Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eier en leilighet på 4 mill ( EK 1 mill + 3 mill boliglån). Skal kjøpe en bolig for 3,4 mill. Hva skjer med diff på 600 000? Får jeg cash på konto når jeg selger leiligheten eller banken reduserer bare lånerammen og lånet blir bare 2,4?

Anonymkode: 7ce13...b81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Banken krever 15% av kjøpesummen fra ek og pleier å makse lånet utover dette, for det er slik de tjener mest penger på deg

Anonymkode: 5106e...188

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du selger for for 4 mil og har rest lån på 3 mil så tar banken 3 mil og du får 1 mil.

Så kan du bruke 1 mil (eller mindre) på å kjøpe ny. Bruker du mindre så bestemmer du selv hva skal du gjøre med resten.

Anonymkode: 14e79...6ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har nok EK i ny bolig som sikkerhet kan du avtale med banken hva du vil gjøre med rest. 

Da vi kjøpte ny (og dessuten dyrere) bolig for noen år siden avtalte vi med banken at 100k skulle overføres til vår konto for oppussing, resten bakte vi inn i lånet på den nye boligen. 

Anonymkode: 1033b...089

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så lenge du har nok EK i ny bolig som sikkerhet kan du avtale med banken hva du vil gjøre med rest. 

Da vi kjøpte ny (og dessuten dyrere) bolig for noen år siden avtalte vi med banken at 100k skulle overføres til vår konto for oppussing, resten bakte vi inn i lånet på den nye boligen. 

Bakte inn i lånet? Dere brukte det til EK antar jeg du mener?

Anonymkode: 23ab4...ad2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bakte inn i lånet? Dere brukte det til EK antar jeg du mener?

Anonymkode: 23ab4...ad2

Ja, men fordi vi solgte etter at vi kjøpte så fikk vi lånt hele kjøpesummen som mellomfinansiering en periode før oppgjør fra leiligheten ble bakt inn. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du selv bestemme. Du får nytt lån i banken med pant i den nye leiligheten. Differansen mellom salgssum og lån inkl renter og gebyr på den du selger vil utbetales til deg om du ikke ønsker å ta det som en ekstra innbetaling på nytt lån. 

Anonymkode: 02e3b...938

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eier en leilighet på 4 mill ( EK 1 mill + 3 mill boliglån). Skal kjøpe en bolig for 3,4 mill. Hva skjer med diff på 600 000? Får jeg cash på konto når jeg selger leiligheten eller banken reduserer bare lånerammen og lånet blir bare 2,4?

Anonymkode: 7ce13...b81

Hvordan ting gjøres i praksis avhenger av om du selger først og venter med å kjøpe nytt til du har pengene på konto eller om du allerede har kjøpt og benytter mellomfinansiering.

Hvis du selger først for 4 millioner, tar banken 3 millioner og betaler ut lånet og den resterende millionen blir overført til din bankkonto. Når du kjøper ny bolig vil du måtte betale inn egenkapitalen du har blitt enig med banken om og denne kan du da betale med den millionen som står på din bankkonto.

Anonymkode: 9a055...34a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...