Gå til innhold

Hvordan merker jeg hvis babyen min ikke tåler ull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vil hun få utslett der ulltøyet ligger mot huden isåfall? Hvordan ser utslettet ut?

Anonymkode: 86625...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil hun få utslett der ulltøyet ligger mot huden isåfall? Hvordan ser utslettet ut?

Og hvor raskt kommer det utslett isåfall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og hvor raskt kommer det utslett isåfall? 

Tror ikke det er noe du trenger frykte. Hvis hun får utslett så er det mye mer sannsynlig at det har med at hun ikke tåler melkeproteinene i melka enn at det er ullen for å si det sånn.

Anonymkode: 06b9f...28a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det er noe du trenger frykte. Hvis hun får utslett så er det mye mer sannsynlig at det har med at hun ikke tåler melkeproteinene i melka enn at det er ullen for å si det sånn.

Det er da mange som ikke tåler ull rett på huden, spesielt de med atopisk eksem. 

Anonymkode: 22355...f39

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ut som varmeutslett - ungen klør og sutrer

Anonymkode: e1e3b...8dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mest sannsynlig så vil huden bli rød og eventuelt nuppete der ulltøyet er i kontakt med huden hvis barnet ikke tåler ull.

Det er ikke noe å stresse med før det eventuelt blir et problem. Men, klarer du ikke å legge det fra deg så går du over det bomulls klær.

Anonymkode: 6430b...bac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle mine tåler ikke ull. Hvordan fikk jeg vite det?

De ble knallrøde i omtrent hele kroppen kort tid etter at de ble kledd i ull, klødde og klagde og det var rødt utslett med små hvite topper. Etter flere runder med Canoderm ble det bra igjen, men ull som undertøy og tett på huden er bannlyst hjemme. 

Hvis du er usikker på om det er ull, så lar du være å bruke ull i et par måneder eller fram til huden er blitt helt bra igjen og så prøver du på nytt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ligner atopisk eksem. Alt fra mildt til mer alvorlig. 

Mi eldste fikk reaksjon bare av å se på ulla... Hun fikk store sår på lårene etter en dag i barnehagen (første ganga hun brukte ull).

Mi yngste viste tydelig tegn til å ikke tåle det etter en kort tur ut. Jeg vet ikke hvor lenge, men kanskje halvtime-time? Da var hun litt rød i halslinninga. Tenkte ikke over at hun kanskje ikke tålte det, tenkte det bare hadde vært litt friksjon akkurat der. Men etter mer bruk fikk hun flere "flekker" med noe som lignet atopisk eksem, slik som søsteren, men i langt mindre grad. Hun viste ingen tegn til å plages. 

Anonymkode: 80125...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er da mange som ikke tåler ull rett på huden, spesielt de med atopisk eksem. 

Gjelder ikke alle det heller. Men ja mange tåler ikke ull men det er langt flere som får utslett fordi de viser seg å ha kumelkproteinallergi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ser ut som varmeutslett - ungen klør og sutrer

Anonymkode: e1e3b...8dc

er det vabler på en måte? urticaria baby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

LHL Astma og allergi - Eksem - Ull-gull eller tull?

"Selv om ull er anbefalt som førstevalget mot kulde og fuktighet her til lands, har det kommet andre typer stoffer som kan prøves ut. To av disse er bambus og silke. De inneholder glatte fibre som er gode på å transportere fukt og samtidig holde på varmen. I tillegg vil ikke fibrene så lett irritere huden. Det er også mulig å få dobbeltvevde plagg med en blanding av ull og silke, der silkestoffet er inn og ull ytterst. Fleece fungerer også for mange, men hos andre kan det derimot trigge eksemet. Uansett er det viktig å huske på at når det er kaldt ute, anbefales det lag på lag med plagg innerst som holder huden tørr."

"Ull inneholder lanolin som er et fettstoff fra sauen. Lanolin kan gi kontaktallergi. Det er svært sjelden men forekommer. Ved allergi kan man ikke bruke ull eller kremer med lanolin. Alpakkaull inneholder svært lite lanolin så noen tåler den bedre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (13 minutter siden):

Alle mine tåler ikke ull. Hvordan fikk jeg vite det?

De ble knallrøde i omtrent hele kroppen kort tid etter at de ble kledd i ull, klødde og klagde og det var rødt utslett med små hvite topper. Etter flere runder med Canoderm ble det bra igjen, men ull som undertøy og tett på huden er bannlyst hjemme. 

Hvis du er usikker på om det er ull, så lar du være å bruke ull i et par måneder eller fram til huden er blitt helt bra igjen og så prøver du på nytt. 

Da er det lanolin de er allergisk til i så fall som vist i link fra LHL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan være det. Men vi savner ikke ull-undertøy uansett - bomull funker også :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Det kan være det. Men vi savner ikke ull-undertøy uansett - bomull funker også :)

Ja så har du jo bambus og silke som er alternativer :)

Alle mine tåler ull og til og med jeg som er full i psoriasis eksem tåler ull men når man ikke tåler så er det jo bare å tilpasse seg slik som det er med alle ting i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja så har du jo bambus og silke som er alternativer :)

Alle mine tåler ull og til og med jeg som er full i psoriasis eksem tåler ull men når man ikke tåler så er det jo bare å tilpasse seg slik som det er med alle ting i verden.

Nei, jeg falt ikke for bambusbløffen. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2015/04/15/222072/bambusbloffen?redirect=true  Bomull her. Ellers enig - går det ikke, så går det ikke og man velger noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei det er jo ikke nødvendigvis det. Det er en allergi som er mye sjeldnere enn det å ikke tåle ull rett på kroppen. Det sistnevnte er ikke er allergi, men ullfibre som irriterer en litt følsom hud. Det finnes ullfibre av forskjellig kvalitet, merinoull med tynne fibre er oftere tolerert. Min tålte ikke ull rett på kroppen, fikk eksemlignende utslett etter et pr timer med en ulllue, men tålte fint merinoullbodyer.

Synes forresten det er rart å snakke om den bambusbløffen. Bambus/viskose er jo et kjempedeilig materiale som vi liker godt her hjemme som innerste lag, men alle er vel klar over at det ikke har de samme kvalitetene som ull.

Anonymkode: 56e53...ae4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ungen min fikk en ullbody da hun var rundt et år. Hun ble irritabel og dro i den. Trodde det ikke var noe spesielt, men skiftet til en annen body og hun gav seg. Hun hadde på ullstrømpebukse noen dager senere og fikk et par røde tørre flekker. Jeg trodde hjalp med kokosolje, det gjorde det ikke for flekken ble ikke borte, helt til jeg begynte med kun bomull innerst. 

Hun tåler nok ull, men hun blir irritabel hver gsng hun får det inntil kroppen. Jeg klør også når jeg får ull inntil kroppen, selv Kari traa superundertøy. 

Da er det rett og slett ikke vits å tvinge oss selv til å bruke det. 

Nå har vi fått nr to,  og har ikke kjøpt noe ull til å ha innerst. Her bruker vi heller bare strikkede plagg om det er kaldt😊

Anonymkode: 2be24...020

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva babler du om...seff kan hun det

Anonymkode: 23ff0...2f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Melkeproteinallergi/atopisk hud henger veldig ofte sammen, så det stemmer ikke.

Barnet kan få tørre flekker på huden av ull eller siden. Men man ser virkelig allergien når Ulla blir våt. Da blir det som piggtråd mot huden på barnet.

Anonymkode: a0d17...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*eller siden = eller eksem. 

Anonymkode: a0d17...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...