Gjest Gjest_lille meg_* Skrevet 4. september 2005 #1 Skrevet 4. september 2005 Ja, nå går vi inn i siste uken før den store dagen. Har noen spørsmål: Hvilken hånd holder man brudebuketten i? Inn og ut av kirken? Hvilken side skal man gå ift den man går inn sammen med, ut igjen? Hvilken side i kirken skal familiene sitte? Finnes det noen regler for hvordan bildene skal tas utenfor kirken? Hvem er med, hvordan skal de stå osv? Takker for svar...
rutti Skrevet 4. september 2005 #2 Skrevet 4. september 2005 Du går på venstre side inn, du holder faren din med høyre hånd, så buketten må du nesten holde i venstre. Ut går du på samme side. Brudens familie sitter på venstre side i kirken
Gjest Principessa Skrevet 4. september 2005 #3 Skrevet 4. september 2005 Det er tydeligvis ikke noen regler her i gamet...eller så kanskje det er det, men at det bare er jeg som ikke følger de... Jeg hadde buketten min i min høyre hånd og min venstre arm var i pappas arm. Jeg mener faktisk at det er slik det skal være, jeg. At han har meg i sin høyre arm...akkurat slik som at menn har kvinnene til bords til høyre... Mulig det er jeg som klusser. I vår vielse satt mine venner og familie på venstre side og omvendt. Dette med bilder syns jeg du skal skrive en liste som du gir til fotografen i forkant, slik at bildene du vil ha skal tas og bli husket på. sånn som dere med forlovere, dere med foreldre, dere med søsken osv...kjolen, buketten, ringene... LYKKE TIL NÅ I INNSPURTEN I HVERT FALL!
tommeline Skrevet 4. september 2005 #4 Skrevet 4. september 2005 Det er tydeligvis ikke noen regler her i gamet...eller så kanskje det er det, men at det bare er jeg som ikke følger de... Jeg hadde buketten min i min høyre hånd og min venstre arm var i pappas arm. Jeg mener faktisk at det er slik det skal være, jeg. At han har meg i sin høyre arm...akkurat slik som at menn har kvinnene til bords til høyre... Mulig det er jeg som klusser. I vår vielse satt mine venner og familie på venstre side og omvendt. Dette med bilder syns jeg du skal skrive en liste som du gir til fotografen i forkant, slik at bildene du vil ha skal tas og bli husket på. sånn som dere med forlovere, dere med foreldre, dere med søsken osv...kjolen, buketten, ringene... LYKKE TIL NÅ I INNSPURTEN I HVERT FALL! ← Vi gjorde det også sånn (at jeg gikk på pappas høyre side). Og da blir det jo høyrehånden som er ledig til buketten. Og ut av kirken gikk jeg til høyre for mannen min. Hvilke bilder som er vanlig å ta blir jo opp til dere... Det er jo vanlig å ta av bare brudepar, med foreldre, med enten bare søsken eller foreldre og søsken, besteforeldre?, forlovere, venner?
Gjest Principessa Skrevet 4. september 2005 #5 Skrevet 4. september 2005 Vi gjorde det også sånn (at jeg gikk på pappas høyre side). Og da blir det jo høyrehånden som er ledig til buketten.← :klø: venstrehånden blir jo da ledig til buketten, mener du vel?? I hvert fall var det slik jeg gjorde!
tommeline Skrevet 4. september 2005 #6 Skrevet 4. september 2005 :klø: venstrehånden blir jo da ledig til buketten, mener du vel?? I hvert fall var det slik jeg gjorde! ← Nå ble jeg litt forvirret her... holder ikke du buketten i høyrehånden her? :klø:
Gjest Principessa Skrevet 4. september 2005 #7 Skrevet 4. september 2005 Nå ler jeg godt av meg selv altså!!! Jo, jeg holder buketten i min høyre hånd jo! Herregud! Hi, hi mener ikke å forvirre...bare meg som er trøtt og ikke henger helt med!
Kristin S Skrevet 4. september 2005 #8 Skrevet 4. september 2005 Jeg gikk på pappas høyre side inn og på mannen min sin høyre side ut. Det er i allefall regelen som står i Skikk og Bruk! Familien min satt på venstre side inne i kirken og mannens på høyre. (når man ser bakfra og fremover.)
tommeline Skrevet 4. september 2005 #9 Skrevet 4. september 2005 Nå ler jeg godt av meg selv altså!!! Jo, jeg holder buketten i min høyre hånd jo! Herregud! Hi, hi mener ikke å forvirre...bare meg som er trøtt og ikke henger helt med! ← Ble lettet av at det ikke var meg (denne gangen...). Er litt forvirret med høyre og venstre av og til, så nå trodde jeg det hadde rablet helt for meg...
Gjest Principessa Skrevet 4. september 2005 #10 Skrevet 4. september 2005 Ble lettet av at det ikke var meg (denne gangen...). Er litt forvirret med høyre og venstre av og til, så nå trodde jeg det hadde rablet helt for meg... ← godt å høre at vi er to
Jannibrud Skrevet 5. september 2005 #11 Skrevet 5. september 2005 Brudens familie sitter på venstre side i kirken. Jeg gikk inn i kirken sammen med min forlovede, på hans høyre side. Holdt buketten i høyre hånd. Gikk ut igjen på min manns høyre side. Tidligere var det visst vanlig at bruden gikk på venstre siden, men i følge skikk og bruk, skal ingen respektabel dame gå på en manns venstre side. Det var visst noe "uverdige" kvinner gjorde...
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2005 #12 Skrevet 5. september 2005 Jeg var også litt forvirret mht til vilken side jeg skulle gå på så jeg spurte like så godt presten. Han sa jeg skulle gå på min fars venster side så da holdt jeg buketten i min venstre hånd Presten begrunnet dette med at jeg skulle sitte på den venstre siden da jeg kom opp til alteret og da slapp jeg å bytte side og krysse min far når jeg skulle sette meg. Og på vei ut gikk jeg selvfølgelig på min manns høyre side. Men det er ulik praksis og hvis du har ønske om å gå på den ene eller andre siden så er det sikkert greit for presten også
Felixa Skrevet 5. september 2005 #13 Skrevet 5. september 2005 Jeg var også litt forvirret mht til vilken side jeg skulle gå på så jeg spurte like så godt presten. Han sa jeg skulle gå på min fars venster side så da holdt jeg buketten i min venstre hånd Presten begrunnet dette med at jeg skulle sitte på den venstre siden da jeg kom opp til alteret og da slapp jeg å bytte side og krysse min far når jeg skulle sette meg. Og på vei ut gikk jeg selvfølgelig på min manns høyre side. Men det er ulik praksis og hvis du har ønske om å gå på den ene eller andre siden så er det sikkert greit for presten også ← Akkurat sånn gjorde vi det også, det var det presten mente var enklest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå