Gå til innhold

Erik Poppe lager film om landsforræderen Vidkun Quisling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.tv2.no/underholdning/13997359/

Regissør Erik Poppe og Paradox får produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt til den første spillefilmen om Vidkun Quisling.

Hvem tror dere skal spille Quisling og skal dere se filmen?

Anonymkode: 143e8...f27

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anders Baasmo.

ja, skal se den. Quisling er en interessant person i norsk historie. Om han hadde dødd i 1932 hadde han hatt et veldig godt ettermæle.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tobias Santelmann som er den nye Joner og Henie. Med i alt som lages for tiden og snart like oppbrukt.

Anonymkode: 021c7...9cc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg gidder å se den. Synes ingen av de filmene med historisk innhold fra Norge er spesielt gode. 

Og ja, det blir vel Santelmann eller Baasmo i hovedrollen. 

Anonymkode: 443e8...3ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte svare. Ja jeg skal se den uansett hvem som får rollen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan bli interessant. Hva med en film om Henry Oliver Rinnan også?

Anonymkode: 89630...4d5

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ja, jeg skal se den. 

AnonymBruker
Skrevet

De slipper å tenke ut en egen kreativ plott for filmen, men bruker noe kjent fra før av. Enkel måte å lage film som selger bra. 

Det må komme noen kontroverser i filmen, så for så hva det er for noe. 

Anonymkode: 8b4c4...37e

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

image.jpeg.2035215f90f0a0cefac45fa4887663bd.jpeg

Synes Baasmo har flere fysiske likhetstrekk enn Santelmann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spennende. Men ville faktisk  likt å se svenske Stellan Skarsgård jeg i rollen, han er så dyktig så han kan snakke norsk. 

Anonymkode: 12a30...5a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (14 timer siden):

Synes Baasmo har flere fysiske likhetstrekk enn Santelmann.

Santelmann lignet ikke Kronprins Olav heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/14/2021 at 11:44 AM, Brunello said:

Anders Baasmo.

ja, skal se den. Quisling er en interessant person i norsk historie. Om han hadde dødd i 1932 hadde han hatt et veldig godt ettermæle.

Sant, ingen mennesker er er karikaturer, det er alltid nyanser. 

Anonymkode: 1036a...ede

AnonymBruker
Skrevet

Det mest intressante er hvem som skjøt VQ.

Anonymkode: 7780a...a28

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 13.44):

Spennende. Men ville faktisk  likt å se svenske Stellan Skarsgård jeg i rollen, han er så dyktig så han kan snakke norsk. 

Problemet er at han er over 10 år eldre enn det Quisling ble.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 13.44):

Nei fysj, nå er jeg lei alle disse danske og svenske når vi har så mange gode norske skuespillere.

Anonymkode: 42675...218

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 14.5.2021 den 11.44):

Anders Baasmo.

Ja, trolig.  Og vi skal være glad for at det var han som frontet NS, og ikke f.eks. Axel Stang.  VQ var klossete og keitete, og fullstendig uten folkelighet og sjarm.   Stang eller andre med "mediatekke" og sjarm, hadde ført til mye større oppslutning om NS.

Og for å svare på HI, jeg skal se den. Håper også det blir laget film om Rinnan også, må kunne se dette med rent historiske øyne nå etterhvert. 

Anonymkode: 42675...218

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 14.5.2021 den 11.44):

Anders Baasmo.

Enig. Ingen kunne vite at USA skulle redde Vest-Europa. Quisling ønsket tyskerne fremfor Sovjet og kommunismen, dermed ble han «landssviker» mens de som naivt trodde britene skulle redde norsk uavhengighet ble «heltene». Sistnevnte gjeng hadde flaks i og med at Japan angrep USA og trakk USA inn i krigen.

Anbefaler å lese Jens Bjørneboes Under en hårdere himmel. Enkelte fortjente dødsstraff, som Rinnan, men mange ble dømt til døden og andre sterkt overdrevne straffer på bakgrunn av etterpåklokskap.

Anonymkode: b525a...2eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Enig. Ingen kunne vite at USA skulle redde Vest-Europa. Quisling ønsket tyskerne fremfor Sovjet og kommunismen, dermed ble han «landssviker» mens de som naivt trodde britene skulle redde norsk uavhengighet ble «heltene». Sistnevnte gjeng hadde flaks i og med at Japan angrep USA og trakk USA inn i krigen.

Anbefaler å lese Jens Bjørneboes Under en hårdere himmel. Enkelte fortjente dødsstraff, som Rinnan, men mange ble dømt til døden og andre sterkt overdrevne straffer på bakgrunn av etterpåklokskap.

Anonymkode: b525a...2eb

Nå var det handlingene hans sammen med Nansen jeg siktet til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...