123hei123 Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 (endret) Hei! Jeg er en jente på 21 år. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke ta vaksinen, men jeg blir veldig påvirket av de i omgangskretsen som sier at sånn 1 av 3 får "long covid" eller langtidsbivirkninger. Men det er jo også vanlig etter influensa osv. Jeg er helt sunn, frisk og slank, men jeg har en autoimmun "sykdom", cøliaki. Er også laktoseintolerant og sensitiv i matveien, men vet ikke om det teller med. Jeg har noen i familien med diabetes type 1, som også er en autoimmun sykdom. Jeg har også tidligere vært utbrent fra jeg var ca. 16 til 18, og fryktet nesten jeg hadde ME, men jeg er helt frisk nå. Så har jeg lest flere plasser at de som har mest risiko for å få bivirkninger av vaksinen, er de med autoimmune sykdommer... Cøliaki er kanskje ikke det mest alvorligste, men likevel... Moren min har også cøliaki og laktoseintoleranse, og hun fikk alvorlig bivirkning av vaksine, men er heldigvis frisk nå. Det er helst permanente langtidsbivirkninger jeg er redd for, f.eks å få noe lignende som narkolepsi som flere fikk av svineinfluensavaksinen. Det er kanskje også de med autoimmune sykdommer som har mest risiko for å få langtidsbivirkninger av selve viruset? Sånn var det jo med svineinfluensavaksinen også, at man kunne få narkolepsi av både viruset og vaksinen, men da var jo den "effekten" mangedoblet i vaksinen. Jeg vet ikke om det fungerer på samme måte med koronavaksinene... Jeg er SÅ redd for å få permanente langtidsbivirkninger, og jeg synes det er litt skummelt å skulle ta vaksinen, når forsikringsselskaper ikke vil dekke for bivirkninger av vaksinen og myndighetene heller ikke har gitt garanti for noen som helst kompensasjon eller uføretrygd til de som får det. Jeg orker ikke en slik kamp som de som tok svineinfluensavaksinen hadde det. Dere trenger ikke å skrive at det ikke finnes beviser for permanente langtidsbivirkninger, for det kan jo forskerne umulig vite, hva som kan plutselig dukke opp hos folk selv etter flere år. Selv om det ikke er bevis, betyr det jo ikke at det ikke er sant. Hva ville dere gjort? Endret 14. mai 2021 av 123hei123 3
123hei123 Skrevet 14. mai 2021 Forfatter #2 Skrevet 14. mai 2021 (endret) Jeg er også veganer, og veldig nøye på å bare kjøpe produkter som ikke er dyretestet/inneholder deler av dyr, og jeg har egentlig tatt et standpunkt at jeg ikke vil ta vaksinen pga den er så massivt dyretestet. Med tanke på koronapasset som vil innføres, blir jeg jo presset til å gå fra verdiene mine. Jeg må tenke over akkurat dette her veldig nøye... Endret 14. mai 2021 av 123hei123 4
Druid Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Den typen langtidsbivirkninger vi ser etter covid, ser ikke ut til å ha noen kobling til det vi ser etter influensa. Når det gjelder forsikringsdekning; Nordmenn er dekket av pasientskadeerstatningen, og vil være hjulpet av rettspraksis etter svineinfluensa. Det er en ubetydelig trøst for et ødelagt liv. Jeg misliker at man blander reaksjoner og bivirkninger, altså kroppens reaksjon på at vaksinen virker, og bivirkninger, som er uønskede virkninger av medisinen. Men jeg skjønner skepsisen din, og ville gjort en lang vurdering. Du er en av gruppene jeg ønsker vi skal kunne skjerme fra å måtte ta valget, men det ser ikke lyst ut. 2
Lunarstone Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 Jeg har også cøliaki, men ingen "risikofaktorer" utenom denne autoimmune sykdommen. Har gått mange, mange runder med meg selv, og jeg tror det ender opp med at jeg tar vaksine når jeg får tilbud. Har fortsatt litt tid til å vurdere(jeg er i 30-årene, så får tilbud sist). Men jeg har absolutt angst rundt begge alternativene. 1
Gjest ABM Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Er faktisk like usikker som deg TS om jeg skal ta denne vaksinen og jeg har ingen sykdommer. Heller vel mot at jeg tar den
Zikkzakk Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 Av de 2,2 millionene som ble vaksinert mot svineinfluensa, var det 583 meldinger om alvorlige bivirkninger. 583 av 2,2 mill er ikke akkurat veldig mange. Jeg fikk forøvrig selv det som er klassifisert som en alvorlig bivirkning av pfizer, men det kalles alvorlig i det bivirkningen medfører sykehusinnleggelse, selv om man raskt blir helt frisk igjen. Jeg kommer til å bli helt frisk. For min del synes jeg ikke det var veldig ille, i forhold til alle de som blir skikkelig dårlig av viruset og får tap av smak- og luktesans i kanskje et år eller lengre etterpå, eller slik som denne historien: https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-bare-ga-20-meter/73752243 4
123hei123 Skrevet 14. mai 2021 Forfatter #8 Skrevet 14. mai 2021 Zikkzakk skrev (8 minutter siden): Av de 2,2 millionene som ble vaksinert mot svineinfluensa, var det 583 meldinger om alvorlige bivirkninger. 583 av 2,2 mill er ikke akkurat veldig mange. Jeg fikk forøvrig selv det som er klassifisert som en alvorlig bivirkning av pfizer, men det kalles alvorlig i det bivirkningen medfører sykehusinnleggelse, selv om man raskt blir helt frisk igjen. Jeg kommer til å bli helt frisk. For min del synes jeg ikke det var veldig ille, i forhold til alle de som blir skikkelig dårlig av viruset og får tap av smak- og luktesans i kanskje et år eller lengre etterpå, eller slik som denne historien: https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-bare-ga-20-meter/73752243 Tusen takk for alle svar! Mener å ha lest at de regnet ut at svineinfluensavaksinen reddet ca. 43 liv. 43 dødsfall mot 583 som må leve med alvorlige bivirkninger er jo egentlig ganske mye... Det kommer jo an på hvilke 43 liv som ble reddet (om det var veldig gamle mennesker, eller små barn), og hvor alvorlige bivirkninger de 583 fikk. Jeg vet hvertfall at jeg ikke ønsker å leve, skulle jeg levd resten av livet med f.eks narkolepsi eller noe annet som ligner på den utbrentheten jeg hadde... Jeg frykter jo jeg er i en gruppe som har mye høyere risiko enn andre til å oppleve dette... 4
Kågebruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 Det er bivirkninger av å henge på KG også. Kjenner på det av og til. 7
Zikkzakk Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 123hei123 skrev (5 minutter siden): Tusen takk for alle svar! Mener å ha lest at de regnet ut at svineinfluensavaksinen reddet ca. 43 liv. 43 dødsfall mot 583 som må leve med alvorlige bivirkninger er jo egentlig ganske mye... Det kommer jo an på hvilke 43 liv som ble reddet (om det var veldig gamle mennesker, eller små barn), og hvor alvorlige bivirkninger de 583 fikk. Jeg vet hvertfall at jeg ikke ønsker å leve, skulle jeg levd resten av livet med f.eks narkolepsi eller noe annet som ligner på den utbrentheten jeg hadde... Jeg frykter jo jeg er i en gruppe som har mye høyere risiko enn andre til å oppleve dette... Hvor har du lest dette? Og hvorfor spiller det bare en rolle hvor mange som ville dødd av viruset og ikke hvor mange som hadde fått alvorlig sykdom av viruset? Som vi ser i India, er jo årsaken til at så mange dør nå blant annet at det er mangel på oksygen. Mange av disse hadde overlevd bare om de hadde fått oksygen. Derfor lurer jeg på om denne utregningen av antallet som ville dødd av svineinfluensa som du viser til har tatt høyde for et kollapset helsevesen. 583 som har fått alvorlig bivirkning er ikke det samme som at 583 må leve med alvorlig bivirkning! De aller, aller fleste blir helt frisk av en alvorlig bivirkning. 6
123hei123 Skrevet 14. mai 2021 Forfatter #11 Skrevet 14. mai 2021 Zikkzakk skrev (9 minutter siden): Hvor har du lest dette? Og hvorfor spiller det bare en rolle hvor mange som ville dødd av viruset og ikke hvor mange som hadde fått alvorlig sykdom av viruset? Som vi ser i India, er jo årsaken til at så mange dør nå blant annet at det er mangel på oksygen. Mange av disse hadde overlevd bare om de hadde fått oksygen. Derfor lurer jeg på om denne utregningen av antallet som ville dødd av svineinfluensa som du viser til har tatt høyde for et kollapset helsevesen. 583 som har fått alvorlig bivirkning er ikke det samme som at 583 må leve med alvorlig bivirkning! De aller, aller fleste blir helt frisk av en alvorlig bivirkning. Jeg husker ikke helt hvor jeg leste det, men det var i en gammel nyhetsartikkel, men har ikke tid til å lete etter den igjen akkurat nå... Som sagt har jeg ikke satt meg godt nok inni disse tingene til å vite alle slags mulige variabler osv. Det er også derfor jeg spør her, for hadde jeg kunnet nok om disse tingene hadde jeg jo vært i stand til å ta avgjørelsen helt selv, uten å spørre her🙂
Zikkzakk Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 123hei123 skrev (3 timer siden): Jeg husker ikke helt hvor jeg leste det, men det var i en gammel nyhetsartikkel, men har ikke tid til å lete etter den igjen akkurat nå... Som sagt har jeg ikke satt meg godt nok inni disse tingene til å vite alle slags mulige variabler osv. Det er også derfor jeg spør her, for hadde jeg kunnet nok om disse tingene hadde jeg jo vært i stand til å ta avgjørelsen helt selv, uten å spørre her🙂 Men altså, om du spør her er du vel isåfall ute etter folks erfaringer med bivirkning av vaksinen dersom det ikke er nok for deg å lese de rapporterte bivirkningene på legemiddelverket sine sider? For det eneste du isåfall vil få her er ulike meninger og konspirasjonsteorier rundt vaksinen eller folks erfaringer. Og jeg kan i alle fall si at jeg som er en av de veldig få som var så uheldig å få en av de alvorligste bivirkningene av vaksinen er på vei til å bli helt frisk igjen, og at jeg i utgangspunktet heller ikke var veldig dårlig selv om jeg var på sykehus, og jeg hadde gått igjennom det samme igjen anyday fremfor å ha pusteproblemer i ukesvis og måtte bruke mange måneder på å få normal lungekapasitet igjen, eller å tape smak og luktesans i et år eller å få POTS slik som en hel del har fått av covid. Pfizervaksinen anser jeg altså som en veldig trygg vaksine. 4
Hatsumomo Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 (endret) 123hei123 skrev (5 timer siden): influensa Langstidvirkninger etter influensa? Long-flu liksom? Har jeg aldri hørt om, dokumenter gjerne. Har forøvrig flere autoimmune sykdommer selv, tok vaksinen for noen dager siden og bare opplevd litt øm arm rundt stikkstedet som forsvant etter en dag. Mer bekymret for hva Korona ville gjort mot lungene mine enn jeg er av vaksinen. Endret 14. mai 2021 av Hatsumomo 4
rosemarin Skrevet 15. mai 2021 #14 Skrevet 15. mai 2021 123hei123 skrev (På 14.5.2021 den 11.05): Hei! Jeg er en jente på 21 år. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke ta vaksinen, men jeg blir veldig påvirket av de i omgangskretsen som sier at sånn 1 av 3 får "long covid" eller langtidsbivirkninger. Men det er jo også vanlig etter influensa osv. Jeg er helt sunn, frisk og slank, men jeg har en autoimmun "sykdom", cøliaki. Er også laktoseintolerant og sensitiv i matveien, men vet ikke om det teller med. Jeg har noen i familien med diabetes type 1, som også er en autoimmun sykdom. Jeg har også tidligere vært utbrent fra jeg var ca. 16 til 18, og fryktet nesten jeg hadde ME, men jeg er helt frisk nå. Så har jeg lest flere plasser at de som har mest risiko for å få bivirkninger av vaksinen, er de med autoimmune sykdommer... Cøliaki er kanskje ikke det mest alvorligste, men likevel... Moren min har også cøliaki og laktoseintoleranse, og hun fikk alvorlig bivirkning av vaksine, men er heldigvis frisk nå. Det er helst permanente langtidsbivirkninger jeg er redd for, f.eks å få noe lignende som narkolepsi som flere fikk av svineinfluensavaksinen. Det er kanskje også de med autoimmune sykdommer som har mest risiko for å få langtidsbivirkninger av selve viruset? Sånn var det jo med svineinfluensavaksinen også, at man kunne få narkolepsi av både viruset og vaksinen, men da var jo den "effekten" mangedoblet i vaksinen. Jeg vet ikke om det fungerer på samme måte med koronavaksinene... Jeg er SÅ redd for å få permanente langtidsbivirkninger, og jeg synes det er litt skummelt å skulle ta vaksinen, når forsikringsselskaper ikke vil dekke for bivirkninger av vaksinen og myndighetene heller ikke har gitt garanti for noen som helst kompensasjon eller uføretrygd til de som får det. Jeg orker ikke en slik kamp som de som tok svineinfluensavaksinen hadde det. Dere trenger ikke å skrive at det ikke finnes beviser for permanente langtidsbivirkninger, for det kan jo forskerne umulig vite, hva som kan plutselig dukke opp hos folk selv etter flere år. Selv om det ikke er bevis, betyr det jo ikke at det ikke er sant. Hva ville dere gjort? Hvorfor er det plutselig et problem at man får bivirkning av denne vaksinen? Er det fordi det skrives side opp og side ned om at folk får bivirkninger? Det er minst like mange og like vanlig å få bivirkninger av alle andre vaksiner og av alle medisiner, feks Paracet. Men det skrives det ikke om så folk «vet ikke» om det eller tenker ikke over det.
Gjest Optimo Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 (endret) Bivirkninger av vaksiner pleier å melde seg relativt raskt etter vaksinering. Se på AstraZeneca og greiene med blodpropp, det dukket opp ganske raskt etter at massevaksinering var i gang. Om vi ser på Pandemrix (svineinfluensavaksinen som ble gitt sent i 2009), mistanken om kobling til narkolepsi kom sommeren 2010. Det er særs lite sannsynlig at det skal dukke opp noen veldig stygge og skumle bivirkninger flere år etter vaksinering. Endret 15. mai 2021 av Guile
kermit123 Skrevet 15. mai 2021 #16 Skrevet 15. mai 2021 On 5/14/2021 at 11:05 AM, 123hei123 said: Det er helst permanente langtidsbivirkninger jeg er redd for, f.eks å få noe lignende som narkolepsi som flere fikk av svineinfluensavaksinen. Sjekk ut tallene på hvor mange som fikk narkolepsi, kontra hvor mange som vanligvis får det ett år. Så sjekker du andelen opp mot andelen som dør eller får senskader av corona, så skal du se at det ikke er så ille som mange skal ha det til. Det er litt sent så jeg gjør det ikke nå, men jeg sjekket en gang og jeg mener at andelen som kanskje fikk narkolepsi av pandemrix (vaksine mot svineinfluensa) var 150-200 ganger lavere enn andelen som dør av COVID-19. Jeg ville tatt vaksinen!
rosemarin Skrevet 15. mai 2021 #17 Skrevet 15. mai 2021 Anbefaler på generell basis Facebook siden til Henrik vogt. Han balanserer fint og grundig om alt som skrives om korona 1
Gjest Vintermorgen Skrevet 18. mai 2021 #18 Skrevet 18. mai 2021 Ryddet for brukerangrep og brudd på koronarommets regler og svar til det. Vintermorgen, mod
Anbefalte innlegg