Gå til innhold

HASTER! Hvordan marinerer jeg kylling til grill??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har kjøpt meg noen naturelle kyllingfileter jeg tenkte å grille nå, men jeg har jo ikke peiling på hvordan jeg mariner eller hva jeg marinerer med.

Tilbehør er potetsalat og vanlig salat.

Jeg liker det meste. Spicy er jeg spesielt glad i, men ikke et must.

På forhold takk!

Anonymkode: 3352a...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer jo helt an på hva slags type smak du liker. Det som kan være greit å ha i er nok litt hvitløk, noe som er salt (som f.eks. soyasaus da det forsterker smaken), litt sukker og noe matolje. Så kan du ha det du vil av andre smaker for å spice det litt opp. F.eks. pepper, chili (gjerne fersk hakket). Eller mer urteaktig som med timian/oregano. Kutt gjerne opp å mindre biter, så små som du "gidder" å ha på grillen eller spydet. Bland det gjerne i en liten plastpose og la ligge en times tid (eller lengre.. dess lengre dess bedre).

Det går fint å grille direkte, men kan ofte bli litt tørt om du skal grille lenge nok til å forsikre om at det er gjennomgrillet. Så da kan et triks være å grille det fort litt på alle sider, men ta det av litt før du føler det egentlig er ferdig, for deretter å ta det i en form i stekeovnen på svak varme (65-70C deromkring). Så lar du det ligge og putre der  30min++ mens du tilbereder det andre.

Anonymkode: 57172...e43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kylling er jo ganske nøytralt og er bra på å ta til seg smak.
Man kan i utgangspunktet bruke det meste i en marinade, men det er jo noen ting som går igjen oftere enn andre.

En enkel marinade kan bestå f.eks. av olje, hvitløk, chili, soyasaus, salt og pepper. Men her kan man variere mye utifra egne preferanser, men også utifra hva slags tilbehør det blir.
For å få nok smak i kjøttet, er det lurt å marinere en stund. Gjerne over natten i kjøleskap, men det går jo også med en halvtime eller time på kjøkkenbenken.

Om det er sånn at du skal grille NÅ, kan sikkert en rub som er linket over være greit. Der går det også an å variere

Anonymkode: 72797...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg skal marinere kylling så gjør jeg det på denne måten. Men skal du grille nå så behøver du ikke en marinade, men en grillsaus eller rub. Etter marinering så bør kjøttet ligge 12 timer før steking/grilling.

Anonymkode: 38b76...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å bruke sitronsaft, olivenolje, hvitløk, fersk timian og salt/pepper. 😊

Anonymkode: b6fa1...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du skal grille nå er det kanskje litt sent å tenke på marinade..?

Anonymkode: 73764...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...