Gå til innhold

Polkøer i koronatid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut til at folk er i gang igjen, hva er greia med polet egentlig? Greit nok at det neppe oppstår så mye smitte utendørs, men det vil være et betydelig antall folk inne på polet likevel, og ikke minst masse gjennomtrekk i løpet av en dag. Forstår ikke vitsen med å gjøre dette nå, i en tid der man er veldig sårbare for hva som skjer videre. Bare en av mange ting som kan ødelegge alle gjenåpningsplaner...

https://e24.no/naeringsliv/i/1BE2aM/lange-polkoeer-ladet-opp-mobilen-og-oereproppene-mine-foer-jeg-stilte-meg-i-koe

Hva er så fordømt viktig med polet...

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakka nettopp om det samme. Snodig at folk som gidder stå i slik kø ikke planlegger bedre, for alkohol må jo åpenbart være viktig for de og 17. mai vet da alle kommer (om det er det de skal feire). Jeg hadde heller gått hjem igjen altså! Blir 17. mai med ei flaske brus el også :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er pinlig å se alle køene foran polet. Spess no i disse tider. Planlegg litt bedre. Handle inn uka før f.eks. 

• Liker 6
Skrevet
Næmmin skrev (Akkurat nå):

Snakka nettopp om det samme. Snodig at folk som gidder stå i slik kø ikke planlegger bedre, for alkohol må jo åpenbart være viktig for de og 17. mai vet da alle kommer (om det er det de skal feire). Jeg hadde heller gått hjem igjen altså! Blir 17. mai med ei flaske brus el også :)

Ja, eller så kan man jo greie seg med øl fra butikk også. Hadde hvert fall ikke giddet å stå i en slik polkø. Tror dessverre dette (kombinert med andre ting) kan gjøre at gjenåpningsplanene faller i fisk. Får håpe det går bra. 

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Ja, eller så kan man jo greie seg med øl fra butikk også. Hadde hvert fall ikke giddet å stå i en slik polkø. Tror dessverre dette (kombinert med andre ting) kan gjøre at gjenåpningsplanene faller i fisk. Får håpe det går bra. 

Herregud, øl fra butikken er langt fra det samme som vin eller champagne.

Skrevet
Føsleguri skrev (Akkurat nå):

Herregud, øl fra butikken er langt fra det samme som vin eller champagne.

Kanskje ikke, men da kan man jo forsøke å planlegge litt mer enn en dag fremover for å unngå at vi får nye nedstengninger igjen. Og hvis man ikke kan det, er det egentlig så viktig akkurat nå? Her nærmer vi oss ny kollaps og folk steller seg i polkø. Det sier ganske mye om prioriteringene. 

• Liker 3
Skrevet

Folk lærer aldri. :P Selv nøyer jeg meg med øl. 

• Liker 2
Skrevet
Capt. Obvious skrev (6 minutter siden):

Hvis man er en alkoholiker så alkohol = alkohol så kan man jo det. Hvis man vil ha et glass champagne eller prosecco på 17. mai ser jeg på ingen måte at "man kan greie seg med en øl fra butikken". Har aldri hørt om noen som skåler i øl på 17.mai frokosten?

Jeg droppet polet i dag fordi det var så lang kø. Men ikke på grunn noen noen smittefare - alle i køen hadde munnbind og sto med god avstand, og eneste grunnen til at det er kø er nettopp fordi de polansatte bare slipper inn så og så mange, så må man vente utenfor til noen går ut før man får komme inn. Jeg nekter å tro at noe smitte kan forekomme der. På matbutikkene er det mye verre, der kryr det jo av folk og ingen passer på at alle holder avstand i køen.

• Liker 5
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Hvis man er en alkoholiker så alkohol = alkohol så kan man jo det. Hvis man vil ha et glass champagne eller prosecco på 17. mai ser jeg på ingen måte at "man kan greie seg med en øl fra butikken". Har aldri hørt om noen som skåler i øl på 17.mai frokosten?

Jeg droppet polet i dag fordi det var så lang kø. Men ikke på grunn noen noen smittefare - alle i køen hadde munnbind og sto med god avstand, og eneste grunnen til at det er kø er nettopp fordi de polansatte bare slipper inn så og så mange, så må man vente utenfor til noen går ut før man får komme inn. Jeg nekter å tro at noe smitte kan forekomme der. På matbutikkene er det mye verre, der kryr det jo av folk og ingen passer på at alle holder avstand i køen.

Jeg kan forstå ønsket om en god champagne eller hvithvin på 17. men det må da være mulig å kjøpe dette inn litt tidligere hvis man ønsker det? 17. kommer hvert år, det er ikke akkurat som det kommer som noen overraskelse egentlig. Og skulle man virkelig ikke greie å få kjøpt det inn, så finnes det faktisk mye god øl også, som egner seg til selskap. Utvalget er litt mer enn Ringnes i veldig mange butikker nå. 

Selv om man rent personlig tar liten smitterisiko, så er det jo dette med stort antall. Det vil alltid være noe smitte i mange sammenhenger, og da er det unødvendig å stelle seg i polkø. 

At matbutikkene kan være verre er nå så, men det fyller faktisk et viktigere behov enn vinmonopolet nå. 

Det folk flest gjør i disse dager vil styre hvordan resten av sommeren og høsten/vinteren blir med tanke på hvor åpent eller lukket samfunn vi får, så jeg vil nok oppfordre til å ta det pent. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kommer aldri til å skjønne at folk gidder det der. Jeg var der for to uker siden og tror det var to andre kunder samtidig. Har alltid tenkt det på rushet som er før jul også. Hvorfor ikke kjøpe inn en måned før? Det eneste jeg kan tenke meg er folk som plutselig har fått planer men tviler på at det gjelder hele den flokken der.

• Liker 1
Skrevet

Det hadde overrasket meg om det ikke var polkø rett rundt 17.mai.

• Liker 6
Skrevet

Champagnefylla på 17. mai. Nå like norsk som appelsin og kvikklunsj på påsketur. 

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke flere kunder enn før, men det er plass til betydelig færre inne i butikken nå. Derfor må mange stå utenfor, og det ser ut som det er villt mye folk. 

I et normalår kan polet ha 80,000 kunder i timen rundt høytider, på onsdag var det 44,000 kunder i timen. Kilde: 

https://www.nrk.no/vestland/lange-koar-til-vinmonopola-landet-rundt_-selde-130.000-liter-den-forste-timen-1.15496046

• Liker 7
Gjest Lambino
Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (1 time siden):

Ser ut til at folk er i gang igjen, hva er greia med polet egentlig? Greit nok at det neppe oppstår så mye smitte utendørs, men det vil være et betydelig antall folk inne på polet likevel, og ikke minst masse gjennomtrekk i løpet av en dag. Forstår ikke vitsen med å gjøre dette nå, i en tid der man er veldig sårbare for hva som skjer videre. Bare en av mange ting som kan ødelegge alle gjenåpningsplaner...

https://e24.no/naeringsliv/i/1BE2aM/lange-polkoeer-ladet-opp-mobilen-og-oereproppene-mine-foer-jeg-stilte-meg-i-koe

Hva er så fordømt viktig med polet...

Jo. Det var mer smitte blant de som trente ute enn de som trente inn, det ble beskrevet at det var slik fordi folk innendørs var mer bevisst på å holde avstand.

Folk driter i smitte, det ser du vel her, de fleste bare later som de tar det seriøst.

Endret av Lambino
Skrevet

Jeg var på polet etter arbeidstid på mandag og da var det null kø. Kalles planlegging 🙂

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skulle polet være farligere enn dagligvarebutikken?

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor i all verden kan ikke folk planlegge litt bedre, og kjøpe inn alkoholen til nasjonaldagen kanskje en uke eller to i forveien? Hvorfor vente til de siste to mulige dager? Det der er så typisk korttenkt!

Jeg drikker ikke på 17. mai uansett, så jeg har ikke behov for noe polbesøk i forkant. 

• Liker 1
Skrevet
Capt. Obvious skrev (3 timer siden):

Jeg kan forstå ønsket om en god champagne eller hvithvin på 17. men det må da være mulig å kjøpe dette inn litt tidligere hvis man ønsker det? 17. kommer hvert år, det er ikke akkurat som det kommer som noen overraskelse egentlig. Og skulle man virkelig ikke greie å få kjøpt det inn, så finnes det faktisk mye god øl også, som egner seg til selskap. Utvalget er litt mer enn Ringnes i veldig mange butikker nå. 

Selv om man rent personlig tar liten smitterisiko, så er det jo dette med stort antall. Det vil alltid være noe smitte i mange sammenhenger, og da er det unødvendig å stelle seg i polkø. 

At matbutikkene kan være verre er nå så, men det fyller faktisk et viktigere behov enn vinmonopolet nå. 

Det folk flest gjør i disse dager vil styre hvordan resten av sommeren og høsten/vinteren blir med tanke på hvor åpent eller lukket samfunn vi får, så jeg vil nok oppfordre til å ta det pent. 

Jeg trenger ikke vin fordi det er 17. mai, men så ble det plutselig lagt planer i dag, og da oppsto behovet. Eller behovet - er det like mye kø i morgen så drikker jeg lett vann jeg. Fordi jeg hater kø, ikke fordi jeg er så redd smitte der man står med munnbind med god avstand til andre mennesker med munnbind. 

Ser ingen grunn til å kjøpe øl, for det er ikke sånn at jeg MÅ ha alkohol. 

Men hvorfor tenker du at det er bedre å stå i kø og klynge på matvarebutikken for å kjøpe øl, enn å stå i en organisert polkø for å kjøpe champagne? Er ølkjøp mindre smittefarlig, mer moralsk korrekt eller hva er greia? Jeg har ikke sett en eneste matvarebutikk med like bra smittevern som polet...

Million skrev (49 minutter siden):

Hvorfor i all verden kan ikke folk planlegge litt bedre, og kjøpe inn alkoholen til nasjonaldagen kanskje en uke eller to i forveien? Hvorfor vente til de siste to mulige dager? Det der er så typisk korttenkt!

Jeg drikker ikke på 17. mai uansett, så jeg har ikke behov for noe polbesøk i forkant. 

Fordi for en uke siden hadde jeg ingen planer for 17.mai, så det var ingen grunn til å dra på polet da. 

• Liker 3
Skrevet

Polkøene beveger seg jo kjemperaskt. Forstår ikke hvorfor det er sett ned på å stå i kø? Null stress å stå 10 minutter i kø for å få seg en flaske vin. Vin er godt. Hvorfor har dere sånn trang til å shame folk som liker å drikke vin? Eller er problemet at dere får vondt i øynene av å se på at folk står i kø? Hva feiler det dere som ikke klarer å stå i kø? 

Grunnen til at det er kø, er at det er veldig få folk inne i butikken samtidig. Ergo er det ekstremt lav smittefare. Køene er stort sett utenfor, der er det også lav smittefare.

LOL til hele denne tråden 😆 

• Liker 9
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Jeg trenger ikke vin fordi det er 17. mai, men så ble det plutselig lagt planer i dag, og da oppsto behovet. Eller behovet - er det like mye kø i morgen så drikker jeg lett vann jeg. Fordi jeg hater kø, ikke fordi jeg er så redd smitte der man står med munnbind med god avstand til andre mennesker med munnbind. 

Ser ingen grunn til å kjøpe øl, for det er ikke sånn at jeg MÅ ha alkohol. 

Men hvorfor tenker du at det er bedre å stå i kø og klynge på matvarebutikken for å kjøpe øl, enn å stå i en organisert polkø for å kjøpe champagne? Er ølkjøp mindre smittefarlig, mer moralsk korrekt eller hva er greia? Jeg har ikke sett en eneste matvarebutikk med like bra smittevern som polet...

Fordi for en uke siden hadde jeg ingen planer for 17.mai, så det var ingen grunn til å dra på polet da. 

Greit nok det. Grunnen til at det ikke er like lange køer i butikkene for øl er jo fordi det er langt flere butikker enn pol. Det er et begrenset antall pol, noe som gjør at det blir kødannelse og ikke ubetydelig antall inne i selve polutsalgene. 

Det er ikke det at jeg er kjempebekymret for polet i seg selv, men hver arena som blir folksom medfører en økt risiko for at vi ikke blir kvitt restriksjoner på lang, lang tid. Nå skal russen få feire tydeligvis, det skal tydeligvis være litt flere arrangementer på 17. mai, og det er polkø osv. Det begynner å bli folksomt allerede flere steder, og det gir økt risiko nor det fortsatt er for få som er vaksinerte. Jeg tror vi ser konsekvensene av det i høst der vi går en minst like begrenset høst og vinter i møte som det vi har hatt. 

• Opprett ny...