AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Del Skrevet 14. mai 2021 Ingen sykdommer. Frisk. Fødte en gutt for 2 år siden , fødsel og alt normalt og helt gjennomsnittlig vekt på han. Fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 19 ved rutine glukose-test. Både jm og lege sa at det nok var en «uheldig måling» da jeg var akkurat like over referansen på fastende blodsukker , men normalt langtids. Uansett gjorde jeg som prosedyren sa; målte blodsukker hjemme i 2 uker. Prøvde å være påpasselig med kosten , men overdrev ikke. Likevel var alle målingene helt fine i disse 2 ukene. Fikk da beskjed om at videre prosedyre var å måle jevnlig x 2 dager pr uke inntil fødsel og det har jeg gjort. Fortsatt fint bs. Grunnet sterke kynnere i uke 30 var jeg på føden og de gjorde en ultralyd da de i samme sleng gjorde en vekst-estimering. De estimerte da til at baby var - 5 % , altså til og med litt under gjennomsnitt. So far so good. I den siste uken har jeg følt meg elendig.. trøtt, sliten, sliter med bekkenet, sover dårlig, vondt å bevege seg.. hadde såååååå utrolig lyst på søtt og sjokolade .. skikkelig godtesyk ut av en Annen verden.. så kjøpte (antagelig for trøst 💔…) masse snop på butikken .. og spiste alt!!!!:/ nå har jeg så dårlig samvittighet ! Tør ikke mål blodsukker en gang.. spørsmål: vil baby kunne ta skade av dette? Blodsukkeret er antagelig veldig høyt ( men det ville d jo egentlig vært for alle som spiste såpass mye søtt..) , men utgjør høyt bs en ekstra fare for meg som hvertfall pr definisjon har svangerskapsdiabetes? Litt kronglete skrevet Anonymkode: d400e...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Del Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen sykdommer. Frisk. Fødte en gutt for 2 år siden , fødsel og alt normalt og helt gjennomsnittlig vekt på han. Fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 19 ved rutine glukose-test. Både jm og lege sa at det nok var en «uheldig måling» da jeg var akkurat like over referansen på fastende blodsukker , men normalt langtids. Uansett gjorde jeg som prosedyren sa; målte blodsukker hjemme i 2 uker. Prøvde å være påpasselig med kosten , men overdrev ikke. Likevel var alle målingene helt fine i disse 2 ukene. Fikk da beskjed om at videre prosedyre var å måle jevnlig x 2 dager pr uke inntil fødsel og det har jeg gjort. Fortsatt fint bs. Grunnet sterke kynnere i uke 30 var jeg på føden og de gjorde en ultralyd da de i samme sleng gjorde en vekst-estimering. De estimerte da til at baby var - 5 % , altså til og med litt under gjennomsnitt. So far so good. I den siste uken har jeg følt meg elendig.. trøtt, sliten, sliter med bekkenet, sover dårlig, vondt å bevege seg.. hadde såååååå utrolig lyst på søtt og sjokolade .. skikkelig godtesyk ut av en Annen verden.. så kjøpte (antagelig for trøst 💔…) masse snop på butikken .. og spiste alt!!!!:/ nå har jeg så dårlig samvittighet ! Tør ikke mål blodsukker en gang.. spørsmål: vil baby kunne ta skade av dette? Blodsukkeret er antagelig veldig høyt ( men det ville d jo egentlig vært for alle som spiste såpass mye søtt..) , men utgjør høyt bs en ekstra fare for meg som hvertfall pr definisjon har svangerskapsdiabetes? Litt kronglete skrevet Anonymkode: d400e...81d Dette går helt fint!! Du har sprukket EN gang, det er ingen fare hvis målingene dine har vært fine ellers. Jeg hadde også litt høyt fastende blodsukker på en måling. Alle andre målinger var normale. Kunne fint spise godteri innimellom. Jeg og baby var helt friske og hun var 3100 gram til termin. Anonymkode: 9e614...254 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Del Skrevet 14. mai 2021 Oisann, nå ble jeg litt overraska 🙈🙈 jeg spiste godis/kake/bolle/skikkelig god mat så og si HVER dag gjennom graviditeten, måtte også måle bs som du, helt fint, kunne gi meg etter de 2 ukene - fødte en gjennomsnittlig jente på 55cm og 3,4kg 🥰 Du hørtes superflink ut! Dette går bra Hvis ikke, er det et under at ikke datteren min kom ut som en Nidar-figur 🙈😂 Anonymkode: ea78b...df4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Del Skrevet 14. mai 2021 Jeg har svangerskapsdiabetes og har spist snop hver uke. Fikk beskjed av sykehuset at du skal kunne spise alt med måte..og hvis det ikke funker trenger du insulin. Og en gang med litt mye mye snop gjør ingenting. Er høye verdier over lang tid som kan føre til stor baby. Men jeg føler folk har en tendens til å tro de har en sykdom når de har SD, men det er nok litt overdrevent fra helsevesenet sin side og mange vil nok kanskje mene at Norge er litt kjapp med å slenge ut denne diagnosen og sykeligjøre gravide kvinner. Du har et litt høyt blodsukker, men hadde du ikke vært gravid er du ikke i nærheten av diabetes verdier. Er derfor de sier "sykdommen går over etter svangerskapet", ja så klart den gjør det.. verdiene er jo kunstig plassert et sted av hensyn til babyen. Du har ikke diabetes. Så spis alt du vil, men med måte. Er verdiene fremdeles høye kontakter du legen og får hjelp til medisin. Og ikke sykeligjør deg selv med å stresse og ikke spise masse matvarer. Anonymkode: 25956...c5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Del Skrevet 14. mai 2021 Tør ikke måle blodsukkeret? Skal du bare måle når du har vært flink pike? Hva er hensikten da? Anonymkode: e0476...fdd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Del Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tør ikke måle blodsukkeret? Skal du bare måle når du har vært flink pike? Hva er hensikten da? Anonymkode: e0476...fdd Vel hele hensikten med det regimet man skal leve etter man får vite om svangerskapsdiabetes er at man skal legge om kosten - og måle bs. Så ja men skal måle når man har vært flink pike.. man VET jo at bs er skyhøyt når man har inntatt enorme mengder sukker - for alle! Svangerskapsdiabetes eller ei. Men i og med at man er ekstra opphengt i bs - verdier når men har målt daglig svært lenge er det ikke så kult å se resultatet regner jeg med(!) - og kan lett lage skrekk-scenarioer i hodet ; hvilket de som ikke har sv.diabetes slipper da de jo ikke måler bs etter karbo og sukker-måltid tross at det antagelig er like høyt Anonymkode: d400e...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #7 Del Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vel hele hensikten med det regimet man skal leve etter man får vite om svangerskapsdiabetes er at man skal legge om kosten - og måle bs. Så ja men skal måle når man har vært flink pike.. man VET jo at bs er skyhøyt når man har inntatt enorme mengder sukker - for alle! Svangerskapsdiabetes eller ei. Men i og med at man er ekstra opphengt i bs - verdier når men har målt daglig svært lenge er det ikke så kult å se resultatet regner jeg med(!) - og kan lett lage skrekk-scenarioer i hodet ; hvilket de som ikke har sv.diabetes slipper da de jo ikke måler bs etter karbo og sukker-måltid tross at det antagelig er like høyt Anonymkode: d400e...81d Skyhøyt uten diabetes blir det jo ikke. Det er jo hele poenget, at kroppen selv produserer insulin som holder blodsukkeret stabilt om man ikke har diabetes. (Altså normal stigning) Anonymkode: 050a1...f41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Del Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skyhøyt uten diabetes blir det jo ikke. Det er jo hele poenget, at kroppen selv produserer insulin som holder blodsukkeret stabilt om man ikke har diabetes. (Altså normal stigning) Anonymkode: 050a1...f41 Man har ikke diabetes om man har sv.skapsdiabetes, det er overhode ikke det samme. Insulinet virker naturlig - antagelig for de aller fleste - dårligere i svangerskapet, noe som skyldes svangeskapet i seg selv. Tror absolutt ikke bs trenger å være skyhøyt etter inntak svært høye mengder sukker - sv.diabetes , diabetes eller ikke, men det er selvsagt en større normalitet knyttet til at insulinet virker dårligere da/må slite litt mer og dermed blir høyere. Dersom man spiser med måte og bs fortsatt er høyt vil det virkelig kunne indikere et reelt problem med insulinproduksjon Anonymkode: d400e...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 15. mai 2021 #9 Del Skrevet 15. mai 2021 (endret) Dette går helt bra. Jeg hadde vanlig diabetes før svangerskapet, type 2. Måtte gå på insulin i svangerskapet (gjorde ikke det før), og fikk beskjed om å være enda litt flinkere til å spise enda mindre søtt. Jeg fulgte rådene, men jeg unnet meg ting jeg hadde lyst på en dag i uka + ved spesielle anledninger all like vel. Var blandt annet i konfirmasjon, og spiste kaker med god samvittighet. Bs var bra hele graviditeten omtrent all like vel. Barnet kom til verden og var frisk. Endret 15. mai 2021 av tussi84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå