AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Del Skrevet 14. mai 2021 I dag er barneskolen datteren vår går på, stengt grunnet planleggingsdag. Tirsdag er barnehagen vårt andre barn går i, stengt av samme grunn. Men lærerne/barnehageansatte planlegger jo ikke i dag! Det sto ikke én bil utenfor skolen da jeg kjørte på jobb i dag tidlig og slik er det hver "planleggingsdag". Første gang jeg oppdaget det, spurte jeg en venninne som er lærer, om de var samlet en annen plass. "Nei", sa hun, "planleggingen har vi tatt på kveldstid tidligere, så vi avspaserer i dag". Og barnehagen praktiserer det samme. Vi må altså ta 10 feriedager hvert år pga. disse "planleggingsdagene", som betimelig nok alltid legges til en inneklemt dag (slik som i dag). 🙄 Jeg skjønner at de ansatte har behov for å planlegge. Men hvorfor ikke bruke denne dagen til å gjøre nettopp det, fremfor å planlegge på kveldstid og avspasere i samla tropp? På arbeidsplassen min er det til enhver tid noen som har masse avspasering tilgode, men vi stenger da ikke hele bedriften for at samtlige ansatte skal få seg en langhelg! Anonymkode: b7cb6...b19 46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 Populært innlegg #2 Del Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I dag er barneskolen datteren vår går på, stengt grunnet planleggingsdag. Tirsdag er barnehagen vårt andre barn går i, stengt av samme grunn. Men lærerne/barnehageansatte planlegger jo ikke i dag! Det sto ikke én bil utenfor skolen da jeg kjørte på jobb i dag tidlig og slik er det hver "planleggingsdag". Første gang jeg oppdaget det, spurte jeg en venninne som er lærer, om de var samlet en annen plass. "Nei", sa hun, "planleggingen har vi tatt på kveldstid tidligere, så vi avspaserer i dag". Og barnehagen praktiserer det samme. Vi må altså ta 10 feriedager hvert år pga. disse "planleggingsdagene", som betimelig nok alltid legges til en inneklemt dag (slik som i dag). 🙄 Jeg skjønner at de ansatte har behov for å planlegge. Men hvorfor ikke bruke denne dagen til å gjøre nettopp det, fremfor å planlegge på kveldstid og avspasere i samla tropp? På arbeidsplassen min er det til enhver tid noen som har masse avspasering tilgode, men vi stenger da ikke hele bedriften for at samtlige ansatte skal få seg en langhelg! Anonymkode: b7cb6...b19 Er vel det samme for deg om vi planlegger på selve dagen eller om vi jobber det inn og får en langhelg vel?? Anonymkode: b14dc...783 182 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Del Skrevet 14. mai 2021 Det er vanskelig å ta ut avspasering i barnehage til vanlig pga av bemanningen i utgangspunktet er for lav. Hos oss blir kun en av fire planleggingsdager i året innarbeidet på kveld slik at en inneklemt dag blir langhelg. Avspasering må tas ut når det passer for bedriften, noe som er svert sjeldent. Noen får tatt ut i påske, jul etc når det er få barn. Anonymkode: 01e8f...c4d 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Del Skrevet 14. mai 2021 Nesten alle jeg kjenner har fri i dag, vi stenger faktisk bedriften i dag, jeg jobber i bygg og anlegg. Tenker du må skille mellom type avspasering. Her har de valgt å ta det på kvelden i stedet for i dag. Setter du hardt mot hardt her vil det bare føre til at det fortsatt er fri i dag, men at de faktisk er på jobb. Tap for alle. Anonymkode: b1a49...376 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prelunia Skrevet 14. mai 2021 #5 Del Skrevet 14. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I dag er barneskolen datteren vår går på, stengt grunnet planleggingsdag. Tirsdag er barnehagen vårt andre barn går i, stengt av samme grunn. Men lærerne/barnehageansatte planlegger jo ikke i dag! Det sto ikke én bil utenfor skolen da jeg kjørte på jobb i dag tidlig og slik er det hver "planleggingsdag". Første gang jeg oppdaget det, spurte jeg en venninne som er lærer, om de var samlet en annen plass. "Nei", sa hun, "planleggingen har vi tatt på kveldstid tidligere, så vi avspaserer i dag". Og barnehagen praktiserer det samme. Vi må altså ta 10 feriedager hvert år pga. disse "planleggingsdagene", som betimelig nok alltid legges til en inneklemt dag (slik som i dag). 🙄 Jeg skjønner at de ansatte har behov for å planlegge. Men hvorfor ikke bruke denne dagen til å gjøre nettopp det, fremfor å planlegge på kveldstid og avspasere i samla tropp? På arbeidsplassen min er det til enhver tid noen som har masse avspasering tilgode, men vi stenger da ikke hele bedriften for at samtlige ansatte skal få seg en langhelg! Anonymkode: b7cb6...b19 Vi skulle egentlig ha plandag i dag.. Men vi valgte å flytte det til to kvelder istedenfor , etter den vanlige arbeidstiden vår. Sånn at vi jobber 7.30-20.00 to dager. Dermed blir denne dagen fri kun pga det. Hilsen barneskolelærer Endret 14. mai 2021 av Prelunia 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 14. mai 2021 #6 Del Skrevet 14. mai 2021 Hvorfor har det noe å si for deg når selve planleggingen foregår? For øvrig er det ofte sånn på skolen der jeg jobber at planleggingsdager brukes til kurs og møter som foregår andre steder enn på skolen, så selv om det ikke er noen til stede der er lærerne fortsatt i full aktivitet den dagen. 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella-2 Skrevet 14. mai 2021 #7 Del Skrevet 14. mai 2021 Tror det er litt forskjellig. Noen planleggingsdager blir direkte brukt til planlegging, mens andre blir brukt til å avspasere etter tidligere overtid med planlegging. Dette for at også lærere og barnehagepersonell skal kunne ta fri en slik inneklemt dag som andre. Jeg ser forøvrig på min sønns skolerute at de ikke alltid kaller disse dagene for planleggingsdager. Det hender det bare rett og slett står «fri» 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Del Skrevet 14. mai 2021 Ærlig talt for en sutring. Hvis lærerne aldri skal få lov til å ha (tvungen) avspasering, da må jo alle andre jobber også slutte med å la folk jobbe på kveldstid og avspasere senere. Du er bare misunnelig du. Anonymkode: d72a4...bdf 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Del Skrevet 14. mai 2021 Vi har jobbet det inn kveldstid. Dvs, arbeidsdager på 11,5t uten overtidsbetaling for å ha fri i dag. Vi får uansett ikke samle hele enheten pga covid, så da er det helt greit å gjøre det slik. Anonymkode: f6afe...d5a 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Del Skrevet 14. mai 2021 Mye ekstra arbeid ( ulønnet ) og dårlig bemanning gjør at vi ikke kan avspasere som de fleste andre, planleggingsdagen er tatt inn over tid (med jobb ) og når det først er en langhelg er den veldig kjærkommen. 🌸 Anonymkode: 7e5ca...d30 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Del Skrevet 14. mai 2021 Avspasering er jo å ta ut timer en har arbeidet inn tidligere. Mange lærere går på kurs på ettermiddag/kveld og tar det dermed ut i fri på feks inneklemte dager. Anonymkode: c5e06...b16 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Innsikten Skrevet 14. mai 2021 #12 Del Skrevet 14. mai 2021 Jeg skjønte ikke poenget ditt, selv hvis lærerne hadde tatt planleggingsdagen sin på jobb i dag, hadde barnet ditt fremdeles hatt fri og skolen stengt. Så hva er egentlig poenget ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laviniabcn79 Skrevet 14. mai 2021 #13 Del Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er vel det samme for deg om vi planlegger på selve dagen eller om vi jobber det inn og får en langhelg vel?? Anonymkode: b14dc...783 nei... fordi dere stenger ned og krever at vi må ta fri. tar dere planlegging på en kveld, kan dere avspasere i puljer, så ikke hele sjappa blir stengt asmtidig. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #14 Del Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): I dag er barneskolen datteren vår går på, stengt grunnet planleggingsdag. Tirsdag er barnehagen vårt andre barn går i, stengt av samme grunn. Men lærerne/barnehageansatte planlegger jo ikke i dag! Det sto ikke én bil utenfor skolen da jeg kjørte på jobb i dag tidlig og slik er det hver "planleggingsdag". Første gang jeg oppdaget det, spurte jeg en venninne som er lærer, om de var samlet en annen plass. "Nei", sa hun, "planleggingen har vi tatt på kveldstid tidligere, så vi avspaserer i dag". Og barnehagen praktiserer det samme. Vi må altså ta 10 feriedager hvert år pga. disse "planleggingsdagene", som betimelig nok alltid legges til en inneklemt dag (slik som i dag). 🙄 Jeg skjønner at de ansatte har behov for å planlegge. Men hvorfor ikke bruke denne dagen til å gjøre nettopp det, fremfor å planlegge på kveldstid og avspasere i samla tropp? På arbeidsplassen min er det til enhver tid noen som har masse avspasering tilgode, men vi stenger da ikke hele bedriften for at samtlige ansatte skal få seg en langhelg! Anonymkode: b7cb6...b19 Vi avspasering fordi vi har hatt planleggingsmøter på kveldstid ellers i året. Sånn må det bli fordi det å planlegge et helt år på én dag er helt tullete. Vi skal ta hensyn til barnas interesser og tar derfor kveldsmøter annenhver måned for å planlegge ut i fra hva vi ser at barna er opptatt av. Det er kommunen som ikke vil gi oss overtidsbetaling og kommunen som ber oss bruke denne inneklemt dagen som avspasering. Send brev til kommunen, vi får ikke gjort noe. Anonymkode: dee60...1ad 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #15 Del Skrevet 14. mai 2021 I tilfellet ditt her følger barnehagene og skolene de gjeldene regler og avtaler for plandager og fri, så uansett hva du velger å gjøre i denne saken så vil det bare koste deg selv ekstra irritasjon, ekstra arbeid eller generelt dårlig humør. I skolene er det veldig nøye planlagt ut ifra skoleruta at norske barn skal ha 180 dager på skolen. Det kunne selvfølgelig vært lengre sommerferie, og undervisning på den inneklemte fredagen, men det er mange foreldre også som ønsker og har mulighet til å gi barna en langhelg. Det er derfor spredd utover året noen slike åpninger for planleggingsdager. Den skolen jeg jobber tar nesten alle plandagene før skolen starter i august (kortere sommer-avspasering), og får derfor fri på dager som i dag. De fleste bedrifter fungerer greit på halv maskin (jmf at du skriver at ikke andre bedrifter kan stenge ned for å gi ansatte avspasering), mens skoler og barnehager er bedrifter hvor det er viktig å ha flest mulig ansatte tilstede når barna er til stede, og de fungerer dermed aller best ved å gi ansatte tvungen avspasering til bestemte dager. Jeg vil ikke kalle det en fordel, jeg kunne mye heller tenke meg å avspasere når jeg ønsker det. Men, sånn er jobben jeg har valgt, og det er greit. Anonymkode: 0fd85...959 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #16 Del Skrevet 14. mai 2021 laviniabcn79 skrev (2 minutter siden): nei... fordi dere stenger ned og krever at vi må ta fri. tar dere planlegging på en kveld, kan dere avspasere i puljer, så ikke hele sjappa blir stengt asmtidig. 🤣🤣🤣 Det finnes ikke nok dager i året til å avspasere i puljer. Skal det alltid være noen borte fra avdelingen og vi skal være enda mer underbemannet ellers i året mener du? Det er virkelig ikke det beste for barna. Kanskje for deg, men ikke for barna. Igjen, dette er bestemt av kommunen, ikke oss. Anonymkode: dee60...1ad 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alan Smithee Skrevet 14. mai 2021 #17 Del Skrevet 14. mai 2021 Sånn rent praktisk handler det ofte om å få lagt inn planleggingen når arbeidsgiver og skoleruta krever det. Om vi absolutt skulle planlagt i dag, hadde vi ikke kunnet organisert tentamen før jul eller hatt kompetanseheving ang rus i skolen i høst. Mange skoler avspaserer også i dag som kompensasjon for merarbeid med korona, men det er spesielt i år. Jevnt over handler det om fleksibilitet for arbeidsgiver. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #18 Del Skrevet 14. mai 2021 5 minutter siden, laviniabcn79 said: nei... fordi dere stenger ned og krever at vi må ta fri. tar dere planlegging på en kveld, kan dere avspasere i puljer, så ikke hele sjappa blir stengt asmtidig. Nei, de kan ikke avspasere i puljer. Det vil gi lav bemanning. Det kan nemlig ikke taes inn vikarer for avspasering. Anonymkode: b1a49...376 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Del Skrevet 14. mai 2021 Spiller det noen rolle om de planlegger om natta eller dagen ? Så lenge de gjør det de skal så er det vel ett fett? Anonymkode: 073db...264 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentadi Skrevet 14. mai 2021 #20 Del Skrevet 14. mai 2021 Med over 20 år bak meg i skoleverket har enda tilgode å ikke bruke en planleggingsdag til planlegging. Jeg ser noen her tar det på kveldstid, men det er ikke vanlig der jeg jobber. Vi gjør jobben den dagen det står på planen. Det hender at parkeringsplassen er tom selv om vi jobber. Av og til har vi samling andre steder, og i disse koronatider forgår alt på Teams. Jeg ønsker deg en fin fridag med barnet ditt😊 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå