AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Jeg er pårørende til en eldre person som er diagnostisert med begynnende demens. Foreløpig er hun i grei form og klarer seg mye selv, og har bare litt hjelp. Men som en konsekvens av sykdommen er hun blitt veldig engstelig. Før hun fikk diagnosen trodde hun at det var innbruddstyver hjemme hos henne hele tiden (fordi hun rotet bort ting), og denne engstelsen sitter fortsatt i. Hun er veldig redd for å glemme å låse ytterdøren, og går og sjekker døren mange ganger om dagen. Noe av problemet her er at hun ikke klarer å se på låsvrideren at døren er låst. Hun har en vanlig låsvrider hvor døren er låst når vrideren står vannrett, og åpen når vrideren står loddrett. Dessverre er denne låsvrideren for kognitivt krevende for henne, og hun skjønner ikke forskjellen på at den noen ganger står loddrett og andre ganger vannrett. Så istedet må hun sjekke om døren er låst ved å prøve å åpne den, men hun blir likevel ikke beroliget når hun ikke får åpnet døren og frykter at hun bare ikke er sterk nok til å åpne døren, men at en innbruddstyv vil klare å åpne døren. Hun bruker fryktelig mye energi på å uroe seg over ytterdøren. Jeg har spurt om råd hos ergoterapeut og fikk da forslag om elektronisk lås, men det har vi hjemme hos oss og den liker hun ikke i det hele tatt. Generelt misliker hun alt elektronisk eller moderne data-greier. Jeg tror hun trenger noe analogt og veldig enkelt, men jeg vet ikke nøyaktig hva. Jeg har undersøkt hos Jernia om de hadde en annen type låsvrider, men det hadde de ikke og de hadde heller ingen råd annet enn elektronisk lås. Er det noen her som har noen gode råd? Anonymkode: 8454e...c19
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 Dessverre har jeg ikke noen gode forslag til hvilken lås dere kan bytte til. Min erfaring er at når dette er en bekymring for den eldre nå, vil det fortsette å være en bekymring uansett hvilken dørlås/vrider dere installerer. Det vi gjorde var å lage en laminert lapp som vi hang opp på døra over låsen. (VI har laget lapper for alt!) På den lappen var det to bilder: Ett bilde av vrideren i låst posisjon med rød skrift "LÅST" ved siden av, og ett bilde av vrideren i åpen posisjon, med grønn skrift "ÅPEN" ved siden av. Det fungerte godt for oss. Anonymkode: dfa56...466 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå