Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har tatt keisersnitt på sykehuset i Tønsberg? Hvordan var prosessen der, hvor lenge før termin blir vanligvis keisersnitt foretatt der? Må man ha mange samtaler i forkant?

Anonymkode: 86f99...781

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ha det planlagt med barn nr to. Ingen samtale eller noe, annet enn at de informerte om hvorfor (komplikasjoner ved første) og hvordan det foregår. Denne samtalen var noen uker etter ultralyden. Jordmor sa på ultralyd at jeg skulle ha keisersnitt og satte opp til informasjon hos legen da noen uker senere. De tok også ultralyd på denne samtalen forresten, men det var for å sjekke barnet i samme slengen. Fikk dato i posten i uke 34 tror jeg det var, satt opp 10 dager før termin. Ble komplikasjoner, så det ble tatt tre uker før termin akutt i stedet. 

Anonymkode: 362bb...1fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg måtte ha det planlagt med barn nr to. Ingen samtale eller noe, annet enn at de informerte om hvorfor (komplikasjoner ved første) og hvordan det foregår. Denne samtalen var noen uker etter ultralyden. Jordmor sa på ultralyd at jeg skulle ha keisersnitt og satte opp til informasjon hos legen da noen uker senere. De tok også ultralyd på denne samtalen forresten, men det var for å sjekke barnet i samme slengen. Fikk dato i posten i uke 34 tror jeg det var, satt opp 10 dager før termin. Ble komplikasjoner, så det ble tatt tre uker før termin akutt i stedet. 

Takk for svar. Hvordan var oppholdet ditt der etterpå? Hvor mange netter var du der, og fikk barnefar overnatte der?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Hvordan var oppholdet ditt der etterpå? Hvor mange netter var du der, og fikk barnefar overnatte der?

Alt var helt supert, både innleggelsen før snittet, selve snittet og tiden etter. Kjempefine folk som ga god hjelp. Jeg var en uke. Det var på grunn av komplikasjoner som ikke handlet om verken meg eller snittet. Hadde ikke det vært slik, kunne jeg reist etter 2-3 døgn. Barnefar var med hele veien og vi fikk familierom. De har få familierom, så er ikke alltid slik. 
Vet om venninner som har født der som ikke fikk familierom. Og om venninner som har ønsket seg keisersnitt som ikke fikk det. De var på samtale med jordmor og gynekolog tror jeg..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alt var helt supert, både innleggelsen før snittet, selve snittet og tiden etter. Kjempefine folk som ga god hjelp. Jeg var en uke. Det var på grunn av komplikasjoner som ikke handlet om verken meg eller snittet. Hadde ikke det vært slik, kunne jeg reist etter 2-3 døgn. Barnefar var med hele veien og vi fikk familierom. De har få familierom, så er ikke alltid slik. 
Vet om venninner som har født der som ikke fikk familierom. Og om venninner som har ønsket seg keisersnitt som ikke fikk det. De var på samtale med jordmor og gynekolog tror jeg..

så fint at det gikk bra til slutt. :) Hvorfor fikk ikke venninner keisersnitt? Jeg trodde ingen skal tvinges til å føde? Jeg har hatt keisersnitt for noen år siden, men på St.Olavs, så har ingen erfaring med prosessen her i Tønsberg. Håper det går i orden. Hadde du samtale med jordmor eller gynekolog, eller begge?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

så fint at det gikk bra til slutt. :) Hvorfor fikk ikke venninner keisersnitt? Jeg trodde ingen skal tvinges til å føde? Jeg har hatt keisersnitt for noen år siden, men på St.Olavs, så har ingen erfaring med prosessen her i Tønsberg. Håper det går i orden. Hadde du samtale med jordmor eller gynekolog, eller begge?

Har man blitt gravid kan man tvinges til å føde såklart. Det er heldigvis ikke selvbestemt ks i Norge. 

Anonymkode: f2e62...e1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har man blitt gravid kan man tvinges til å føde såklart. Det er heldigvis ikke selvbestemt ks i Norge. 

Fy f. Snakk om kvinneforakt.

Anonymkode: cb08b...f27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring ifht oppfølging dagene etter keisersnittet der. ( 1.gangsfødende)  Hastekeisersnitt,,,( sykt barn ) 

Jeg visste ingenting....😅Fikk EN Paracet i etterkant ....🥶,,, ingen fortalte om at man blir forstoppet etter keisersnitt,,,som løses med Laktulose.  Store smerter da jeg ikke kom på do på en uke ( i tillegg  til operasjonssåret) 

Bodde 10 uker på nyfødt intensiv.  Mye å sette fingeren på DER !!! Dårlig oppfølging av barnet gjennom 3 år i etterkant,,,så dårlig at vi flyttet ! 

2.barn født med keisersnitt på Drammen sykehus ! Himmelrike i forhold ❤ Smertestillende,hjelp til å starte ammeprosess ( ikke på Tønsberg) og flotte sykepleiere og leger . På Tønsberg har de DÅRLIG TID 🙄 og man blir lite sett! ( noen flinke,,,men mye rart 🙄,,, ) 

Min erfaring...🤷‍♀️

Anonymkode: 6eb26...726

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe spesielt at de hadde dårlig tid i Tønsberg. Det kan hende på alle steder hvor det er fødsler, fordi mange føder på samme tid.
Jeg fikk barn med ks på Tønsberg for 40 år siden. Hadde firemannsrom før ks og tomannsrom etterpå. Hadde fått svangerskapsforgiftning, så de prøvde å få ned blodtrykket før ks. Planlagt ks pga av for trangt bekken. Fedrene kom på visitt 1 time på kvelden. Fedrene ventet i gangen mens mor hadde ks, så fikk far ha barnet litt før de måtte reise hjem igjen og komme på visitt på kvelden. Blitt stor forskjell på fødsler før og nå.

Anonymkode: 7382e...71c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Fy f. Snakk om kvinneforakt.

Anonymkode: cb08b...f27

Hva da? At man må føde normalt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg hadde ordinær ultralyd hvor de sjekket baby og satte termin og sånn med jordmor. Hun sa at jeg skulle ha keisersnitt (det stod i journal fra første fødsel at jeg måtte og jeg visste jo det også), så da satte hun meg opp hos lege (gynekolog).. Det er jo lege som bestiller det. Gynekologen sjekket også baby da jeg først var der og snakket bare om hvordan ting foregår ved planlagt snitt. Jeg kunne ikke føde vaginalt, så det var ikke tema.

Venninner som har fått avslag på keisersnitt har fått det fordi de ikke har en medisinsk grunn til det. De er ganske strenge på sykehuset, man får ikke keisersnitt fordi man har lyst. Ei venninne ønsket seg planlagt snitt fordi første ble hastesnitt, men måtte føde andre vaginalt. Det gikk forøvrig veldig bra. Hun hadde samtaler med både lege og jordmor flere ganger, men fikk ikke velge. Hun fikk en god plan og en fin fødsel. Annen venninne ønsket keisersnitt grunnet seteleie, men fikk ikke det fordi bekkenet var stort nok og ungen passe stor. Hun fødte vaginalt i sete og det gikk også fint.

Man har ikke rett til å bestemme forløsning selv. Kvinnen har rett til å bli hørt, men ikke til å bestemme. Dersom man kan føde vaginalt, ønsker de jo det siden det er best for mor og barn. Det er litt varierende fra sykehus til sykehus hvor strenge de er på det, men Tønsberg er strenge på det (med god grunn)!

Alt var helt upåklagelig da jeg fikk barn der, kjempegod oppfølging hele veien

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...