AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Barnet vårt har senskader ift at h*n er traumatisert. Gikk helt fint, tilsynelatende, med skolegang etter hendelsene, men først nå, ett år etter begynner ting å slå inn. Nå er skolevegringen økt. Det siste halve året, gått fra en dag borte i uken til fulle uker. Nå er h*n på tredje uken hjemme. Har prøvd alt: Venner som kommer før skolen for å hente, vi har prøvd en venn, to venner sammen, vennen sammen med lærer, vennen sammen med miljøterapeut, helsesykepleier kommet, helsesykepleier ringt h*n før skoletid, lærer ringt....vi foreldre har selvsagt prøvd å følge, søsken gjør alt de kan osv... Vi vet snart ikke hva vi kan gjøre. Bare gi opp og si "ok, du får bare være hjemme". Det er en kamp hver eneste dag. Og ja, h*n er henvist BUP selvsagt og legen er aktiv. H*n lider av sterk angst og har selv bedt om medisiner. Men får 13 åringer angst dempende? Legen ville at BUP skulle avgjøre det. Vil veldig gjerne høre fra andre som står i det eller har opplevd det samme. Anonymkode: c201a...24f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Jeg har ingen erfaring, men klarer hen å gjøre skolearbeid hjemme? Isåfall kan det være en løsning ut skoleåret så presset ikke blir så stort akkurat nå? Anonymkode: 7648b...9f9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Får en 13 åring lov å være hjemme fra skolen uten at politiet kommer og henter barnet ?? Trodde det fortsatt var skoleplikt! Anonymkode: c5aee...443
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 Har dere hatt møte med skolen der dere i fellesskap, og helst sammen med barnet, skriver en plan for tilrettelegging? Dette skal gjøres. Det holder ikke bare å følge barnet til skolen, det må settes i gang tiltak på skolen også. Det er noe barnet rømmer fra, hva? Press? Krav? Et spesifikt fag? En lærer? En/flere elever? For mange inntrykk/lyder? Mangel på skjerming/pauser? Mangel på rolig oppholdssted? (jobber med skolevegring).. Anonymkode: c9ccc...2e4 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ingen erfaring, men klarer hen å gjøre skolearbeid hjemme? Isåfall kan det være en løsning ut skoleåret så presset ikke blir så stort akkurat nå? Anonymkode: 7648b...9f9 Ja gjør noe skolearbeid hjemme, men orker ikke så mye. Kan nok tenkes det er klokt å senke presset. Det ser ut til å gjøre vondt verre. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får en 13 åring lov å være hjemme fra skolen uten at politiet kommer og henter barnet ?? Trodde det fortsatt var skoleplikt! Anonymkode: c5aee...443 Hva slags gammeldags holdning er det? Og hva mener du med at politiet kommer og henter barn som er hjemme fra skolen? For du tenker det er helt naturlig at barnevernet kommer på banen, da, eller...? I alle dager. Barnet er sykt og har det vondt, og du snakker om politi...Jippi. Anonymkode: c201a...24f 28
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dere hatt møte med skolen der dere i fellesskap, og helst sammen med barnet, skriver en plan for tilrettelegging? Dette skal gjøres. Det holder ikke bare å følge barnet til skolen, det må settes i gang tiltak på skolen også. Det er noe barnet rømmer fra, hva? Press? Krav? Et spesifikt fag? En lærer? En/flere elever? For mange inntrykk/lyder? Mangel på skjerming/pauser? Mangel på rolig oppholdssted? (jobber med skolevegring).. Anonymkode: c9ccc...2e4 Står jo tydelig i hi at skolen er involvert🙄 Anonymkode: 94aef...a92 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere hatt møte med skolen der dere i fellesskap, og helst sammen med barnet, skriver en plan for tilrettelegging? Dette skal gjøres. Det holder ikke bare å følge barnet til skolen, det må settes i gang tiltak på skolen også. Det er noe barnet rømmer fra, hva? Press? Krav? Et spesifikt fag? En lærer? En/flere elever? For mange inntrykk/lyder? Mangel på skjerming/pauser? Mangel på rolig oppholdssted? (jobber med skolevegring).. Anonymkode: c9ccc...2e4 Tusen takk for et klokt innlegg. Nei, vi har ikke hatt møte med skolen/barnet ift dette. Jeg fikk en telefon av kontaktlærer som sier at de var flere lærere fra samme trinn som hadde satt seg ned og laget en slags plan. Oppfølging, kalte de det, og handlet bl.a om at kontaktlærer kom og hentet h*n. Og dette ble iverksatt. Men hverken vi eller barnet er tatt med i et slikt møte. Ønsker ikke utlevere for mye her, men barnet sliter ift traumer. Har derfor enkelte ting som gjør dagen vanskeligere, som noe av det du er inne på. Dette vet skolen om og det er gitt tilbud for å hjelpe rundt dette. Barnet ønsker fortsatt ikke å gå. Vi kan ikke dytte h*n fysisk heller, barnet nekter konstant. Veldig veldig tøff situasjon. Hva gjør man når "alt" er prøvd....? Siste forsøk på noe nå, er å skrive henvisning til PPT. Aner ikke om det har noe for seg. Anonymkode: c201a...24f 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Får en 13 åring lov å være hjemme fra skolen uten at politiet kommer og henter barnet ?? Trodde det fortsatt var skoleplikt! Anonymkode: c5aee...443 I Norge er det forøvrig ikke skoleplikt, men undervisningsplikt. Educate yourself. Anonymkode: 94aef...a92 27
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Står jo tydelig i hi at skolen er involvert🙄 Anonymkode: 94aef...a92 Det sto at folk fra skolen har vært med å følge barnet til skolen. Ingenting om andre tiltak. Som du ser av ts sitt siste svar så har ikke skolen hatt møte med familien hvor de har skrevet plan og satt igang tiltak heller.. det skal faktisk gjøres. Anonymkode: c9ccc...2e4 9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for et klokt innlegg. Nei, vi har ikke hatt møte med skolen/barnet ift dette. Jeg fikk en telefon av kontaktlærer som sier at de var flere lærere fra samme trinn som hadde satt seg ned og laget en slags plan. Oppfølging, kalte de det, og handlet bl.a om at kontaktlærer kom og hentet h*n. Og dette ble iverksatt. Men hverken vi eller barnet er tatt med i et slikt møte. Ønsker ikke utlevere for mye her, men barnet sliter ift traumer. Har derfor enkelte ting som gjør dagen vanskeligere, som noe av det du er inne på. Dette vet skolen om og det er gitt tilbud for å hjelpe rundt dette. Barnet ønsker fortsatt ikke å gå. Vi kan ikke dytte h*n fysisk heller, barnet nekter konstant. Veldig veldig tøff situasjon. Hva gjør man når "alt" er prøvd....? Siste forsøk på noe nå, er å skrive henvisning til PPT. Aner ikke om det har noe for seg. Anonymkode: c201a...24f Jobber selv som lærer og har en elev med samme type skolevegring som din ungdom. Foreldrene har prøvd alt. Vi har prøvd utrolig mye. Her er en del av det som har blitt prøvd: - daglig kontakt med hjemmet - eleven har mulighet til å gå hjem fra skolen om han ikke orker mer - tilrettelegging for vurderinger evt. bruke av det vi har - sosiallærer og helsesykepleier tett på - skolepsykolog - oppfølgingsmøter med skolepsykolog og helsesykepleier - henvisning til ppt og bup. (Dette er viktig!) - egne oppgaver som ikke er så store å gape over - at eleven ikke blir presset til skolearbeid på skolen om det er nok å bare være der - daglig skolemelding fra lærer - samtaler elev og lærer Det er små skritt hele veien. Vi har gått fra p ha en elev som så vidt var på skolen i 3 mnd, til at eleven dukker opp på skolen hver dag. Ikke like mye hver dag, men mer og mer. Noen dager får eleven gjort noe, andre dager ikke. Anonymkode: 94aef...a92 13
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det sto at folk fra skolen har vært med å følge barnet til skolen. Ingenting om andre tiltak. Som du ser av ts sitt siste svar så har ikke skolen hatt møte med familien hvor de har skrevet plan og satt igang tiltak heller.. det skal faktisk gjøres. Anonymkode: c9ccc...2e4 Når såpass mange personer ved en skole er involvert, så jobber skolen med dette. Møter på skoler har skjedd i liten grad all den tiden det har vært korona. Skolen kan ikke trylle, som ts skriver er dette pga traumer. Det må følges opp på en annen måte. Anonymkode: 94aef...a92 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for et klokt innlegg. Nei, vi har ikke hatt møte med skolen/barnet ift dette. Jeg fikk en telefon av kontaktlærer som sier at de var flere lærere fra samme trinn som hadde satt seg ned og laget en slags plan. Oppfølging, kalte de det, og handlet bl.a om at kontaktlærer kom og hentet h*n. Og dette ble iverksatt. Men hverken vi eller barnet er tatt med i et slikt møte. Ønsker ikke utlevere for mye her, men barnet sliter ift traumer. Har derfor enkelte ting som gjør dagen vanskeligere, som noe av det du er inne på. Dette vet skolen om og det er gitt tilbud for å hjelpe rundt dette. Barnet ønsker fortsatt ikke å gå. Vi kan ikke dytte h*n fysisk heller, barnet nekter konstant. Veldig veldig tøff situasjon. Hva gjør man når "alt" er prøvd....? Siste forsøk på noe nå, er å skrive henvisning til PPT. Aner ikke om det har noe for seg. Anonymkode: c201a...24f Høres ut som fine lærere, men her må skoleledelsen kobles på. Du og barnet skal ha møte med rektor/inspektør og skolens helsesykepleier i første omgang. PPT kan absolutt kobles på nå ja. PPT kan snakke med barnet om hva barnet trenger av tilrettelegging for å kanskje klare å være på skolen, samt observere undervisningen for å sjekke at det faktisk blir tilrettelagt. Skal barnet ha hjemmeundervisning er det også PPT som skriver et avvik fra ordinær opplæring og er behjelpelige med å planlegge løpet sammen med dere og skolen. Anonymkode: c9ccc...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som fine lærere, men her må skoleledelsen kobles på. Du og barnet skal ha møte med rektor/inspektør og skolens helsesykepleier i første omgang. PPT kan absolutt kobles på nå ja. PPT kan snakke med barnet om hva barnet trenger av tilrettelegging for å kanskje klare å være på skolen, samt observere undervisningen for å sjekke at det faktisk blir tilrettelagt. Skal barnet ha hjemmeundervisning er det også PPT som skriver et avvik fra ordinær opplæring og er behjelpelige med å planlegge løpet sammen med dere og skolen. Anonymkode: c9ccc...2e4 Skolens ledelse er koblet på selvom det ikke har vært et fysisk møte. Etterspør møte, selvom det er på teams. Skolevegring er et økende problem og noe skolene jobber hardt med. Samtidig har vi ikke utømmelige ressurser. Anonymkode: 94aef...a92 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 Tenk om alle lærere hadde vært som de som jobber aktivt med skolevegring i tråden ❤️ Anonymkode: c4314...f8c 10
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #15 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når såpass mange personer ved en skole er involvert, så jobber skolen med dette. Møter på skoler har skjedd i liten grad all den tiden det har vært korona. Skolen kan ikke trylle, som ts skriver er dette pga traumer. Det må følges opp på en annen måte. Anonymkode: 94aef...a92 Det er store forskjeller i hvordan skolene behandler vegringsproblematikk. Når de ikke har hatt møte med skoleledelsen engang, så lukter det for dårlig oppfølging. Man trenger ofte skolen med seg som koordinator for å få fortgang både hos PPT og BUPA. For traumer er BUPA rett instans, men mange kommuner vil ha henvisning til PPT først, nærmest som rutine. Skolene har blitt bedt om å prioritert viktige saker som skolevegring og bv-saker hele perioden, så det skal være rom for møter jo. Enten digitalt eller fysisk. Oslo er muligens unntaket. Anonymkode: c9ccc...2e4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #16 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skolens ledelse er koblet på selvom det ikke har vært et fysisk møte. Etterspør møte, selvom det er på teams. Skolevegring er et økende problem og noe skolene jobber hardt med. Samtidig har vi ikke utømmelige ressurser. Anonymkode: 94aef...a92 Jeg vet det. Jeg jobber som undervisningsinspektør, og jobber med skolevegringssaker. Det skal skrives en tiltaksplan er det jeg sier, det er et minimum. Anonymkode: c9ccc...2e4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #17 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenk om alle lærere hadde vært som de som jobber aktivt med skolevegring i tråden ❤️ Anonymkode: c4314...f8c Det jobbes mye med dette på skoler rundt forbi. Vi har hatt flere tilfeller hos oss. Ofte er det noe psykisk eleven sliter med. Depresjon, angst, traumer osv. Jeg jobber i Osloskolen hvor mye har vært stengt, dette hjelper ikke på motivasjonen til disse elevene, som trenger et sted å være hver dag de dagene de orker å komme. Når vi har en skolevegringssak på et trinn, så blir alle lærere involvert på det trinnet oppdatert på dette på ukes trinnmøte sammen med ledelsen og sosiallærer. Det prøves hele tiden ut tiltak. Kontaktlærer og sosiallærer er i direkte kontakt med foresatte og elev daglig. Miljøarbeidere, faglærere, ledelse, helsesykepleier, skolespsykolog osv. er noen av de som jobber med tiltak rundt eleven på ulike måter. Det er veldig bra at legen er koblet inn og at det er henvist til bup. Selvom vi jobber hardt på skolen, så stenger også skolen dørene for dagen og i helgene. Anonymkode: 94aef...a92 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #18 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er store forskjeller i hvordan skolene behandler vegringsproblematikk. Når de ikke har hatt møte med skoleledelsen engang, så lukter det for dårlig oppfølging. Man trenger ofte skolen med seg som koordinator for å få fortgang både hos PPT og BUPA. For traumer er BUPA rett instans, men mange kommuner vil ha henvisning til PPT først, nærmest som rutine. Skolene har blitt bedt om å prioritert viktige saker som skolevegring og bv-saker hele perioden, så det skal være rom for møter jo. Enten digitalt eller fysisk. Oslo er muligens unntaket. Anonymkode: c9ccc...2e4 Det er skolen som henviser til ppt. Dette gjøres via ressursteam hvor sos ped og ledelse er tilstede. Dette er vanlig i blant annet Osloskolen. At en ledelse ved en skole ikke er oppdatert på hva som skjer på en skole høres merkelig ut all den tid det er satt i gang tiltak. Man har tross alt trinnmøter/teammøter hver uke med nærmeste leder. Anonymkode: 94aef...a92 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #19 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er store forskjeller i hvordan skolene behandler vegringsproblematikk. Når de ikke har hatt møte med skoleledelsen engang, så lukter det for dårlig oppfølging. Man trenger ofte skolen med seg som koordinator for å få fortgang både hos PPT og BUPA. For traumer er BUPA rett instans, men mange kommuner vil ha henvisning til PPT først, nærmest som rutine. Skolene har blitt bedt om å prioritert viktige saker som skolevegring og bv-saker hele perioden, så det skal være rom for møter jo. Enten digitalt eller fysisk. Oslo er muligens unntaket. Anonymkode: c9ccc...2e4 I Oslo har det kun vært tillatt med teamsmøter denne perioden. Anonymkode: 94aef...a92 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #20 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet det. Jeg jobber som undervisningsinspektør, og jobber med skolevegringssaker. Det skal skrives en tiltaksplan er det jeg sier, det er et minimum. Anonymkode: c9ccc...2e4 Det er nok skrevet en tiltaksplan om det er satt i gang tiltak slik ts beskriver. Flott at du er undervisningsinspektør. Har jobbet ved tre osloskoler, ledelsen er alltid involvert og oppdatert, selvom det er kontaktlærer som videreformidler informasjonen til foresatte. Noe annet høres rart ut all den tid det er satt i gang tiltak. Anonymkode: 94aef...a92 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå