Gå til innhold

Jeg er ikke muslim lenger, men ønsker fortsatt å bruke sløret rundt håret (bilde). Er det vanskelig å få jobb i Sør-Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det jo slik at bare man har utenlandsk og ikke-vestlig navn så er sjansjene for å komme på intervju mye mindre. Hvis man att på til bruker slør (som vanligvis assosieres med islam) så vil jeg tro at sjansene blir mindre. Altså mulighetene er der, men statistisk sett så har du faktisk mindre sjanser. Oslo har nok bedre jobbmuligheter for muslimer og ikke-etniske mennesker, enn andre byer. Også kommer det ann på hvilket området du vil jobbe innenfor da. Lettere å få jobb i helsevesenet for eksempel.

Jeg skjønner at du ikke vil bo i Oslo. Jeg har selv forlatt islam og synes det kan være ubehagelig å dra til Oslo, da spesielt i de områdene der moralpolitiet herjer. Har aldri og bor heldigvis ikke der. Lykke til videre ♡ 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (3 minutter siden):

Det går nok for det samme. 

Det tror jeg faktisk ikke. Hijab viser jo ikke noe hår eller hals, den rammer inn ansiktet på en annen måte.

Anonymkode: f8b45...4f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, det var veldig betryggende få slike tilbakemeldinger. Ja, burde egentlig ta den helt av, men jeg får mer ikke til å gjøre det likevel. Det er kanskje teit for mange, men det har blitt en del av identiteten min. På samme måte som en tatovering, hårsveis osv. Jeg har faktisk møtt flere fordommer fra folk med samme religion. Tåler nok litt fordommer der også. Synes det er bare trist at man skal gå å bekymre seg for å bli mislikt pga et lite slør på hode.

Jeg tenker at jeg flytter og får ta det som det kommer. Kan ikke ha det verre enn jeg har det nå. 

Anonymkode: 483bc...38b

Det er bedre at du bruker sjal og føler deg fin og komfortabel, enn at du blir usikker på deg selv og alltid fikler med håret. De menneskene som er verdt det henger seg ikke opp i et sjal, jeg kunne hvertfall ikke brydd meg mindre. Jeg hadde kanskje spurt om det var en grunn, men alle grunner ville blitt akseptert ❤️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tror jeg faktisk ikke. Hijab viser jo ikke noe hår eller hals, den rammer inn ansiktet på en annen måte.

Anonymkode: f8b45...4f3

Det jeg tenker på er at folk med utenlandsk navn har mindre sjanse til å bli innkalt til intervju. Jeg vet ikke sikkert, men tenker at alle klær som signaliserer at man er annerledes minker sjansene.

Jeg skriver om hvordan jeg frykter at det er, og ikke hvordan det burde være. Jeg synes ikke et sjal burde så i veien for jobb. Det spiller nok ikke så stor rolle, men skal man maksimere sjansene på intervju ville jeg droppet alt som sender religiøse eller politiske signaler.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det så litt retro ut,jeg. Kanskje du kan kombinere det med en litt kul retro stil? 

Anonymkode: 662cf...c4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet ikke om det her er det rette stedet for å snakke om det her. Men jeg har forlatt islam og kan ikke fortelle det til noen med fare for å bli skadet selv. Jeg kan ikke fatte at en så tilbakestående religion som undertrykker kvinner og dreper uskyldige mennesker blir nærmest hyllet og akseptert i Norge. Men det er ikke det jeg skulle snakke om. Jeg har hatt på sjal siden Jeg var liten, og jeg har det fortsatt men ikke pga religion, det har blitt en del av identiteten min. ingen tvinger meg til å ha på den. Jeg prøvde å ta den av en periode men følte meg så dårlig og miserabel. 

Jeg tenker å flytte sørover, til et sted der jeg verken kjenner noen eller har nettverk. spørsmålet mitt er tror dere folk kommer til å ha store fordommer mot meg, vanskelig å få jobb etc. fordi jeg har slør på hode? Jeg bekymrer meg for å verken blir akseptert eller få jobb. har jobbet siden jeg var 17 år og har mye erfaring. Jeg klarer ikke å være i denne byen jeg bor i lenger der det kryr av dobbeltmoralske, voldelige menn som undertrykker kvinner. Jeg nekter å gå gjennom det min mor og søster og maaange andre har gått gjennom kun fordi det er en del av religionen.

Har på sløret på samme måte som på bildet under.

https://www.pinterest.se/pin/377317275034990534/

Shit, det her ble rotete og usammenhengende. Jeg ønsker noen perspektiver, tips, råd, hva som helst. Føler meg fremmed og ikke akseptert fra alle kanter. Har bodd store deler av livet i Oslo og er bekymret fordi har lest at i  mange steder er relativt mange skeptiske til sånne som meg. 

Anonymkode: 483bc...38b

Hei. Min tidligere nabo gjorde akkurat det samme. Send meg gjerne pm 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...