siden): Det handler om noe forskerne omtales som "empowerment". Konseptet går i hovedsak utpå at uviktige og marginale mennesker, og det er 90% av oss, opplever å være mektige og betydningsfulle ved å besitte skjult innsikt. Ved å forstå noe som ingen andre evner å oppfatte blir konsp. teoretikerne profeter. Konsp. teoriene opphøyer på denne måten hvermansen til noe viktig! Dette psykologiske aspektet omtales som empowerment nettopp fordi det gir en psykisk illusjon om at man egentlig er viktig. Dette antas derfor å virke som et narkotikum på hjernen som vil ha mer! Derfor ser man gjerne at konsp. teorier kommer i flertall og at de stadig vokser seg større. Alternativet for de som omfavner disse teoriene ville jo være å avvise dem. Dersom de gjør det vil de plutselig reduseres til kun en trygda, pensjonert kvinne/ mann evnt en vanlig arbeider typ 9-16. Det er ikke så rart at man tenderer til å kjøpe flere når man alt har handlet en gang. Dessuten vet vi jo at reelle sammensvergelser faktisk forekommer. Av den grunn er konsp. teorier svært usannsynlige, men aldri mulig å dementere helt. Dessverre medfører dette (hvis det er korrekt) at konsp. teoretikere ofte blir uhelbredelige. All info som motsier dem blir jo bare msm propaganda. Og de blir kneblet bla bla...... 1
Gjest _Crocs_ Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 Jeg skrev over som AnonymBruker, men kunne forsåvidt tenkt meg å komme i kontakt med forfatteren. Som sagt er min far også konspirasjonsteoretiker, og jeg savner også et apperat for pårørende. Det har tatt helt av etter korona. Hadde vært greit å få snakke med noen som har samme erfaring, kjenner meg mye igjen i det hun skriver. Så, hvis du mot formodning skulle lese dette må du gjerne sende meg en pm. 🌸
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er det vanlig å tro på så mange konspirasjoner? Eller det er myndightene som står bak dette innlegget? https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/LnwOlx/mamma-er-konspirasjonsteoretiker-jeg-foeler-meg-saa-maktesloes Mamma mener koronapandemien var planlagt. Hun nekter å bruke munnbind og kommer ikke til å ta vaksinen. Hun sier at Joe Biden egentlig er død, og at det var Donald Trump som vant presidentvalget. Mamma er overbevist om at vi kjemper mot den dype staten og en pedofil elite som drikker barneblod. Gjennom mange år har mamma overrasket oss med nye teorier og interesser innen helse, ernæring og alternativ medisin. De siste årene er interessefeltet blitt utvidet til amerikansk politikk og veldig mye annet forskjellig. Nå er jeg blitt presentert for så mange teorier at ingenting overrasker meg lenger. Da hun sa at hun var blitt overbevist om at Jorden er flat, hadde jeg nesten glemt det dagen etterpå. Hadde jeg blitt født i dag, ville mamma nektet meg vaksiner og legebehandling. Jeg ville blitt fortalt at alt som står i avisene, er fake news, og alt man lærer på skolen, er tull. Det er lite trolig at jeg hadde blitt sendt på skolen i det hele tatt. Jeg håper barnevernet hadde grepet inn. Hun motsetter seg enhver type medisinering eller psykologbehandling, for legevitenskapen tror hun selvfølgelig ikke på. Anonymkode: 74a03...6d2 Anonymkode: 4739f...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Anonymkode: 4739f...c9d kunne være for å latterliggjøre opposisjonelle vel. Anonymkode: 74a03...6d2 1
Gjest Råååsa Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 Den Sagnsomsuste skrev (11 minutter siden): Det handler om noe forskerne omtales som "empowerment". Konseptet går i hovedsak utpå at uviktige og marginale mennesker, og det er 90% av oss, opplever å være mektige og betydningsfulle ved å besitte skjult innsikt. Ved å forstå noe som ingen andre evner å oppfatte blir konsp. teoretikerne profeter. Konsp. teoriene opphøyer på denne måten hvermansen til noe viktig! Dette psykologiske aspektet omtales som empowerment nettopp fordi det gir en psykisk illusjon om at man egentlig er viktig. Dette antas derfor å virke som et narkotikum på hjernen som vil ha mer! Derfor ser man gjerne at konsp. teorier kommer i flertall og at de stadig vokser seg større. Alternativet for de som omfavner disse teoriene ville jo være å avvise dem. Dersom de gjør det vil de plutselig reduseres til kun en trygda, pensjonert kvinne/ mann evnt en vanlig arbeider typ 9-16. Det er ikke så rart at man tenderer til å kjøpe flere når man alt har handlet en gang. Dessuten vet vi jo at reelle sammensvergelser faktisk forekommer. Av den grunn er konsp. teorier svært usannsynlige, men aldri mulig å dementere helt. Dessverre medfører dette (hvis det er korrekt) at konsp. teoretikere ofte blir uhelbredelige. All info som motsier dem blir jo bare msm propaganda. Godt innlegg! Dette må jeg lære mer om. Takk skal du ha
Leophee Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 Den Sagnsomsuste skrev (9 minutter siden): Det handler om noe forskerne omtales som "empowerment". Konseptet går i hovedsak utpå at uviktige og marginale mennesker, og det er 90% av oss, opplever å være mektige og betydningsfulle ved å besitte skjult innsikt. Ved å forstå noe som ingen andre evner å oppfatte blir konsp. teoretikerne profeter. Konsp. teoriene opphøyer på denne måten hvermansen til noe viktig! Dette psykologiske aspektet omtales som empowerment nettopp fordi det gir en psykisk illusjon om at man egentlig er viktig. Dette antas derfor å virke som et narkotikum på hjernen som vil ha mer! Derfor ser man gjerne at konsp. teorier kommer i flertall og at de stadig vokser seg større. Alternativet for de som omfavner disse teoriene ville jo være å avvise dem. Dersom de gjør det vil de plutselig reduseres til kun en trygda, pensjonert kvinne/ mann evnt en vanlig arbeider typ 9-16. Det er ikke så rart at man tenderer til å kjøpe flere når man alt har handlet en gang. Dessuten vet vi jo at reelle sammensvergelser faktisk forekommer. Av den grunn er konsp. teorier svært usannsynlige, men aldri mulig å dementere helt. Dessverre medfører dette (hvis det er korrekt) at konsp. teoretikere ofte blir uhelbredelige. All info som motsier dem blir jo bare msm propaganda. Veldig bra beskrevet. Vil bare understreke at "empowerment" innenfor sosiologi, psykologi og medisin stort sett forstås som noe positivt og ønsket. "Empowerment" https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/empowerment/ 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 Trodde innlegget var aprilsnarr. Det er visst mai nå. 11 måneder igjen! Anonymkode: 23a78...a1c
Million Skrevet 14. mai 2021 #14 Skrevet 14. mai 2021 Den Sagnsomsuste skrev (20 minutter siden): Det handler om noe forskerne omtales som "empowerment". Konseptet går i hovedsak utpå at uviktige og marginale mennesker, og det er 90% av oss, opplever å være mektige og betydningsfulle ved å besitte skjult innsikt. Ved å forstå noe som ingen andre evner å oppfatte blir konsp. teoretikerne profeter. Konsp. teoriene opphøyer på denne måten hvermansen til noe viktig! Dette psykologiske aspektet omtales som empowerment nettopp fordi det gir en psykisk illusjon om at man egentlig er viktig. Dette antas derfor å virke som et narkotikum på hjernen som vil ha mer! Derfor ser man gjerne at konsp. teorier kommer i flertall og at de stadig vokser seg større. Alternativet for de som omfavner disse teoriene ville jo være å avvise dem. Dersom de gjør det vil de plutselig reduseres til kun en trygda, pensjonert kvinne/ mann evnt en vanlig arbeider typ 9-16. Det er ikke så rart at man tenderer til å kjøpe flere når man alt har handlet en gang. Dessuten vet vi jo at reelle sammensvergelser faktisk forekommer. Av den grunn er konsp. teorier svært usannsynlige, men aldri mulig å dementere helt. Dessverre medfører dette (hvis det er korrekt) at konsp. teoretikere ofte blir uhelbredelige. All info som motsier dem blir jo bare msm propaganda. Det var et knakende bra skrevet innlegg. Bruk gjerne klipp og lim på det til alle konsp. teoretikerne du ser her inne på KG! 👍 2
Den Sagnomsuste Skrevet 14. mai 2021 #15 Skrevet 14. mai 2021 (endret) Takk for fine ord. Det er selvsagt bare å copy/paste så mye dere vil 👍 Endret 14. mai 2021 av Den Sagnsomsuste 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #16 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): kunne være for å latterliggjøre opposisjonelle vel. Anonymkode: 74a03...6d2 Jo jeg er klar over det. Anonymkode: 4739f...c9d
Den Sagnomsuste Skrevet 14. mai 2021 #17 Skrevet 14. mai 2021 (endret) Det er forøvrig viktig å huske at ikke all tvil og snodig ettertenksomhet rent faktisk kvalifiserer som konsp. teorier. Selve begrepet er jo normativt og svært ladet. Jeg har selv ved flere anledninger blitt feilaktig anklaget for konsp. teori når jeg har stilt spørsmål om hendelser, ting og hvordan medier/ myndigheter velger å mediere nyheter osv. Dette kan kanskje beskrives som paranoid atferd dersom man skal være kvass i pennen, men det er ikke konsp. teoretisk å stille spørsmål om saker og ting. Det er riktig nok første steg på stigen for konsp. teoretikere, men de aller fleste stanser på spørsmålsstadiet. Vi stiller mange spørsmål og klør oss i hode over sammenhenger osv, men vi kjøper ikke usannsynlige forklaringer og potensielle årsakssammenhenger. Det er kjernen i forskjellen mellom konsp. teoretikerne og oss skeptikere. Vi stiller spørsmålene, mens de har alle svarene. Dette er en svært, svært viktig distinksjon! Selve begrepet har dessverre utviklet seg i en mindre konstruktiv retning i den senere tiden- særlig under koronaviruspandemien. Begrepet har i for stor grad blitt anvendt som ren hersketeknikk. Det er svært synd og bidrar potensielt til å skyve normale skeptikere inn i konsp. miljøenes åpne armer. Endret 14. mai 2021 av Den Sagnsomsuste 1
Den Sagnomsuste Skrevet 14. mai 2021 #18 Skrevet 14. mai 2021 (endret) Leophee skrev (42 minutter siden): Veldig bra beskrevet. Vil bare understreke at "empowerment" innenfor sosiologi, psykologi og medisin stort sett forstås som noe positivt og ønsket. "Empowerment" https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/empowerment/ Det stemmer, men innenfor den gryende konsp. teori- forskningen (den er i ferd med å vokse frem) anses det som et problem. Den samme anvendelsen av begrepet finner man forøvrig også innenfor folkemordforskningen og terrorforskningen. Ellers har du selvsagt helt rett i at det til vanlig forbindes med noe positivt. Takk for fint og nyttig supplement til innlegget mitt 👍 Endret 14. mai 2021 av Den Sagnsomsuste 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Skrevet 14. mai 2021 Nå har jo flere konspirasjonsteorier vist seg å være sanne i ettertid. Å tenke at alle konspirasjonsteorier er 100% usanne og at all info vi får fra media, politikere osv er sanne.... Nja, da er man jo en smule naiv (er ikke vi nordmenn kjent for å være naive å? https://www.aftenposten.no/norge/i/aPV7a/nordmenn-er-europas-mest-naive ). I grunn ikke noe bedre enn å tro på alle konspirasjonteorier er sanne akkurat. Anonymkode: 0a423...507 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #20 Skrevet 15. mai 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Nå har jo flere konspirasjonsteorier vist seg å være sanne i ettertid. Å tenke at alle konspirasjonsteorier er 100% usanne og at all info vi får fra media, politikere osv er sanne.... Nja, da er man jo en smule naiv (er ikke vi nordmenn kjent for å være naive å? https://www.aftenposten.no/norge/i/aPV7a/nordmenn-er-europas-mest-naive ). I grunn ikke noe bedre enn å tro på alle konspirasjonteorier er sanne akkurat. Anonymkode: 0a423...507 Mange sanne? Anonymkode: 74a03...6d2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå