Gå til innhold

Har sagt opp jobben pga sykt barn....Finnes det støtteordninger i Nav feks?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt opp jobben min fordi jeg ser at jeg ikke klarer være til stede hverken på jobb eller hjemme, fordi jeg er halvveis begge steder i tankene. Er alene med barnet mitt og han er nå alvorlig syk og trenger mye oppfølging. Hadde ingenting for seg å sykemelde seg for jeg hadde ikke opptjent retten til sykepenger. (Hadde hatt en pause pga studier og ikke jobbet lenge nok før jeg trakk meg)

Jeg er alene, som sagt, og får overgangsstønad redusert pga jobb (må si fra til Nav om at denne nå kan økes pga ikke i jobb lenger). Men finnes det noe nå som jeg har valgt å gå fra en jobb pga pleie av sykt barn? har heller ikke rett på pleiepenger siden jeg ikke har jobbet lenge nok, tror jeg....

Noen som vet? eller finnes det noe i kommunen som gir tilskudd til å være hjemme med sykt barn?

Anonymkode: 702b4...2e1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du trekke oppsigelsen? Uten jobb har du i hvertfall ingen rettigheter. Kan du få hjelp fra familie/venner i en overgangsfase, mens du jobber opp rettigheter?

Hvis du kan ha rett på pleiepenger så må du søke, ikke bare anta at det ikke går. Egen sykemelding er en nødløsning, med flere negative konsekvenser for deg.

Hva slags sykdom er det snakk om? Finnes det en forening eller likeperson du kan ringe? Har du snakket med barnets behandler eller andre foreldre i lik situasjon?

Anonymkode: d142b...660

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du trekke oppsigelsen? Uten jobb har du i hvertfall ingen rettigheter. Kan du få hjelp fra familie/venner i en overgangsfase, mens du jobber opp rettigheter?

Hvis du kan ha rett på pleiepenger så må du søke, ikke bare anta at det ikke går. Egen sykemelding er en nødløsning, med flere negative konsekvenser for deg.

Hva slags sykdom er det snakk om? Finnes det en forening eller likeperson du kan ringe? Har du snakket med barnets behandler eller andre foreldre i lik situasjon?

Anonymkode: d142b...660

Takk for innspill. Jeg kan ikke og vil ikke trekke oppsigelsen. Det er gjort og jeg kan ikke jobbe. Barnet mitt trenger meg. Og en sykemelding hjelper ingenting når jeg ikke har rett på sykepenger. 

Ja jeg kan søke pleiepenger, for jeg vet jo ikke sikkert når det gjelder det. 

Alt er så nytt så jeg har ikke snakket så mye med behandler enda, men skal ha et møte snart. Skal spørre ham om muligheter. Tøffe tak dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har frivillig sagt opp jobben din, er det mange rettigheter som forsvinner eller avkortes. Det var ikke så lurt... Vanskelig å rådgi deg hva du kan søke på da, det meste jeg vet om forutsetter at du ikke utgangspunktet har en ansettelse.

Anonymkode: 9940d...52a

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å hør med «løvemammaene» de kan mye om dette, selvom det beste ville vært å snakke med NAV før du sa opp. Ofte er slik som nevnt over at du mister rettigheter når du sier opp. 

Har du forsikring på barnet?

Anonymkode: 25648...73e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

nei, trekk oppsigelsen nå og fortsett sykemelding og egenmelding. Omsorgpenger/pleiepenger er det ikke noe som heter det? Sjekk NAV sine sider.

Anonymkode: 7311c...61a

• Liker 1
Gjest Skogsalv
Skrevet

Med alvorlig sykt barn : overgangsstønad som du har,,,,men det skal økes,fordi du ikke lenger er i jobb. Du kan søke omsorgslønn i tillegg ( varierer fra kommune til komme hva man får og om man får) 

Barnet kan ha krav på hjelpestønad og grunnstønad .

I tillegg har bidrag ( sforskudd) og utvidet barnetrygd.  

Dette bør da utgjøre ca 30 000 kr. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er jo spot on, nøyaktig hva TS trenger!

• Pleiepenger er for deg som må være borte fra jobb fordi du skal være sammen med et barn som er blitt sykt, eller som er under utredning for sykdom, og som trenger din omsorg og pleie hele tiden.

Anonymkode: ef8fc...e09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ringte du ikke nav og spurte FØR du sa opp jobben? Kan være det finnes andre løsninger enn sykmelding

Anonymkode: 53ea4...7a3

• Liker 15
Gjest Skogsalv
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ringte du ikke nav og spurte FØR du sa opp jobben? Kan være det finnes andre løsninger enn sykmelding

Fordi med kritiske sykdomsforløp kommer logistikken i annen rekke 🌿

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Når man står i en slik situasjon er det ikke lett å tenke logisk da. Man har et sykt barn. Alt annet kommer i andre rekke. 

Pleiepenger, omsorgspenger, forsikringer hvis du har det, utvidet overgangsstønad, dobbel barnetrygd... Det er mange ting som kan være aktuelt. Ta en telefon til nav og snakk med de. Og ring banken der du har forsikringer. Det kan hende det er noe å hente der.

Anonymkode: 229f5...d08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

❤️

Anonymkode: 15818...991

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleiepenger. Du får svar på det innen en uke fra søknaden er sendt. Du må ha legeerklæring på at barnet er sykt.

Anonymkode: e4366...456

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pleiepenger. Du får svar på det innen en uke fra søknaden er sendt. Du må ha legeerklæring på at barnet er sykt.

Anonymkode: e4366...456

Men det står jo at pleiepenger er for den som er borte fra jobb. Ts er ikke borte fra jobb.

Sjekk med NAV, ts, og jeg ville dobbeltsjekket. Dvs snakket med f eks to saksbehandlere, to kommuner el. For det hender saksbehandler ikke svarer riktig, tror jeg...

Anonymkode: 0eb58...b52

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må trekke oppsigelsen din, ellers har du ikke rett på mange ulike stønader. Er barnet døende?

Anonymkode: 22eff...41f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Går ut fra at barnet er under utredning/behandling i spesialisthelsetjenesten, så etterspør time med sosionom. 

Anonymkode: 0d0a2...804

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med all respekt i en krevende situasjon; 

men det å aktivt selv ta fra deg livsgrunnlaget var ikke særlig klokt... 

Du må bare høre med NAV hva du har rett på. 

Anonymkode: 43ff1...d99

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har sagt opp jobben min fordi jeg ser at jeg ikke klarer være til stede hverken på jobb eller hjemme, fordi jeg er halvveis begge steder i tankene. Er alene med barnet mitt og han er nå alvorlig syk og trenger mye oppfølging. Hadde ingenting for seg å sykemelde seg for jeg hadde ikke opptjent retten til sykepenger. (Hadde hatt en pause pga studier og ikke jobbet lenge nok før jeg trakk meg)

Jeg er alene, som sagt, og får overgangsstønad redusert pga jobb (må si fra til Nav om at denne nå kan økes pga ikke i jobb lenger). Men finnes det noe nå som jeg har valgt å gå fra en jobb pga pleie av sykt barn? har heller ikke rett på pleiepenger siden jeg ikke har jobbet lenge nok, tror jeg....

Noen som vet? eller finnes det noe i kommunen som gir tilskudd til å være hjemme med sykt barn?

Dette burde du vel undersøkt FØR du sa opp jobben? Du kunne fått 50 % trygdepenger/helsepenger for å ta deg av sykt barn. 
Du TROR du ikke har rett på pleiepenger?? Altså....!!!

Anonymkode: b3ffe...254

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener virkelig ikke å være uforskammet, men jeg lurer på hva du tenkte du skulle leve av når du sa opp jobben før du hadde undersøkt hvilke rettigheter/stønader som kunne være aktuelle?

Anonymkode: b74f6...ac8

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...