Gå til innhold

Mett vs. tilfredsstilt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tidligere gått ned en del i vekt via kostholdsendring, og holdt meg stabil siden, det er en del år siden. Jeg har nå gått opp 10kg pga. noen medisiner jeg må ta(og sikkert litt latskap). Så nå forsøker jeg å komme meg ned igjen. Men en ting sliter jeg med slik som sist jeg gikk ned i vekt, jeg finner det lett å bli mett, utfordringen er en mangel på tilfredsstillelse om det gir noen mening. Akkurat som om noe mangler. Dette til tross for at maten jeg lager er noe jeg gjerne lager ellers også, bare mindre porsjoner. Så det handler ikke om at det er fremmed mat som jeg ikke liker like så godt eller noe sånt Dette øker gjerne etterhvert som tiden går også, så sist jeg gikk ned i vekt så forsøkte jeg å bevisst ta et "cheatmeal" når det kjentes ut som jeg skulle sprekke(uten at det egentlig var noe voldsom utskeielse, kunne være en litt stor porsjon med fiskegrategn med potet og grønnsaker liksom), for å kunne "resette" denne mangelen på tilfredsstillelse, og så fortsette som før. Det hadde varierende effekt, og var veldig risikabelt for da ville jeg tilbake til gamle vaner og det var hardt å komme seg tilbake i riktig spor. Slet til en viss grad med dette lenge etter vektnedgangen sist var over, men da kunne jeg ha et høyere kaloriinntak enn når jeg skulle ned i vekt, så da kom den tilfredsstillelsen tilbake etterhvert.

Råd eller erfaringer?

Anonymkode: 146e2...82d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jobb med psyken. Dette er psykologisk craving. 

Anonymkode: fec5d...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør noe som tar tankene litt vekk fra mat og som distraherer, det hjelper å konsentrere seg om noe annet en stund så vil cravinga gå bort etter vært. 

Anonymkode: d0b19...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at når måltidet er over, jeg har spist meg passe mett med det jeg skal, så er måltidet over, og da er det ikke noe mer å tenke på. Da fokuserer jeg på andre ting, gjerne går en tur, leser en bok, ser en serie whatever, men ikke mer mat før neste måltid. 

Anonymkode: 071f8...e2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 20.41):

Jobb med psyken. Dette er psykologisk craving. 

Anonymkode: fec5d...b89

Men det er jo det hun spør om råd til, hvordan jobbe med det

Anonymkode: 3b3a0...e14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten jobbe med å godta at å være mett og tilfredsstilt ikke trenger å henge sammen, og jeg mener det ikke BØR henge sammen.

Du kan bli tilfreds av andre ting enn mat - en god samtale, en god gåtur, drive med hobby. Å bruke mat som et mål for tilfredshet vil ikke gjøre livet lettere, bokstavlig talt. 

Tenk litt på det og se hva du kan gjøre for å distansere følelsen av tilfredshet fra måltider. Mange forbinder mat med kos også, "nå skal vi kose oss" betyr "nå skal vi hive i oss masse godteri". 

Anonymkode: e44da...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må nesten jobbe med å godta at å være mett og tilfredsstilt ikke trenger å henge sammen, og jeg mener det ikke BØR henge sammen.

Du kan bli tilfreds av andre ting enn mat - en god samtale, en god gåtur, drive med hobby. Å bruke mat som et mål for tilfredshet vil ikke gjøre livet lettere, bokstavlig talt. 

Tenk litt på det og se hva du kan gjøre for å distansere følelsen av tilfredshet fra måltider. Mange forbinder mat med kos også, "nå skal vi kose oss" betyr "nå skal vi hive i oss masse godteri". 

Anonymkode: e44da...a53

Er ikke Ts. Men jeg vil slenge meg på for sliter med det samme. Det er jo et fysisk sug. Cravings om du vil. Til å bare stappe innpå til det renner over. Og da hjelper det jo ikke alltid å tilfredsstille seg med noe annet

Anonymkode: 3b3a0...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...