Gå til innhold

Kaffe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KAn gjøre det sånn:

ha sjokoladesaus (freia duger) litt på kantene og bunn i glasset, hell over en espresso, ha så i steemet melk, strø litt kanel og sukker på toppen.

Skrevet

Caffe mocca

Ingredienser:

1 glass/bolle

1 dl espresso kaffe (ferdig laget)

1 1/2 dl varm melk, skummet opp med visp

50 g smeltet selskapssjokolade

2 ss krem

litt reven sjokolade til pynt

Tilberedning:

Ha kaffen i et glass eller en café au lait bolle. Rør inn sjokoladen, og hell forsiktig i melken. Avslutt med krem og reven sjokolade.

Skrevet
Men hvordan lager man espresso? :sjenert:

Enten har man espressomaskin, det er det dyreste alternativet. Eller man kan kjøpe en liten espressokanne til bruk på komfyren, det er, syns jeg, det beste alternativet. Endelig får man frysetørret espresso - den er hverken spesielt billig eller spesielt god... ;)

Skrevet

Brunhilde: Det var jo mange forskjelige kanner. Hvilken av de er det?

Og dere? Er den hjemmelagede mocchaen like god som den man får på kaféer?

Skrevet
Brunhilde: Det var jo mange forskjelige kanner. Hvilken av de er det?

Gjest: Siden du kan skrive går jeg ut fra at du også kan lese. Det står hvile som er espressokanner - see? ;)

Skrevet

Ja, jeg så det nå ;) Men hvordan gjør man det? Du sa man skulle bruke de på komfyren, skal man liksom bare sette den oppå platen?

Skrevet

Den kanna som settes på komfyren består av 3 deler.

Den nederste er til vann, så er det en det en liten sak du fyller med espressokaffe og setter oppi, den siste delen, der den ferdige kaffen samles, skrues fast øverst.

Så settes kjelen på platen til den koker opp. Varmen presser vannet gjennom kaffen - og vips, ferdig espresso.

Så at det var en elektrisk kanne med samme prinsipp på den siden, den så veldig grei ut!

Skrevet (endret)

Jeg har samme type espressokanne til å sette på komfyren - fungerer utmerket. :)

Vil dessuten også anbefale sånne små batteridrevne melkeskummere som selges overalt etterhvert, de er billige, praktiske og utrolig effektive.

Endret av Eurydike

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...