Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre for å få arbeids attest ? Skolen jeg har søkt på til høsten krever attest. Men jeg får ikke tak i arbeidsgiver, frykter han fortsatt bærer nag for at jeg ble sykemeldt, (han ble veldig sint å nektet meg sykepenger, måtte i forliksrådet)... der han selvfølgelig fikk beskjed om at han ikke hadde lov å holde igjen pengene.

Nå er det denne attesten jeg ikke får da, får ingen grunn, får bare ikke svar... dette kan gjøre så skole gir avslag...  hvor og hvem kontakter jeg for å få den? Er ikke medlem i noe forbund..☹️

Anonymkode: 8bdd2...53c

AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke nekte deg en attest.
En attest skal inneholde når du begynte, når du sluttet, om du sluttet frivillig stillingsprosenten din/antall timer per uke.

Anonymkode: b8dfe...2d1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får attesten kan du kontakte skolen og si at du ikke har fått attest fra arbeidsgiver og høre om det er greit om du sender inn kontrakten og lønnsslipp. 

Anonymkode: c250d...5d6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du ikke får attesten kan du kontakte skolen og si at du ikke har fått attest fra arbeidsgiver og høre om det er greit om du sender inn kontrakten og lønnsslipp. 

Anonymkode: c250d...5d6

Ts her, dessverre godtar ikke skolen lønnsslipper og arbeidskontrakt... strengt ☹️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts her, dessverre godtar ikke skolen lønnsslipper og arbeidskontrakt... strengt ☹️ 

Du har ikke en advokat-kompis eller noe slikt vel? Det pleier å gjøre susen....

Anonymkode: ff59b...a10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er pliktig til å skrive attest. Send skriftlig varsel, med 14 dagers frist. Hvis de ikke godtar skriver du Arbeidstilsynet vil bli koblet inn. Pleier å få de fleste på glid

Anonymkode: 6f788...b41

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Attest er lovpålagt gjennom AML, så det har du krav på

Anonymkode: 8e3f4...bbd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Send melding til arbeidsgiver om at attest må sendes innen 5 dager, eller så melder du de inn til Arbeidstilsynet

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Attest burde du får, ja. Men referanse må du sikkert se langt etter.

Er det noen andre på jobben som kan lage en attest til deg, da?

Anonymkode: a19a9...fa5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De er pliktig til å skrive attest. Send skriftlig varsel, med 14 dagers frist. Hvis de ikke godtar skriver du Arbeidstilsynet vil bli koblet inn. Pleier å få de fleste på glid

Anonymkode: 6f788...b41

dette er et godt råd. Gjør ALT skriftlig så du har dokumentasjon

Anonymkode: ff59b...a10

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar, jeg har til søndag å laste opp dokumentasjon, det har jeg gidd beskjed om til arbeidsgiver... skal høre litt med skolen når de åpner.  håper den dukker opp i løpet av helga men tviler. Rakner skolegangen nå så har han faktisk trådd alt for langt, påvirke andres liv slik... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for gode svar, jeg har til søndag å laste opp dokumentasjon, det har jeg gidd beskjed om til arbeidsgiver... skal høre litt med skolen når de åpner.  håper den dukker opp i løpet av helga men tviler. Rakner skolegangen nå så har han faktisk trådd alt for langt, påvirke andres liv slik... 

Skriv:

Hei,

Som jeg nå har sagt flere ganger trenger jeg en attest for arbeidsforholdet mitt hos deg. Denne må oppfylle kravene i arbeidsmiljølovens § 15-15. Dette innebærer at attesten skal være skriftlig, den skal inneholde mitt navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og hvor lenge jeg har jobbet hos deg. Jeg ønsker selvsagt helst også at du legger til noe tekst som fremhever mine gode sider, men det er ikke nødvendig.  

Om du ikke sender meg en attest må jeg vurdere å bringe saken inn for forliksrådet og eventeult domstolene. Det ønsker jeg selvsagt ikke, men jeg har stort behov for attesten for å få gå på skole. Det beste for oss begge er om du oversender attesten innen imorgen kl. 16.00.

Med vennlig hilsen 

xx

Anonymkode: fc4b1...816

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skriv:

Hei,

Som jeg nå har sagt flere ganger trenger jeg en attest for arbeidsforholdet mitt hos deg. Denne må oppfylle kravene i arbeidsmiljølovens § 15-15. Dette innebærer at attesten skal være skriftlig, den skal inneholde mitt navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og hvor lenge jeg har jobbet hos deg. Jeg ønsker selvsagt helst også at du legger til noe tekst som fremhever mine gode sider, men det er ikke nødvendig.  

Om du ikke sender meg en attest må jeg vurdere å bringe saken inn for forliksrådet og eventeult domstolene. Det ønsker jeg selvsagt ikke, men jeg har stort behov for attesten for å få gå på skole. Det beste for oss begge er om du oversender attesten innen imorgen kl. 16.00.

Med vennlig hilsen 

xx

Bra skrevet, trenger kanskje ikke å skrive "Det beste for oss begge", istedet  skrive at "Jeg ser fram til at du sender attesten innen ..."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Visum skrev (8 timer siden):

Bra skrevet, trenger kanskje ikke å skrive "Det beste for oss begge", istedet  skrive at "Jeg ser fram til at du sender attesten innen ..."

Ville som oftest valgt den formuleringen, men her hadde jeg nok lagt meg på en tøffere linje, siden arbeidsgiver ikke respekterer arbeidstakers behov. Ofte fungerer det å fremheve at det vil være dumt for motparten å ikke gjøre som man ber om, når man faktsik har rettsmidler for å få tvunget igjennom sitt syn. Om trådstarter vil kan hen både saksøke for diskriminering ifm sykemeldingen og kreve dom for at AG skal skrive attest - derav best for alle å slippe det styret og utgiftene når trådstarter vinner ;)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skriv:

Hei,

Med vennlig hilsen 

xx

Ville nok satt «fristen» innen normert arbeidstid, siden det nå er helg/17. mai. Frister som er umulig å overholde (man kan være bortreist, ikke ha tilgang til utstyr osv, mister ofte gjennomslagskraft.)

Forøvrig ville jeg vurdert å lage et enkelt utkast som ble lagt med for enkel «signer og returner». 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Grandidosa83 skrev (1 minutt siden):

Ville nok satt «fristen» innen normert arbeidstid, siden det nå er helg/17. mai. Frister som er umulig å overholde (man kan være bortreist, ikke ha tilgang til utstyr osv, mister ofte gjennomslagskraft.)

Forøvrig ville jeg vurdert å lage et enkelt utkast som ble lagt med for enkel «signer og returner». 

Ja, det ville jeg og gjort, om det ikke var for at trådstarter trenger det innen søndag :) det er lov å kreve mer enn man får, og det er spesielt lov når man har lovbestemt krav på det OG har bedt om det for lenge siden.

Enig i å legge ved enkelt utkast. Det er alltid bra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skriv:

Hei,

Med vennlig hilsen 

xx

Jeg ville unngått å fremhevet at jeg ønsket tekst om fremheving av gode sider. Dette er tross alt en tverr arbeidsgiver etter en liten konflikt, og det vil garantert ikke stå noe positivt. Arbeidsgiver vil da muligens benytte anledningen til å skrive noe negativt i attesten. Det er faktisk ikke ulovlig. Så en nøytral arbeidsbekreftelse i seg selv får faktisk holde, i fare for at arbeidsgiver sender ifra seg en dårlig attest, som da potensielt skader karrieren.

Ville droppet forliksrådet og domstol på nåværende tidspunkt. Det virket for drøyt. Begynn heller med å "true" med Arbeidstilsynet. Det er ofte en stor nok trussel om arbeidsgiver ikke har rent mel i posen. Arbeidstilsynet er for arbeidsgiver det barnevernet er for småbarnsforeldre. 

Man kan aldri forlange at arbeidsgiver gjør dette innen f.eks 1 døgn. Her må nok arbeidsgiver få en uke eller to på seg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ville sendt ham en e-post med "Hei, minner om at vi har en avtale om at jeg skal få tilsendt attest innen denne ukens utløp. Ser frem mot å få denne tilsendt senest søndag kl. 16.00. Hilsen Navn" 

Synes ellers forslaget om å sende ved utkast er godt. 

Anonymkode: 38c45...a4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville unngått å fremhevet at jeg ønsket tekst om fremheving av gode sider. Dette er tross alt en tverr arbeidsgiver etter en liten konflikt, og det vil garantert ikke stå noe positivt. Arbeidsgiver vil da muligens benytte anledningen til å skrive noe negativt i attesten. Det er faktisk ikke ulovlig. Så en nøytral arbeidsbekreftelse i seg selv får faktisk holde, i fare for at arbeidsgiver sender ifra seg en dårlig attest, som da potensielt skader karrieren.

Ville droppet forliksrådet og domstol på nåværende tidspunkt. Det virket for drøyt. Begynn heller med å "true" med Arbeidstilsynet. Det er ofte en stor nok trussel om arbeidsgiver ikke har rent mel i posen. Arbeidstilsynet er for arbeidsgiver det barnevernet er for småbarnsforeldre. 

Man kan aldri forlange at arbeidsgiver gjør dette innen f.eks 1 døgn. Her må nok arbeidsgiver få en uke eller to på seg.

Arbeidstilsynet har ikke noen makt til å gi TS en attest. Jeg skjønner at man gjerne vil slippe å true med retten, men om de har en avtale som arbeidsgiver ikke respekterer, og det virkelig haster så hadde jeg kjørt på med all guns. Rett og slett fordi man ikke har noe å tape. 

Forøvrig: Det er ikke gitt at arbeidsgiver kan skrive negative karakteristikker i attesten, og jeg personlig hadde nok turt å be om det, men jeg er kanskje litt gutsy.

Fant ikke noe relevant praksis fra domstoler, men at man ikke kan skrive negative ting er blant annet lagt til grunn av Datatilsynet: "Datatilsynet forstår § 15-15 slik at Nordea ikke selv kan velge å utforme en attest med negative karakteristikker med mindre klager etterspør en slik attest. At en slik utfyllende attest ikke vil bli etterspurt i dette tilfellet må være relativt klart, men det kan eventuelt vurderes om denne informasjonen skal etterspørres dersom Nordea frykter at de ikke vil kunne imøtekomme arbeidstakers krav på sluttattest på et senere tidspunkt. "

Enig i at man ikke kan forlange noe innen 1 døgn, men nå har de hatt en avtale om dette lenge, og det haster for TS.

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått noe enda, TS?

Anonymkode: 38c45...a4a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...