Gå til innhold

Flytte fra sør til nord: flyttelass.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om noen har noen tips eller erfaringer rundt det å flytte såpass langt. 

Jeg har fått flere tilbud fra flyttebyrå og prisen ligger da rundt 20-25 000. Flytter til en liten toroms og har ikke veldig mye møbler, men har litt og ellers diverse i esker. Skjønner selvfølgelig at det koster litt å få et flyttebyrå til å kjøre det såpass langt, men jeg kunne tenke meg å få det litt rimeligere. 

Jeg har også lagt ut på mittanbud og der var prisen mye lavere, men jeg blir litt skeptisk til hvor seriøst det er og om man kan stole på omtalene som ligger der? Bare lurer på hvorfor noen tar halve prisen av det et vanlig flyttebyrå gjør?

Ellers er jeg usikker på alternativer. Å gjøre det selv går egentlig ikke siden jeg er avhengig av bærehjelp. 

Anonymkode: 16b54...6ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir veldig anekdotisk, men jeg kjenner bare én familie som valgte et tilbud de fikk på Mitt Anbud. De skulle flytte ca 15 mil, men den fantastisk billige flyttehjelpen deres ble stanset i trafikkontroll etter ca 3 mil, og avskiltet på stedet. Bilen var i farlig dårlig stand og på toppen av det hele hadde lasten overvekt på flere tonn. 

Det viser seg som regel at når noe virker for godt til å være sant så er det akkurat det det er. 

Anonymkode: e7615...b79

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir veldig anekdotisk, men jeg kjenner bare én familie som valgte et tilbud de fikk på Mitt Anbud. De skulle flytte ca 15 mil, men den fantastisk billige flyttehjelpen deres ble stanset i trafikkontroll etter ca 3 mil, og avskiltet på stedet. Bilen var i farlig dårlig stand og på toppen av det hele hadde lasten overvekt på flere tonn. 

Det viser seg som regel at når noe virker for godt til å være sant så er det akkurat det det er. 

Anonymkode: e7615...b79

Ja, det er akkurat det jeg tenker. Det ene firmaet har bare positive omtaler, men jeg blir skeptisk når prisen er halvparten av det de andre flyttebyråene skal ha. Begynner jo å lure på hvorfor og tenker at det må være noe som ikke stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt Anbud har ofte tilbud fra folk som ikke nødvendigvis driver med dette på fulltid eller som har det som bigeskjeft. Det betyr ikke nødvendigvis at alt er useriøst, men det skjer jo oftere at små firmaer/enkeltmannsforetak for noen som bare gjør dette på si kutter noen svinger og f. eks. sparer inn på forsikringer og andre ordninger. Så man må sjekke vilkår som forsikring, spørre om de har førerkort for lastebil osv. i større grad enn hvis det er et "fullverdig" flyttebyrå. 

En annen måte kan jo være å ta det på bil og henger hvis du har tilgang til det, og så kan du leie selve bærehjelpen både der du flytter fra og der du flytter til. 

Anonymkode: addfd...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en facebookgruppe for "frakt av ting og tang", der kan man om man ikke har så mange kubikk få fraktet med andre flyttelass rimeligere. 

Anonymkode: 99ee4...6c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å leie en tilhenger, få med en venn og kjøre lasset selv?

Anonymkode: 8fcf8...bf9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva med å leie en tilhenger, få med en venn og kjøre lasset selv?

Anonymkode: 8fcf8...bf9

Dette er en god løsning vil jeg si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor da sør til nord? Stort lass? Semitrailer Kristiansand-Kirkenes blir jo dyrere enn liten varebil Steinkjer-Mosjøen.

Vanlige flyttebyråer priser inn forsikring inntil visse verdier. Pr kubikkmeter tror jeg. Dette bør undersøkes, hva dekker den i så fall. Noen kjøper egne flytteforsikringer utenom, og noen innboforsikringer dekker flytting. Om du er dobbeltforsikret kan du kanskje velge bort en av dem, eller ta en større sjanse uten forsikring om du feks bare har billige finn.no-møbler eller har pakket så godt at det er liten sjanse for knusing. Noen flyttebyråer (alle?) nekter å sende ansatte alene. Uansett lurt å være to på tunge løft. På lange avstander må de overnatte med en viss minstestandard etter norske arbeidsmiljøforhold. Blir fort dyrt da. Hvis du har hastverk kan også prisen gå opp, siden de da ikke rekker å prøve å finne et annet lass som skal motsatt vei. Sist jeg flyttet langt leide jeg en varebil på rent-a-wreck.no (som ikke er så vrakaktige som navnet tilsier), kjørte selv, og fikk min tenåringsnevø til å hjelpe med bæring mot en betaling som han var fornøyd med.

Anonymkode: e4e78...7e0

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo akkurat hvor du skal også, sør til nord er ikke en direkte pekepinn. Bor i Kirkenes, og det er ikke uvanlig at flyttelass koster såpass for små flyttelass. Fra Oslo til Kirkenes så er det tross alt samme distanse som til Milano i Italia om man snur kartet opp ned..   Selv kjørte jeg mitt eget flyttelass, da det ikke var så mye, og de siste småtingene fikk jeg sendt på "restplass" med et firma som kjører ruten ukentlig - men selv det kostet flere tusen. Skal man leie en hel bil selv, så koster det, som nevnt over - det er snakk om overnattinger etc etc. Men du kan finne enkelte som tar dette som en tur, og dermed koster mindre også, men husk forsikring av transporten. 

Anonymkode: f3846...175

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Det er ikke veldig stort eller mye. Jeg vet ikke hvor stort det er, men vil tippe at det får plass i en stor varebil. De jeg har fått tilbud av har biler som har plass til 15-18 m3. Det er kun jeg som skal flytte så litt begrenset hvor mye møbler og ting én person har. Møblene er ikke særlig dyre. Det er ting jeg har fått av familie. 

Kommer ikke til å skrive spesifikt hvor jeg bor, men avstanden er stor så skjønner at det kostet. Allikevel ville jeg høre om det er mulig å få det litt billigere og samtidig trygt. 

Det å kjøre selv er noe jeg ikke er så sikker på. Må da isåfall leie bil og leie inn hjelp som kan bære siden jeg ikke har noen som kan være med på det. 

Jeg skal sjekke ut Facebook-gruppe og se. 

Gjest Laffatus
Skrevet

Synes det høres dyrt ut skal selv flytte 50 mil om et år  burde nesten kaste mestejeg ikke trenger og sende det jeg mår ha med posten og kjøpe nytt

AnonymBruker
Skrevet

Er det i Hurtigruta-området? Da kan du få fraktrater det med den. 

Personlig ville jeg ha kjørt selv. 

Anonymkode: 704e2...9de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det i Hurtigruta-området? Da kan du få fraktrater det med den. 

Personlig ville jeg ha kjørt selv. 

Anonymkode: 704e2...9de

Ja, det er i Hurtigruta-området. Jeg skal høre med dem. 

Jeg skulle gjerne kjørt selv, men er ikke så flink til å kjøre og er redd for at det skal skje noe om jeg kjører alene. Det hadde kanskje gått bra. 

Skrevet

Om du er avhengig av hjelp fra flyttebyrå ville jeg absolutt gått for et av de kjente, selv om det koster mer. Jeg har én gang ordnet rimelig gjennom Mitt Anbud, og selv om alt kom trygt i hus opplevdes det likevel stressende og uorganisert - pluss at flyttefolkene virket å være både dårlig informert og helt uten hjelpemidler (traller og slikt). Sist hentet jeg tilbud gjennom norsk flytteforening, ca 16000 (inkl forsikring) for flytting på under en mil, men herregud så deilig å se at de både hadde utstyr på plass, full kontroll på oppgaven - og ønsket ikke mer av meg enn at jeg pekte hvor ting skulle plasseres i ny leilighet. Absolutt verdt pengene, selv om jeg nok kunne fått det gjort for halve prisen av noen andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Da vi flyttet fra Oslo og nordover, endte vi opp med å gi bort/selge alle møblene, og så kjøpte vi nytt (og brukt) da vi kom frem. Fant ut at det ble såpass dyrt å frakte møblene, som ikke hadde særlig affeksjonsverdi uansett. Klær og diverse uknuselige ting sendte vi i posten (kjøpte store flytteesker på Clas Ohlson). Glass og andre ting som vi ikke kunne sende i posten, ble kjørt nordover av et familiemedlem. Men det må nevnes at vi ikke eide f.eks. hvitevarer selv. Mulig vi hadde valgt å heller betale for frakt hvis vi hadde hatt mer verdifulle eiendeler.

Anonymkode: 3eed7...b81

Skrevet

Jeg har brukt det billigste tilbudet jeg fikk på MittAnbud tre ganger, og har bare positive erfaringer med det. 

Lengste flyttinga var fra Finnmark til Sogn og Fjordane, husker ikke prisen, men den var helt overkommelig. Men da var det ikke bare mitt flyttelass som ble kjørt fra A til B, de kom med en svær lastebil med flere lass og ting i. De hentet og leverte flere steder langs veien, så tok noen dager før flyttelasset mitt nådde fram.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 21.59):

Da vi flyttet fra Oslo og nordover, endte vi opp med å gi bort/selge alle møblene, og så kjøpte vi nytt (og brukt) da vi kom frem. Fant ut at det ble såpass dyrt å frakte møblene, som ikke hadde særlig affeksjonsverdi uansett. Klær og diverse uknuselige ting sendte vi i posten (kjøpte store flytteesker på Clas Ohlson). Glass og andre ting som vi ikke kunne sende i posten, ble kjørt nordover av et familiemedlem. Men det må nevnes at vi ikke eide f.eks. hvitevarer selv. Mulig vi hadde valgt å heller betale for frakt hvis vi hadde hatt mer verdifulle eiendeler.

Anonymkode: 3eed7...b81

16000 for under en mill??? Er det virkelig vanlig pris, det er jo rådyrt!😨😨😨

Anonymkode: 5c2c1...c6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...