AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Jeg sitter med en klump i magen nå. Det er min tur til å arrangere 17.mai tapas og vi har virkelig ikke råd. Tidligere har dette vært en hyggelig greie i min familie, vi dekker på til tapas buffet på nasjonaldagen. Det går på rundgang mellom meg, svigerinnen og svigermor. Jeg har gjort det en gang før og det var kjempehyggelig, vi koste oss og hadde det fint sammen. Problemet i år er at vi har kjempedårlig råd. En av oss har vært arbeidsledig pga koronaen, arbeidsplassen min gikk konkurs og stengte ned. Rett før koronaen kom ble vi foreldre for første gang, dette er som dere sikkert skjønner en enorm utgiftspost. Det nærmer seg barnehagestart for minsten, jeg jobber nå som ringevikar mens jeg søker jobber. Mannens inntekt er den vi lever av. Som mennesker flest har vi både boliglån og utgifter. Det er trangt økonomisk og vi sparer det vi kan til barnehagestart. Sist jeg arrangerte dette kostet det meg nesten 2500kr, inkludert alkohol, mat og pynt. Den gangen gikk det kjempefint, tenkte ikke over dette en gang, fordi inntekten og økonomien var så god. Nå vil denne utgiftsposten svi som bare det, og det vi gå utover barnet vårt som trenger en del klær og sko til barnehagestart. Vet også etter 5 års ekteskap at svigermor og svigerinne er fine på det. Kun det beste er godt nok og de legger ikke lokk på det hvis de er misfornøyde. Må sies at begge er født med sølvskje i munnen. Hva hadde du gjort? Anonymkode: d1b5c...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Hadde snakket med min mor og bror selvfølgelig, og sagt det akkurat som det var/er. Men du er da rimelig sent ute? Vil de ikke bare være forståelsesfulle? Hold svigerinne utenom. Betro deg til mor, og bror. Anonymkode: e77d8...bea 30
Populært innlegg solmåneogstjerner Skrevet 13. mai 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 13. mai 2021 1. Du sier at dere ikke har råd, det må bli spleiselag. 2. Du sier at du mistenker at dere har corona og avlyser. 3. Du sier dere vil noe annerledes i år. Skogstur med pølser på bål. 4. Du lager noe helt enkelt og billig, så kan de være så fine på det som de bare vil. Dette er nær familie, kam dere ikke være ærlige om at det blir for dyrt? De vet vel allerede at det er arbeidsledighet osv. ? 51
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde snakket med min mor og bror selvfølgelig, og sagt det akkurat som det var/er. Men du er da rimelig sent ute? Vil de ikke bare være forståelsesfulle? Hold svigerinne utenom. Betro deg til mor, og bror. Anonymkode: e77d8...bea Ser nå, svigermor. Men du kaller det «min familie). Samme svar, din mann må øyeblikkelig snakke med sin mor og søster. Holde DEG utenom. Anonymkode: e77d8...bea 15
Brunello Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg sitter med en klump i magen nå. Det er min tur til å arrangere 17.mai tapas og vi har virkelig ikke råd. Tidligere har dette vært en hyggelig greie i min familie, vi dekker på til tapas buffet på nasjonaldagen. Det går på rundgang mellom meg, svigerinnen og svigermor. Jeg har gjort det en gang før og det var kjempehyggelig, vi koste oss og hadde det fint sammen. Problemet i år er at vi har kjempedårlig råd. En av oss har vært arbeidsledig pga koronaen, arbeidsplassen min gikk konkurs og stengte ned. Rett før koronaen kom ble vi foreldre for første gang, dette er som dere sikkert skjønner en enorm utgiftspost. Det nærmer seg barnehagestart for minsten, jeg jobber nå som ringevikar mens jeg søker jobber. Mannens inntekt er den vi lever av. Som mennesker flest har vi både boliglån og utgifter. Det er trangt økonomisk og vi sparer det vi kan til barnehagestart. Sist jeg arrangerte dette kostet det meg nesten 2500kr, inkludert alkohol, mat og pynt. Den gangen gikk det kjempefint, tenkte ikke over dette en gang, fordi inntekten og økonomien var så god. Nå vil denne utgiftsposten svi som bare det, og det vi gå utover barnet vårt som trenger en del klær og sko til barnehagestart. Vet også etter 5 års ekteskap at svigermor og svigerinne er fine på det. Kun det beste er godt nok og de legger ikke lokk på det hvis de er misfornøyde. Må sies at begge er født med sølvskje i munnen. Hva hadde du gjort? Anonymkode: d1b5c...0b9 Hvordan har det seg at du ikke får arbeidsledighetstrygd? 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hadde snakket med min mor og bror selvfølgelig, og sagt det akkurat som det var/er. Men du er da rimelig sent ute? Vil de ikke bare være forståelsesfulle? Hold svigerinne utenom. Betro deg til mor, og bror. Anonymkode: e77d8...bea Bror? Mor? Anonymkode: a70a9...8cd 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 De har vel forståelse for at dere ikke har råd om dere snakker med dem? Min svigersøster er født med sølvskje i munn og er veldig fin på det, men hadde jeg sagt at np er situasjonen sånn, så hadde hun tatt det pent, tilbudt seg spleiselag eller sagt at hun hadde tatt ansvar for det i år også. Folk er da ålreite, selvom de har nok penger? Anonymkode: 809ca...045 33
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 Brunello skrev (2 timer siden): Hvordan har det seg at du ikke får arbeidsledighetstrygd? Det er det fikk ut av innlegget mitt? 👏🏻 Anonymkode: d1b5c...0b9 11
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 Du kan vel spørre om det er greit at dere har kurvfest i år siden en av dere er permittert? Burde være forståelig. Og hvis ikke, hva er budsjettet ditt? Må det være tapas med 12 ulike retter +++? Kan det ikke bare være rømmegrøt, spekemat (30% på meny nå, kanskje billigere andre steder også), kringle og hotdogs til barna? Iskrem til dessert. Helt klassisk. Også kan du jo ta en hvit en og si på lørdag/søndag at du ikke rekker å bake kake, så hvis en av de har mulighet? Lag velkomstdrink. F.eks mimosa (prosecco og juice med f.eks jordbær oppi). Da bruker du mindre alkohol, du trenger ikke den beste fordi smaken blir litt overkjørt av juicen. Du kan jo også foreslå at det hadde vært greit om dere fremover spleiser, for det blir stor utgift på en måned i stedet for at dere betaler 1/3 hver en gang i året. Anonymkode: 0aec7...214 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 Synes det er rart å skrive at de «er fine på det» som at det er noe veldig negativt. Du har også arrangert 17.mai til 2500 kr og vært med på den karusellen. Fortell de hvordan deg ligger an. Ingen grunn til å skjule det. De er familie og de forstår. Klær til barnet er viktigere enn tapas. Men du bør si unnskyld for å gi beskjed så sent. Det blir stress for de andre å arrangere på kort varsel. Anonymkode: 3edc8...d67 26
Boomkat Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 Brunello skrev (3 timer siden): Hvordan har det seg at du ikke får arbeidsledighetstrygd? Jeg lurer også på dette. Om du hadde fast jobb, så får du jo penger hos nav om jobben din gikk konkurs? Det er jo ikke slik at du ikke skal få noe støtte derfra. Men uansett, veldig rart at du etter så mange år med mannen din, ikke har ett så godt forhold til din svigerfamilie at du kan fortelle ståa? Er det flaut å fortelle? Trodde vi hadde kommet lengre i dag enn det. Alle kan ha dårlig råd inni mellom. Si det som det er! Så kan dere fortsatt feire sammen. Det ordner seg nok. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 Boomkat skrev (9 minutter siden): Jeg lurer også på dette. Om du hadde fast jobb, så får du jo penger hos nav om jobben din gikk konkurs? Det er jo ikke slik at du ikke skal få noe støtte derfra. Men uansett, veldig rart at du etter så mange år med mannen din, ikke har ett så godt forhold til din svigerfamilie at du kan fortelle ståa? Er det flaut å fortelle? Trodde vi hadde kommet lengre i dag enn det. Alle kan ha dårlig råd inni mellom. Si det som det er! Så kan dere fortsatt feire sammen. Det ordner seg nok. Man får ikke like mye i trygd som i lønn. Og jobber man freelance med enkeltmannsforetak el på engasjement slik mange i media eller servicebransjen gjør, så får man heller ikke de samme rettighetene. Anonymkode: ffef5...341 4
Boomkat Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man får ikke like mye i trygd som i lønn. Og jobber man freelance med enkeltmannsforetak el på engasjement slik mange i media eller servicebransjen gjør, så får man heller ikke de samme rettighetene. Anonymkode: ffef5...341 Trygd?? Personer som mister jobben får da ikke trygd. Får dagpenger i såfall eller sosial stønad. Trygd er noe helt annet og må ikke blandes inn. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #14 Skrevet 14. mai 2021 Boomkat skrev (5 minutter siden): Trygd?? Personer som mister jobben får da ikke trygd. Får dagpenger i såfall eller sosial stønad. Trygd er noe helt annet og må ikke blandes inn. Tidligere het det arbeidledighetstrygd. Derfor henger det litt igjen å si trygd, merker jeg sier det selv istedenfor dagpenger innimellom. Anonymkode: c2a98...a5f 15
Maleficenta Skrevet 14. mai 2021 #15 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sitter med en klump i magen nå. Det er min tur til å arrangere 17.mai tapas og vi har virkelig ikke råd. Tidligere har dette vært en hyggelig greie i min familie, vi dekker på til tapas buffet på nasjonaldagen. Det går på rundgang mellom meg, svigerinnen og svigermor. Jeg har gjort det en gang før og det var kjempehyggelig, vi koste oss og hadde det fint sammen. Problemet i år er at vi har kjempedårlig råd. En av oss har vært arbeidsledig pga koronaen, arbeidsplassen min gikk konkurs og stengte ned. Rett før koronaen kom ble vi foreldre for første gang, dette er som dere sikkert skjønner en enorm utgiftspost. Det nærmer seg barnehagestart for minsten, jeg jobber nå som ringevikar mens jeg søker jobber. Mannens inntekt er den vi lever av. Som mennesker flest har vi både boliglån og utgifter. Det er trangt økonomisk og vi sparer det vi kan til barnehagestart. Sist jeg arrangerte dette kostet det meg nesten 2500kr, inkludert alkohol, mat og pynt. Den gangen gikk det kjempefint, tenkte ikke over dette en gang, fordi inntekten og økonomien var så god. Nå vil denne utgiftsposten svi som bare det, og det vi gå utover barnet vårt som trenger en del klær og sko til barnehagestart. Vet også etter 5 års ekteskap at svigermor og svigerinne er fine på det. Kun det beste er godt nok og de legger ikke lokk på det hvis de er misfornøyde. Må sies at begge er født med sølvskje i munnen. Hva hadde du gjort? Anonymkode: d1b5c...0b9 jeg ville sagt det som det var og at dere dessuten pga corona ikke ønsker å samles så mange folk. 1
Mariss@68 Skrevet 14. mai 2021 #16 Skrevet 14. mai 2021 Om familien ikke forstår dette, hadde jeg blitt veldig skuffet. Hadde tatt en tlf til svigermor og sagt som det var. «Idiotene» over her kan selv prøve å leve på trygd! Da er det iallefall ikke penger til noe ekstra. Alternativet er å lage en enkel versjon, som ikke koster så mye. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #17 Skrevet 14. mai 2021 Så dumt mannen din ikke har tatt dette med familien sin for lange siden. Siden han er en uansvarlig feig dott, ville jeg tatt ansvaret selv! Hvor mye har dere råd til? Wienerpølser, saft og en toliter med is? Da blir det det! Hele verden kan ikke fly rundt som umodne tullinger! Her bør samværet tross alt være det viktige og er noen så frekk og nevne noe må du svare noe som feks «Ja, i år ble det slik, for som alle vet har vi mistet en inntekt. Set kunne mannen min ha valgt og ta opp med dere, men siden han ikke gjorde det, gjorde jeg det beste ut av situasjonen. Strengt talt burde dere også kunne ha tenkt dere til at dette ble for dyrt for oss. Men, der viktigste er da uansett samværet?!» Kos deg! Anonymkode: 2be8e...32a 17
Gjest Skogsalv Skrevet 14. mai 2021 #18 Skrevet 14. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg sitter med en klump i magen nå. Det er min tur til å arrangere 17.mai tapas og vi har virkelig ikke råd. Tidligere har dette vært en hyggelig greie i min familie, vi dekker på til tapas buffet på nasjonaldagen. Det går på rundgang mellom meg, svigerinnen og svigermor. Jeg har gjort det en gang før og det var kjempehyggelig, vi koste oss og hadde det fint sammen. Problemet i år er at vi har kjempedårlig råd. En av oss har vært arbeidsledig pga koronaen, arbeidsplassen min gikk konkurs og stengte ned. Rett før koronaen kom ble vi foreldre for første gang, dette er som dere sikkert skjønner en enorm utgiftspost. Det nærmer seg barnehagestart for minsten, jeg jobber nå som ringevikar mens jeg søker jobber. Mannens inntekt er den vi lever av. Som mennesker flest har vi både boliglån og utgifter. Det er trangt økonomisk og vi sparer det vi kan til barnehagestart. Sist jeg arrangerte dette kostet det meg nesten 2500kr, inkludert alkohol, mat og pynt. Den gangen gikk det kjempefint, tenkte ikke over dette en gang, fordi inntekten og økonomien var så god. Nå vil denne utgiftsposten svi som bare det, og det vi gå utover barnet vårt som trenger en del klær og sko til barnehagestart. Vet også etter 5 års ekteskap at svigermor og svigerinne er fine på det. Kun det beste er godt nok og de legger ikke lokk på det hvis de er misfornøyde. Må sies at begge er født med sølvskje i munnen. Hva hadde du gjort? Anonymkode: d1b5c...0b9 Du snakker med din familie og din mann med sin familie 🙂 Selvfølgelig skal ikke dere ha den utgiften når situasjonen er som den er ❤ Ingenting å skamme seg over ! ( svigermor og svigerinne får ta seg ei bolle 😉) Endret 14. mai 2021 av Skogsalv
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Skrevet 14. mai 2021 Kan du kontakte gjestene i dag og si at i år må dere dessverre gjøre det litt enklere, da dere har svært stramt budsjett siden en lønning har falt bort? Når det gjelder barnehagestart, kan du prøve å få tak i det meste brukt. Kan spare mye på det! (Men synes uansett utstyr til barnet er viktigere enn fancy tapas på 17.mai) Anonymkode: 4dac7...f73 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #20 Skrevet 14. mai 2021 Man må jo være åpent om slikt. Alle vil jo bidra om noen er i en vanskelig situasjon. Men nå blir det jo veldig siste liten, så er også dårlig gjort om noen andre må hive seg rundt og arrangere. Her har vi alle fall handlet inn alt, for å slippe trengsel i butikkene inn mot langhelgen. En mellomting kan jo være å be dem ta med alkohol. Eller gjør det enkelt. Det er fullt mulig å lage en rimelig 17.mai frokost. Bak to typer brød, lag egg i 2-3 varianter, godt med grønnsaker, og finn noen pakketilbud på ulike skinker. Mulig varme noen rimelige kyllingvinger, og lag en potetsalat. En pakke pølser og lomper om det er barn i selskapet. Kjøp to sekspakk med øl, og 3 flasker med cava. Det er rikelig - særlig når det er barn til stedet. Vil anslå dette koster 1/3 av de 2500 du nå har planlagt. Anonymkode: a0657...2f3 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå