Tough cookie Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 (endret) Mannen min jobber som vaktmester på en ungdomsskole, og i dag leste han tilfeldigvis på Facebook at en av lærerne på hans skole har testet positivt for covid-19. Jeg regner da med at alle lærerne på skolen må teste seg, men min mann har ikke fått noe beskjed om dette eller blitt oppringt av de som jobber med smittesporing. En vaktmester er jo overalt i bygget og tar på alle håndtak og flater, så jeg tenker at han også bør testes? Han fortalte meg at han senest for to dager siden var på hennes kontor for å reparere noe på skrivepulten hennes, og da var hun til stede så de har jo hatt nærkontakt. Vi synes bare det er rart at han ikke har fått beskjed om å teste seg, og hvis han må gjøre det så må jo også jeg og barna gjøre det, eller? Endret 14. mai 2021 av Tough cookie 1
Gjest ATLAS6 Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Nei, det er kun nærkontakter siste 2 dager før symptomer og/eller positiv resultat som må teste seg. De må også være sammen med mindre enn 2 meters avstand i over 15 minutt. Hun kan derimot ha glemt å oppgi at hun hadde nærkontakt med din mann, så han kan ringe den lokale koronatelefonen og høre med dem.
IdaC Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Da regnes nok ikke han som nærkontakt. For han har vel ikke sittet ved siden av henne i 15min mens han har fikset noe? Men hvis han føler seg usikker så er det vel bare å ta en test? 4
Tough cookie Skrevet 14. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2021 Ts her Jeg synes det virker rart at alle rundt omkring i verden som smittes av covid-19, må være mindre enn 2 meter inntil en smittet i minimum 15 minutter. Jeg tror covid-19 smitter lettere enn det 1
velociraptor Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Tough cookie skrev (4 minutter siden): Ts her Jeg synes det virker rart at alle rundt omkring i verden som smittes av covid-19, må være mindre enn 2 meter inntil en smittet i minimum 15 minutter. Jeg tror covid-19 smitter lettere enn det Hvorfor tror du det? Alle jeg kjenner som er smitte har hatt helt nær nærkontakt, type danset med, klemt på, sovet sammen med, hengt sammen i mange timer med "normal" avstand (typ hver sin side av spisebordet), men de aller fleste har hatt svært nær kontakt. Kanskje mannen din klinte med henne siden han er så bekymret? Hvis man klemmer eller kysser på noen så trenger selvsagt ikke kontakten å ha vart i 15 minutter for å telle som nærkontakt. 1
KaBom Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Jobber på skole i Oslo og her er det ikke vanlig at alle testes når en ansatt har korona, nei. Den smittede oppgir sine nærkontakter (nærmere enn 2m i mer enn 15 min) og disse må i karantene og testes. Men mannen din står jo fritt til å bestille test uansett hvis han ønsker det. 2
IdaC Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 Tough cookie skrev (5 minutter siden): Ts her Jeg synes det virker rart at alle rundt omkring i verden som smittes av covid-19, må være mindre enn 2 meter inntil en smittet i minimum 15 minutter. Jeg tror covid-19 smitter lettere enn det Vi har flere i nærmeste omgangskrets hvor kun deler av familien har blitt smittet ved at den smittede ble isolert like etter påvist test. Men frem til da, så hadde vedkommende vært sammen med familien. Så det er ikke godt å si hvor mye som skal til. Det har sikkert noe med immunforsvaret å gjøre også. Men som jeg allerede har skrevet, det er jo bare å ta en test dersom dere ønsker det 😊 1
tennissokker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 Nei, bare de som blir oppgitt som nærkontakter. Vi er en liten skole, med kun 13 ansatte, og da en av oss finn påvist smitte, var det bare rundt halvparten av oss som fikk tlf fra smittesporingsgruppa. Jeg hadde selv hatt mye kontakt med den smittede, bare ikke mer enn 15 min om gangen. Vi som ikke var nærkontakter ringte selv for å teste oss, noe de på teststasjonen syntes var lurt. 4
Tough cookie Skrevet 14. mai 2021 Forfatter #9 Skrevet 14. mai 2021 velociraptor skrev (12 minutter siden): Hvorfor tror du det? Alle jeg kjenner som er smitte har hatt helt nær nærkontakt, type danset med, klemt på, sovet sammen med, hengt sammen i mange timer med "normal" avstand (typ hver sin side av spisebordet), men de aller fleste har hatt svært nær kontakt. Kanskje mannen din klinte med henne siden han er så bekymret? Hvis man klemmer eller kysser på noen så trenger selvsagt ikke kontakten å ha vart i 15 minutter for å telle som nærkontakt. Nei jeg tror ikke mannen min har klint med henne 😉for så vidt jeg vet er denne damen gift med en kvinne og har ikke så stor interesse av menn på den måten. Nå tenker ikke jeg på om min mann er smittet eller ei, men jeg nekter å tro at alle som blir smittet av covid-19 har klemt på, danset med, kysset, sovet sammen med eller sittet tett inntil en smittet. Hvorfor skal vi da sprite hendene og vaske håndtak og flater? Hvorfor blir folk smittet selv om de ikke har vært i nærheten av noen? Ts
velociraptor Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 Tough cookie skrev (33 minutter siden): Nei jeg tror ikke mannen min har klint med henne 😉for så vidt jeg vet er denne damen gift med en kvinne og har ikke så stor interesse av menn på den måten. Nå tenker ikke jeg på om min mann er smittet eller ei, men jeg nekter å tro at alle som blir smittet av covid-19 har klemt på, danset med, kysset, sovet sammen med eller sittet tett inntil en smittet. Hvorfor skal vi da sprite hendene og vaske håndtak og flater? Hvorfor blir folk smittet selv om de ikke har vært i nærheten av noen? Ts Ikke alle, men langt de fleste.
Hengebuksvinet Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 Her i Norge smitter tydeligvis bare covid om man er inne, under 2 meter avstand og mer enn 15 minutt. Veldig greit for oss som jobber på skole, at viruset tar sånne pauser 1
Kanutte Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 Det er kun de som er definert som nærkontakter som testes hos oss. Vi har hatt smittede ansatte og elever nesten hele året med korona. I kun et tilfelle har vi hatt videresmitte på skolen. Og da hadde mange vært sammen i litt små arealer.
Kanutte Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 Men mannen din må gjerne bestille en test dersom han selv tenker at han har vært nærkontakt.
kvinne35+ Skrevet 14. mai 2021 #14 Skrevet 14. mai 2021 Tough cookie skrev (2 timer siden): Mannen min jobber som vaktmester på en ungdomsskole, og i dag leste han tilfeldigvis på Facebook at en av lærerne på hans skole har testet positivt for covid-19. Jeg regner da med at alle lærerne på skolen må teste seg, men min mann har ikke fått noe beskjed om dette eller blitt oppringt av de som jobber med smittesporing. En vaktmester er jo overalt i bygget og tar på alle håndtak og flater, så jeg tenker at han også bør testes? Han fortalte meg at han senest for to dager siden var på hennes kontor for å reparere noe på skrivepulten hennes, og da var hun til stede så de har jo hatt nærkontakt. Vi synes bare det er rart at han ikke har fått beskjed om å teste seg, og hvis han må gjøre det så må jo også jeg og barna gjøre det, eller? Han kan bestille en test og opplyse ved bestilling på helsenorge.no at han har vært nærkontakt via jobben med en som har fått på vist korona. 1
zemer Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 Hadde en smittet på jobb. Alle som hadde vært nærmere enn 2 meter uten munnbind måtte i karantene. De mistenkte den engelske varianten så det med 15 min falt bort. Nesten halvparten gikk i karantene med en gang, mens noen gikk litt senere. Dette fordi all info om nærkontakt kom ikke ut med en gang. Og noen igjen ble ikke regnet som nærkontakt selv om de hadde samme avstand som de som gikk ut i karantene. Etter en uke fant de ut at alle skulle testes. Snakk om mye rot og surr. Ingen ble smittet.
MorTil2 Skrevet 15. mai 2021 #16 Skrevet 15. mai 2021 Man må ikke ha "tillatelse" for å teste seg. Det er bare å gjøre det på eget initiativ om han/du/dere er usikker. Smittesporerne har sikkert travle dager, så kan hende han blir oppringt, men ikke nødvendigvis samme dag. Selv ble jeg oppringt sent på kvelden, men da hadde allerede personen jeg hadde nærkontakt med tatt egetansvar, og sendt sms til alle sine nærkontakter. 1
Anbefalte innlegg