Gå til innhold

Foreldrene til en jeg dater tilbød meg å leie meg en bil - snilt eller sleipt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt kjent med en fyr gjennom jobb (vi er vel på forstadiet til å bli sammen) og jeg har fortalt jeg vurderer å leie bil. Han fortalte det til sine foreldre (som jeg ikke har møtt) og de foreslo å kjøpe en bil og leie den ut til meg for 5000 i måneden + forsikringer og alle andre løpende kostnader. En slik bil ville vel normalt kostet rundt 10 000 i måneden å leie så jeg sparer på det. Han sa til meg «det er snilt siden du sparer en del men vi ville jo selvsagt ikke gjort det gratis».

Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke dette. Er det rart at noen jeg ikke kjenner så godt allerede har involvert foreldrene sine i mine tanker om bil og at de allerede pønsker ut hvordan de skal tjene penger på meg uten at de kjenner meg? Føler på en måte at det jo er en litt rar greie å ha med en jeg dater at foreldrene er involvert og tjener penger på å leie ut en bil til meg. Eller er det faktisk et snilt og raust tilbud?

Anonymkode: 67f3c...588

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen folk er faktisk greie sånn, så det er ikke sikkert at det ligger noe annet bak. Men jeg skal nå innrømme at jeg syntes det er litt tidlig for sånne opplegg hvis du knapt nok kjenner dem. Personlig ville jeg foretrukket å leie bil fra en av leverandørene tror jeg, for oppstår det uenigheter osv. om det økonomiske så er det kjipt å måtte ta den fighten med "svigers". Tror ikke jeg ville blandet inn min egen privatøkonomi med svigers på den måten. 

Anonymkode: 724c9...688

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det høres noe merkelig ut. Hvorfor forteller han foreldrene om det, hvorfor tilbyr de deg å kjøpe en bil, og hvorfor omtaler han foreldrenes tilbud som "vi"? 

Uten å helt kunne sette fingeren på nøyaktig hva som er galt, så flasher det røde lamper på alle tre for meg, og mest han. Det er han som videreformidler beskjed og antagelig er ansvarlig for ideen, ikke sikkert foreldrene er med på det engang. Og du skal se på det som snilt at han vil gjøre valg på vegne av deg? 

Anonymkode: 1514c...4ec

• Liker 5
Skrevet

Det der vil sette deg i en vanskelig situasjon. Ville aldri gjort det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Regner med de ikke skal skatte for det? Høres veldig merkelig ut, hadde aldri gått med på det selv. Da leier du heller en kjipere bil til samme pris.

Anonymkode: 47083...d90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hadde tenkt mitt.. det virker nesten som om han aldri har hatt forhold før og «svigers» er desperat etter at han skal få en kvinne i livet sitt.. 

Anonymkode: 7291b...13f

• Liker 4
Skrevet

Veldig merkelig at de foreslår å kjøpe en bil for dette formålet.

Så lenge relasjonene deres er såpass fersk synes jeg det hadde vært rart å tilby å leie ut en bil de allerede hadde hatt også, men kjøpe ny for å leie ut til sønnens ny (nesten) kjæreste? Nei.

Uansett helt merkelig om du har økonomi til å leie en bil til 10 000 i mnd, at de forsøker å involvere seg i det hele tatt.

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke regnestykket her. Hvordan kan de tjene penger på deg, hvis du får leie en bil til halv prisen av normal leie?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det høres noe merkelig ut. Hvorfor forteller han foreldrene om det, hvorfor tilbyr de deg å kjøpe en bil, og hvorfor omtaler han foreldrenes tilbud som "vi"? 

Uten å helt kunne sette fingeren på nøyaktig hva som er galt, så flasher det røde lamper på alle tre for meg, og mest han. Det er han som videreformidler beskjed og antagelig er ansvarlig for ideen, ikke sikkert foreldrene er med på det engang. Og du skal se på det som snilt at han vil gjøre valg på vegne av deg? 

Anonymkode: 1514c...4ec

Det er dette jeg også tenker, at det er en merkelig ting å komme på til noen man ikke kjenner så godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge skal avtalen vare? Hvem skal betale de resterende 5? Har du sjekket at dette er en bil som faktisk koster 10 i mnd dersom du hadde kjøpt den selv med lån? Hvorfor har du behov for en råflott bil? Du kan kjøre akkurat like langt med en bil til 80 000 som en bil til en 800 000.

Anonymkode: 848cf...088

AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (1 time siden):

Det der vil sette deg i en vanskelig situasjon. Ville aldri gjort det.

Nei jeg liker å være selvstendig og ville aldri gjort det. Men jeg er nysgjerrig på tilbudet i seg selv og hvorfor familien ønsker å gjøre det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Herregud, hadde tenkt mitt.. det virker nesten som om han aldri har hatt forhold før og «svigers» er desperat etter at han skal få en kvinne i livet sitt.. 

Anonymkode: 7291b...13f

I følge ham selv har han hatt mange kjærester og sexpartnere men han virker på mange måter litt for ivrig og interessert i meg. Det skurrer litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BMF skrev (58 minutter siden):

Jeg skjønner ikke regnestykket her. Hvordan kan de tjene penger på deg, hvis du får leie en bil til halv prisen av normal leie?

Fordi de eier bilen og selger den etterpå eller bruker den selv. Det er jo sjelden private kan kreve den typen leiepriser som bilutleieselskaper kan. Så de hadde nok ikke kunnet drevet big business med det.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I følge ham selv har han hatt mange kjærester og sexpartnere men han virker på mange måter litt for ivrig og interessert i meg. Det skurrer litt.

I hvilken forbindele har han fortalt det? Er det noe man opplyser om?

Anonymkode: e4040...ee6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi de eier bilen og selger den etterpå eller bruker den selv. Det er jo sjelden private kan kreve den typen leiepriser som bilutleieselskaper kan. Så de hadde nok ikke kunnet drevet big business med det.

Tviler på at det er mye business for dem. Hvis vi snakker om en ny bil, så taper den mye i verdi 1. året. Er det er 2-3 år gammel bil, så koster billån uansett ganske mye. Det er ikke vanlig boliglånsrente på billån. Hva slags bil snakker vi om her? Og hva er de løpende utgiftene?

AnonymBruker
Skrevet
BMF skrev (3 minutter siden):

Tviler på at det er mye business for dem. Hvis vi snakker om en ny bil, så taper den mye i verdi 1. året. Er det er 2-3 år gammel bil, så koster billån uansett ganske mye. Det er ikke vanlig boliglånsrente på billån. Hva slags bil snakker vi om her? Og hva er de løpende utgiftene?

Hvorfor går du utifra at de har billån? Har aldri i mitt liv hatt det, men eid mange biler. 

Anonymkode: fd0a6...1f4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor går du utifra at de har billån? Har aldri i mitt liv hatt det, men eid mange biler. 

Anonymkode: fd0a6...1f4

Fordi veldig mange har det, og særlig hvis det er bil nr. 2 eller 3,

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I hvilken forbindele har han fortalt det? Er det noe man opplyser om?

Anonymkode: e4040...ee6

Er vel vanlig å snakke litt om tidligere kjærester og slikt? Vi kom iallfall inn på det ganske tidlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er vel vanlig å snakke litt om tidligere kjærester og slikt? Vi kom iallfall inn på det ganske tidlig.

Usj, nei, det som har vært har vært. Hvorfor føler dere for å dele sånt med ny partner?

Anonymkode: 848cf...088

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hmm, dette var merkelig og mistenkelig (og risikabelt) på veldig mange måter. Gidder ikke å ramse det opp, men jeg anbefaler deg å ikke gjøre det. 

Litt utenom: det lønner seg nok mer for deg å kjøpe en billig bil, enn å leie. 

Endret av solmåneogstjerner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...