AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Jeg synes folk støtt kaster om seg med denne påstanden -at en meningsmotstander er passiv aggressiv. For meg ser det ofte ut for å være en form for hersketeknikk, for jeg ser sjeldent samme tendens. Men, hvem kan egentlig avgjøre om en person er passiv aggressiv? Er det noe hvermannsen bare kan kaste ut av seg og virkelig være troverdig på, eller er den en diagnose/type personlighetsforstyrrelse som fastsettes av lege/psykolog etc? Anonymkode: c116b...26e
stan Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Har også registret dette. Hvordan kan man være passiv aggressiv i et forum? Sarkasme og indirekte fornærmelser?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Passiv aggressivitet er lett å kjenne igjen hvis man kan litt om det. Anonymkode: 27a11...b85
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Passiv aggressivitet er lett å kjenne igjen hvis man kan litt om det. Anonymkode: 27a11...b85 Hva betyr «kan litt om det»? Er det utdannet innen psykiatri etc eller er det Google informasjon? Anonymkode: c116b...26e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 stan skrev (6 timer siden): Har også registret dette. Hvordan kan man være passiv aggressiv i et forum? Sarkasme og indirekte fornærmelser? Ser ikke ut for at noen egentlig vet/kan svare oss, så da er det vel rimelig og anta å tro at det hele er barnslig hersketeknikk av egentlig uvitende folk 🤷♀️😊 Anonymkode: c116b...26e 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ser ikke ut for at noen egentlig vet/kan svare oss, så da er det vel rimelig og anta å tro at det hele er barnslig hersketeknikk av egentlig uvitende folk 🤷♀️😊 Anonymkode: c116b...26e I større grad, synes jeg bruken av moteordet «hersketeknikk» regjerer over passiv aggressiv. Gått skikkelig inflasjon i det, og leser det overalt. Irriterende. Anonymkode: 52f40...7a0
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I større grad, synes jeg bruken av moteordet «hersketeknikk» regjerer over passiv aggressiv. Gått skikkelig inflasjon i det, og leser det overalt. Irriterende. Anonymkode: 52f40...7a0 Ja, jeg er i grunnen enig. Har du et mer passende ord for den type oppførsel jeg beskriver? Anonymkode: c116b...26e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 Rent formelt er passiv-aggressiv ikke lenger en diagnose, men en type atferd som ofte diskuteres innen konfliktteori i sosiologi. Mennesker som utviser passiv-aggressiv atferd kan ha andre psykiske diagnoser, men det er ikke en forutsetning, og atferden er som regel tillært fremfor å være et symptom på sykdom. Eksempler på passiv-aggressiv oppførsel er feks å vise misnøye ved å møte opp for sent til avtaler med vilje, ignorere andre, overhøre eller misforstå beskjeder med vilje, furting, indirekte klager, somle med vilje om man blir bedt om å gjøre noe man ikke har lyst til, sarkastiske kommentarer og indirekte kritikk som "den kafeen her har vel sikkert ikke noe toalett, tenker jeg" istedet for å spørre hvor toalettene er. Dårlig forkledde fornærmelser er også et eksempel, feks "jeg mener ikke å være slem, men..." eller "jeg er ikke rasist, men...", eller fornærmelser forkledd som kompliment som "denne biffen var skikkelig god, jeg merker nesten ikke at den er overstekt". Mindre tilfeller av sabotasje er også vanlig, som feks å "glemme" å gi informasjon videre til en kollega man ikke liker noe særlig, eller å ved et "uhell" legge en rød sokk inn i vaskemaskinen med de hvite skjortene til partneren fordi man er irritert over at han ikke vasker klærne sine selv. Anonymkode: 5698f...e8f 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Rent formelt er passiv-aggressiv ikke lenger en diagnose, men en type atferd som ofte diskuteres innen konfliktteori i sosiologi. Mennesker som utviser passiv-aggressiv atferd kan ha andre psykiske diagnoser, men det er ikke en forutsetning, og atferden er som regel tillært fremfor å være et symptom på sykdom. Eksempler på passiv-aggressiv oppførsel er feks å vise misnøye ved å møte opp for sent til avtaler med vilje, ignorere andre, overhøre eller misforstå beskjeder med vilje, furting, indirekte klager, somle med vilje om man blir bedt om å gjøre noe man ikke har lyst til, sarkastiske kommentarer og indirekte kritikk som "den kafeen her har vel sikkert ikke noe toalett, tenker jeg" istedet for å spørre hvor toalettene er. Dårlig forkledde fornærmelser er også et eksempel, feks "jeg mener ikke å være slem, men..." eller "jeg er ikke rasist, men...", eller fornærmelser forkledd som kompliment som "denne biffen var skikkelig god, jeg merker nesten ikke at den er overstekt". Mindre tilfeller av sabotasje er også vanlig, som feks å "glemme" å gi informasjon videre til en kollega man ikke liker noe særlig, eller å ved et "uhell" legge en rød sokk inn i vaskemaskinen med de hvite skjortene til partneren fordi man er irritert over at han ikke vasker klærne sine selv. Anonymkode: 5698f...e8f Så det er derfor folk hiver om seg med slike beskyldninger altså... Man har liksom lov. Det nye ordet for slem, dum, idiot etc. Jeg synes denne beskyldningen er litt mer alvorlig og noe man bør ha en viss faglig tyngde for å kunne uttale, i motsetning til dum el..., men da tar jeg åpenbart feil. Du kan være dum som et brød og hive om deg med slike uttrykk 😂 Jeg skal slutte ta de så seriøst med andre ord. Anonymkode: c116b...26e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Rent formelt er passiv-aggressiv ikke lenger en diagnose, men en type atferd som ofte diskuteres innen konfliktteori i sosiologi. Mennesker som utviser passiv-aggressiv atferd kan ha andre psykiske diagnoser, men det er ikke en forutsetning, og atferden er som regel tillært fremfor å være et symptom på sykdom. Eksempler på passiv-aggressiv oppførsel er feks å vise misnøye ved å møte opp for sent til avtaler med vilje, ignorere andre, overhøre eller misforstå beskjeder med vilje, furting, indirekte klager, somle med vilje om man blir bedt om å gjøre noe man ikke har lyst til, sarkastiske kommentarer og indirekte kritikk som "den kafeen her har vel sikkert ikke noe toalett, tenker jeg" istedet for å spørre hvor toalettene er. Dårlig forkledde fornærmelser er også et eksempel, feks "jeg mener ikke å være slem, men..." eller "jeg er ikke rasist, men...", eller fornærmelser forkledd som kompliment som "denne biffen var skikkelig god, jeg merker nesten ikke at den er overstekt". Mindre tilfeller av sabotasje er også vanlig, som feks å "glemme" å gi informasjon videre til en kollega man ikke liker noe særlig, eller å ved et "uhell" legge en rød sokk inn i vaskemaskinen med de hvite skjortene til partneren fordi man er irritert over at han ikke vasker klærne sine selv. Anonymkode: 5698f...e8f Er det en personlighetsforstyrrelse forresten? Og bør ikke slikt være noe fagfolk intilfelle synser om, ikke hvermannsen? Anonymkode: c116b...26e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 Har noen tips til hvordan man kan jobbe med å ikke bli passiv aggressiv? Jeg kjenner ofte på det, der bobler i meg og jeg føler sånn for å gjøre en del av de tingene på den lista der. hvorfor blir man sånn da? Hva liggger bak atferden? Anonymkode: 16f8d...a61
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 Kanskje tillate seg å bli sint og kjenne at man blit litt irritert? Prøv å sett ord på problemet/hvorfor du blir sint i tankene dine først. Neste steg er å fortelle personen det gjelder hva som plager deg på en høflig måte. Jeg har slitt med det samme, det er ikke med vilje, men siver liksom ut fordi jeg har gått å irritert meg over noe lenge og fordi jeg aldri har fått lov å bli sint eller vise misnøye tidligere i livet. Det er også et element av at jeg ignorerer/ikkd klarer å gi uttrykk for mine behov og blir frustrert. Nå har jeg kommet så langt at jeg ihvertfall kan tillate meg selv å bli sint uten å kjenne på sånn skam og skyldfølelse. Selve følelsen sinne er jo ikke et problem, og kan ofte være sunt, men hva man gjør og ikke gjør med det er viktig Anonymkode: 390bb...c01
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #13 Skrevet 15. mai 2021 On 5/14/2021 at 5:38 AM, AnonymBruker said: Er det en personlighetsforstyrrelse forresten? Og bør ikke slikt være noe fagfolk intilfelle synser om, ikke hvermannsen? Anonymkode: c116b...26e Nei, det er ikke en lidelse eller forstyrrelse, det har vært ansett som det tidligere, men er nå fjernet fra diagnoseregister og omklassifisert som atferd. Noen ganger kan det være et symptom på andre lidelser, men på generelt grunnlag så er det "bare" en type atferd som kan utøves av praktisk talt hvem som helst. Ofte kan slik atferd være et resultat av at man ikke blir hørt, sett eller respektert også, så det er ikke nødvendigvis slik at vedkommende er "slem", men at man mangler teknikker for å hanskes med negative følelser og motvilje/misnøye på en måte som ikke sårer andre. Fagfolk i denne sammenhengen blir ganske bredt, siden denne atferden omtales innen mange fagfelt, men jeg ser poenget ditt - det er nok kanskje en viss sammenheng mellom de som beskylder andre for en bestemt type atferd og de som beskylder andre for å ha bestemte diagnoser. Å beskylde noen for passiv-aggressiv atferd på et forum blir kanskje egentlig ikke så langt unna å beskylde noen for å benytte stråmenn eller hersketeknikker heller, i bunn handler det om å underkjenne motpartens argument ved å peke på bestemte teknikker. Når det er sagt, det beste ville etter mitt syn vært om vi alle kunne diskutert konstruktivt med vennlighet, åpenhet og respekt for hverandre uten å slenge ut beskyldninger om verken det ene eller det andre, være seg reelle diagnoser eller andre merkelapper. Men - for å være litt passiv-aggressiv - det kan man jo sikkert bare drømme om Anonymkode: 5698f...e8f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #14 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 6.29): Rent formelt er passiv-aggressiv ikke lenger en diagnose, men en type atferd som ofte diskuteres innen konfliktteori i sosiologi. Mennesker som utviser passiv-aggressiv atferd kan ha andre psykiske diagnoser, men det er ikke en forutsetning, og atferden er som regel tillært fremfor å være et symptom på sykdom. Eksempler på passiv-aggressiv oppførsel er feks å vise misnøye ved å møte opp for sent til avtaler med vilje, ignorere andre, overhøre eller misforstå beskjeder med vilje, furting, indirekte klager, somle med vilje om man blir bedt om å gjøre noe man ikke har lyst til, sarkastiske kommentarer og indirekte kritikk som "den kafeen her har vel sikkert ikke noe toalett, tenker jeg" istedet for å spørre hvor toalettene er. Dårlig forkledde fornærmelser er også et eksempel, feks "jeg mener ikke å være slem, men..." eller "jeg er ikke rasist, men...", eller fornærmelser forkledd som kompliment som "denne biffen var skikkelig god, jeg merker nesten ikke at den er overstekt". Mindre tilfeller av sabotasje er også vanlig, som feks å "glemme" å gi informasjon videre til en kollega man ikke liker noe særlig, eller å ved et "uhell" legge en rød sokk inn i vaskemaskinen med de hvite skjortene til partneren fordi man er irritert over at han ikke vasker klærne sine selv. Anonymkode: 5698f...e8f Åh, herregud. Det du beskriver er oppveksten min - det er sånn oppførsel hele tiden! Mamma har det i stor grad fremdeles, søsteren min litt mindre. Selv jobber jeg beinhardt for å komme ut av det, men det er dritvanskelig når det er det man har lært seg i oppveksten. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av dette, for jeg tror ikke jeg har forstått hvor mye passov-aggressivitet det er i familien min før jeg leste dette innlegget. Det er ikke rart det var vanskelig å vokse opp i det hjemmet! Anonymkode: 0b543...bd5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #15 Skrevet 17. mai 2021 Sinne som uttrykkes passivt gjennom en stilltiende, urimelig atferd, nølende holdninger, glemsomhet, unnvikelse og tvetydighet er måter som den passivt aggressive personen henfaller til for å uttrykke følgende: En overbevisning om at han eller hun har rett til å forbli passive, samtidig som de forventer at egne behov blir tilfredsstilt. På overflaten virker de joviale og velmenende, mens oppførsel og handling signaliserer noe annet. På den måten unngår man å uttrykke følelser, behov og sinne på en direkte måte. Sinne rettet mot dem som stiller krav, uttrykkes gjennom en dulgt motvilje, noe som irriterer andre, men gir den passivt aggressive personen en viss tilfredsstillelse og følelse av hevn, selv om det er ødeleggende for personens sosiale forbindelser. I ekstreme tilfeller hender det at personen vender sinne og motstanden 180 grader. Det vil si at han eller hun rakker ned på seg selv, mens de roser den andre på en overdreven måte. ”Ja, du er jo så flink til alt mulig, mens jeg er en stor fiasko”. På denne måten skaper de en ubekvem situasjon for den andre, som ofte kommer til å gjøre febrilske forsøk på å utjevne forholdet. Denne påtatte forvrengningen skaper en skjev mellommenneskelig balanse, som egentlig kontrolleres av den passivt aggressive personen, og gjennom denne typen kontroll kommer de den andre til livs. https://www.webpsykologen.no/artikler/passiv-aggresjon/ Anonymkode: 0688c...bf4 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #16 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 6.47): Har noen tips til hvordan man kan jobbe med å ikke bli passiv aggressiv? Jeg kjenner ofte på det, der bobler i meg og jeg føler sånn for å gjøre en del av de tingene på den lista der. hvorfor blir man sånn da? Hva liggger bak atferden? Anonymkode: 16f8d...a61 Man blir ofte sånn av å undertrykke sinne/ misnøye. For å unngå å bli sånn må du lære deg selvhevdelse selv om det kan være ubehagelig å kjenne på det irritable/ sinne man bærer på. Anonymkode: 27a11...b85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå