Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når det er tordenvær så pleier vi alltid trekke ut støpsler o.l rundt i huset. De gangene (som i dag) som tordenværet kommer brått på og det er nærme i avstand så har jeg blitt opplært i å holde meg unna stikkontakter/støpsler i tilfelle det skal slå ned i nærheten. 
Kanskje dumt spørsmål men jeg lurer: fungerer det på samme måte å skru av sikringene på forskjellige rom (istedet for å ha ut støpsler?) 

Hvis vi skrur av sikringen på stua eller vaskerommet og lar kontaktene stå i, er det fortsatt fare for at ting kan bli ødelagt?

Anonymkode: 34d7c...ab3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det blir ikke det  samme 

Anonymkode: 712af...529

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Når det er tordenvær så pleier vi alltid trekke ut støpsler o.l rundt i huset. De gangene (som i dag) som tordenværet kommer brått på og det er nærme i avstand så har jeg blitt opplært i å holde meg unna stikkontakter/støpsler i tilfelle det skal slå ned i nærheten. 
Kanskje dumt spørsmål men jeg lurer: fungerer det på samme måte å skru av sikringene på forskjellige rom (istedet for å ha ut støpsler?) 

Hvis vi skrur av sikringen på stua eller vaskerommet og lar kontaktene stå i, er det fortsatt fare for at ting kan bli ødelagt?

Trodde dette var myte, at stikkontakter må tas ut i torden vær og at det gjorde man da lynavledere ikke var noe alle hadde 😮 Burde jeg det? 

AnonymBruker
Skrevet

Eneste måten å være sikker på at ting ikke ødelegges er å trekke de ut av stikkontakten. Men det er ikke nødvendig å trekke ut alt du har koblet inn, det er heller ikke farlig å oppholde seg nær stikkontakter eller lignende. Slår det ned så vil det lete etter raskeste vei mot bakken, og mest sannsynlig gå gjennom husets jordingsanlegg. 

En god ting å investere i er et overspenningsvern (om du ikke har). Det er en modul i sikringsskapet med tre vinduer i, disse skal være grønne. Har du vært utsatt for overspenning (feks lynnedslag eller koblingsspenninger på nettet) så er vinduet rødt og vernet må byttes. 

Anonymkode: 86e36...694

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Emet said:

Trodde dette var myte, at stikkontakter må tas ut i torden vær og at det gjorde man da lynavledere ikke var noe alle hadde 😮 Burde jeg det? 

Det er da langt fra alle som har lynavledere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da langt fra alle som har lynavledere.

Virkelig? 

Gjest Timeplan
Skrevet

Vi har alltid røsket ut stikkontaktene uavhengig av hvor langt uværet har kommet. Har egentlig aldri tenkt over om det kunne vært farlig.

Skrevet

Å trekke ut kontakten er det som beskytter mest.

Å ta sikringene kan hjelpe noe. Men selv de best overspenningsvern hjelper lite om lynet treffer riktig.

AnonymBruker
Skrevet
Timeplan skrev (2 minutter siden):

Vi har alltid røsket ut stikkontaktene uavhengig av hvor langt uværet har kommet. Har egentlig aldri tenkt over om det kunne vært farlig.

Alle stikkontaktene? 

Syns ikke jeg kommer til bak fryser, stekeovnen og sånne store ting

Anonymkode: de5a6...70b

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Emet said:

Oi! 😮 Takk for hjelpen! Dette var skummelt 😄 Bor i et gammelt hus så spørs om jeg har noen da.

Bare hyggelig, ikke meningen å skremme deg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier bare å trekke ut ruteren og bilen. Regner med at lynnedslag blir dekket av forsikringen? Det er jo veldig lite sannsynlig at det treffer akkurat oss.

Anonymkode: 5b35a...5c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg pleier bare å trekke ut ruteren og bilen. Regner med at lynnedslag blir dekket av forsikringen? Det er jo veldig lite sannsynlig at det treffer akkurat oss.

Anonymkode: 5b35a...5c3

Syns det står om flere hus som er truffet hver gang det har vært tordenvær

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Syns det står om flere hus som er truffet hver gang det har vært tordenvær

Fordi det er mere interessant enn å skrive om alle de som ikke ble truffet. 

Anonymkode: de5a6...70b

Skrevet
Emet skrev (10 timer siden):

Tror du mener overspenningsvern og ikke lynavleder. Mange har overspenningsvern i dag men det hindrer ikke lynet fra å slå ned. Da jeg jobbet som elektriker var jeg på et hus der lynet hadde slått ned via en gammel tv-antenne, da lå hele innmaten fra sikringsskapet på gulvet, så man har ikke så mye å stille opp med om man er skikkelig uheldig. Heldigvis hører det til sjeldenhetene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...