AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Hei! Jeg sliter skikkelig med valgene jeg har tatt tidligere i livet, har fremdeles den samme jobben jeg har hatt siden jeg startet arbeidslivet, den er fysisk krevende og ikke så bra betalt. Jeg er utslitt. Jeg har en bachelor tatt i utlandet, og sitter nå den dag i dag igjen med studielån på 380.000 (som jeg har betalt tilbake på siden jeg var ferdigutdannet i 2012, da var det vel nærmere 500.000-ish) Jeg tok utdannelsen for å komme meg bort fra gamlejobben, men se på meg... sitter her og aner ikke hvordan jeg skal komme meg videre. Nå vurderer jeg enten å ta en master eller en helt ny bachelorgrad, men jeg er en fattig type og lurer på om det finnes noen der ute som har vært i samme situasjon, og som har klart seg bra? Skal sies at jeg har studert noe kunstrelatert, en skikkelig bommert for min del. Jeg elsker alt som har med kunst å gjøre, men jeg aner ikke hvordan jeg skal bruke det i arbeidssammenheng lenger. Jeg er ingen lærer-kandidat, da jeg sliter litt med sosialangst, og mye av dette ødelegger også for mine muligheter som freelancer. Jeg er veldig redd for å ta opp mere studielån, har også kun to år igjen da jeg også har hatt to år med ren kunst og mye praktisk på en kunstskole før jeg tok bacheloren min. Hvor mye studielån er det greit å ha egentlig? Studielånet mitt har hengt over meg som en mørk sky siden skoleslutt, og jeg vil jo aller helst bare bli kvitt det, selv om det er det "beste lånet". Hvor idiotisk er det av meg å vurdere en ny utdannelse når jeg allerede har skyhøyt studielån for kun en bachelor? Sikkert vanskelig å svare på for andre, men tar gjerne imot tips fra andre kunstinteresserte som kanskje har vært i en liknende situasjon. Jeg kjenner en dragning mot de kreative feltene, men dette er jo også de mest usikre. Anonymkode: 39725...8ff 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Tror du må studere noe som gjør deg attraktiv dvs om du liker kunst hva med UX design eller feks teknisk tegning? Målet er vel å vri din kunst interesse til et studie som gjør at du tjener bedre og at du får lettere jobb. Jeg ble selv ferdig som 35 åring når jeg tok en ny utdannelse, denne utdannelsen gjorde at jeg fikk fast jobb etterpå. Jeg hadde vel bare et 1/2 år igjen av studielån, resten måtte jeg låne av samboer også jobbet jeg deltid i butikk vedsiden også. De få årene du tar ny utdanning er så kort i forhold til jobb resten av livet ditt, så jeg hadde brukt resten av studielånet om jeg var deg. Studielånet er lett å betale ned når du har fått jobb etterpå, det er heller ikke et dyrt lån. Anonymkode: 80fc5...b31 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Skal du ta en ny grad nå, bør det være en som får deg rett ut i greit betalt jobb. Vurderer det samme selv, i en alder av 38. Er ufør og vil tilbake til arbeidslivet, men ingen vil ha meg med min nåværende utdannelse (sendt hundrevis av søknader, bare fått avslag), så da må det vel bli omskolering. Anonymkode: 9940a...242 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 Anbefaler 12 ukers kurs hos academicwork. De setter deg i jobb rett etterpå som konsulent. Men alle retningene er innen IT. Eneste er at du må bestå en type IQ-test før du får ta kurset. Jeg vurderte det sterkt men fikk plutselig fastjobb mens jeg var i prossess. Lurer egentlig på om jeg burde tatt kurset da min naværende jobb uansett begynner å bli IT-tung.....jeg er også over 30 aldri for sent du jobber jo til du er 67........ Anonymkode: 5cff9...d94 1
Mhmjadda Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Tenk motsatt. Først finner du ut hvilken jobb du vil ha, så finner du ut hva som kreves for å få den. Da ser du hvilke muligheter du har. 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Tror du må studere noe som gjør deg attraktiv dvs om du liker kunst hva med UX design eller feks teknisk tegning? Målet er vel å vri din kunst interesse til et studie som gjør at du tjener bedre og at du får lettere jobb. Jeg ble selv ferdig som 35 åring når jeg tok en ny utdannelse, denne utdannelsen gjorde at jeg fikk fast jobb etterpå. Jeg hadde vel bare et 1/2 år igjen av studielån, resten måtte jeg låne av samboer også jobbet jeg deltid i butikk vedsiden også. De få årene du tar ny utdanning er så kort i forhold til jobb resten av livet ditt, så jeg hadde brukt resten av studielånet om jeg var deg. Studielånet er lett å betale ned når du har fått jobb etterpå, det er heller ikke et dyrt lån. Anonymkode: 80fc5...b31 hadde du noe barn eller familj samtidig som du studerte ? jeg er i en situasjon der jeg vill så gjerne studere men usikker om jeg har tid og energi til det da jeg har familj og 2 små barn, men har dog ingen lån fra tidligere da jeg kun har gått VG. Anonymkode: 13bee...be2
Majer Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 Er det ikke en ny ordning som gjør at de over 31 kan søke om 100 000 ekstra i lån eller tar jeg feil nå? Hva med å studere og jobbe ved siden av? Du har studert før og kan bruke mindre tid på studiene nå. Da jeg begynte å studere brukte jeg 35t i uka. Nå er jeg vel på ca 14t. Spørs selvføgelig hva du skal studere.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): hadde du noe barn eller familj samtidig som du studerte ? jeg er i en situasjon der jeg vill så gjerne studere men usikker om jeg har tid og energi til det da jeg har familj og 2 små barn, men har dog ingen lån fra tidligere da jeg kun har gått VG. Anonymkode: 13bee...be2 Hadde ikke barn nei, men om du tar deltidsstudie/nettstudie og går inn for å klare det så kan du nok få det til. Økonomisk jobbet jeg av og til både dag og kveld for at det skulle gå rundt siden jeg ikke hadde mer studielån, så leste jeg i mellom øktene og en god del før eksamen. Målet mitt var å få den "ordentlige" jobben (bare jobbet deltid i butikk ellers), og det lønnet seg da jeg fullførte. Anonymkode: 80fc5...b31
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 https://www.oslomet.no/studier/tkd/kunst-samfunnet-studieretning-estetiske-fag Kanskje dette studiet kan være noe for deg? Det er mer yrkesrettet enn rene kunstfaglige studier. Anonymkode: d7ff7...8f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå