AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Ja, hvis det var ditt barn som ble for syk til å fullføre utdanning? Og for syk til å jobbe? Jeg gikk fra å ha 3 aktive og skoleflinke barn, til å få en alvorlig syk tenåring. Tøff prosess. Å miste alle vanlige ungdomsaktiviteter, ikke kunne være med ut på fest. Men aller værst å ikke kunne gå på skolen, eller være en del av den vanlige ungdomshverdagen. For ikke å snakke om smertene, som gjør noen dager nesten uutholdelige. Eller å måtte inn på sykehus, igjen. Må innrømme at jeg nesten hadde unnet det syke barnet mitt høyere utbetalinger enn de andre. Siden h*n alltid vil ha høyere utgifter. Både medisinsk, til bolig og i matveien. Så for meg er det bare helt uforståelig at noen kan mene at ung ufør bør bort. Den burde heller heves. Tenk så mye vi vinner hver dag, vi som er friske. Anonymkode: 61ec7...454 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Jeg mener at ung ufør skal vekk og at den ordinære uføretrygden økes for alle, enten de blir uføretrygdet når de er 23 eller når de er 33. Anonymkode: 5c84f...026 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, hvis det var ditt barn som ble for syk til å fullføre utdanning? Og for syk til å jobbe? Jeg gikk fra å ha 3 aktive og skoleflinke barn, til å få en alvorlig syk tenåring. Tøff prosess. Å miste alle vanlige ungdomsaktiviteter, ikke kunne være med ut på fest. Men aller værst å ikke kunne gå på skolen, eller være en del av den vanlige ungdomshverdagen. For ikke å snakke om smertene, som gjør noen dager nesten uutholdelige. Eller å måtte inn på sykehus, igjen. Må innrømme at jeg nesten hadde unnet det syke barnet mitt høyere utbetalinger enn de andre. Siden h*n alltid vil ha høyere utgifter. Både medisinsk, til bolig og i matveien. Så for meg er det bare helt uforståelig at noen kan mene at ung ufør bør bort. Den burde heller heves. Tenk så mye vi vinner hver dag, vi som er friske. Anonymkode: 61ec7...454 Jeg synes ikke ung ufør skal vekk, de som får det har ikke hatt noe mulighet til å tjene penger og dermed få dratt opp uførestønad. Men samtidig syns jeg ufør generelt bør økes, både for ung ufør og "vanlig" ufør. De bør ha såpass at de kan spise skikkelig mat og ha ordentlig klær på kroppen, og et ok sted å bo... Anonymkode: 20597...352 10
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 Vi har heldigvis forsikring. Ønsker bare å formidle at alle kan oppleve dette. Det er så lett å ha sterke meninger om trygd og qykdom, før man sitter der selv. Anonymkode: 61ec7...454 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Men hvorfor er det bare noen utvalgte ungdommer i ditt barns situasjon som fortjener økonomisk trygghet, mens de andre skal leve hele livet på minstesats? Anonymkode: 18543...5a9 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Synes ung ufør burde fjernes, og minstesatsen økes opp til det som er ung ufør i dag. Jeg er selv ufør, jobbet i 25 år før jeg ble syk, i starten da jeg ble syk, satte jeg meg på skolebenken, for å omskolere meg. Men ble jo gradvis bare sykere og sykere. Så da jeg ble for syk til å jobbe mer, så hadde jeg bare jobbet deltid de årene jeg studerte. Og endte derfor opp med minstesats. Jeg ble straffet for å prøve å holde meg i arbeidslivet. Og hvorfor mener du at jeg som jobbet i 25 år, skal ha mindre uføretrygd enn barnet ditt? Kan og legge til at mine sykdommer fikk jeg som barn, men de har grdvis blitt verre. Så jeg har jo aldri kunne få forsikring heller. Anonymkode: 50bc8...c1a 7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, hvis det var ditt barn som ble for syk til å fullføre utdanning? Og for syk til å jobbe? Jeg gikk fra å ha 3 aktive og skoleflinke barn, til å få en alvorlig syk tenåring. Tøff prosess. Å miste alle vanlige ungdomsaktiviteter, ikke kunne være med ut på fest. Men aller værst å ikke kunne gå på skolen, eller være en del av den vanlige ungdomshverdagen. For ikke å snakke om smertene, som gjør noen dager nesten uutholdelige. Eller å måtte inn på sykehus, igjen. Må innrømme at jeg nesten hadde unnet det syke barnet mitt høyere utbetalinger enn de andre. Siden h*n alltid vil ha høyere utgifter. Både medisinsk, til bolig og i matveien. Så for meg er det bare helt uforståelig at noen kan mene at ung ufør bør bort. Den burde heller heves. Tenk så mye vi vinner hver dag, vi som er friske. Anonymkode: 61ec7...454 Syns vanlig og ung ufør burde økes. Det er ikke mye penger. Og veldig dumt at du mister barnepengene når du er sammrn med barnefar. De pengene hadde gått til klær, sko, aktiviteter, osv for barna. Anonymkode: dbaa7...70a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 Her går mitt barn også mot ung ufør når hun er ferdig med videregående. Livet der en stadig er innlagt på sykehus, er tøft. Anonymkode: 511e9...757
velociraptor Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes ung ufør burde fjernes, og minstesatsen økes opp til det som er ung ufør i dag. ... Anonymkode: 50bc8...c1a Helt enig! 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 Hvorfor vil barnet ditt alltid ha høyere utgifter til bolig og i matveien enn friske personer? En uføretrygdet person bruker mindre penger på andre ting som familie og reiser og klær og bil osv. Anonymkode: 2d302...582 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvorfor vil barnet ditt alltid ha høyere utgifter til bolig og i matveien enn friske personer? En uføretrygdet person bruker mindre penger på andre ting som familie og reiser og klær og bil osv. Anonymkode: 2d302...582 Kanskje fordi det ligger i sykdomsforløpet? Og for å være helt ærlig, hvorfor mener du uføre trenger mindre penger til f.eks klær og bil? Akkurat nå er det lite trolig at min ungdom kan få bil eller noengang ta fly. Men, vi håper jo dette kan forandre seg litt. Anonymkode: 61ec7...454 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 Jeg synes et tillegg til de som går rett ut i voksenlivet som ufør er riktig, da de ikke har hatt noen mulighet til å spare seg opp noe som helst her i livet. Jeg har to familiemedlemmer som er uføre. Én ung ufør, og én som ble ufør i 40-årene. Den som ble ufør senere i livet er gift, har barn, hytte og hus. Den som er ung ufør eier i nåla i veggen, og har ingen fremtidsutsikter for å kunne gjøre det heller. Anonymkode: 3fca1...af7 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes et tillegg til de som går rett ut i voksenlivet som ufør er riktig, da de ikke har hatt noen mulighet til å spare seg opp noe som helst her i livet. Jeg har to familiemedlemmer som er uføre. Én ung ufør, og én som ble ufør i 40-årene. Den som ble ufør senere i livet er gift, har barn, hytte og hus. Den som er ung ufør eier i nåla i veggen, og har ingen fremtidsutsikter for å kunne gjøre det heller. Anonymkode: 3fca1...af7 Nettopp! Er for så vidt enig i at det skal lønne seg å jobbe, men så har vi dem som pga ulykke eller sykdom aldri vil kunne jobbe seg opp rettigheter. Hadde det ikke vært ok om de uheldige i hvert fall kunne fått en god, økonomisk start? Anonymkode: 61ec7...454 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #14 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Synes ung ufør burde fjernes, og minstesatsen økes opp til det som er ung ufør i dag. Jeg er selv ufør, jobbet i 25 år før jeg ble syk, i starten da jeg ble syk, satte jeg meg på skolebenken, for å omskolere meg. Men ble jo gradvis bare sykere og sykere. Så da jeg ble for syk til å jobbe mer, så hadde jeg bare jobbet deltid de årene jeg studerte. Og endte derfor opp med minstesats. Jeg ble straffet for å prøve å holde meg i arbeidslivet. Og hvorfor mener du at jeg som jobbet i 25 år, skal ha mindre uføretrygd enn barnet ditt? Kan og legge til at mine sykdommer fikk jeg som barn, men de har grdvis blitt verre. Så jeg har jo aldri kunne få forsikring heller. Anonymkode: 50bc8...c1a Du har valgt det yrket helt selv. Du har hatt 25 år på å gå skole og få deg bedre jobb. Vi på ung ufør har ikke fått den sjansen, mange har så vidt gått ferdig grunnskolen. Du har hatt 25 år med normal liv, med jobb og fritid og alt som kommer med. 25 år med hele verden av muligheter foran deg og du valgte selv det yrket du valgte og det livet du levde før du ble ufør. Jeg fikk 6 år med normal hverdag. Fra fødsel til 1. klasse, da var livet mitt normalt. Etter det så ble det et helvete på jord, både fysisk og psykisk men aller mest psykisk. Jeg ble ødelagt av traumer, overgrep, mishandling og omsorgssvikt. Samtidig som at jeg var sykehusbarn på grunn av en fysisk sykdom fra fødsel av og som ble verre da jeg var 8 år. De fleste på ung ufør har heller ikke hatt mulighet for forsikring. Anonymkode: f065c...d47 4
altflyter Skrevet 14. mai 2021 #15 Skrevet 14. mai 2021 (endret) Det er nok av mennesker som heller ikke har hatt muligheten til å jobbe seg opp. Mange blir syk lenge før fylte 26, men ender opp på vanlig ufør minstesats fordi de ikke er «syk nok». Definisjonen «syk nok» er tilsynelatende fullstendig overlatt til tilfeldighetene. Slik det er nå, er ung ufør et lotteri som er forbeholdt dem som har flaks. Det er derfor meg og mange andre syntes ung ufør burde avvikles og alle uføre burde fått sats tilsvarende ung ufør. Alle fortjener en sum det er mulig å leve av. Jeg blir uvel av å lese om folk som mener «alle» som blir ufør og er eldre enn 26 har hatt muligheten til å jobbe seg opp. Det er en mangel på forståelse for andre mennesker. Mange har vært syke og jobbet deltid fordi det var det de klarte. Ikke alle kan ta høyere utdanning, ikke alle har muligheten til å «bare» få seg en bedre betalt jobb. Mange ble også syk lenge før aldersgrensen, men får ikke ung ufør. Alle fortjener et verdig liv og derfor burde ung ufør fjernes og så kunne vi heller økt satsene slik at alle som blir syke får en sum det er mulig å leve av. Endret 14. mai 2021 av altflyter Skrivefeil 4
GammelKaktus Skrevet 14. mai 2021 #16 Skrevet 14. mai 2021 altflyter skrev (2 minutter siden): Det er nok av mennesker som heller ikke har hatt muligheten til å jobbe seg opp. Mange blir syk lenge før fylte 26, men ender opp på vanlig ufør minstesats fordi de ikke er «syk nok». Definisjonen «syk nok» er tilsynelatende fullstendig overlatt til tilfeldighetene. Slik det er nå, er ung ufør et lotteri som er forbeholdt dem som har flaks. Det er derfor meg og mange andre syntes ung ufør burde avvikles og alle uføre burde fått sats tilsvarende ung ufør. Alle fortjener en sum det er mulig å leve av. Jeg blir uvel av å lese om folk som mener «alle» som blir ufør og er eldre enn 26 har hatt muligheten til å jobbe seg opp. Det er en mangel på forståelse for andre mennesker. Mange har vært syke og jobbet deltid fordi det var det de klarte. Ikke alle kan ta høyere utdanning, ikke alle har muligheten til å «bare» få seg en bedre betalt jobb. Alle fortjener et verdig liv og derfor burde ung ufør fjernes og så kunne vi heller økt satsene slik at alle som blir syke får en sum det er mulig å leve av. Kunne ikke sagt det bedre selv. 2
altflyter Skrevet 14. mai 2021 #17 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du har valgt det yrket helt selv. Du har hatt 25 år på å gå skole og få deg bedre jobb. Vi på ung ufør har ikke fått den sjansen, mange har så vidt gått ferdig grunnskolen. Du har hatt 25 år med normal liv, med jobb og fritid og alt som kommer med. 25 år med hele verden av muligheter foran deg og du valgte selv det yrket du valgte og det livet du levde før du ble ufør. Jeg fikk 6 år med normal hverdag. Fra fødsel til 1. klasse, da var livet mitt normalt. Etter det så ble det et helvete på jord, både fysisk og psykisk men aller mest psykisk. Jeg ble ødelagt av traumer, overgrep, mishandling og omsorgssvikt. Samtidig som at jeg var sykehusbarn på grunn av en fysisk sykdom fra fødsel av og som ble verre da jeg var 8 år. De fleste på ung ufør har heller ikke hatt mulighet for forsikring. Anonymkode: f065c...d47 Jeg kjenner jeg blir lei meg av disse diskusjonene. Jeg er privilegert og i jobb på tross av at jeg har hatt min del utfordringer i livet. Da finner jeg det ekstra fortvilende at noen uføre sitter på sin høye hest og sier at alle som ble ufør på ordinær minstesats er i den situasjonen på grunn av dårlige valg. Det er en holdning jeg finner sjokkerende og trist. Jeg vet selv at jeg er heldig som kan stå i jobb på tross av utfordringer og forstår at det ikke handler om vond vilje fordi ikke alle klarer det. Når man er ufør selv burde man være den første til å forstå at det ikke «bare» er å gjøre ting annerledes. Verden er ikke sort hvitt og alle har ikke de samme mulighetene selv om det sikkert er lett å tenke slik. Du vet ingenting om årsakene til at andres liv ble som de ble. Du vet ingenting om hvilken sjanse de hadde eller ikke hadde. Jeg forstår at du har hatt et tøft liv, men det er du ikke alene om og jeg syntes du bør tenke litt igjennom hvordan du uttrykker deg. Alle har ikke mulighet til å jobbe seg opp selv om det sikkert er fristende å tenke sånn. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #18 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du har valgt det yrket helt selv. Du har hatt 25 år på å gå skole og få deg bedre jobb. Vi på ung ufør har ikke fått den sjansen, mange har så vidt gått ferdig grunnskolen. Du har hatt 25 år med normal liv, med jobb og fritid og alt som kommer med. 25 år med hele verden av muligheter foran deg og du valgte selv det yrket du valgte og det livet du levde før du ble ufør. Jeg fikk 6 år med normal hverdag. Fra fødsel til 1. klasse, da var livet mitt normalt. Etter det så ble det et helvete på jord, både fysisk og psykisk men aller mest psykisk. Jeg ble ødelagt av traumer, overgrep, mishandling og omsorgssvikt. Samtidig som at jeg var sykehusbarn på grunn av en fysisk sykdom fra fødsel av og som ble verre da jeg var 8 år. De fleste på ung ufør har heller ikke hatt mulighet for forsikring. Anonymkode: f065c...d47 Ser at barnet mitt har fått bedre kort på veien enn deg ❤ Men det er uansett tøft å falle ut av hverdagen, og ikke lett å bli syk som ungdom. Her klarte ikke en gang ungdommen å fullføre grunnskolen. Og det føles på en måte som h*n mister de viktige årene. Og at det blir veldig mye å ta igjen, om man blir friskere. Har en venninne som ble ufør som 28 åring, og hun sier i hvertfall selv at hun er veldig glad for at hun fikk en frisk studietid og en utdanning i bunn Anonymkode: 61ec7...454 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Skrevet 14. mai 2021 Dette er en av grunnene til at du burde hatt forsikring på barnet fra det ble født. Da hadde h*n fått høyere utbetaling. Vi betaler gledelig 400kr i mnd for å sikre oss det, og eventuelle utgifter med tilrettelagt bolig osv. Anonymkode: f59d7...823
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #20 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er en av grunnene til at du burde hatt forsikring på barnet fra det ble født. Da hadde h*n fått høyere utbetaling. Vi betaler gledelig 400kr i mnd for å sikre oss det, og eventuelle utgifter med tilrettelagt bolig osv. Anonymkode: f59d7...823 Og jeg er en som har uføretrygd med ung ufør tillegget og er skuffet over at foreldrene mine ikke prioriterte forsikring, så jeg kunne hatt mer å leve av. Uføretidspunktet mitt ble satt til jeg var 16 år. Anonymkode: f59d7...823
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå