AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Bekymret førstegangsmor her, som lurer på om babyen er normal. Tidlig ute motorisk og det er full fart med krabbing og klatring hele tiden. Vi foreldrene må også være synlige hele tiden og babyen ønsker å bytte aktivitet ganske ofte. Når hn er lei av f.eks babygymmen, begynner hn å gråte høyt og utrøstelig frem til vi bytter aktivitet. Hn vil helst også gjøre farlige ting, som å hoppe fra fanget opp på sofabordet og begynner å gråte når hn ikke får lov og må da distraheres med ny aktivitet. I tillegg sover hn lite på dagtid og dårlig på natta. Er det normalt å fly rundt og aktivisere babyen HELE tiden for at den ikke skal skrike eller skade seg, eller høres dette unormalt ut? Anonymkode: 3dff3...ff4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Høres ut som en baby som er vant til å få viljen sin 😯 Anonymkode: 5529f...a71 2
Mnjah Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 (endret) Hva mener du unormalt? Hva er det du tror er unormalt ved dette? Er de tidlig ute motorisk, hvordan mener du de skal konsekvenstenke i en alder av 7 måneder? Og om barnet hylgråter før dere skjønner at det er lei, så anbefaler jeg å lese tegnene litt før. Høres bare ut som du har en veldig viljesterk unge forøvrig. Edit: og kanskje litt overtrøtt. Ved tannfrembrudd på den alderen krevde barnet forøvrig oppmerksomhet HELE tiden for å være fornøyd. Endret 14. mai 2021 av Mnjah 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Bekymret førstegangsmor her, som lurer på om babyen er normal. Tidlig ute motorisk og det er full fart med krabbing og klatring hele tiden. Vi foreldrene må også være synlige hele tiden og babyen ønsker å bytte aktivitet ganske ofte. Når hn er lei av f.eks babygymmen, begynner hn å gråte høyt og utrøstelig frem til vi bytter aktivitet. Hn vil helst også gjøre farlige ting, som å hoppe fra fanget opp på sofabordet og begynner å gråte når hn ikke får lov og må da distraheres med ny aktivitet. I tillegg sover hn lite på dagtid og dårlig på natta. Er det normalt å fly rundt og aktivisere babyen HELE tiden for at den ikke skal skrike eller skade seg, eller høres dette unormalt ut? Anonymkode: 3dff3...ff4 Alle barn er forskjellige! Det jeg lurer litt på er, hvordan vet en syv måneder gammel baby om det å hoppe fra fanget og til bordet? Et tips er å ikke innføre ting dere kan bli lei av. Som å "hoppe" fra møbel til møbel. Høres egentlig ut som han trenger litt mer ro? Anonymkode: f8563...591 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle barn er forskjellige! Det jeg lurer litt på er, hvordan vet en syv måneder gammel baby om det å hoppe fra fanget og til bordet? Et tips er å ikke innføre ting dere kan bli lei av. Som å "hoppe" fra møbel til møbel. Høres egentlig ut som han trenger litt mer ro? Anonymkode: f8563...591 Signerer denne. Sover barnet dårlig og hylgråter etter aktivitet, så er det på tide at dere ser dere selv i speilet når det gjelder søvnrutiner, roe ned til søvn etc. Er gråten trøtthet eller at den er «lei»? Anonymkode: 5529f...a71 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Dette gjelder så klart ikke alle babyer, noen er bare dårlige sovere uansett, men: søvn avler søvn. I tillegg til masse energi/uro, så kan det være en ond sirkel med tanke på søvn og energi ellers. Blir kanskje overstimulert? Vi slet med søvn og uro og mye gråt (da var baby riktignok mye yngre enn din) men jeg skjønte bare ikke signalene hans godt nok, når jeg lastet ned Huckleberry-appen og fikk oversikt over søvn, klarte jeg finne ut av når han trengte søvn og fikk begynt legging før det ble for sent og han ble overtrøtt. Trengte også ofte et kjølig, mørkt rom for å roe seg litt 😊 Det gjorde at han begynte å sove hele natta, og da ble dagene også bedre. Anonymkode: 3d08b...370 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Høres ut som en baby som er vant til å få viljen sin 😯 Anonymkode: 5529f...a71 Definitivt, men dette er en klistremerkebaby som har grått utrøstelig hvis hn ikke har fått viljen sin fra dag én. Vi har prøvd mye, f.eks trøstetrappa, men babyen fortsetter med hylgråt til vi bytter aktivitet. Helsestasjonen sier at vi ikke kan gjøre noe annerledes, for babyen skal definitivt ikke ligge og hylgråte. Ts Anonymkode: 3dff3...ff4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 Når det gjelder søvn/trøtthet, så stemmer det nok at babyen ofte er overtrøtt, men hn sovner kun i vogna i bevegelse eller på puppen. Vi har prøvd en del ting for at hn skal finne søvnen selv, men det gjør hn aldri. Hn enten hylgråter eller er helt villmann i senga. I følge helsestasjonen sliter noen babyer mer med søvnen enn andre, og det er innenfor normalen så lenge hn faktisk sover. Ts Anonymkode: 3dff3...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Alle barn er forskjellige! Det jeg lurer litt på er, hvordan vet en syv måneder gammel baby om det å hoppe fra fanget og til bordet? Anonymkode: f8563...591 Hva mener du? Sofabordet er selvfølgelig veldig nærme sofaen. Babyen ser noe på bordet den har lyst til å ta (f.eks et glass) og kaster seg mot det. Hn har selvfølgelig aldri fått hoppet ordentlig opp på bordet, men prøver stadig vekk. Ts Anonymkode: 3dff3...ff4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 Helt normalt. Det er en hektisk tid, de eier jo ikke anlegg for konsekvenstenking i det hele tatt Anonymkode: a539a...07c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 Disse er på engelsk, men kan være nyttige https://www.janetlansbury.com/2011/11/how-to-stop-entertaining-your-baby/?fbclid=IwAR1-dPD_eCOia1Gmy4kAqQd8SV2rBMbZMWYm8NnQV_p2LC1HZwvRZCCjOmg https://www.janetlansbury.com/2009/10/blue-sky-thinking/?fbclid=IwAR2NUieutbTpecmMt8xoKNXqb6TLhci1rCcJnNkahJ5ByruYV8-xMIQzObI Anonymkode: ea469...c9a 1
IkkeStudentLenger Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 Er veldig stort spenn i den alderen, og veldig forskjell på temperament. Min er 7 mnd, ikke like tidlig motorisk ute, kan ikke kravle ennå, kun rulle begge veier, og komme seg rundt i sirkel. Hun leker greit på gulvet med leker, innimellom for seg selv, innimellom sammen med oss. Hun liker best når vi er flere mennesker, familie på besøk etc, men det er det lite av i disse koronatider dessverre.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #13 Skrevet 16. mai 2021 Det er så mye som er normalt. Vi har hatt en som gråt hvis vi ikke var i umiddelbar nærhet, og jeg husker ikke helt mer, men tror det var ekstra krevende rundt 7 mnd. Hun kom seg ingen steder enda da. Og så fikk vi en som var tidlig ute motorisk, krabbet og reiste seg da hun var 7 mnd. og som ikke hadde behov for å aktiviseres hele tiden. Men hun aktiviserte seg selv med klatring uten noe som helst vett på hvor hun kunne klatre uten å falle ned, så vi måtte passe på hele tiden. Anonymkode: 61b90...748
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #14 Skrevet 16. mai 2021 Her er baby 7,5 mnd. Må ikke aktiviseres hele tiden, liker godt å utforske alene. MEN hun har begynt å åle seg og er rask, så må følges med på heele tiden. Savner den tida jeg kunne legge henne på lekematten og bare lage middag uten å stoppe opp x antall ganger for å løpe etter henne. 😅 Anonymkode: a7e26...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #15 Skrevet 16. mai 2021 I den alderen der og frem til sånn 2,5 år føltes det som en evig «redde ungen fra dødelige katastrofer» hele tiden 😬😅 Spesielt om de er tidlig ute motorisk, noe det høres ut som din er om han krabber opp på stuebord og kaster seg ned. Min unge bare kjedet seg av alt, så det ble mye trilleturer (vi bodde sentralt i Oslo, så det var mye «gøyalt» å se på). Anonymkode: ab48a...986 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #16 Skrevet 16. mai 2021 Vet ikke om min var tidlig ute, men ved 7 mnd var hun veldig ivrig på å komme seg opp - uten at hun fikk det helt til. Da ble hun veldig frustrert husker jeg. Ville gjerne utforske mer enn bare gulvet (ålte, men krabbet ikke) og ville gjerne at vi skulle hente ting hun så oppi høyden osv. lærte seg å stå inntil ting ved slutten av den måneden og å gå langs ting ved 8 mnd. Krabbe ved 9 mnd ish. Da var ikke hun like frustrert lenger, men det var mye mer for oss å passe på - så like slitsomt for oss minst 😅 Anonymkode: e26c5...06d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå