Gå til innhold

Går jeg for raskt ned?

Shantaram

Anbefalte innlegg

Jeg er riktignok mann, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal gå med dette.
For å være ærlig? Jeg var stor. Nær 120 kg så jeg tok meg sammen og på mandag denne uken startet jeg på en slankekur.
Jeg droppet alt av brød og erstattet det med knekkebrød og chiagrøt. Pizza og hamburgere erstattet jeg med fiskesuppe og slikt.  Blir jeg småsulten har jeg banan, vannmelon, gulrøtter, o.l for å stagge sulten med, Oppskriftene og alt kom fra vektklubb.no og jeg har spist helt opptil grensen av hva de sier er greit for å gå ned ca 1 kg i uken. (Kan spise ca 2100 kalorier dagen på programmet, spiser ca 1900-2100 kalorier avhengig av dagen per av nå).
Jeg har også hund og går ca 20 000 skritt dagen
Uansett: Jeg har ikke gått ned 1 kg denne uken, jeg er på dag 5 og har gått ned 3,5 kg.
Jeg vil ha en varig endring og har hørt at for rask slanking kan skade deg.. Bør jeg endre litt på dette? Jeg er virkelig motivert for å gå ned, men samtidig så er jeg beredt på at det skal ta litt tid for å ikke sende kroppen inn i sparemodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Garantert mye vann. Har man en del å ta av vil det også gjerne gå litt fortere i begynnelsen, men jeg vil tro det jevner seg ut☺️ Lykke til!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge du får i deg den næringen du trenger og at du ikke blir utbrent på grunn av trening og stadig kalorikjør så er det innafor. Dessuten så går man gjerne ned mer jo tyngre man er. 

Lykke til, håper denne livsstilen er noe du kan leve med og som gjør at du føler deg bra :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den første tiden vil du naturlig nok miste en del vannvekt, og det er mest sannsynlig dette du ser på vekten nå.

Når det gjelder tempo på vektreduksjon.
Dr Jøran Hjelmesæth har sagt at det er liten forskjell på de som går raskt ned, og de som går ned i et moderat tempo.(Jeg finner ikke linken til dette nå, men du finner det sikkert hvis du leter litt)

Anonymkode: fcbf5...7f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en del overvekt så vil du til å begynne med gå raskere ned enn det som er anbefalt. Det jeg gjør er at jeg tar snittet av vektreduksjonen. Dvs. jeg deler antall kilo på antall uker så får du snittet. Ca. en kilo i uken er det de ser på som max.

Over tid vil vektreduksjonen gå tregere og noen uker stanse helt for så plutselig øke igjen. Dette er et fremtredende fenomen ved lavere fettprosent. 

Uansett synes jeg du spiser litt lite. Tror nok med den vekta bør ligge litt høyere i inntak. Jeg ligger sånn max 500 cal. under nøytralt matinntak. Nøytralt matinntak er det jeg betegner som akkurat det jeg trenger for å hverken miste vekt eller øke vekten. 

Så er det lurt ihvertfall etter hvert at du har dager der du endrer matinntaket for hver dag. Dvs. at du da ligger 500 i snitt under anbefalt daglig inntak. 

Endret av Hr. Aktiv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig første uka. Mye vann og du hadde garantert mye mer i tarmene ved utgangsvekten. Hadde du vært kvinne kunne to kg skyldes hvor du var i syklusen. Det roer seg litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det har i utgangspunktet lite å si om man går raskt eller sakte ned.

Årsaken til at man gjerne sier at sakte er bedre, er at man da har funnet en livsstil man kan leve med på sikt. Går man ned raskt ved å spise veldig annerledes, eller trene mer, enn det som er bærekraftig på sikt, da går man på en smell før eller senere, og går gjerne opp til mer enn det man veide i utgangspunktet. Så spørsmålet er egentlig om du ser for deg knekkebrød, chiagrøt og fiskesuppe på sikt, eller om du innerst inne, mentalt, er klar for at pizza og hamburger er noe som spises kun unntaksvis resten av livet. 

Dette er også grunnen til at man snakker om livsstilsendring, ikke dietter, da forskning viser at siste ikke vil føre til varig vektnedgang i 99% av tilfellene. 

Anonymkode: 019b4...d4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette folkens. Ja, det går veldig greit faktisk.. Er av og til litt sulten, men det går fint i den grad at jeg har null problem med å ta en gulrot da . Mye bedre selvtillit får en også når klærne ikke strammer som de gjorde før jeg satte igang :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke vær bekymret, men gled deg over det. Også tenk hvor bra for kroppen det er at du spiser mer sunn mat. 

Anonymkode: bd66e...7f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det har i utgangspunktet lite å si om man går raskt eller sakte ned.

Årsaken til at man gjerne sier at sakte er bedre, er at man da har funnet en livsstil man kan leve med på sikt. Går man ned raskt ved å spise veldig annerledes, eller trene mer, enn det som er bærekraftig på sikt, da går man på en smell før eller senere, og går gjerne opp til mer enn det man veide i utgangspunktet. Så spørsmålet er egentlig om du ser for deg knekkebrød, chiagrøt og fiskesuppe på sikt, eller om du innerst inne, mentalt, er klar for at pizza og hamburger er noe som spises kun unntaksvis resten av livet. 

Dette er også grunnen til at man snakker om livsstilsendring, ikke dietter, da forskning viser at siste ikke vil føre til varig vektnedgang i 99% av tilfellene. 

Chiagrøt nekter jeg å gi fra meg nå, det smaker så godt og jeg er temmelig mett etterpå uten at det er særlig med kalorier.
Knekkebrød har jeg heller ikke noe problem med. Målet er at når jeg når idealvekten kan jeg heller bytte på knekkebrød og brød hvis jeg har lyst på det.  Fiskesuppe smaker kjempegodt :)  Jeg vil prøve annet  enn supper også , men vektklubb har mange oppskrifter jeg vil prøve før pizza nå.
Det er flott med vaskebrettmage o.l men helt ærlig.. jeg er ikke der at jeg ønsker all den jobben(ihvertfall ikke nå).. bare en sunn bmi og et godt liv der jeg kan skeie ut på ferier og heller spise meg inn igjen med sunne vaner til vanlig

Endret av Shantaram
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var i samme situasjon som deg. Er også mann. Begynte på ca 110 kg i mai i fjor. Gikk også fort ned i starten. Spiste veldig lite 1200 kcal per dag og trente mye kardio etc. 

For å opprettholde så ca i januar så økte jeg nivået av trening. Løper 1 time 7 dager i uka, og spiser litt mer (1500-2000kcal per dag) 

Jeg går ikke på vekta, men har byttet ut hele garderoben. Tror jeg ligger på en ca 83 kg nå. Manglet det jeg anslår er ca 10 kg så er jeg fit. Skynder meg sakte her. Tror det sammen med et bevisst kosthold kommer til å holde meg ved den vekta jeg vil være. 

Husk! Motivasjonen henger ikke alltid med, men det er viktig å ta den jæv## turen selv om det ikke alltid frister 😊

Anonymkode: 41d1e...66c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shantaram skrev (2 minutter siden):

Chiagrøt nekter jeg å gi fra meg nå, det smaker så godt og jeg er temmelig mett etterpå uten at det er særlig med kalorier.
Knekkebrød har jeg heller ikke noe problem med. Målet er at når jeg når idealvekten kan jeg heller bytte på knekkebrød og brød hvis jeg har lyst på det.  Fiskesuppe smaker kjempegodt :)  Jeg vil prøve annet  enn supper også , men vektklubb har mange oppskrifter jeg vil prøve før pizza nå.
Det er flott med vaskebrettmage o.l men helt ærlig.. jeg er ikke der at jeg ønsker all den jobben(ihvertfall ikke nå).. bare en sunn bmi og et godt liv der jeg kan skeie ut på ferier og heller spise meg inn igjen med sunne vaner til vanlig

Det er jo veldig mye kalorier i chiafrø? Men du har vel styr på det:) Det er lurt å ha noe porsjoner av hva du kan spise i fryseren så du slipper å stå og finne opp kruttet hver gang du er sulten. Et lurt tips er å ha noen fjorlands med få kalorier i kjøleskapet til backup. F.eks. fiskeboller som kun har 400 Kcal (og noen andre også). Jeg pleier å lage store porsjoner suppe og fryse det ned i sånne plastbokser du får kjøpt på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten. Bruk myfitnesspal eller en annen kaloriteller aktivt. Hvertfall i begynnelsen så får du oversikt over hva du putter i deg. Har brukt den aktivt i over et år jeg nå. Har god kontroll nå men velger å legge inn alt uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forresten. Bruk myfitnesspal eller en annen kaloriteller aktivt. Hvertfall i begynnelsen så får du oversikt over hva du putter i deg. Har brukt den aktivt i over et år jeg nå. Har god kontroll nå men velger å legge inn alt uansett

Takk for gode tips, vektklubb.no har akkurat det samme så jeg bruker nok den fremover, men skal vurdere den og. Vektklubb gir også forslag til sunne gode oppskrifter som jeg forsøker meg frem med  så blir nok der en stund fremover:)

Endret av Shantaram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nåja, forskningen viser nå også at livsstilsendring heller ikke funker, fordi folk ikke greier å endre seg over tid. De som starter med diett i stedetfor "livsstilsendring" har like stor (liten) sjanse for å lykkes. 

Du kan ikke kalle det en livsstilsendring før du har holdt på hvertfall tre år. Før det er det stor fare for at du faktisk går på trynet. Trist men sant, men jeg er så lei av å høre om alle som snakker opp livsstilsendring som om det er så veldig annerledes enn slanking. Er du feit er livsstilsendring det samme som slanking, og det er INNMARI VANSKELIG. Hjelper ikke å kalle spaden for en sølvskje, det er hva det er. 

Anonymkode: c1e9d...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...