Gå til innhold

Er det riktig av meg å be om erstatning? Barn som ødela seng.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min hadde overnatting av bestevennen sin fra i går til i dag. Denne bestevennen drev og hoppet i sengen til sønnen min selvom han fikk beskjed om å slutte, og på morgenen idag kastet han seg så hardt i senga at hele den ene planken på rammen med delt i to og den ene planken under sengen sprakk. Sengen var ny for 1 år siden, og nå er den så ødelagt at sengen ikke kan ligge i. Samme gutten ødela litt av sengen for noen måneder siden, da hadde han baset ekstremt i sengen. Mannen min som er snekker ordnet da sengen og sengen har funket siden. 

Nå er den som sagt helt ødelagt og jeg sa til vennen til sønnen min at han måtte si ifra hjemme for dette måtte han faktisk erstatte. Han kommer fra et hjem med penger. Barna er 13 år, så denne gutten vet bedre. Sønnen min sier nei, men blir ikke hørt på, derfor skjedde dette igjen. Denne vennen er en snill gutt ellers utenom at han har veldig never mind holdning til mye. 

Vennen til sønnen min nekter å betale fordi sengen var ødelagt fra før, men det var jo han som også gjorde det første gangen. Det har han tydeligvis "glemt" og mener det ikke var han. Denne gangen kan ikke sengen fikses og vi må kjøpe ny. Den nye skaden er også et nytt sted, ikke på den gamle skaden, så argumentet holder ikke. 

Jeg føler at det er rett av meg at denne gutten får merke en konsekvens av ting han gjør, og jeg synes han skal betale for sengen. Sengen var ny i fjor som sagt, da kostet den et par tusen. Jeg ber om tusen mtp at sengen ikke er helt ny lengre. 

Er dette greit? 

Anonymkode: cae0d...a44

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om så må du jo kreve dette av foreldrene! Ikke direkte av gutten uten at de vet noe.

Anonymkode: efa7b...89c

Det ble sånn fordi han var her og jeg snakket med han der og da. 

Jeg skal snakke med mor, men jeg vil høre først at det jeg gjør er greit. 

Ts. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også han først skal innrømme det hjemme selv, det er en ganske hard "straff" i den alderen- og jeg tror han ville lært noe av det. 

Ts. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så du lar bare den drittungen hoppe i senga?
Han fortsatte selv om han fikk beskjed om å slutte...?

Men da må du jo stoppe ham, da. Fysisk.

Anonymkode: 12ec6...12b

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du lar bare den drittungen hoppe i senga?
Han fortsatte selv om han fikk beskjed om å slutte...?

Men da må du jo stoppe ham, da. Fysisk.

Anonymkode: 12ec6...12b

Tydeligvis forsatte han. Jeg visste ikke at han fortsatte, og sønnen min prøvde å si nei mange ganger fortalte han meg etterpå. Jeg snakket hardt og strengt til han. Men skaden skjedde ikke ordentlig før han stupte en gang ordentlig i sengen i dag tidlig. Det var ingenting jeg kunne gjort før det skjedde da. 

Hadde jeg sett han forsette hadde jeg tatt han i det igjen, men jeg trodde han sluttet. 

Ts. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du tar ikke dette med et barn. Du ringer moren og sier at sønnen hennes ødela senga en gang tidligere, men denne gangen etter gjentatte beskjeder ødela han senga helt.

Kan ikke sønnen oppføre seg så blir det heller ikke flere overnattinger.

Lavmål at du tar opp dette med et barn for så og forvente at han sier I fra hjemme.

Du oppfører seg som en voksen og ringer moren.

Anonymkode: 72fb0...9b4

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Hvis bare den ene planken er ødelagt, holder det vel at de erstatter den? 

Anonymkode: 1fd9d...386

• Liker 7
Skrevet

Vet ikke helt om jeg ville bedt om erstatning for noe slik, ville heller investert i en mer robust seng. 😄 Men jeg hadde sagt nei til overnattingsbesøk for en periode rett og slett fordi såpass store barn må faktisk kunne klare å forholde seg til beskjeder og gjøre som de får beskjed om. Det blir dyrt hvis dere må ha ny seng hver gang han har vært på besøk.

Så ja til å komme på besøk å spise, se tv og slikt men rommet blir off limits.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Enig i de som sier at du ikke skal ta det med barnet. Det blir for dumt å drive å krangle med barnet om penger. Du skulle bare ha sagt til han at du må snakke med moren hans for erstatning, også ringt til foreldrene med en gang. Er også bedre å snakke med foreldrene så fort som mulig, stor sannsynlighet for at han kommer lyve til foreldrene om hans skyld i dette.  

Anonymkode: e3966...106

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tar ikke dette med et barn. Du ringer moren og sier at sønnen hennes ødela senga en gang tidligere, men denne gangen etter gjentatte beskjeder ødela han senga helt.

Lavmål at du tar opp dette med et barn for så og forvente at han sier I fra hjemme.

Såklart skal jeg ta det opp med foreldre, men hvorfor skal jeg ikke snakke med han om det først? 

Jeg kjenner godt til den familien, han får ikke mye konsekvenser hjemme. Ja, jeg kan bare ringe å si det til mor og hun betaler, men jeg synes det absolutt er på sin plass at en så stor gutt for tilsnakk i det øyeblikket faktisk ting skjer og at jeg sier h a jeg kommer til å forvente. Hva lærer han av at jeg bare ringer mor, hun betaler og så lever han livet. Ved at jeg snakket til han og sa det jeg sa, så får han ihvertfall høre hva konsekvensen er og kjenne litt på det at noen ikke fant seg i det som skjedde. 

Jeg synes også at han skal si ifra hjemme selv først fordi han skal lære selv å si at han har gjort noe galt. OG SÅ skal såklart jeg også snakke med mor og vi finner ut av det sammen. 

Når vi snakker om å være voksen, det er en del av det å bli voksen en dag- og kjenne på og å lære seg konsekvenser. 

Ts. 

• Liker 19
Skrevet

Ta dette med foreldrene. Hadde det vært et uhell hadde jeg ikke tenkt at sengen skulle erstattes, men med så hensynsløs atferd synes jeg det er på sin plass.

Jeg ville også tenkt gjennom om jeg ønsker å ha mennesker i hjemmet mitt som ødelegger ting.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden):

Vet ikke helt om jeg ville bedt om erstatning for noe slik, ville heller investert i en mer robust seng. 😄 Men jeg hadde sagt nei til overnattingsbesøk for en periode rett og slett fordi såpass store barn må faktisk kunne klare å forholde seg til beskjeder og gjøre som de får beskjed om. Det blir dyrt hvis dere må ha ny seng hver gang han har vært på besøk.

Så ja til å komme på besøk å spise, se tv og slikt men rommet blir off limits.

Ja, jeg tenkte jo at en rammemadrass seng var robust. Vi har to barn, de har like senger, hennes seng er like strøken enda. Hun har også mye besøk, men venninnene hennes herjer ikke sånn. 

Helt klart, det blir veldig lenge til overnatting igjen pga en sånn oppførsel. Så får vi heller prøve igjen når gutten kanskje har lært en gang. 

Ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig. Det er uaktuelt å ta det med gutten. Personlig ville jeg tenkt at han fikk en lærepenge og ikke brydd meg noe mer, men om du ønsker, ta det med foresatte og ikke ungen.

Anonymkode: e014b...a87

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste den gutten vil forstå er et NEI til overnatting i lang tid fremover, og at foreldrene betaler en viss sum for senga 

Anonymkode: 679b9...465

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig i de som sier at du ikke skal ta det med barnet. Det blir for dumt å drive å krangle med barnet om penger. Du skulle bare ha sagt til han at du må snakke med moren hans for erstatning, også ringt til foreldrene med en gang. Er også bedre å snakke med foreldrene så fort som mulig, stor sannsynlighet for at han kommer lyve til foreldrene om hans skyld i dette.  

Anonymkode: e3966...106

Det var ingen krangel altså, det vil jeg påpeke. Men jeg sa hva jeg mente til gutten og sa at jeg kom til å kreve erstatning for sengen, det var da han protesterte. Som jeg skrev over synes jeg han lærer mye ved å si ifra hjemme først selv, jeg har klokketro på at barn/ungdom lærer av det- det gjorde jeg selv den gangen jeg var ung. Men jeg skal såklart ordne alt med mor og snakke med hun ordentlig etterpå. 

Lyve vil han uansett, den gutten vet jeg mye om som mor ikke tror på eller vet. Han slipper også unna alt av konsekvenser hjemme. Sønnen min har vært bestevenn med han siden de var 6 år, så jeg kjenner til dem godt. 

Ts. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg tenkte jo at en rammemadrass seng var robust. Vi har to barn, de har like senger, hennes seng er like strøken enda. Hun har også mye besøk, men venninnene hennes herjer ikke sånn. 

Helt klart, det blir veldig lenge til overnatting igjen pga en sånn oppførsel. Så får vi heller prøve igjen når gutten kanskje har lært en gang. 

Ts. 

Han må jo ha hatt en sinnsyk fart når han hoppet i senga, jeg er ganske så stor og har selv slengt meg ned  i senga mi (rammemadrass) men har ennå ikke klart å ta knekken på senga, bokstavelig talt. 

Jeg tror at ingen overnatting og slikt vil svi mer enn en tusenlapp for den betaler nok bare foreldrene ut. Så jeg tenker det blir mer lærdom av det enn at han må se foreldrene punge ut.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Såklart skal jeg ta det opp med foreldre, men hvorfor skal jeg ikke snakke med han om det først? 

Jeg kjenner godt til den familien, han får ikke mye konsekvenser hjemme. Ja, jeg kan bare ringe å si det til mor og hun betaler, men jeg synes det absolutt er på sin plass at en så stor gutt for tilsnakk i det øyeblikket faktisk ting skjer og at jeg sier h a jeg kommer til å forvente. Hva lærer han av at jeg bare ringer mor, hun betaler og så lever han livet. Ved at jeg snakket til han og sa det jeg sa, så får han ihvertfall høre hva konsekvensen er og kjenne litt på det at noen ikke fant seg i det som skjedde. 

Jeg synes også at han skal si ifra hjemme selv først fordi han skal lære selv å si at han har gjort noe galt. OG SÅ skal såklart jeg også snakke med mor og vi finner ut av det sammen. 

Når vi snakker om å være voksen, det er en del av det å bli voksen en dag- og kjenne på og å lære seg konsekvenser. 

Ts. 

Det er ikke ditt barn, og derfor ikke ditt valg hvordan «straffen» skal være. La foreldrene oppdra sitt barn, det er de som skal gi konsekvenser. Hva du mener og synes er ikke så relevant, BARNET er 13 år og foreldrenes ansvar.

Anonymkode: d663f...263

• Liker 11
Skrevet

En på 13 tåler å få beskjed om at handling som er gjort med vilje får konsekvenser. Hun skal jo ta med foreldrene og. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...