Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å jobbe innen helse når jeg er veldig introvert? Vurderer sykepleier utdanning. 

Anonymkode: 251a6...557

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, sålenge du er omsorgsfull.

Endret av Visum
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er. Jeg er selv veldig introvert og studerer sykepleie, og var veldig bekymret for om jeg kom til å "passe inn". Har fått tilbakemeldinger fra veiledere i praksis at jeg gjerne kan være mer "på" og ta mer plass, men det er nesten helt umulig for meg selv om jeg prøver. Jeg får heldigvis gode tilbakemeldinger fra pasienter om at jeg er en trygg og behagelig person og at de gleder seg til jeg kommer på vakt neste gang, og jeg tenker det er viktigere enn å absolutt være den som roper høyest og skravler mest på vaktrommet. 

Men det er klart, har du problemer med å ta ordet og gi rapport/delta på legevisitt, ta telefoner hit og dit osv, så blir det et problem å jobbe som sykepleier. 

Anonymkode: 2ecc1...975

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis jobber det ikke kun ekstroverte innen helse. Så lenge du ikke har problemer med å ta telefonen her og der, kommunisere med pårørendee og samarbeids partnere så er det ikke noe problem. Men det går jo under sosial angst og ikke introvert. Tror mange tror det handler om en og samme ting. 

Anonymkode: ebb6d...311

• Liker 8
Skrevet

Det kan du fint.

Det trengs ulike personlighetstyper innen helsesektoren. Tenk bare på hvor ulike pasientene er,m. Ikke alle setter like mye pris på masete helsearbeidere som gjør mye ut av seg.

Som introvert har du gjerne en rolig og behagelig fremtreden, og mange pasienter vil sette pris på det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ultra-introvert da jeg startet på sykepleierutdanningen. I psykiatriprakais måtte jeg tvinge meg selv til å være tøff nok til å ta de vanskelige samtalene og å være den som fant på noe å snakke om med pasientene. Så da løsnet det. Jeg er fremdeles introvert, men på jobb tror folk jeg er ekstrovert. Det handler bare om å lære seg å snakke med folk og tune seg inn på deres livsverden, så går det fint! 

Anonymkode: a55d2...7f5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mener du introvert som i trives godt i eget selskap/det å være sosial krever energi selv om du liker det (i motsetning til ekstrovert som får energi av å være sosial), eller mener du "introvert" som i sjenert? Jeg er introvert, men sosial av meg, og det er ikke et problem.

Anonymkode: 8e159...952

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja det går fint, med mindre du blir utslitt av å arbeide med mennesker. 

Jeg er en veldig utadvent introvert. En kombinasjon som gjør at jeg virkelig har behov for lading, og den ladingen må jeg gjøre ved å være alene. 

Jeg har jobbet i omsorgsbolig, der er det rolig tempo og en er oftest en til en med beboerne, noe som passer meg perfekt. Da blir jeg ikke utslitt siden jeg ikke bruker meg helt opp. Jeg hadde aldri klart å arbeide på Akuttmottaket eller andre steder hvor det skjer noe hele tiden. 

Anonymkode: 1aa25...e22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. Så lenge du er empatisk og omsorgsfull, av åpenbare grunner.

Jeg er introvert, og jobber innen helse, og ser for meg en fremtid som sykepleier. Dette fordi jeg er interessert i mennesker og menneskekroppen, selv om jeg er en person som trives alene og i eget selskap. Det negative med å jobbe i et slikt yrke som introvert er at det vil tære på deg psykisk om du er inne i en travel periode på arbeidsplassen. Jeg blir ganske sliten når det er mye sosialisering. Jeg er også litt dårlig på small-talk, og er den typen pleier som ikke er sprudlende og prater så mye. Det kan mange se på som noe negativt, men min sterke side er at jeg er stødig og trygg, og en pleier som pasienter og andre blir lett komfortabel med. Vi trenger alle slags mulige typer i helsevesenet, så bare kjør på sier jeg. Men husk at det kan bli krevende mentalt sett i lengden. 

Anonymkode: 6fa11...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Introvert og sjenert er to vidt forskjellige ting. 

Anonymkode: 0c65c...ce3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det mulig å jobbe innen helse når jeg er veldig introvert? Vurderer sykepleier utdanning. 

Ja det er det så absolutt. Noen av mine beste kolleger er introverte og har vært i yrket i 20 år, de stortrives. 

Anonymkode: 13f38...4ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du introvert som i trives godt i eget selskap/det å være sosial krever energi selv om du liker det (i motsetning til ekstrovert som får energi av å være sosial), eller mener du "introvert" som i sjenert? Jeg er introvert, men sosial av meg, og det er ikke et problem.

det er ingenting som heter introvert som i "sjenert". Dette er to vidt ulike begreper.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, og så bra at det ikke gjør noe at jeg er introvert. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for svar, og så bra at det ikke gjør noe at jeg er introvert. :)

bare husk at i praksisperiopder kan du havne hvor som helst, det vil si på barnevernsinstitusjoner, sykehjem, sykehusavdelinger som er travle og folksomme. Hold ut. Hvil og lad batterier når du går av vakt. Når du er ferdig utdannet står du friere til å velge det stedet og den retningen du ønsker å jobbe innen  :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det er ingenting som heter introvert som i "sjenert". Dette er to vidt ulike begreper.

Helt enig, derfor jeg skrev det i hermetegn :) Har inntrykk av at det er en vanlig misforståelse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, derfor jeg skrev det i hermetegn :) Har inntrykk av at det er en vanlig misforståelse. 

Med andre ord, hvis man er sjenert eller beskjeden så kan man ikke bli sykepleier? Har hørt om at de som oppfattes som beskjedne ofte blir mobbet for det i arbeidslivet. De blir på en måte henvist til «å sitte på rumpa si hjemme». 

Anonymkode: c43db...a69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med andre ord, hvis man er sjenert eller beskjeden så kan man ikke bli sykepleier? Har hørt om at de som oppfattes som beskjedne ofte blir mobbet for det i arbeidslivet. De blir på en måte henvist til «å sitte på rumpa si hjemme». 

Dessverre løftes de utadvendte veldig fram i arbeidslivet. Men på en arbeidsplass trenger man hele spekteret av personligheter. Så selv om man er rolig og kanskje litt sjenert kan man fint jobbe som sykepleier, de er gjerne de flinkeste. De bare tar ikke så stor plass, derfor vises de ikke så godt.

Anonymkode: 176a4...424

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at du er introvert da TS? At du lader batteriene best alene? Samtidig som du er tøff, kul og prater som en foss? Blir forvirret av dette, jeg. Hva er forskjellen på introvert og sjenert og beskjeden. Hva betyr alle disse tre «skjellsordene»? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva mener du med at du er introvert da TS? At du lader batteriene best alene? Samtidig som du er tøff, kul og prater som en foss? Blir forvirret av dette, jeg. Hva er forskjellen på introvert og sjenert og beskjeden. Hva betyr alle disse tre «skjellsordene»? 

Du forstod vel at TS mente at hun ikke er utadvendt? Man kan være introvert men fungere godt sosialt og på jobb til tross for at man ikke prater som en foss eller tar mye plass. 

Anonymkode: 4e75b...907

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir utslitt i sykehusavdelinger, men stortrives på fastlegekontor.

Anonymkode: 490f7...080

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...