Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg er 17 år og har en venninne som er veldig deprimert og bipolar. Hun kan ofte begynne å kjefte på vennene sine og starte ting for å krangle. Dette har gjort slik at mange har latt være å ta henne med på ting. Humøret hennes går veldig opp og ned og ofte er det litt skummelt å være venn med henne. Jeg vet jo godt hvorfor hun er sånn og det er jo nok ekstremt vanskelig for henne også. Jeg bestemte meg for et halvt år siden og holde litt avstand da jeg merket at jeg ble så ekstremt lei meg og sliten av å være rundt henne, jeg føler meg veldig slem pga dette. Jeg har begynt å få meg nye venner som er veldig støttende og snille, de inkluderer meg på mye sosialt. Denne helgen bestemte jeg meg for å ha fem av disse jentene hos meg. Min venninne fant ut av dette og ble ekstremt lei seg og sint på meg for å ikke ha invitert henne med på dette. Nylig har hun tatt mye kontakt og hatt det kjipt, jeg har ringt henne og pratet masse med henne og prøvd å støtte men jeg merker at jeg er redd for at ting skal bli slik det ble før. Jeg prøvde å forklare henne hvorfor jeg ikke har tatt med henne på ting i det siste fordi jeg synes det ble så mye i lengden. Hun mener at jeg er den dårligste vennen som har tatt avstand og hun er ekstremt lei seg og sint på meg nå. Flere ganger har hun truet meg og andre at hun skal ta sitt eget liv i situasjoner der det har vært en krangel. Nå sier hun at hun vil ta sitt liv på grunn av meg. Jeg har ringt foreldrene  hennes, snakket med ledelsen på skolen of helsesøsteren flere ganger om hvor bekymra keg blir for henne, men virker ikke som hun får den hjelpen hun trenger. Hun er 18 år og kan bestemme selv om hun vil ha hjelp eller ikke (tror jeg). Er jeg virkelig en så dårlig venn? Var det slemt av meg å ikke ville være så nærme henne lenger?

Anonymkode: 99848...a7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Hun bruker deg som emosjonell søppelbøtte og høres veldig umoden ut. Hvis det er sant at hun truer med selvmord, og sier det er din feil ? Løp!

Har selv ett par bipolare venner. Godt voksne folk. De er selvbevisste og aksepterer at det kan bli mye til tider. Og kanskje ikke bør legge for mye på omgivelsene sine, eventuelt fordele det litt. Jeg er ærlig om det, jeg trekker meg litt tilbake om det blir for mye.

Det er IKKE greit at hun truer med selvmord i samtaler med deg. Det syns jeg faktisk ikke at du skal finne deg i.

Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. HUN bør komme seg SELV til legen og aktivt søke hjelp for egen situasjon.

Nei du er ikke slem. Du er ikke en dårlig venn. Du høres ut som en normal omtenksom person. Men du må ta vare på deg selv først og fremst. Og det samme må denne veninna di.

Hun velger selv om hun vil søke hjelp, eller rase hardt ut i grøfta med livet sitt. Det betyr ikke at du trenger å henge med på reisen.

Trussel om selvmord, der vedkommende sier det er DIN feil. STORT rødt flagg for hva man overhodet ikke kan ha i livet sitt. Uansett hvem det er.

Hvis det er så vondt for henne at du er med andre, er det nok best at dere ikke er venner.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det sies så fint at vi må støtte og hjelpe de psykisk syke, være en venne.., men noen ganger må man redde seg selv! Du har gjort masse, ingen grunn for dårlig samvittighet 

Anonymkode: 2b8af...54b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også psykisk syk og har det skikkelig tøft noen ganger. Det der er ikke ok oppførsel av henne. Hun bør komme seg til psykolog. Man kan ikke forvente at venner skal holde ut med å være mental boksesekk. Sånt går ikke i lengden. Pass på deg selv. 

Anonymkode: f50d6...a48

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...