AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Startet en tråd om dette i går, men finner den ikke igjen og om jeg har fått noen svar. Lurer på om skoleledere/barnehageledere planlegger på noe vis når de deler inn i nye klasser når barnehagebarna skal over på barneskole? Og etter spesielle kriterier, eller om alt skjer tilfeldig? Anonymkode: eaeff...3dd
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Jeg jobber i barneskolen. Før skolestart har vi samtaler med barnehagen(e) for å få informasjon om barna. Vi prøver å plassere barna slik at de er sammen med minst 1-2 stykker de kjenner og kommer godt overens med fra før. Hvis vi vet det er uheldige sosiale relasjoner, setter vi de i ulike klasser. Hvis det er barn med kjente ekstra oppfølgingsbehov, prøver vi å spre de ut i klassene slik at ikke belastningen blir for stor i en klasse. Hvis du har tanker om hvem barnet ditt burde eller ikke burde gå i klasse med, ville jeg først snakket med barnehagen og så rektor på kommende skole. Det er lettere å bli hørt og få gjennomslag hvis barnehagen er enige i dine ønsker. Anonymkode: 80790...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Det tror jeg er veldig ulikt fra skole til skole. Det er i utgangspunktet skolen som tar ansvar for inndeling av klasser, men barnehagene kommer med tilbakemeldinger og kunnskap om de ulike barns behov og ønsker. Det tas hensyn til i den grad skolen klarer, da det er behov knyttet opp til hvert enkelt individ som kommer inn, og alle kan ikke tas hensyn til i like stor grad. Jeg har hørt om at noen skoler deler inn etter bostedsadresse, men jeg har ikke vært borti det selv. På skolen hvor mitt barn skal begynne vet jeg at de deler inn i grupper i 1. klasse, men at klassesammensetningen ikke blir bestemt før senere i skoleløpet, når skolen selv har sett utvikling, kjemi og de ulike behovene. Altså, gruppene er dynamiske og byttes på ofte. Det synes jeg er en fantastisk og fleksibelt måte å jobbe på. Det sikrer også et godt klassemiljø på tvers av klasser, og er ikke like sårbart. På skolen jeg jobber settes klassene før skolestart, og det gjøres bytter innad i klassene ved behov, etter oppstart. Barnehagene fordeler barna sine i 4 ulike grupper (klasser), og så blir gruppene fra hver barnehage satt sammen til klasser. Anonymkode: e62bd...846
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 Takk for info 😊 Har selv et barn med nedsatt motorikk, men som er som andre jevnaldrende ellers. Har fått noen gode venner i barnehagen, så jeg er så spent på om de havner i samme klasse. Anonymkode: eaeff...3dd
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Har sett flere steder at fine små grupper fra barnehagen deles opp fordi det er en policy om kanskje 2 og 2 jenter/gutter fra hver barnehage inn i hver klasse, synes det er for lite. Synes kontakten små barn får blir undervurdert. Både min 6. og 8. klassing er bestevenn med den de ble bestevenn med som 3-4 åring i barnehagen, men bare den eldste har fått være i klassen hele tiden, og for den yngste har det vært veldig sårt å ikke komme med bestevenninnen når klassene ble byttet om heller, men de har klart å holde sammen ganske bra. Selv er jeg venner med den gjengen jeg begynte i barnehagen med som også begynte klassen min. Her ble det ikke tatt noen geografiske hensyn, nabobarn har ikke kommet i samme klasse (er mange barnehager innenfor 2 km avstand) så ikke alltid naboer går sammen der. Her i gata er det 5-6 barn på hvert av barnas trinn, de er fordelt på flere klasser. Veldig kjedelig i de første årene pga klassebursdager og sånn. Anonymkode: 94b2a...ada
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Her settes barna gjerne sammen med de som bor i nærheten, sånn at de har lekekamerater i nærheten. Men det er spredd på hvilken bhg de kommer fra, men de er vel stort sett minst 2 fra samme bhg. Mye felles med de andre klassene også. Anonymkode: 55442...91a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå