AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Har nok en gang startet livsstilsendring, men blir veldig usikker på om det funker som det skal. Ligger på 1600 kcal maks om dagen. Og forbrenner en del på trening. Ca. 600 kcal i gjennomsnitt 5 dager i uka. Tidligere har vekten gått raskt ned, men de siste årene stopper det stort sett etter få uker og da daler selvfølgelig motivasjonen. Er det rett og slett alderen som gjør at det går langsommere nå enn før? 1.68 og 78 kg. Anonymkode: f69ef...d4f
PM75 Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Jeg merker i alle fall stor forskjell på hvor lett jeg gikk ned før og hvor krevende det er nå som jeg har vippet 40! 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Spis litt mer og se lengre fram. Kroppen går på sparebluss når du spiser så lite. Og du klarer heller ikke å nyttegjøre deg treningen. Når det er sagt så er ikke 168/78 spesielt ille. Vær aktiv, fortsett å tren og ha som absolutt mål å ikke gå opp så kommer du til å føle deg sunn og frisk lenge. Anonymkode: f1cf0...5c3 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 alder i seg selv gir ikke så mye lavere forbrenning, og i hvert fall ikke når du er 39. Når du kommer i overgangsalderen vil du nok merke det noe, men når du er 39 bør du lete etter andre forklaringer. Anonymkode: d8a99...134 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Alderen i seg selv har ikke så mye å si, men det er jo et lite utslag. NHI's kalorikalkulator sier at jeg nå som 39-åring trenger mellom hundre og to hundre kalorier mindre per dag enn en 19-åring med samme vekt, høyde og aktivitetsnivå. Ikke så mye, med andre ord, men nok til at man ikke kan kjøre akkurat den samme dietten om man vil gå ned like raskt. Kanskje du også har litt mindre energi og stå-på-vilje nå? Jeg føler selv at jeg har topp helse, men samtidig har jeg nok ikke det energinivået jeg hadde da jeg var yngre. Anonymkode: 9fe6d...668 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 Mulig du feilberegner hvor mange kalorier di forbrenner ved trening? De 1600 du spiser - er det før eller etter de 600? Dvs - spiser du 2200 men trekker fra 600 pga treningen? Anonymkode: f73a4...b60
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mulig du feilberegner hvor mange kalorier di forbrenner ved trening? De 1600 du spiser - er det før eller etter de 600? Dvs - spiser du 2200 men trekker fra 600 pga treningen? Anonymkode: f73a4...b60 Neida, spiser aldri treningskaloriene. Skjønner at man fort kan gå i fella der😊 Anonymkode: f69ef...d4f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 Jeg er et par år eldre enn deg, og merker selv at det er vanskeligere å gå ned nå enn det var for ti år siden. Jeg spiser 1500 om dagen, trener 3 dager i uka men går 12K skritt hver dag. For at jeg skal gå ned må jeg være veldig streng. Jeg veier absolutt alt jeg spiser, selv om det bare er «smakebiter». Jeg går også ned saktere enn før. var hos legen for et par uker siden og spurte om akkurat dette, og legen sa at det var hormonelt at det er tyngre å gå ned jo eldre du blir. Men det er fortsatt fysikkens lover som gjelder: spiser du mindre enn du forbruker går du ned. Men du må kanskje nedjustere med 100-200 kalorier. Jeg har gått ned 12 kilo siden januar og når forhåpentligvis målvekt om 4 uker,/0 det er mulig ! 👍🏼 Anonymkode: fb4d8...336 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er et par år eldre enn deg, og merker selv at det er vanskeligere å gå ned nå enn det var for ti år siden. Jeg spiser 1500 om dagen, trener 3 dager i uka men går 12K skritt hver dag. For at jeg skal gå ned må jeg være veldig streng. Jeg veier absolutt alt jeg spiser, selv om det bare er «smakebiter». Jeg går også ned saktere enn før. var hos legen for et par uker siden og spurte om akkurat dette, og legen sa at det var hormonelt at det er tyngre å gå ned jo eldre du blir. Men det er fortsatt fysikkens lover som gjelder: spiser du mindre enn du forbruker går du ned. Men du må kanskje nedjustere med 100-200 kalorier. Jeg har gått ned 12 kilo siden januar og når forhåpentligvis målvekt om 4 uker,/0 det er mulig ! 👍🏼 Anonymkode: fb4d8...336 Godt jobba. Er redd for å legge meg for lavt. Tenker at det blir vanskligere å holde vekta nede etterpå om jeg legger meg for lavt. Spiste du 1500 kcal når du startet også? Kan jeg spørre hvor høy du er og hvor mye du veier? Anonymkode: f69ef...d4f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Godt jobba. Er redd for å legge meg for lavt. Tenker at det blir vanskligere å holde vekta nede etterpå om jeg legger meg for lavt. Spiste du 1500 kcal når du startet også? Kan jeg spørre hvor høy du er og hvor mye du veier? Anonymkode: f69ef...d4f Jeg er 167 og startet på 73 kilo. Jeg har kjørt 1500 hele veien. Eneste unntak er dager med veldig mye trening, da har det hendt at jeg ligger på 1700. Jeg er blitt veldig flink til å spise mat som er sunt og fyller magen godt, men som ikke har kalorier, som f.eks squash. Har også måttet ta andre grep for å holde kaloriene nede, som å erstatte alt brød med knekkebrød og unngå all sjokolade og godteri. Ikke fordi jeg ikke kan spise det, men fordi jeg øbsker å bruke kaloriene på matt som metter. Av samme grunn har jeg sluttet med alkohol også, før drakk jeg et par glass vin nesten daglig. hvis du synes 1500 er for lite kan du godt øke til 1700-1900, men du vil jo oppleve en saktere progresjon (jeg mister gjerne motivasjon da...). Anonymkode: fb4d8...336
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 Jeg har gått ned 20 kg det siste året, ingen diett eller kaloritelling. Spiste mindre og byttet feks potetgull med popcorn, gikk ned fra 78 til 58. 162 høy og 50 år. Anonymkode: ca79e...e2e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 Jeg er noen år yngre enn deg, men opplever det samme. Det er nesten umulig å gå ned noen kilo. Men har begynt med periodevis fasting, så lar det gå cirka 15-16 timer fra siste inntak av mat til frokost. Føler vekten regulerer seg mer nå og enklere å gå ned. Heller ikke sulten (selv om det tar noe tid å bli vant til å hoppe over frokost). Anonymkode: 12fe4...f7d
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 Jeg er noen år eldre enn deg. Jeg står på samme vekt som 1.februar. jeg spiser 1500 kalorier og går 1 time i skogen hver dag. Vekta rikker seg ikke så jeg begynner å tvike på "kalorier inn, kalorier ut" Anonymkode: 82358...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er noen år eldre enn deg. Jeg står på samme vekt som 1.februar. jeg spiser 1500 kalorier og går 1 time i skogen hver dag. Vekta rikker seg ikke så jeg begynner å tvike på "kalorier inn, kalorier ut" Anonymkode: 82358...3c8 Det kan hende at du trenger færre kalorier enn dette pga alder/hormoner. Jeg ville økt treningsnivået - mange sier at å begynne med styrketrening kan gjøre susen når man opplever at CICO alene ikke er nok lenger. Anonymkode: fb4d8...336
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det kan hende at du trenger færre kalorier enn dette pga alder/hormoner. Jeg ville økt treningsnivået - mange sier at å begynne med styrketrening kan gjøre susen når man opplever at CICO alene ikke er nok lenger. Anonymkode: fb4d8...336 Jeg satt på ræva fram til 1.februar så jeg trodde turene mine ville gjøre litt forskjell. Forbrenner 600 kalorier på en slik tur. Er 20 kilo overvektig så all logikk tilsier at det skulle vært enkelt. Prøvde meg på færre kalorier fra 1.feb til 1.april, men ble rådet til å gå opp til 1500. På en helt vanlig dag (jobb + turgåing) er jeg oppi 2500 kalorier. Som sagt; all logikk tilsier at dette skulle gå, men neida...... Anonymkode: 82358...3c8
Pinkee Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 Du er forholdsvis ung i denne sammenhengen, når man er godt inn i overgangsalderen blir det vanskeligere å gå ned. Men, ser mange på 50-70 som sier at de gikk ned uten problemer, men da er det snakk om lavkarbo. Selv gikk jeg ned 10-12 kg, da var jeg nesten 50. Brukte tid, for jeg ville ikke ha masse løshud, men gikk ned greit. Så tenker du må se litt på hva du gjør, hvis du opplever at dette ikke fungerer. Kanskje du bør gjøre noe annerledes?
Galanga Skrevet 26. mai 2021 #17 Skrevet 26. mai 2021 (endret) Er det aktivitetsklokke du har? 600 kalorier for en times gåtur er ikke reelt. Man sier at man forbrenner 90 kalorier per 1,5km, så jeg får det ikke til å gå opp. Jeg trener ofte 40 min styrke og går en times tur med hunden, og først da har jeg brent 6-700 kalorier. (Min fitbit prøvde å fortelle meg at en halv times joggetur forbrente 1000 kalorier 😂 Hvis man tar det for god fisk er det lett å legge på seg) Edit: Nå har jeg googlet litt, og litt avhengig av ditt tempo og din vekt bør du heller regne med at du forbrenner rundt 250-300 kalorier. Veier du forresten absolutt alt du spiser? Det å undervurdere kalorier og overvurdere kaloriforbruk er etter min mening 95% av årsaken til at enkelte ikke går ned. Endret 26. mai 2021 av Galanga Skrivefeil 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #18 Skrevet 26. mai 2021 Galanga skrev (2 timer siden): Er det aktivitetsklokke du har? 600 kalorier for en times gåtur er ikke reelt. Man sier at man forbrenner 90 kalorier per 1,5km, så jeg får det ikke til å gå opp. Jeg trener ofte 40 min styrke og går en times tur med hunden, og først da har jeg brent 6-700 kalorier. (Min fitbit prøvde å fortelle meg at en halv times joggetur forbrente 1000 kalorier 😂 Hvis man tar det for god fisk er det lett å legge på seg) Edit: Nå har jeg googlet litt, og litt avhengig av ditt tempo og din vekt bør du heller regne med at du forbrenner rundt 250-300 kalorier. Veier du forresten absolutt alt du spiser? Det å undervurdere kalorier og overvurdere kaloriforbruk er etter min mening 95% av årsaken til at enkelte ikke går ned. Jeg har fitbit charge 4 Jeg veier 84 kilo og er 160 høy. Altså mye overvekt. Klokka mi sier 600 kalorier på 1 t og 15 min i skogen med en fjelltopp på slutten. Jeg skjønner at ei klokke ikke kan være nøyaktig, men tviler på at den dobler kaloriene. I dag har jeg gått fjelltur, rett opp og ned! På nedturen, 1,6 km, 25 min, har jeg forbrent 144 kalorier. Oppover forbrente jeg 265 kalorier siden det var rett opp. Totalt har jeg forbrent 2500 kalorier med jobb og fjelltur, 15000 skritt og 1 mil Anonymkode: 82358...3c8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #19 Skrevet 26. mai 2021 Galanga skrev (3 timer siden): Er det aktivitetsklokke du har? 600 kalorier for en times gåtur er ikke reelt. Man sier at man forbrenner 90 kalorier per 1,5km, så jeg får det ikke til å gå opp. Jeg trener ofte 40 min styrke og går en times tur med hunden, og først da har jeg brent 6-700 kalorier. (Min fitbit prøvde å fortelle meg at en halv times joggetur forbrente 1000 kalorier 😂 Hvis man tar det for god fisk er det lett å legge på seg) Edit: Nå har jeg googlet litt, og litt avhengig av ditt tempo og din vekt bør du heller regne med at du forbrenner rundt 250-300 kalorier. Veier du forresten absolutt alt du spiser? Det å undervurdere kalorier og overvurdere kaloriforbruk er etter min mening 95% av årsaken til at enkelte ikke går ned. Jeg har en polar som måler pulsen på håndleddet. Kan få oppimot 600 kcal på gåing i oppoverbakker og jogging på flata og nedoverbakker på en time. Får ganske høy puls av oppoverbakker, vil tro det er pulsen som bestemmer antall kcal forbrent. Det spiller uansett ingen rolle, jeg spiser ikke treningskaloriene. Maks 1600 kcal i løpet av en dag. Som regel kun 1500. TS Anonymkode: f69ef...d4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå