Gå til innhold

Korttenkt familiemedlem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nevø som har mange sterke meninger om mangt . Og det er jo bra det. Engasjement er gøy. Men synes han er litt korttenkt i dette spørsmålet : maskebruk . Eller hva tenker andre. ? 

Han har sluttet å bruke maske fordi han mener det ikke hjelper mot små virus....hva enn det er ...🤪, samt at man puster inn partikler fra masken ned i lungene.  

Men han holder visstnok avstand og holder seg til sin kohort...🤷‍♀️

Kjenner jeg blir litt provosert, da min søster,- hans mor er i risikogruppen. ( Senskader etter kreftoperasjon ) 

Det er vanskelig å vite hva som tar knekken på dette viruset,,,men jeg tror det lurt å bruke maske. Mange konspirasjonsteorier også...

Og ifht partiklene ( de er nok reelle,,,merker selv det klør i halsen ved langstidsbruk innendørs),Men heller det,,,enn å utsette andre. 

Dessuten er unnskyldningen tynn( selv om argumentet er godt) -  fordi ifht redselen for å dra inn drit i lungene : burde han ikke da slutte å røyke først ??😆🤣

Anonymkode: 435ff...e44

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, men det vi vet er at landene som var kjapt ute med munnbindpåbud likevel hadde mye smitte og mye mer enn Norge som ikke hadde påbud om munnbind 

Anonymkode: 6f0ec...689

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Altså, vi puster jo inn "små partikler" absolutt hele tiden enten vi vil eller ikke, er det noen grunn til at de i masken skal være verre enn andre partikler forøvrig? 

Anonymkode: 0dbb5...f4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke, men det vi vet er at landene som var kjapt ute med munnbindpåbud likevel hadde mye smitte og mye mer enn Norge som ikke hadde påbud om munnbind 

Anonymkode: 6f0ec...689

Det vi også vet, er at de samme landene har en befolkningstetthet som er helt enorm i forhold til oss, og at dette er en faktor som sannsynlig spiller enda mer inn. Avstand var det første vi hørte om, og det er noe som blir vanskelig i så tettbefolkede land.

Vi vet også at land som Sør-Korea, enormt gode på munnbind og høy tetthet, tidlig fikk relativt god kontroll på smitten.

Anonymkode: 3fc57...83b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, vi puster jo inn "små partikler" absolutt hele tiden enten vi vil eller ikke, er det noen grunn til at de i masken skal være verre enn andre partikler forøvrig? 

Anonymkode: 0dbb5...f4c

Nei, jeg tror at de partiklene vi puster inn for øvrig nå er færre, siden vi har maske på. Og at de ofte er verre, så summen er nok at vi puster inn mindre "drit".

Anonymkode: 3fc57...83b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Munnbind virker andre veien,  de skal beskytte andre personer i omgivelsene rundt oss, vis vi som bruker maske er smittet, da dråpesmitte blir sittende fast i munnbindet når vi puster ut. 

Endret av Apis
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Effekten av munnbind er tvilsom. Personlig mener jeg det hele er tullete, og øker risikoen for smitte på grunn av all feilbruk.

Men slik jeg ser det velger jeg å forholde meg til lover og regler. Sier myndighetene i landet jeg bor i at jeg skal bruke munnbind, da gjør jeg det. 

Anonymkode: 88b11...932

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja,mange oppfatninger og meninger om munnbind - effekt 🙂 Tenker at de brukes av kirurger av en grunn ....

Altså,,,jeg bare syntes argumentet hans om å ikke puste inn partikler var veldig tynt,,når han røyker...Det gjør jeg også..så ikke moralpoliti ifht det. 

Samt at moren er i risikogruppen.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Munnbind er for å beskytte andre fra deg hvis du er smittet.

Anonymkode: b674c...e88

• Liker 6
Gjest Skogsalv
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Munnbind er for å beskytte andre fra deg hvis du er smittet.

Anonymkode: b674c...e88

Hvis man er smittet,så holder man seg hjemme 🙃

Skrevet (endret)
Skogsalv skrev (4 minutter siden):

Hvis man er smittet,så holder man seg hjemme 🙃

Man kan være smittet men symptom fri, altså smittet uten at en vet det.

Endret av Apis
  • Liker 6
Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)
Apis skrev (3 minutter siden):

Man kan være smittet men symptom fri

Absolutt,, svarte bare direkte på "hvis du er smittet" ...og forhåpentligvis vet det ..! 🙄

Herregud, er det så vanskelig?? Ikke rart smitten brer seg ! 

Endret av Skogsalv
Skrevet

Å bli konspirasjonsteoretiker er den nye folkesykdommen ! 
Det er alltid noen som ikke greier å innrette seg etter regler, spesielt når det er særdeles viktig 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Munnbind beskytter andre. Men han holder seg til sin kohort. At han røyker er irrelevant. Ingenting å pirke på når han holder avstand å spriter/vasker hender

Anonymkode: e5f7e...161

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt charter-svein han der! 

Anonymkode: b6fb8...672

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Munnbind er for å beskytte andre, ikke deg selv. Det er forskjell på munnbind og munnbind, og de de fleste bruker er mer enn nok til å bremse smitte. Det er ikke ensbetydende at det ikke kan skje, og akkurat som med prevensjon er ingenting 100% sikkert, men å påstå at prevensjon ikke hindrer de fleste uønskede graviditeter tror jeg man skal langt ut på landet med. Samme med maske.
Feilbruk handler jo om å utdanne folk hvordan det skal gjøres korrekt. Enkel regel er å sprite hender før den tas på, sprite hender før den tas av, og etter den er tatt av.
Mtp. hvor mange saker det har vært hvor folk er symptomfri ved smitte, så bør han absolutt bruke maske. Helt greit å være kritisk, men så lenge han innretter seg etter påbud om ikke anbefalinger ville jeg latt det være. MEN enkeltpersoner kan også stille krav. Jeg får ikke besøke min venninne uten munnbind da hun tar immundempende medisiner(ikke at jeg hadde gjort det uansett), det er kravet hun stiller, hvis ikke får jeg la være å komme. Enkelt og greit.

Anonymkode: ea823...956

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har rett. Munnbind er et motbydelig bakteriebombe. Du sauser inn og konsentrerer ditt eget spytt og snørr og hvis du bruker det bittelitt feil, er bruk av munnbind det verste du kan ha på,  men så lenge myndighene jubler, sier takk  og Amen og ikke klarer å tenke logisk selv....

Vaksine derimot, det støtter jeg. ser  mye rart av antivaksine.

Anonymkode: b3e00...9c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt charter-svein han der! 

Anonymkode:

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har rett. Munnbind er et motbydelig bakteriebombe. Du sauser inn og konsentrerer ditt eget spytt og snørr og hvis du bruker det bittelitt feil, er bruk av munnbind det verste du kan ha på,  men så lenge myndighene jubler, sier takk  og Amen og ikke klarer å tenke logisk selv....

Ikke hvis det brukes rett 😎,,, tror maaange kjører gjenbruk ! Og da er det kun idiotisme....

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

En får kjøpt munnbind for engangsbruk. Vis det er fult av snørr og spytt etter en tur på butikken så vil jeg anbefale en tur til legen. 

• Liker 3
Gjest Skogsalv
Skrevet

Ja,😅Han har mange meninger politisk på nett...

• Opprett ny...