Gå til innhold

Lån som har gått til namsmannen++ eksmann sitt, hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere eks, som lovet å få lånet over i sitt navn ( som ikke skjedde ) har ikke hatt råd til å betale på lånet som nå er gått til namsmannen. Vi fordelte dette mellom oss og han skrev under på at han har overtatt det lånet som gikk til namsmannen. 
jeg har betalt to andre lån, som han også står på. 

han gikk å kjøpte flett ny mc, når han ikke hadde råd, solgte og satt igjen med restgjeld, han har ikke fått solgt bilen enda da han ikke får lån til å slette lånet på bilen sikkert. 
han har nettopp fått seg jobb, og jeg skulle så sårt ønske at han fikk lånet over på seg. 

det er så mye inkassoer her og der, bidragsgjeld, alt. 
jeg er så redd for at dette skal gå utover meg og ungene. Jeg er student, har bil, noe jeg MÅ ha for å rekke jobb og bhg. Men den er lån på så ingen verdi sånn sett. 
Er så redd for at de skal begynne å trekke meg i lønn, som bare har 13500 utbetalt. Har lån fra Lånekassen også. 

kan de ta fra det jeg får av Lånekassen eller kun skattbar inntekt? 
kan de ta tvangstrekk fra kun han, siden det er han som har stelt i stand situasjonen? 

kan han søke om gjeldsordning selvom jeg fortsatt står som hovedlåntaker? Lånet er nå blitt langt over 500.000 som var opprinnelig beløp, men som var på 470. Pga rentene. 

Jeg prøver nå å få en utdannelse, men ser ikke ut som jeg klarer det om de skal komme å ta alt fra meg og ungene.. for en idiot, er så sint og frustrert. Har alltid betalt lånene mine, uansett. Og nå skal dette ødelegge resten av livet mitt om han ikke får orden på det. 

med en inntekt på feks 450.000, tror dere han klarer og få samlet alle lån, inkassoer osv i ett lån? Og i SITT navn.. :( 

Anonymkode: 6d670...7f2

Videoannonse
Annonse
Gjest Råååsa
Skrevet

Hvis låna står i ditt navn er bare DU ansvarlig for de. Så ta utgangspunkt i det. 

AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (1 minutt siden):

Hvis låna står i ditt navn er bare DU ansvarlig for de. Så ta utgangspunkt i det. 

Begge sitt navn. Er synd at det ikke går an å fordele noe ved skilsmisse, brukte alle pengene fra bolig på å betale ned hans lån med en gang, så skulle han ta over det ene siden det gikk opp i opp. Så veldig gøy.. 

Gjest Råååsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begge sitt navn. Er synd at det ikke går an å fordele noe ved skilsmisse, brukte alle pengene fra bolig på å betale ned hans lån med en gang, så skulle han ta over det ene siden det gikk opp i opp. Så veldig gøy.. 

Huff da, for en lei situasjon. 

Jeg har desverre ingen erfaring fra slike delte lån, men jeg vil tro dere begge står ansvarlige. 

Jeg håper noen andre her kan gi deg råd. 

AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (Akkurat nå):

Huff da, for en lei situasjon. 

Jeg har desverre ingen erfaring fra slike delte lån, men jeg vil tro dere begge står ansvarlige. 

Jeg håper noen andre her kan gi deg råd. 

Ja :( det er så leit.. hadde jeg bare visst bedre der og da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du står som medlåntager så går de etter den som har penger til å betale eller begge.
Juridisk er det ditt lån også. 
Dette burde dere ordnet for lenge siden, fått lån over på riktige personer.
Slik det er nå betaler du ned på lån som er ditt og hans, og han driter i lån som er ditt og hans.
Står lånet kun på deg, er det kun du som er ansvarlig for det.

Anonymkode: b9554...255

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge du står som medlåntager så går de etter den som har penger til å betale eller begge.
Juridisk er det ditt lån også. 
Dette burde dere ordnet for lenge siden, fått lån over på riktige personer.
Slik det er nå betaler du ned på lån som er ditt og hans, og han driter i lån som er ditt og hans.
Står lånet kun på deg, er det kun du som er ansvarlig for det.

Han har utbetalt rundt 30.000 nå, jeg har 13.500 utbetalt.. 

så de har egentlig ingenting å ta av. 

prøvde, men han valgte å ta mer lån enn å få det over i hans navn, så da fikk han det ikke i hans navn pga han ikke tjente nok og hadde for mye gjeld. 

de lånene står på begge. Som sagt ble de lånene i kun hans navn slettet ved boligsalg, jeg angrer så DYPT at jeg ikke tenkte annerledes. Men vi måtte fordele alt og det var den enkleste løsningen, men så orket ikke han å jobbe lengre og inntekten stupte. 

AnonymBruker
Skrevet

Långiver ser at X og Y er låntagere på papiret. 
De forsøker å få X til å betale, den betaler ikke, da går de på Y.
Det er dette som skjer her. 
En privat avtale dere imellom teller dessverre ikke da lånet står i begges navn og dere er begge juridisk ansvarlig for dette.
Det er som med en som stiller som kausjonist. Klarer ikke lånetager å betale så går de på den som er kausjonist.
Her klarer ikke din eks å betale og da går långiver på neste person som er ansvarlig for lånet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Långiver ser at X og Y er låntagere på papiret. 
De forsøker å få X til å betale, den betaler ikke, da går de på Y.
Det er dette som skjer her. 
En privat avtale dere imellom teller dessverre ikke da lånet står i begges navn og dere er begge juridisk ansvarlig for dette.
Det er som med en som stiller som kausjonist. Klarer ikke lånetager å betale så går de på den som er kausjonist.
Her klarer ikke din eks å betale og da går långiver på neste person som er ansvarlig for lånet.

Han har mye større sjangs enn meg til å betale lånet, med min inntekt kommer jeg aldri til å kunne betale. Ikke på veldig lang tid ivertfall, og ikke i nærheten av den summen som er. 

Gjest Råååsa
Skrevet

Men du må ha hjelp TS, og det raskt. Slik det er nå har ingen av dere nok til å betale på låna og da vil de bare vokse. Så ring NAV i morgen og be om å få gjeldsrådgivning. 

AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (5 minutter siden):

Men du må ha hjelp TS, og det raskt. Slik det er nå har ingen av dere nok til å betale på låna og da vil de bare vokse. Så ring NAV i morgen og be om å få gjeldsrådgivning. 

Jeg har allerede vært der. Men det står på eksen, hva han klarer og få til.. håper virkelig han klarer og få til noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjip situasjon, og mange har det slik.  Hvor mye er bilen verdt? Det er muligheter for å beholde bil hvis den er verdt mindre enn ca 70 000 og du trenger den til arbeid og det ikke er mulig med kollektivtrafikk, men kan ikke helt se at du kan betjene billån med den inntekten.

Anonymkode: b88c9...31e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjip situasjon, og mange har det slik.  Hvor mye er bilen verdt? Det er muligheter for å beholde bil hvis den er verdt mindre enn ca 70 000 og du trenger den til arbeid og det ikke er mulig med kollektivtrafikk, men kan ikke helt se at du kan betjene billån med den inntekten.

Jeg har overgangsstønad og stipend lån fra Lånekassen, tror jeg. Er på flyttefot nå, men etter 3 år har jeg normal inntekt når læretid er ferdig. Så da blir det ca 200 kr timen. 

Mente du meg eller eks sin bil? 
vet det er mulig med firmabil senere for min del men får ikke det nå når jeg er lærling. 
Lånet er nok høyere enn verdien, jeg har elbil. 

eksen har elbil også, men får ikke solgt hos forhandler, sikkert pga lånet som står på den.

jeg klarer å betjene bilen nå, det er ikke noe problem. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har overgangsstønad og stipend lån fra Lånekassen, tror jeg. Er på flyttefot nå, men etter 3 år har jeg normal inntekt når læretid er ferdig. Så da blir det ca 200 kr timen. 

Mente du meg eller eks sin bil? 
vet det er mulig med firmabil senere for min del men får ikke det nå når jeg er lærling. 
Lånet er nok høyere enn verdien, jeg har elbil. 

eksen har elbil også, men får ikke solgt hos forhandler, sikkert pga lånet som står på den.

jeg klarer å betjene bilen nå, det er ikke noe problem. Ts

Du bør ta en rådgivningstime hos NAV,Ring nav sin gjeldstelefon og forklar situasjonen, så får du sikkert et møte. ser bare ut for meg som du betjener billån med studielån. Den bilen bør være veldig viktig for det blir jo et veldig langvarig billån..

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere eks...? Har du vært så dum at du har tatt han tilbake igjen? 

Anonymkode: c2c5e...c98

• Liker 5
Skrevet (endret)

Håper du lærer barna dine å ta økonomisk ansvarlige beslutninger. At kvinner må ta økonomisk ansvar for seg selv har vært en sak for likestillingen siden 1970 - femti år! - og jeg kjenner en tristhet og frustrasjon over at kvinner fortsatt lukker øynene for at økonomi er viktig. Har man bodd under en sten alle disse årene, fair enough, men lær i alle fall barna fra den bitre erfaringen. 
Rydd opp med bankene så snart du absolutt kan, del aldri lån el økonomi med et økonomisk vrak igjen og lær deg selv og dine barn hva økonimsk ansvarlighet er.

Endret av O Rakel
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det der er en vanskelig situasjon, TS! For en eks altså. Ønsket deg det aller beste, og det der ordner seg nok til slutt 💗

Anonymkode: af15f...2ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tidligere eks...? Har du vært så dum at du har tatt han tilbake igjen? 

Anonymkode: c2c5e...c98

Formulerte meg kanskje litt feil, men nei😅

Gjest Laffatus
Skrevet (endret)

Trur begge får ansvaret i inkasso saken om ikke din exs skriver det på seg selv. Få deg advokat

Endret av Laffatus
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja her har du blutt grundig lurt.

Banken bryr seg ingenting om personlige avtaler, kun hvem som står på lånet. Så de går like mye etter deg som han hvis lånet misligholdes.

Anonymkode: 5c383...1bb

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...