AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Hei! Jeg eier min egen leilighet fra før, og har spart opp litt i BSU og fått noe skattefradrag. Nå er dette skattefradraget fjernet for oss som allerede eier leilighet (noe jeg synes er rettferdig, egentlig). Det jeg lurer på nå er om jeg bør bruke pengene fra BSU for å nedbetale gjelden, eller beholde BSU-kontoen som en sparekonto? Renta på penger i banken er jo relativ lav nå, også fra BSU, og jeg har en buffer ellers også. Om jeg bruker pengene på annet enn nedbetaling/oppussing osv. må jeg tilbakebetale skattefradragene, så det eneste alternativet mitt er å nedbetale lånet litt. Det sentrale spørsmålet er vel egentlig om man har noen tro på at skattefradraget blir innført igjen, også for de av oss som eier leilighet. Da vil det jo være "gratis penger" ved å ha BSU-kontoen i behold. Anonymkode: f83c2...ffa
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Betal ned på huslånet. Anonymkode: 37615...957 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Hvor gammel er du og er kontoen nær full? Jeg sparer fortsatt i bsu, uten rentefradraget. Skal smell alt inn når jeg blir for gamle Anonymkode: 072be...d7c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 Så lenge BSU-renten er høyere enn renten på boliglånet lønner det seg å vente å betale ned på lånet. Den dagen boligrenten blir høyere enn BSU-renten betaler du ned på boliglånet. Anonymkode: da2da...40b 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammel er du og er kontoen nær full? Jeg sparer fortsatt i bsu, uten rentefradraget. Skal smell alt inn når jeg blir for gamle Anonymkode: 072be...d7c Jeg er 25 år gammel, og BSU-kontoen er ikke full AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så lenge BSU-renten er høyere enn renten på boliglånet lønner det seg å vente å betale ned på lånet. Den dagen boligrenten blir høyere enn BSU-renten betaler du ned på boliglånet. Anonymkode: da2da...40b Det jeg lurer på da, er om det ikke lønner seg å flytte de, med tanke på boligprisvekst og lignende? Jeg har også begynt å spare i fond, og det er vel generelt ganske mye bedre avkastning der enn BSU-kontoen noen gang kan tilby? Er det ikke dumt å ha 150k-isj bare stående på en konto? Anonymkode: f83c2...ffa
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Sannsynligheten for at skattefradraget kommer tilbake tror jeg er veldig liten, men jeg ville likevel beholdt kontoen. Når boliglånsrenta går opp igjen kan du jo vurdere å betale ned på lånet, men hvis du "bare" har 150k stående der er det kjekt å ha til litt oppussing hvis det skulle bli nødvendig Anonymkode: f252a...3db
ErGlad Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 Betal ned boliglånet. Den neste regjeringen, AP og SV har som mål å fjerne BSU-kontoen.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sannsynligheten for at skattefradraget kommer tilbake tror jeg er veldig liten, men jeg ville likevel beholdt kontoen. Når boliglånsrenta går opp igjen kan du jo vurdere å betale ned på lånet, men hvis du "bare" har 150k stående der er det kjekt å ha til litt oppussing hvis det skulle bli nødvendig Anonymkode: f252a...3db Har bare 500k i gjeld ca, og 1,5 MILL i EK, så kan alltids bare ta opp mer gjeld for oppussing. Men det er et godt poeng! Skal i hvert fall tenke igjennom hva slags oppussing vi kanskje vil gjøre. Anonymkode: f83c2...ffa
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 Jeg valgte å beholde kontoen helt til renta ble satt ned fordi jeg ble gammel. Så lenge renta på bsu er høyere enn lånet synes jeg det var en praktisk måte å ha bufferkonto for de større tingene som kan skje som arbeidsledighet etc med høyere rente eller hvis noe måtte tas uventet i huset som drenering etc. Anonymkode: cae02...84d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 Man kan vel ikke bruke det på oppussing? Jeg har beholdt min siden det i alle fall er mer rente der på en sparekonto, men det er klart fond er sikkert bedre... jeg er 30 så planen er vel bare å la det stå og så betale ned på lånet når jeg blir for gammel. Anonymkode: 56f04...406
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 Bare pass på å ikke betale ned hele lånet først selvfølgelig 😌 men det er det vel vanligvis ikke fare for Anonymkode: 56f04...406
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Man kan vel ikke bruke det på oppussing? Jeg har beholdt min siden det i alle fall er mer rente der på en sparekonto, men det er klart fond er sikkert bedre... jeg er 30 så planen er vel bare å la det stå og så betale ned på lånet når jeg blir for gammel. Anonymkode: 56f04...406 Nei, men så lenge man har mer i lån enn det man har spart på konto kan man sette de inn og ta ut igjen. Anonymkode: cae02...84d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan vel ikke bruke det på oppussing? Nei, det kan du ikke, så løsningen da er å betale ned på lånet med bsu-pengene og deretter låne opp igjen det beløpet du trenger til oppussingen. Anonymkode: da2da...40b
Gjest Acer Skrevet 14. mai 2021 #14 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Jeg eier min egen leilighet fra før, og har spart opp litt i BSU og fått noe skattefradrag. Nå er dette skattefradraget fjernet for oss som allerede eier leilighet (noe jeg synes er rettferdig, egentlig). Det jeg lurer på nå er om jeg bør bruke pengene fra BSU for å nedbetale gjelden, eller beholde BSU-kontoen som en sparekonto? Renta på penger i banken er jo relativ lav nå, også fra BSU, og jeg har en buffer ellers også. Om jeg bruker pengene på annet enn nedbetaling/oppussing osv. må jeg tilbakebetale skattefradragene, så det eneste alternativet mitt er å nedbetale lånet litt. Det sentrale spørsmålet er vel egentlig om man har noen tro på at skattefradraget blir innført igjen, også for de av oss som eier leilighet. Da vil det jo være "gratis penger" ved å ha BSU-kontoen i behold. Anonymkode: f83c2...ffa BSU kontoer skal vek benyttes til bolig, og dersom du nytter den til noe annet en den er tenkt må de betale tilbake rentegodgjørelse. Renten på lånet er vel større en du får i renteinntekter på BSU -en. Kan ikkje skjønne noe annet en at det bør vera mest lønnsamt å bare betale ned på lånet.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 Skybe skrev (9 timer siden): BSU kontoer skal vek benyttes til bolig, og dersom du nytter den til noe annet en den er tenkt må de betale tilbake rentegodgjørelse. Renten på lånet er vel større en du får i renteinntekter på BSU -en. Kan ikkje skjønne noe annet en at det bør vera mest lønnsamt å bare betale ned på lånet. Du må betale tilbake skattefradraget du har fått. Kan ikke se at reglene sier noe om rentene. I følge finansportalen kan du få inntil 3,15% rente på BSU, mens boliglån kan du få ned i 1,1%. Har du under 3% rente på BSU vill jeg flyttet kontoen. Har du over 2% rente på boliglånet ville jeg flyttet lånet. Anonymkode: da2da...40b
Gjest Acer Skrevet 15. mai 2021 #16 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må betale tilbake skattefradraget du har fått. Kan ikke se at reglene sier noe om rentene. I følge finansportalen kan du få inntil 3,15% rente på BSU, mens boliglån kan du få ned i 1,1%. Har du under 3% rente på BSU vill jeg flyttet kontoen. Har du over 2% rente på boliglånet ville jeg flyttet lånet. Anonymkode: da2da...40b Ja, det er no skattefradraget ein må betale tilbake dersom BSU-sparingen nyttes til forbruk som bil , møbler etc. Maksgrensen for BSU er vel omlag kr. 300.000. Forløbi er boligrentene lave, men truleg bare eit tidsspørsmål før rentene begynner å stige. Myndighetene satte utlånsrenten fra Norges bank ned til 0% da pandemien slo innover oss mars 2020, for å avlaste mange som har havnet i en økonomisk krise, og som fortsatt er der.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #17 Skrevet 15. mai 2021 Skybe skrev (14 minutter siden): Ja, det er no skattefradraget ein må betale tilbake dersom BSU-sparingen nyttes til forbruk som bil , møbler etc. Maksgrensen for BSU er vel omlag kr. 300.000. Forløbi er boligrentene lave, men truleg bare eit tidsspørsmål før rentene begynner å stige. Myndighetene satte utlånsrenten fra Norges bank ned til 0% da pandemien slo innover oss mars 2020, for å avlaste mange som har havnet i en økonomisk krise, og som fortsatt er der. Når utlånsrentene går opp, vil også innskuddsrentene gjøre det. Bsu er i stor grad skjermet fra de svært lave innskuddsrentene som er nå. Det er bare ha dem stående på bsu så lenge man kan betjene lånet sitt uten å betale det ned med denne summene og dra inn noen ekstra tusen i renter helt risikofritt. Anonymkode: cae02...84d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå