Gå til innhold

Er det ok for en ufør å leve det gode liv i Spania?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om en er blitt ufør av forskjellige grunner, er det da greit å bruke trygden og leve i Spania eller andre land i Syden, innen EU?

Dette være seg om en overvintrer 6 mnd i året der nede og beholder fordelene med å ha adresse i Norge, eller å flytte ned permanent, og beholde trygden.

Eller bør en være i Norge og bruke trygden her?

Anonymkode: 42d21...714

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Hva folk bruker pengene på angår ikke meg eller deg, og mange uføretrygdede blir bedre av varme, særlig de med revmatiske sykdommer. 

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det ok. Alle fortjener å leve et liv hvor de føler seg så bra de kan med de midlene og evnene de har. Skal man straffes resten av livet for å ha blitt syk? Det er ihvertfall ikke ok. 

Anonymkode: 69d19...2ba

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener også at dette er ok. Spesielt på vinteren, da Norge er nedsnødd og et kuldehull.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de skatter til Norge å bidrar noe for pengene de får. Hvis ikke så bør de miste uføretrygden. 

Anonymkode: 1c00a...d08

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at trygden bør justeres etter prisnivået i det land man bor i. Pensjonister i Norge kan jo ikke være i Spania hele året heller - da mister de pensjonen sin.

Anonymkode: 99fdc...105

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er bra :) Jeg unner alle et komfortabelt liv, det er jo bare en gang!

Anonymkode: c3288...7b8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at trygden bør justeres etter prisnivået i det land man bor i. Pensjonister i Norge kan jo ikke være i Spania hele året heller - da mister de pensjonen sin.

Uførtrygd kan man eksportere, altså flytte til et annet EU land.

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er helt i orden. De fleste uføre har et (langt) yrkesaktvt liv bak seg ig har vært med å bidra til felleskassa allerede. Mange blir ufør som en direkte årsak av arbeidet, enten slitasje eller ulykke. Svært mange av dem har det bedre i varmere strøk, for noen er forskjellen enorm. De bør absolutt ha mulighet til å velge det livet som gir dem best livskvalitet. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det mener jeg :) Og det mente jeg før jeg ble kronisk syk selv. Er ikke ufør enda, men det ser dessverre ut til å gå den veien.

For meg er varme viktig, og vinteren hjemme i år var veldig tung med mye ekstra smerter. Kunne fint tenkt meg å bo 2-3 mnd på vinteren i varmere strøk kun som smertelindring.

Alle fortjener å ha det så godt de kan mener nå jeg.

Anonymkode: ad171...57b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uførtrygd kan man eksportere, altså flytte til et annet EU land.

Og det er jeg helt uenig at man skal kunne! De aller fleste i Norge går i minus for samfunnet - da skulle det bare mangle at staten ikke må finansiere et slaraffenliv i andre land!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er verre med de som kommer til Norge av ymse grunner, blir uføre så kjapt de kan, og deretter flytter tilbake til hjemlandet med trygda.

Anonymkode: 0fc8b...bed

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er jeg helt uenig at man skal kunne! De aller fleste i Norge går i minus for samfunnet - da skulle det bare mangle at staten ikke må finansiere et slaraffenliv i andre land!

Hva du er uenig i betyr ingenting.

Sorry.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette har regjeringen nylig tatt stilling til tror jeg, og funnet ut at nei, man kan ikke pakke med seg trygda si fra snille Norge og leve livet med sol og cerveza på stranden i Spania permanent. Vet ikke hvor mange mnd ila et år de landet på til slutt. Jeg hadde jo ikke ønsket det selv ettersom jeg hadde ønsket å bidra i samfunnet som gjør at jeg får mutbetalt flere millioner i løpet av livet. Hadde vært ekremt ydmyk for at jeg hadde vært så heldig at vi har et slikt system. 

For all del, jeg hadde nok tatt en mnd eller to i varmen på vinteren selv og unner spesielt de som får bedre helse av det å gjøre det også. Men hadde ikke hatt samvittigheten til å bare få og få uten å gi noe tilbake resten av livet. 

Anonymkode: dfc1c...133

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva du er uenig i betyr ingenting.

Sorry.

Det er vel akkurat bestemt at man ikke kan flytte permanent og ta med seg trygdepenger for godt. 

Dette var forøvrig et spørsmål på et debattforum, så da sa jeg min mening. Hvis du mener at meninger på et debattforum ikke betyr noen ting burde du kanskje bruke tiden din på noe annet enn å henge her? Eller følte du deg truffet kanskje?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om en er blitt ufør av forskjellige grunner, er det da greit å bruke trygden og leve i Spania eller andre land i Syden, innen EU?

Dette være seg om en overvintrer 6 mnd i året der nede og beholder fordelene med å ha adresse i Norge, eller å flytte ned permanent, og beholde trygden.

Eller bør en være i Norge og bruke trygden her?

Tenker man kan gjøre hva man vil utfra det som gjelder av regler. Selvom man flytter til Spania -så blir man jo ikke kvitt uførheten eller sykdommen sin så usikker på om man «lever set gode liv», kanskje noen føler seg bedre ved å være i ett mer stabilt klima eller har litt avstand til sitt gamle liv i Norge, da bør man kunne gjøre det ol det føles best for egen helse. Men man må huske på at sykdom tar ikke ferie, så selvom man reiser og bor ett annet sted en i Norge, så er man  fremdeles dårlig eller hemmet av sykdom/skade 

Anonymkode: 0a752...be4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker man kan gjøre hva man vil utfra det som gjelder av regler. Selvom man flytter til Spania -så blir man jo ikke kvitt uførheten eller sykdommen sin så usikker på om man «lever set gode liv», kanskje noen føler seg bedre ved å være i ett mer stabilt klima eller har litt avstand til sitt gamle liv i Norge, da bør man kunne gjøre det ol det føles best for egen helse. Men man må huske på at sykdom tar ikke ferie, så selvom man reiser og bor ett annet sted en i Norge, så er man  fremdeles dårlig eller hemmet av sykdom/skade 

Anonymkode: 0a752...be4

akkurat. er mulig jeg får lindret smerter pga varme, men sykdommene tar ikke ferie fordi om jeg skifter bosted.

jeg blir matt av å tenke på selve planleggingen og reisen. og hadde blitt sengeliggende minst 2 uker bare etter reisen. å finne ut av alt mulig fra lege til tannlege et nytt sted, evt måtte leie ut hjemme. blir utmattet av tanken😅

Anonymkode: cc563...e45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. At du er ufør betyr ikke at du skal bruke resten av livet på å skamme deg mens du snur på krona, selv om det virker som en del her på forumet mener det. Både samfunnet og omgangskretsen din har det bedre om du har det bedre.

Anonymkode: 79a8a...26d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Er trygden øremerket? Står det noe om hva og hvor pengene brukes, foruten div lover fastsatt av NAV og de som er nedfelt i lovboka?

Anonymkode: 185a8...491

• Liker 1
Skrevet

Folk med alvorlig psoriasis og revmatiske sykdommer har ofte store fordeler av å leve i varmt og solrikt klima, så ja, det unner jeg dem. Smerter kan også lindres av varme.

Så ja. Det er absolutt ok for en uføretrygdet person å tilbringe noen måneder i året i et bedre klima enn her. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...