AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Hei. Har fullført aap løpet og fikk innvilget ufør i Januar, jeg fikk da beskjed om at de skulle vurdere ung ufør og de ville ta kontakt når de var ferdig med vurderingen. Jeg har enda ikke fått noen oppdatering og lurer rett og slett på hva behandlingstiden på dette er? Jeg har tre diagnoser, Crohns, Revmatoid artritt og ME. Behandles også for depresjon grunnet sykdommene, var forsåvidt psykolog som ba meg søke ufør. Er dette "godt nok" for ung ufør? Fikk RA i barndommen og det andre i tenårene. Hadde også sittet pris på å ikke få responser om viljen min osv 🙂 Anonymkode: d6686...266
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Mulig ME-diagnosen kan ødelegge litt for deg om du ikke har vært helt sengeliggende... Samler inn penger til å belyse diskriminering av ME-syke – Dagsavisen Jeg fikk avslag fordi jeg hadde klart å ta vare på meg selv og ikke trengte hjelp til dusjing og matlaging.... De siterte denne (tror jeg) Alvorlighetsgrad, bestemmelse av funksjonsnivå - Norges ME-forening (me-foreningen.no) Sitat Alvorlig grad Pasientene er bare i stand til å utføre minimalt av daglige aktiviteter, vaske ansiktet, pusse tennene og få i seg mat. Det er behov for å ligge i mye av dagen, ofte i form av en veksling mellom å ligge på sofaen eller i sengen. Pasientene plages av alvorlige fysiske og kognitive problemer og mange er avhengige av rullestol for å komme seg rundt. Disse personene makter bare å reise hjemmefra i sjeldne tilfeller, og denne anstrengelsen medfører alvorlige langvarige ettervirkninger. Jeg har klart mer enn dette og er ikke "alvorlig nok rammet". Det hjalp ikke at de på arbeidsutprøving satte 100% arbeidsufør med ingen utsikt til bedring, siden jeg har hatt bedre funksjonsnivå enn "alvorlig" tilsier her. Merk at ingen andre diagnoser stiller tilsvarende krav. Anonymkode: cd0f3...8e4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Merk at ingen andre diagnoser stiller tilsvarende krav. Anonymkode: cd0f3...8e4 Tja.. Jeg er ufør grunnet multippel sklerose, og det gikk heller for å være alvorlig nok til å få ung ufør. Her var det tilsvarende krav som du viser til. Anonymkode: 12aa6...34c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 Hvor lang tid tok det for dere før dere fikk endelig avklaring da? Anonymkode: d6686...266
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Det er ikke godt å si! Man vet aldri med NAV! Jeg fikk det innvilget samtidig som jeg fikk uføretrygden, men det er pga diagnosen min som automatisk gir den rettigheten om man blir uføretrygdet før fylte 36år. Anonymkode: 03dfc...afa
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Hei ts, det er vanskelig å si hvor lang behandlingstid det er, for dette kan variere mellom de forskjellige NAV-kontorer. Hvilke diagnoser man har og hvor godt disse er dokumentert har betydning for behandlingstid, muligheter til bedring eller ikke har betydning, hvor mye arbeidsutprøving som er gjort og hvor godt det er dokumentert har betydning. Noen saker går relativt raskt gjennom systemet pga. selve diagnosens alvorlighetsgrad, omfattende medisinsk kartlegging og utprøvd behandling, omfattende kartlegging og utprøving av arbeidsevne - alt sammen godt dokumentert. Andre saker kan være mer komplekse og sammensatte og tar lenger tid. Jeg har vært gjennom to runder med uføresøknad etter fastleges initiativ. Første gang gikk legen inn for 100%, jeg nektet å være med på det - jeg ville jobbe og være normal - så det ble søkt om 50%. Jeg fikk jeg helt forskjellige tilbakemeldinger fra NAV: En saksbehandler mente at jeg aldri kom til å få uføretrygd siden jeg "ikke var syk nok", mens en annen mente at saken var så klar at jeg kom til å få søknaden innvilget. Fra søknaden ble levert og til jeg fikk vedtak om 50% gikk det et halvt år. I mange år etter det jobbet jeg halv stilling(i blant med mye overtid), gamle helseplager ble gradvis forverret og jeg var stadig syk. Jeg havnet til slutt på AAP som egentlig gjorde vondt verre(lang historie), det oppsto også ny sykdom som tok det lille jeg kanskje hadde igjen av arbeidsevne. Fastlege(annen fastlege enn den forrige) mente at det nå var riktig å søke 100%. Fra søknaden ble formelt levert(annet NAV-kontor enn det forrige) og til jeg fikk vedtaket, gikk det et par måneder. Anonymkode: 568b1...bbf
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei. Har fullført aap løpet og fikk innvilget ufør i Januar, jeg fikk da beskjed om at de skulle vurdere ung ufør og de ville ta kontakt når de var ferdig med vurderingen. Jeg har enda ikke fått noen oppdatering og lurer rett og slett på hva behandlingstiden på dette er? Jeg har tre diagnoser, Crohns, Revmatoid artritt og ME. Behandles også for depresjon grunnet sykdommene, var forsåvidt psykolog som ba meg søke ufør. Er dette "godt nok" for ung ufør? Fikk RA i barndommen og det andre i tenårene. Hadde også sittet pris på å ikke få responser om viljen min osv 🙂 Anonymkode: d6686...266 Det er ingen her på kg som kan svare på det Anonymkode: 8d7b2...345
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå