Gå til innhold

Datteren min på 13 blir utestengt hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 13 er i en jentegjeng jeg ikke liker at hun henger med. De lager drama av alt, og er ikke greie. De utestenger henne mye. Nå er det 17. mai. Hun var invitert til hun ene jenta til frokost med alle jentene. Planen var at de skulle spiser, så dra ut og møte gutta. Nå har jenta som har invitert sagt til min datter at hun har invitert gutta til lunsj kl 1300 så da må datteren min dra. Hun blir rett og slett kastet ut. De andre jentene er sure på min datter fordi hun sier hun gjerne vil bli. Ett annet eksempel er da datteren min ville invitere til bursdag. Ingen visste om de kunne komme, og til slutt droppet datteren min bursdag da hun følte ingen ville komme. Disse jentene planlegger drikking til sommeren og er bare opptatt av gutter og fest. Jenten min begynner på ungdomsskolen til høsten. Tror dere hun klarer å finne nye venner. Mange av disse jentene begynner også på denne skolen, men det er en stor skole. Hva ellers kan jeg gjøre? Vil så gjerne at jenta mi skal ha gode venninner, men denne søplegjengen er alt hun har:-( Prate med foreldrene er ikke noe vits i, da jeg ikke kjenner mange av dem, og de jeg kjenner ikke bryr seg. 

Tror jeg bare trenger noen oppmuntrende ord for at det er håp....

Anonymkode: f639c...42c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

13-åringer som driver med fest, drikking og gutter??

Anonymkode: c77a3...2ae

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dette var trist å lese. 

Men kanskje det ikke er så greit å være venner med disse jentene som bare sårer hennes følelser? Det er ikke en god følelse å henge med en gjeng som driver med utfrysning, blikking, osv. Like greit å kutte ut, synes nå jeg. 

Har hun noen interesser hun kan fokusere på? kanskje kunst, eller sport eller programmering, eller lignende.  

Anonymkode: ef3bf...a71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

13-åringer som driver med fest, drikking og gutter??

Anonymkode: c77a3...2ae

Ja, dette virker ganske ille. Vet ikke om jeg hadde latt min 13 åring henge med slike ungdommer.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, dette virker ganske ille. Vet ikke om jeg hadde latt min 13 åring henge med slike ungdommer.

Vel, det er helt normalt i store deler av landet at enkelte begynner tidlig. De blir ikke bestandig dårlige mennesker av den grunn 😉

Kjipt at de sier at hun må dra - men hvis hun ikke er så opptatt av drikking og gutter, hvorfor vil hun bli? 

Anonymkode: b6737...b9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir bedre på ungdomsskolen ❤️ De fleste skifter totalt vennekrets. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Hun spiller gudskjelov fotball 4 dager i uken. Hvorfor hun henger med disse er fordi hun ikke har noen andre å henge med. Hennes andre venninner er "godtatt" i gjengen, bare ikke hun. Grunnen er nok nettopp fordi hun er litt snusfornuftig, og da er det lett å bli ett bytte. Hun er en utadvendt, morsom jente som er lett å like, hun er bare litt mere fornuftig, nervøs og pliktoppfyllende enn de andre jentene, og de erter henne for det. Jeg tenker hun får holde ut til ungdomsskolen og at de da lar henne være.

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis blir det bedre på ungdomsskolen! Gjenger splittes (særlig hvis det er en ganske stor skole), det kommer ungdom fra flere skoler, det dannes nye gjenger osv.

Det er jo helt horribelt at "venninna" sier at hun må dra når guttene kommer. Hva i all verden er bakgrunnen for det liksom? Rett og slett slemt....

Skjønner at du ikke vil hun skal være med disse, samtidig er det av og til sånn at de velger "dårlige" venner framfor å være alene.... Alene er verre der og da, liksom.... Det er godt hun forteller deg det! Støtt henne i at disse valgene "venninnene" gjør ikke er bra, men møt henne også på at du skjønner at det ikke er gøy å være alene. Snakk om tanker og følelser rundt det uten å overanalysere, men la henne ha et sted å tømme seg uten å bli møtt med moral ;)

Har ei i 10. nå som opplevde utestenging noen ganger på barneskolen, og det er vondt å være vitne til. Men det ble bedre på ungdomsskolen! Hun har bein i nesa og tåler mer, har mer erfaring og velger selv hvem hun er sammen med uten press fra andre. Det skal sies at ungdomsskolejenter ikke alltid er de snilleste når det kommer til det sosiale, men for min ble det altså bedre med nye folk å forholde seg til! Håper det blir like bra med overgangen til videregående!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vel, det er helt normalt i store deler av landet at enkelte begynner tidlig. De blir ikke bestandig dårlige mennesker av den grunn 😉

Kjipt at de sier at hun må dra - men hvis hun ikke er så opptatt av drikking og gutter, hvorfor vil hun bli? 

Vanlig at unger som går på barneskolen drikker? Hvor bor du?? Her hadde jeg tenkt, hvor pokker er foreldrene.   

Anonymkode: 326e6...530

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av jentene hun er litt mer "lik?" noen foreldre som ønsker mindre drikking og sånt tull? 

I så fall hadde jeg invitert på jentekveld men bare noen få. IKKE de som er pådrivere av drikking,mobbing osv.

Se om du kan fikse de deilig smoothie i fine glass, masse rosa godteri, pizza og filmkveld.  kjøp inn ansiktsmasker og så kan de ta hårkur. Jeg vedder på at det blir poppis.

• Liker 1
Skrevet

Datteren din bør ikke finne seg i å bli kastet ut halvveis i arrangement. Håper du får overtalt henne til å ikke dra på den ene delen hun er velkommen til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vanlig at unger som går på barneskolen drikker? Hvor bor du?? Her hadde jeg tenkt, hvor pokker er foreldrene.   

Anonymkode: 326e6...530

Barneskolen er kanskje tidlig, men det er alltid noen 7.klassinger som kjenner noen i 8-9. klasse og henger med de. At de begynner å «feste» i 8. er hvertfall helt normalt i Oslo og en av Nord Norges største byer. 

med festing betyr ikke det puling og grisefylla, men et par rusbrus, litt nødt/sannhet og sikkert snus/røyk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Datteren min på 13 er i en jentegjeng jeg ikke liker at hun henger med. De lager drama av alt, og er ikke greie. De utestenger henne mye. Nå er det 17. mai. Hun var invitert til hun ene jenta til frokost med alle jentene. Planen var at de skulle spiser, så dra ut og møte gutta. Nå har jenta som har invitert sagt til min datter at hun har invitert gutta til lunsj kl 1300 så da må datteren min dra. Hun blir rett og slett kastet ut. De andre jentene er sure på min datter fordi hun sier hun gjerne vil bli. Ett annet eksempel er da datteren min ville invitere til bursdag. Ingen visste om de kunne komme, og til slutt droppet datteren min bursdag da hun følte ingen ville komme. Disse jentene planlegger drikking til sommeren og er bare opptatt av gutter og fest. Jenten min begynner på ungdomsskolen til høsten. Tror dere hun klarer å finne nye venner. Mange av disse jentene begynner også på denne skolen, men det er en stor skole. Hva ellers kan jeg gjøre? Vil så gjerne at jenta mi skal ha gode venninner, men denne søplegjengen er alt hun har:-( Prate med foreldrene er ikke noe vits i, da jeg ikke kjenner mange av dem, og de jeg kjenner ikke bryr seg. 

Tror jeg bare trenger noen oppmuntrende ord for at det er håp....

Ech... Gutter, drikking og fest på 13 åringer. Jeg hadde holdt barnet mitt så langt jeg kan unna de jentene jeg... Så ingen tap her. 

Anonymkode: 30d24...cbd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe særlig gode råd, men jeg kan prøve å gi noen oppmuntrende ord.

Jeg var den jenta som datteren din er. Jeg ble utestengt, ikke invitert i bursdager og mobbet ganske mye av min "vennegjeng". Det jeg kan si, er at jeg nå er en voksen kvinne - jeg er lykkelig, og når jeg ser tilbake på den tiden, ser jeg at disse jentene var rett og slett i puberteten . Jeg er venninne med noen av disse jentene nå, de har blitt voksne , og jeg føler at jeg ikke lenger kan dømme dem ut ifra denne perioden i livet. Min mamma skjønner ikke hvordan jeg kan gidde å være sammen med dem nå, og det skjønner jeg -hun er jo mammaen min.

Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen du gir av din datter. Jeg har alltid vært pliktoppfyllende og redd for å gjøre noe galt. Jeg hadde det helt grusomt i den perioden av livet mitt, gråt hver eneste dag fordi de mobbet meg så mye. Jeg holdt på å begynne med hjemmeskole. jenter i 13 års alderen kan virkelig være stygge med hverandre. Hvem skulle tro at jeg har blitt en lykkelig kvinne, med mann, barn og hus.

Datteren din er bedre enn denne gjengen, og jeg vil mene og påstå at denne gjengen opptrer slik pga. Sjalusi. 

Ønsker dere masse lykke til med ungdomsskolen. Håper hun finner likesinnede hun kan være venn med .❤️

Anonymkode: 80b7a...580

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje prøve å snu holdningen til dette litt i felleskap hjemme hos dere. I stedet for « trist å bli ekskludert» så «åååå så BRA at det ikke ser ut til å bli friends forever av dette!!!» , og virkelig prøve å forme datteren din i den retning at dette ikke er bra nok for HENNE, og at da er det sikkert ok å ligge litt lavt (altså ikke bli uvenner med jentene., men øve tankesettet på å gi litt faen) frem til sommerferie, og når ungdomskolen begynner så satse på en ny start! 

Anonymkode: d1caa...3ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv i en slik jentegjeng som begynte med alkohol svært tidlig. 13 år syntes jeg likevel er ganske absurd tidlig, men uansett. Min venninnegjeng var også ganske toxic med mye konflikter og illojalitet. Jeg føler at miljøet forhindret meg i å utvikle gode egenskaper, relasjoner jeg ville ha med meg videre i livet, riktig fokus på skole etc. Mitt beste råd er helt ærlig å ta en prat med datteren din om dette og overtale henne til å gå aktivt inn for å få seg nye venner, uansett om det medfører at hun blir alene en stund. Hun utsetter bare problemet ved å være med dem fordi hun ikke har noen andre å være med, fordi det forhindrer henne fra å bruke tiden sin på å finne nye venner og aktivt måtte prøve.

Hun kan feks aktivt foreslå treff med noen fra fotballen eller starte med nye hobbyer hvor man kan møte nye mennesker, som feks elevrårdsarbeid, operasjondagsverk, elevorganisasjonen, et ungdomsparti, en til idrett ellernoe. Du som mamma kan jo være ekstra på ved å spandere litt på datteren din slik at hun får råd til å gjøre hyggelige ting med de nye relasjonene hun prøver å etablere. Du kan også snakke med kontaktlærer, trener etc. Kanskje de har noen forslag til noen som kunne passet og kunne bidratt til å tilrettelegge for kontakt i det små. 

Anonymkode: d3a93...7df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...