AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Vet ikke om det her er det rette stedet for å snakke om det her. Men jeg har forlatt islam og kan ikke fortelle det til noen med fare for å bli skadet selv. Jeg kan ikke fatte at en så tilbakestående religion som undertrykker kvinner og dreper uskyldige mennesker blir nærmest hyllet og akseptert i Norge. Men det er ikke det jeg skulle snakke om. Jeg har hatt på sjal siden Jeg var liten, og jeg har det fortsatt men ikke pga religion, det har blitt en del av identiteten min. ingen tvinger meg til å ha på den. Jeg prøvde å ta den av en periode men følte meg så dårlig og miserabel. Jeg tenker å flytte sørover, til et sted der jeg verken kjenner noen eller har nettverk. spørsmålet mitt er tror dere folk kommer til å ha store fordommer mot meg, vanskelig å få jobb etc. fordi jeg har slør på hode? Jeg bekymrer meg for å verken blir akseptert eller få jobb. har jobbet siden jeg var 17 år og har mye erfaring. Jeg klarer ikke å være i denne byen jeg bor i lenger der det kryr av dobbeltmoralske, voldelige menn som undertrykker kvinner. Jeg nekter å gå gjennom det min mor og søster og maaange andre har gått gjennom kun fordi det er en del av religionen. Har på sløret på samme måte som på bildet under. https://www.pinterest.se/pin/377317275034990534/ Shit, det her ble rotete og usammenhengende. Jeg ønsker noen perspektiver, tips, råd, hva som helst. Føler meg fremmed og ikke akseptert fra alle kanter. Har bodd store deler av livet i Oslo og er bekymret fordi har lest at i mange steder er relativt mange skeptiske til sånne som meg. Anonymkode: 483bc...38b 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Ingen normale som bryr seg. Folk må få gå med sin egen stil. Syns faktisk det var fint jeg Hilsen kvinne 33 Anonymkode: 06014...fa1 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Fint med sjal sånn som det. Tror ikke det burde bli noe problem, spørs kanskje på hvor du flytter? Har noen med sjal på min jobb, jeg har iallefall aldri tenkt over det.. 😊 Lykke til!! Anonymkode: fc279...ffb 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 Sånn er det mange som går, helt innafor. Anonymkode: 12aae...659 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Jeg tror det er større sjanse for fordømmelse fra andre muslimer enn fra nordmenn. Ikke reis til Arendal. Anonymkode: d6955...104 8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Jeg tror det vil bli vanskeligere å komme veldig nær noen som ikke har religion når du har på slør. Misforstå meg rett, men for meg og mine venner og familie (vi er norske) betyr et slikt slør islam og religion. Jeg tror du kommer til å tiltrekke deg menn med religion og kultur som den du prøver å flykte fra. Dette er veldig vanskelig. Ingen liker å fordømme noen. Men slør forbindes ofte med hijab og derfor blir det fort sånn. Jeg må bare si til slutt at jeg synes du er tøff, sterk og må ver utrolig stolt over deg selv for å bryte ut av noe sånnt. Det må være skikkelig tøft for deg. Stor klem ❤️ Anonymkode: 9582b...9ff 8
petter333 Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 tenkte på noe helt annet da sa slør, synes var pent. man tenker ofte mere på det enn det andre gjør. de fleste har ofte nok med seg selv. det er nok andre ting som er mere avgjørende, lykke til og stå på 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 Forstår det slik at du skal flytte ut av Oslo? Ærlig talt tror jeg sjal på denne måten utenfor Oslo vil tiltrekke seg endel oppmerksomhet, og når du vil starte «på nytt» med eget liv, forstår jeg ikke hvorfor du ikke også begynner å gå uten sjal, som jo forbindes veldig med islam - religionen du vil bort fra. Tror du venner deg til å gå uten sjal ganske fort. Anonymkode: 625b2...0fb 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 Jeg synes du er kjempe sterk og heier virkelig på deg 🌷🌷 Jeg hadde aldri tenkt over det, og du kan gå kledd akkurat som du ønsker. Men jeg tror desverre anonym over her er inne på noe desverre. At det kan være det vil tiltrekke seg mennesker med samme kultur. Men jeg er ingen ekspert. Men vi mennesker har en tendens til å tiltrekke oss se vi har noe til felles med. Og dette kan i overflaten være noe som mange tenker at dere da har religion til felles. Anonymkode: e3dff...fa8 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forstår det slik at du skal flytte ut av Oslo? Ærlig talt tror jeg sjal på denne måten utenfor Oslo vil tiltrekke seg endel oppmerksomhet, og når du vil starte «på nytt» med eget liv, forstår jeg ikke hvorfor du ikke også begynner å gå uten sjal, som jo forbindes veldig med islam - religionen du vil bort fra. Tror du venner deg til å gå uten sjal ganske fort. Anonymkode: 625b2...0fb Nei. Det er ikke bare muslimer som går med sjal. Finnes mange som går med det, fordi de liker det. Ingenting feil med det. Anonymkode: 06014...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 Så tøff du er som vil følge egen overbevisning Å ha sløret slik er det vel kvinner fra flere religioner og kulturer som har, at litt av håret viser. Så du blir kanskje ikke like automatisk plassert i islam som hvis du bar hijab?🤔 Anonymkode: f8b45...4f3 2
Isambard Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 Dessverre tror jeg det er litt vanskeligere å få jobb hvis du går med hijab. Det er fullt mulig, men altså litt vanskeligere
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 Kan du gå med lue eller et anna hodeplagg som dekker mye av håret, men ikke gir folk assosiasjoner til islam? Anonymkode: cab16...469
Den Sagnomsuste Skrevet 14. mai 2021 #14 Skrevet 14. mai 2021 (endret) Religion er både tro og identitet. Det høres ut for meg som om du kun har forlatt det ene aspektet ved islam. Myndighetene fremstiller det som om alle liker islam, men det er ikke inntrykket jeg sitter med når jeg snakker med folk. Du har muslimene også har du alle oss andre. Jeg er kristen og har ikke noe anstrengt forhold til noen annen religion enn islam. Hindu, jøde eller sik? Spiller ingen rolle for meg, men islam synes jeg er så invaderende og plent frem truende. Blir så mye konflikt om man ikke trår varsomt. Jeg tror andre deler denne oppfatningen. Det virker jo som om du er enig i mye av det jeg skriver ts. For oss andre er hijaben det aller fremste tegnet på troskap til islam så dersom du velger å gå med det fremstår du som muslim i mine og mange andres øyne. Det er du selvsagt helt fri til, men det virker jo litt som det motsatte av det du egentlig ønsker... Endret 14. mai 2021 av Den Sagnsomsuste 5
hysjteria Skrevet 14. mai 2021 #15 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du gå med lue eller et anna hodeplagg som dekker mye av håret, men ikke gir folk assosiasjoner til islam? Anonymkode: cab16...469 Det er mye bedre med sjal enn å være hun raringen med lue på sommeren 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #16 Skrevet 14. mai 2021 Isambard skrev (3 minutter siden): Dessverre tror jeg det er litt vanskeligere å få jobb hvis du går med hijab. Det er fullt mulig, men altså litt vanskeligere Bildet viser jo ikke hijab. Anonymkode: f8b45...4f3 1
Isambard Skrevet 14. mai 2021 #17 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bildet viser jo ikke hijab. Anonymkode: f8b45...4f3 Det går nok for det samme. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #18 Skrevet 14. mai 2021 Folk vil automatisk tro du er muslim om du går med det sløret. Anonymkode: 2d925...742 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Skrevet 14. mai 2021 Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, det var veldig betryggende få slike tilbakemeldinger. Ja, burde egentlig ta den helt av, men jeg får mer ikke til å gjøre det likevel. Det er kanskje teit for mange, men det har blitt en del av identiteten min. På samme måte som en tatovering, hårsveis osv. Jeg har faktisk møtt flere fordommer fra folk med samme religion. Tåler nok litt fordommer der også. Synes det er bare trist at man skal gå å bekymre seg for å bli mislikt pga et lite slør på hode. Jeg tenker at jeg flytter og får ta det som det kommer. Kan ikke ha det verre enn jeg har det nå. Anonymkode: 483bc...38b 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #20 Skrevet 14. mai 2021 Min venninne går med håret dekket på noenlunde samme måte av andre grunner enn islam og det er dessverre mange rare holdninger rundt det. Jobbsøking har ikke vært aktuelt så jeg kan ikke si noe om det, men sosialt kan det være vanskelig. Folk glaner, folk kommenterer, folk spytter, folk behandler henne som luft eller de har en ekstrem ovenfra og ned-holdning og behandler henne nesten som om hun var psykisk utviklingshemmet. Ikke alle, selvfølgelig, men forbausende mange, spesielt i aldersgruppa 35-50 år. Å få venner er definitivt ekstra utfordrende, men på ingen måte umulig, men det er nok lettest å få den åpenheten og toleransen som trengs for å overse hårtildekkinga fra folk som ikke er helt A4 selv. Men jeg synes Anonymbruker lenger oppe i tråden har et poeng: du kommer nok dessverre til å tiltrekke deg feil type menn, akkurat den typen du prøver å flytte unna. Oppmerksomheten min venninne får fra menn er stor og selv om mer eller mindre alle andre kvinner også opplever menn som ikke respekterer grensene deres, er oppmerksomheten min samboer får utelukkende grenseoverskridende. De to største gruppene av "beilere" er muslimske menn som absolutt under ingen omstendighet aksepterer en avvisning, men henger på i timevis eller innimellom månedsvis, og norske menn i 30-åra som viser stor seksuell interesse kombinert med stor aggresjon og det som framstår som et ønske om å straffe henne for hårtildekkinga. Jeg antar du som har dekket håret også fram til nå er klar over dette fra før, men vær forsiktig, det er mange menn som ser en undertrykt kvinne når de ser noen med det de oppfatter som et hijablignende plagg og det er mange menn som liker kvinner de tror de kan tråkke på. Anonymkode: 96bfa...a82 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå